English Version
English

در باب دستور جلسه هفتگی؛ وظایف راهنما و رهجو

در باب دستور جلسه هفتگی؛ وظایف راهنما و رهجو

هرگاه شخصی در جایگاهی برای خدمت انتخاب می‌شود قدر مسلم وظایفی بر عهده‌اش می‌باشد که باید آن‌ها را به  بهترین وجه انجام دهد. مثل راهنما و رهجو که دو رکن بسیار مهم در کنگره 60 می‌باشند، کسانی که خود یا یکی از افراد خانواده‌شان دچار اعتیاد بوده و در کنگره به رهایی و درمان رسیده‌اند، می‌توانند در امتحان کمک راهنمایی شرکت نمایند و پس از قبولی در امتحان و طی کردن سایر مراحل به دریافت شال کمک راهنمایی مفتخر شوند.

راهنما؛ کسی است که راه را نشان می‌دهد، آموزش‌های کنگره را دریافت کرده و به قوانین و حرمت‌های کنگره کاملاً آشنا و مسلط است و تجربیات خود را در مقوله‌ی درمان اعتیاد در اختیار رهجو می‌گذارد. مهم‌ترین خصوصیت یک راهنما عشق و محبت نسبت به رهجو و سایر همنوعان خود می‌باشد. او همه‌ی رهجوهایش را دوست دارد و مانند خورشید که به کویر و دریا و جنگل و گلزار به یک اندازه می‌تابد عشق و محبت خود و آموزش‌هایی که از کنگره آموخته را به رهجوها به‌صورت یکسان منتقل می‌کند. این عشق بلاعوض است یعنی راهنما در برابر محبتی که به رهجوهایش دارد و آموزش‌هایی که به آن‌ها می‌دهد هیچ چشمداشت و توقعی ندارد. او برای خدمت به همنوعان داوطلبانه بدون دریافت هیچ مزدی و بی‌هیچ توقع و منتی متون آموزشی کنگره را برای رهجو توضیح می‌دهد و قوانین صحیح زندگی کردن را به آنان می‌آموزد.

علاوه بر داشتن عشق و محبت وظایف دیگری نیز بر عهده‌ی راهنما هست؛ راهنما بایستی علاوه بر محبت و اجرای قوانین و حرمت‌ها از رهجو بخواهد که متون آموزشی، کتاب‌ها، جزوات را مطالعه نماید و در لژیون درباره‌ی این متون صحبت و بحث کند. همچنین سی‌دی‌های هفتگی را خود بنویسد و از رهجو نیز بخواهد که سی‌دی‌ها را بنویسد و در لژیون درباره سی دی صحبت کند و توضیح بدهد.

راهنما بایستی با سرووضع مرتب و تمیز و پوشش سفید و ساده و آراسته، سر لژیون حاضر شود، قبل از شروع جلسه در شعبه حضورداشته باشد. او به رهجوهایش ادب و نزاکت، نسبت به دیگران بخصوص به سایر کمک راهنماها یا مرزبان یا ایجنت و اسیستانت را یادآور می‌شود و عملاً می‌آموزد یعنی خودش به آن‌ها احترام می‌گذارد تا رهجو یاد بگیرد.

یکی دیگر از وظایف راهنما تشویق رهجو برای مشارکت، چه در جلسه عمومی و چه در لژیون می‌باشد. راهنما به‌هیچ‌وجه نباید با رهجو رابطه‌ی پولی، مالی، مسافرت یا رفت‌وآمد داشته باشد و بایستی جایگاه معلمی یا استادی خود را که جایگاهی بلندمرتبه است حفظ نماید. وظیفه‌ی راهنما این نیست که رهجو را با خود بکشد و در مسائلی مانند طلاق یا سایر مسائل مشابه، دخالت نماید.

وظیفه‌ی راهنماست که رهجو را تشویق به شرکت در امتحانات کمک راهنمایی و یا انجام سایر خدمت‌ها در کنگره بنماید و با امتحاناتی که در لژیون برگزار می‌کند آن‌ها را ترغیب و تشویق نماید و رهجو را با طعم لذت خدمت کم‌کم آشنا کند. رهجو از راهنمای خود الگو می‌گیرد و راهنمایانی که پیوسته در کنگره خدمت می‌کنند، رهجویانی خدمتگزار پرورش می‌دهند. راهنما وظیفه دارد پیوسته در حال آموزش دیدن باشد. به ورزش اهمیت بدهد تا رهجو نیز به ورزش کردن ترغیب و تشویق شود.

وظیفه رهجو ؛ رهجو کسی است که جویند راه می‌باشد یعنی راه صحیح زندگی کردن را گم‌کرده و قوانین زندگی را نمی‌داند و گم‌کرده  راهی است که خواسته‌ی او یافتن راه است. اولین وظیفه‌ی یک رهجو این است که تسلیم باشد به این معنی که هر مدرک و منصب و تحصیلات، مقام، ثروت و جایگاهی را که دارد پشت در کنگره بگذارد و بی‌هیچ ادعایی وارد کنگره شود، بپذیرد که احتیاج به کمک دارد. رهجو باید خواسته‌ی قوی برای رسیدن به رهایی و درمان داشته باشد. کسی که خواسته ندارد راهنما برای او کاری نمی‌تواند بکند و به‌اصطلاح چاه باید خودش آب داشته باشد. وظیفه‌ی رهجو است که تسلیم راهنما و قوانین کنگره باشد. به قوانین و حرمت‌ها آشنا شده و به آن‌ها عمل نماید. به قول آقای امین برای انجام هر بازی بایستی قوانین آن بازی را یاد بگیریم. وظیفه رهجو است ک پیش از شروع جلسات در شعبه حضور داشته باشد برای خدمت پیش‌قدم و داوطلب شود تا حس مفید بودن و خدمت به او انرژی بدهد. رهجو بایستی از متون، کتاب‌ها و جزوات، سی‌دی‌ها و سایت کنگره استفاده کند. مطالعه داشته باشد و به روش درمان کنگره ایمان داشته باشد. وظیفه رهجوست که به سایر کمک راهنماها،  مرزبان، ایجنت و اسیستانت و دیده‌بانان احترام بگذارد. ادب و نزاکت را سرلوحه زندگی خود قرار بدهد. با سایر اعضا بامحبت و احترام برخورد نماید. از معرکه‌گیری و رفتن به حاشیه‌ها بپرهیزد، سرش به کار خودش باشد. در کار دیگران و هم لژیونی‌هایش تجسس نکند و درباره‌ی آنچه نمی‌داند اظهارنظر ننماید.

وظیفه رهجوست که در جلسات و در لژیون مشارکت کند. سی‌دی‌ها که آموزش‌های به‌روز کنگره هستند را با گوش جان بشنود و بنویسد و درباره‌ی آن‌ها در لژیون صحبت و اظهارنظر کند. با سایر افراد در کنگره رفت‌وآمد و رابطه‌ی پولی و خانوادگی برقرار نکند و تمام تمرکز و نیروی خود را روی درمان و رهایی صرف کند. یکی دیگر از وظایف رهجو حمایت از سبد پول می‌باشد زیرا می‌داند که کمک داوطلبانه اعضاست که کنگره را از منابع مالی سایرین بی‌نیاز می‌گرداند و موجب بقای کنگره 60 می‌شود .

وظیفه رهجوست که در روزهایی که برای تشکر از دیده‌بانان، مرزبانان و راهنماها تعیین‌شده از آن‌ها به نحو شایسته و با دادن پاکت قدردانی و تشکر بنماید و قدر خدمت‌های دیگران را در تمام بخش‌های کنگره بداند.

رهجو باید در جلسات سکوت را رعایت کند و از حرف زدن با بغل‌دستی خود جداً بپرهیزد و نظم جلسات را بر هم نزند.

رهجو از همان ماه‌های اول می‌تواند خدمت در شعبه را آغاز کند، کم‌کم در سایت کنگره هم به فعالیت بپردازد. رهجو بایستی با پوشش سفید و لباس مرتب و در شأن کنگره حضور پیدا کند؛ زیرا که کنگره مکان مقدسی است که جای آموزش است نه میهمانی و یا جشن عروسی. رهجو اگر همسفر است نباید در مسائل مسافر دخالت کند و فقط برای آموزش خود و یادگیری درس‌های زندگی و قوانین هستی و رسیدن و برقراری آرامش در کانون خانواده تلاش نماید.

اگر کسی خواسته‌ی قوی و ایمان به روش کنگره داشته باشد و عمل به آموزش‌ها را فرابگیرد می‌تواند یک رهجوی موفق باشد و در آینده به جایگاه‌های بالایی در کنگره در جهت خدمت به همنوعان و پرداخت زکات رهایی برسد. ان‌شاءالله.

و در پایان؛ خداوند لیاقت خدمت به بندگانش را به هرکسی نمی‌دهد، خدمت به خلق و بندگان خداوند آن‌هم کسانی که دربند اسارت بیماری اعتیاد هستند امری کوچک و سهل نیست پاداش آن نیز کوچک نیست. آن‌ها بزرگ‌ترین خدمت را به خود می‌کنند و نتیجه‌ی تلاششان به خودشان بازمی‌گردد و آن سعادت و خوشبختی است ارتقا و کمال و نزدیک شدن به‌فرمان عقل است (برگرفته از جزوه راهنما و راهنمایی)

با تشکر و سپاس فراوان از سرکار خانم زهره مسئول سایت و تشکر از خانم رؤیا که تایپ این نوشته را انجام می‌دهند و سپاس فراوان از سرکار خانم سارا راهنمای عزیزم که هر چه دارم از اوست. خدا قوت و سربلند و سلامت باشید. 

 

با احترام؛ همسفر فرزانه از لژیون دوم
تایپ: همسفر رؤیا
نمایندگی همسفران شیخ بهایی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .