English Version
English

برداشت از وادی ششم

برداشت از وادی ششم

شهر وجودی یا جسم ما، از میلیاردها سلول تشکیل‌شده است، که می‌توانیم آن‌ها را ساکنین این شهر بزرگ تصور نماییم. اداره این شهر بزرگ بر عهده فرمانروای عادل و بزرگی است، به نام عقل که همیشه فرمان به ارزش‌ها و نیکی‌ها می‌دهد و فرایندی دارد؛ یعنی همان‌طور که قدرت مطلق در هستی و کائنات فرمانی می‌دهد، آن فرمان به‌سرعت اجرا می‌شود؛ درج سم هم اگر عقل فرمانی دهد، ساکنین آن فرمان را انجام می‌دهند؛ مگر آن‌که در آن فرمان اخلال یا اشتباهی به وجود آید، عقل زمانی اشتباه می‌کند که اطلاعات غلطی به آن برسد.

 

نفس اماره که نقطه مقابل عقل است، می‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. ذرات نفس امر کننده، سربازان دانایی را که نگهبانان قلعه عقل هستند به زیرکی فریب می‌دهند و وارد قلعه عقل می‌شوند، در فرمانروایی عقل اخلال ایجاد می‌کنند و دانایی ما را نسبت به مسائل مختلف محدود می‌کنند

برای مقابله با نفس اماره باید سه ضلع مثلث دانایی که تفکر، تجربه و آموزش است، را به یک اندازه در خود رشد دهیم تا به دانایی مؤثر برسیم. انجام دادن فرمان‌های عقل، کار پیچیده و سختی نیست، همین‌که ما بتوانیم فرمان‌بردار خوبی باشیم و فرمان‌های کوچک را اجرا کنیم، به‌تدریج می‌توانیم فرمان‌های بزرگ را هم اجرا کنیم، اطاعت از فرمان‌ها عقل باعث صعود و آرامش و گوش دادن به فرمان‌های نفس اماره باعث نابودی و سقوط می‌شود.

 

نگارش و ویرایش: خانم فاطمه(همسفر احمدرضا)
نمایندگی تخت جمشید شیراز

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .