English Version
English

تکریم و تعظیم راهنما، تکریم و تعظیم علم است

تکریم و تعظیم راهنما، تکریم و تعظیم علم است

به نام قدرت مطلق الله

یکی از چهار جشنی که در کنگره برگزار می‌شود جشن راهنما است. آقای مهندس با آینده‌نگری و تفکری ژرف، یکی از دستور جلسات هفتگی را به این امر اختصاص داده‌اند تا در این هفته تمامی اعضای کنگره در مورد راهنما و راهنمایی صحبت کنند و از این عزیزان تشکر و قدردانی کنند و رهجوهای کنگره، با فلسفه و رابطهٔ راهنما و رهجو بیشتر آشنا شوند و این مسئله را بهتر درک کنند. اولین راهنما، رب و مربی عالمیان خداوند است و بعد از آن در اِشِل‌های پائین‌تر، پدر و مادر و بعد از آنها و در ادامه مسیر زندگی در زمينه‌های مختلف راهنماها و معلمین ما هستند که ما باید همیشه قدردان و سپاسگزار این عزیزان باشیم، چرا که قدردانی و سپاسگزاری کردن باعث می‌شود که ما بهتر و بیشتر از این عزیزان آموزش بگیریم و زود‌تر به تکامل و فرمان عقل برسیم.

راهنما در کنگره انسان ساز و فردا پرداز است، تکریم و تعظیم راهنما، تکریم و تعظیم علم است. راهنما معمار قلب‌ها است و بذر نور و امید را در قلب مصرف کنندگان می‌افشاند. قدردانی از راهنما، قدردانی از باغبانی است که چند روز در هفته سبدی از مهر و محبت و صمیمیت را با خود به لژیون می‌برد و با کلام گرم و دلنشینش بر شاخهٔ قلبِ مسافران، امید و فردایی بهتر را پیوند می‌زند. راهنماها معلمین راستینی هستند که هر جلسه از تنور داغ جانشان، هزاران نان به سفره دل رهجو می‌بخشند و از علقمهٔ قلبش، هزاران مشک آب به روح و جان تشنه و عطشان رهجو می‌رساند. قدردانی و تجلیل از راهنما، سپاس از انسانی است که هدف و غایت آفرینش را تأمین، و سلامت امانت‌هایی که به دستش سپرده‌اند را تضمین می‌کند. به شرط آنکه رهجو کاملاً فرمان بردار باشد و در مسیر کنگره۶۰ حرکت کند.

امام صادق (ع) در مورد مقام و منزلت معلم و راهنما می‌فرمایند: تمامی جنبندگانِ روی زمین و ماهی‌های دریا و هر کوچک و بزرگ در زمین و آسمان خدا برای آموزگار خوب طلب آمرزش می‌کنند. راهنما رهجوهایش، این امانت‌های الهی را از ظلمت و تاریکی و تباهی نجات می‌دهد و سعی می‌کند با آموزش‌های خود، زمینه رشد و کمال آنها را فراهم نماید. رهجو به خاطر نفوذ روحی و معنوی راهنما و پیوند محبتی که در صور پنهان بوجود می‌آيد، تأثیرات زیاد و شگرفی از راهنما می گیرد. راهنما به رهجو کمک می‌کند که زندگی و سرنوشت خودش را تغییر دهد و او را به سمت خوشبختی و کمال و همین طور آرامش و آسایش هدایت می‌کند.

در کنگره ۶۰ رهجوهای موفق، موفقیت و کامیابی خود و البته رهائی خودشان، از بند شیطان و مواد مخدر را، مدیون راهنمای خود هستند و نیز رهجوهایی هستند که سرخوردگی و شکست آنها در سفر کردن، ناشی از برخورد بد با راهنما و عدم فرمان برداری از راهنما است. راهنماها از معدود انسانهایی هستند که تمام وجودشان سرشار از سوز و گداز سازندگی و انسان سازی است. راهنماها عاشق تربیت هستند و قوی‌ترین انگیزه در آنها، عشق و محبت و شوق انسان سازی است. آموزش دادن و هدایت کردن رهجو و همین طور رهایی رهجو از بند شیطان، به راهنما شور و شادی می‌دهد و باعث خرسندی او می‌شود چرا که خود این ظلمت و تاریکی را با گوشت و پوست و استخوان تجربه کرده است و با تمام مسائل و مشکلات آن آشنا است و کاملاً حال رهجو را درک می‌کند.

عشق و محبت اساسی‌ترین و ضروری‌ترین ویژگی راهنما است؛ راهنما به کنگره، لژیون و رهجوهایش عشق می‌ورزد زیرا او در چنین بستری بهتر و کاملتر می تواند به هدف خود که انسان سازی است دست پیدا کند. راهنما بودن تنها در انحصار معلومات نیست بلکه افزون بر معلومات و تخصص، آشنایی راهنما با هنر راهنمایی است و می‌داند که چگونه در شرایط مختلف از معلومات خودش بهره بگیرد. به عبارت دیگر می‌داند که چگونه با رهجوی خودش صحبت کند و برای ارتباط با آنها چه شیوه‌هایی را به کار گیرد و چگونه با آنها ارتباط برقرار کند. راهنما با بهره‌گیری از فنون روان‌شناسی و با قدرت و مهارتی که در کنگره بدست آورده است، امواج متلاطم در وجود یک رهجو را آرام کرده و بر او مسلط می‌شود و به او آموزش می‌دهد.

انسان‌ها به طور فطری عاشق کمال هستند و بی اختیار در برابر کمال به خضوع در آمده و جذب آن می‌شوند. شاید یکی از دلایل اعتیاد ما مصرف کنندگان این بوده است است که می‌خواسته‌ایم از راهی کوتاه و میان‌بُر، یعنی مصرف مواد زودتر به خواسته خود یعنی کمال برسیم. بگذریم،،!! وقتی رهجویی جذب کمالی از کمالات راهنمای خود می‌شود به سوی آن کمال و صاحب کمال کشیده می‌شود. تغییرات اخلاقی با پند و اندرز صورت نمی‌پذیرد، بلکه رفتار و کردار راهنما هست که باعث دگرگونی در رهجو می‌شود و راهنما به خوبی این را می‌داند. سخن پایانی هم نقل قولی است از امام صادق (ع) که می‌فرمایند: مردم را با اخلاق و رفتار خود به خوبی‌ها دعوت کنید و توجه داشته باشید که دعوت زبانی ، فاقد ارزش و بها است.

 امیدوارم که همه ما مقام و منزلت راهنما که رب و مربی ما در این بُعد و بر روی این کره خاکی هستند را به خوبی درک کنیم و هم در صور پنهان و هم در صور آشکار از این عزیزان که اسطورهای عشق و فداکاری هستند تشکر و قدردانی کنیم و سپاسگزار آنها باشیم. این هفتهٔ زیبا و پر شکوه را خدمت تمامی راهنمایان محترمِ تمامی شعب کنگره۶۰، در قسمت مسافران و همسفران، بویژه راهنمایان خوب و پر انرژی شعبهٔ سهروردی تبریک و شاد باش می‌گویم و از خداوند برای همهٔ این عزیزان و خانوادهٔ محترمشان سلامتی، طول عمر، عزت و شادی خواهان و خواستار هستم.

با احترام

مرزبان خبری مسافر رسول

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .