English Version
English

مسئولیت ، ظرفیت ، قبله گم کردن ، نق زدن و حاشیه

مسئولیت ، ظرفیت ، قبله گم کردن ، نق زدن و حاشیه

 

جلسه دوم از دوره دوم لژیون آموزشی کنگره ۶۰ لژیون بوئین‌زهرا؛ با استادی راهنما مسافر محمدرضا و نگهبانی مسافر رضا و دبیری مسافر محمدرضا با دستور جلسه «مسئولیت، ظرفیت، قبله گم کردن، نق زدن و حاشیه» جمعه 31 فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸ صبح آغاز به کارکرد.

سخنان استاد: 

اگر بخواهیم معنای لغوی ظرفیت را در نظر بگیریم همان گنجایش می شود به طور مثال یک لیوان یا پارچ یا بشکه 220 لیتری هر کدام گنجایش و ظرفیت خود را دارند . مسئولیت نیز به معنای پاسخ گو بودن است . این بدان معنی است که در قبال هر کاری که به ما سپرده می شود باید پاسخگو باشیم . قبله گم کردن اصطلاحی است که در کنگره هم از آن استفاده می شود و مفهوم آن این است مسیر و جهت خود را گم کنیم و در ادامه نق زدن و حاشیه مربوط به همان کسانی می شود که بار مسئولیتی که به عهده داشته اند را به خوبی به دوش نکشیده و وارد حاشیه می شوند و نق می زنند .
ما در زندگی خانوادگی ، جامعه و ... یک سری مسئولیت های کوچک و بزرگ به عهده داریم . اگر ظرفیت اداره خانواده را داشته باشیم وقتی صاحب خانواده شدیم حتما خانواده موفقی خواهیم داشت و در صورتی که علم و آگاهی و دانایی آن در ما ایجاد نشده باشد قطعا نخواهیم توانست خانواده خوب و موفقی داشته باشیم . در مثالی دیگر فرض کنیم که در شرکت یا کارخانه بخشی از مدیریت و مسئولیت به ما سپرده شده است در صورتی که ظرفیت آن کار در ما وجود نداشته باشد هم به خود و هم اموال و صاحب شرکت یا کارخانه آسیب خواهیم رساند .

 

 

در کنگره 60 اولین و مهمترین مسئولیتی که به ما داده می شود مسئولیت درمان و سفر ایکس می باشد و باید در قبال آن ظرفیت سازی  شده باشد و این ظرفیت از زمانی شروع می شود که مسافر تازه وارد روی صندلی مشاوره تازه واردین می نشیند و اینجاست که مشخص خواهد شد شخص مسئولیت درمان خود را به عهده گرفته است یا خیر . این نکته ایست که راهنمای تازه واردین روی آن تاکید می کند. نکته دیگری که راهنمای تازه واردین روی آن تاکید می کند این است که از لحظه ورود مسافر باید مسئولیت درمان خود را به عهده بگیرد . دیده شده بعضی از مسافرین به خاطر فشار خانواده ، دوستان و ... وارد کنگره می شوند و این همان به عهده نگرفتن مسئولیت است و زمانی که در طول سفر اول به مشکلی برخورد می کنند سریع وارد حاشیه می شوند و شروع به نق زدن می کنند و از سفر خود باز می مانند یا آن را با سختی به پایان می برند.

ما سفر اولی ها در زمان مصرف زمانی که ساقی و مواد خوبی پیدا می کردیم سریع به یگدیگر اطلاع می دادیم . حالا که خدا مسیر کنگره را در مسیر ما قرار داده واز آن راضی هستیم می خواهیم آن را به دیگران نیز اطلاع دهیم و این کار اشتباه است و ما درسفر اول در این زمینه هیچ مسولیتی نداریم . این کار زمانی باید انجام شود که وارد سفر دوم شده باشیم تا بتوانیم پیام کنگره را به کسی که خواهان رهایی باشد بدهیم در ضمن  هیچ اجباری نیز در این کار وجود ندارد .مثل مسافر در سفر اول مثل کسی است که در ته چاه است و می خواهد به کمک ریشه های درختان که در دیواره چاه وجود دارد خود را بالا بکشد . در نظر بگیرید شخص مورد نظر دو سه متری خود را بالا کشیده و یادش می افتد که دوستش هم در ته چاه است و بهتر است دست او را گرفته و بالا بکشد . به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ درست است هر دو به ته چاه سقوط می کنند و احتمالا آسیب دیده یا دست و پایشان می شکند . حالا بالا آمدن از چاه بسیار سخت تر خواهد شد فرد می بایست با دست شکسته بالا بیاید که کار بسیار سختی خواهد بود . بهتر این است که خودمان به بالای چاه برسانیم (پایان سفر اول) و طنابی برای دوستمان که در ته چاه است بیندازیم تا او هم بتواند خود را به بالای چاه برساند .
نکته دیگری که در مورد سفر اولی ها ممکن است پیش بیاید این است شاید در طول سفر گاهی در جلسات کنگره حضور نداشته باشند و با آوردن بهانه هایی مثل کارهای شخصی  و کارهای عقب مانده  جلسه هفتگی حضور نداشته باشند . می خواهم مثال دیگری بزنم فرض کنیم شخصی به بیماری خطرناک سرطان دچار شده باشد . برای درمان باید به پزشک مراجعه کرده و هزینه ویزیت و دارو و آزمایش و .. را بپردازد . حال در نظر بگیریم که خودش توانایی رفتن به دکتر را هم نداشته باشد یه نفر همراه و راننده نیز لازم دارد. سوال اینجاست این فرد بیمار دراین گونه مواقع به این فکر خواهد کرد که قبل از درمان بیماری به کارهای عقب مانده خود بپردازد ؟ قطعا خیر ، چون در این موارد اولویت، سلامتی خود اوست . در مورد بیماری سرطان ممکن است یک عضو درگیر باشد ولی در مورد اعتیاد نه تنها  تک تک سلول های بدن درگیر بیماری اعتیاد هستند بلکه افکار ، روان و جهان بینی شخص معتاد نیز درگیر خواهد بود .
و در پایان بهتر است موضوع درمان را از این زاویه نگاه کنیم که در سفر اول اولویت ما درمان اعتیاد و بعد خانواده و کارمان باشد و زمانی که وارد سفر دوم شدیم حالا می توانیم اولویت های خانواده و کار را بیشتر مد نظر قرار داده و کمبود ها و آسیب هایی که در گذشته وارد کرده ایم به تدریج جبران کنیم

لژیون یکم نمایندگی بویین زهرا

 

فعالیت های ورزشی نمایندگی بوئین‌زهرا

تایپ و تنظیم: مسافر مهدی 

نمایندگی بوئین‌زهرا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .