English Version
English

اضداد به زندگی مفهوم می‌دهند

اضداد به زندگی مفهوم می‌دهند

اشراق در لغت از شرق به معنی نور می‌آید و به همین دلیل شیخ شهاب‌الدین سهروردی که از انواع نور سخن گفته‌اند به شیخ اشراق شهرت دارند. علت نام‌گذاری این سی‌دی با این عنوان، اشاره جناب مهندس از قول اساتیدشان به جهان‌های اشراق است. در حقیقت جهان‌ها به دودسته اصلی تقسیم می‌شوند. ۱. ظلمانی که جهان‌های زیر مثل دنیای مادی ما و ۲. اشراق که جهان‌های بالایی هستند.

مهم‌ترین عامل برای عبور از جهان‌های ظلمانی و رسیدن به اشراق، حسن خلق است و مهم‌ترین عامل در رسیدن به حسن خلق افزایش آگاهی، شناخت و دانایی است؛ چون باعث می‌شود انسان‌ها را درک کنیم. رسول خدا هم به داشتن خلق العظیم مشهور بودند.

اگر انسان به حوض آبی تشبیه شود، ضدارزش‌ها باعث آلودگی آب داخل حوض و لجن‌زار شدن آن می‌شود. طبق فرموده قدرت مطلق در کلام‌الله، دروغ‌گویی و کم‌فروشی از بدترین صفات اخلاقی انسان و مهم‌ترین عوامل آلایندگی آب حوض انسان است.

در مجموع تعیین‌کننده خوبی و بدی کارها خداوند است که به‌صورت فرمان در ادیان مختلف عنوان شده اما درهرصورت راه درست از نادرست حتی از نظر خداناباورها هم کاملاً مشخص است. حال اگر ما در صراط مستقیم و طبق فرامین الهی عمل کنیم باز هم آنچه برداشت می‌کنیم کاملاً دست خودمان نیست؛ بلکه باید از خداوند بخواهیم که مطلوب‌ترین آن را به دست ما بدهد.

راهنمایان و خدمتگزاران کنگره ۶۰، آنچه را که خود به آن ایمان راسخ دارند به بندگان خواهان رهایی خداوند اهدا می‌کنند و این فرمانی است که از سوی ذات پاک خداوند اجرا می‌شود. بندگان و خدمتگزاران خاص در این مسیر با نهایت گذشت و بردباری حتی از جسم و جان خود می‌گذرند چون فهمیده‌اند تا از خود نگذری به خود نرسی. آن‌ها می‌دانند که با مرگ هیچ‌چیز از انسان کاسته نمی‌شود و صفات خوب و بد هم با ما همراه خواهد بود و مرگ در ما تغییری ایجاد نمی‌کند فقط کالبد دیگر ما که در خواب است بالا می‌آید.

در ادامه استاد تأکید می‌کنند که غم و اندوه همیشه سرچشمه بدی نیست؛ بلکه اضداد به زندگی مفهوم می‌دهند و جزء بافت زندگی هستند؛ مثل دو قطب مثبت و منفی باتری که اگر نباشند اصولاً جریانی برقرار نمی‌شود. غم بزرگ می‌تواند انسان را به پایین‌ترین یا بالاترین مقام خاص الهی برساند که علت آن مهم نیست و در حقیقت آزمون الهی است. گنج همیشه درون ویرانه است و انسان از تاریکی می‌تواند به اوج برسد. صبر و دوری از تفکرات منفی در این راه به ما کمک می‌کند.

عمر ما مانند شبنمی روی برگ گل بسیار کوتاه است، پس باید بابت داده‌ها و نداده‌های خداوند قدردان بود و حداکثر استفاده را از زمان نمود. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد خواست، تقدیر و فرمان الهی سه مؤلفه انجام امور هستند و با وجودی که تقدیر نقش مهمی در زندگی ما دارد؛ ولی ما اصلاً به تقدیر کاری نداریم و حرکت می‌کنیم. در پایان جناب مهندس اشاره می‌کنند به اینکه همیشه بیدار کردن نیروهای خفته درونی به نفع انسان نیست و در ارتباط برقرارکردن با این نیروها باید جانب احتیاط را رعایت کنیم.

 

خلاصه‌ای از سی‌دی اشراق
نویسنده: همسفر سعیده رهجوی راهنما همسفر خندان (‌لژیون هفتم‌)
ویراستاری و تصویرگر: همسفر مبینا رهجوی راهنما همسفر خندان (‌لژیون هفتم‌)
رابط‌ خبری‌: همسفر محدثه رهجوی راهنما همسفر خندان (‌لژیون هفتم‌)
ارسال‌: همسفر بهار رهجوی راهنما همسفر خندان (‌لژیون هفتم‌)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .