English Version
English

هر چیزی در مقابل ضدش شناخته می‌شود

 هر چیزی در مقابل ضدش شناخته می‌شود

خلاصه سی‌دی هفتگی «اشراق»:

سلام دوستان اعظم هستم همسفر محمد 

یک حوض کثیف و لجن است، حوض دیگر زلال، تمیز، شفاف و این تمثیل ما انسان‌ها است. چشم همه‌چیز را می‌بیند، ولی خودش را نمی‌بیند. انسان هم همین‌طور است، تمام بد‌ی‌های دیگران را می‌بیند، ولی بدی خودش را نمی‌بیند. یکی از خصوصیات حضرت محمد (ص) حسن خلق بودن ایشان است. خلق نیکو یعنی؛ انسان بتواند، با همه‌ی انسان‌ها رابطه‌ی خوبی داشته باشد و برای این کار باید انسان‌ها را دوست داشته باشد و به دانایی و آگاهی و شناخت برسد. اشتباه انسان‌ها جزئی از سرشت آن‌ها است، باید از آن بگذرد. تمام کارهای ضدارزشی مثل تکبر، خود بزرگ بینی، غیبت، منیت، دروغگویی و.... باعث می‌شود که انسان مثل حوض لجن، تیره و کثیف بشود. خلق انسان در ظاهر او پیدا است، نباید انسان‌ها را قضاوت کنیم و برای آن‌ها حکم صادر کنیم. کلمه اشراق از شرق می‌آید. یعنی؛ نور و روشنایی، اگر بخواهیم به آسایش و آرامش برسیم باید مثل حوض زلال ،تمیز ‌و پاک شویم. ضدارزش‌ها گناه هستند و باعث تخریب خودمان می‌شوند، ضرر آن به خودمان برمی‌گردد. هر چه بکاریم همان را برداشت می‌کنیم و برای برداشت مطلوب باید در صراط مستقیم حرکت کنیم.

گاهی اوقات، انسان جو می‌کارد ولی می‌خواهد، گندم برداشت کند، اینن می‌شود. غم و اندوه همیشه سرچشمه‌ی بدی‌ها نیست، هر چیزی در مقابل ضدش شناخته می‌شود، زیبایی در مقابل زشتی، غم و شادی، عشق و نفرت، منفی و مثبت، راستی و کجی و.... این‌ها همه برای انسان است، تا که آزموده شود و درست انتخاب کند.

غم بزرگ می‌تواند، انسان را به پایین‌ترین و یا بالاترین مقام الهی سوق دهد. انسان از درون تاریکی می‌تواند، رشد کند و حتی پیشرفت کند. باید در مقابل غم، صبر پیشه کند، افکار منفی خود را کنار بگذارد و افکار مثبت را جایگزین کند. انسان‌ها باید همیشه به داده‌ها و نداده‌های خداوند شکرگذار باشند و قدر داشته‌های خود را بدانند. زندگی انسان بر مبنای خواست، تقدیر و فرمان الهی است. باید در راه صراط مستقیم حرکت کنیم و تقدیر هم خودش راهش را می‌یابد.

نویسنده متن: همسفر اعظم، رهجوی راهنما همسفر رویا (لژیون هشتم)

ویرایش متن: همسفر فاطمه، رهجوی راهنما همسفر ملیحه (لژیون چهارم)

ارسال مطلب همسفر الهام رهجوی راهنما همسفر رویا (لژیون هشتم)

همسفران نمایندگی فردوسی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .