English Version
English

فرمان عقل

فرمان عقل

سلام دوستان فرشته هستم، یک همسفر.دستور جلسه این هفته، حکم عقل را در قالب فرمانده، کاملاً اجرا نماییم، می‌باشد. عقل یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مسائلی است که آغاز و پایان مشخصی ندارد و برای رسیدن به صلح و آرامش و اهداف والا در مسیر زندگی خود، باید به‌فرمان عقل برسیم. عقل یکی از صور پنهان آدمی است، صور پنهان یعنی آنچه در انسان قابل روئیت نیست؛ مثل حس، عقل، نفس، روح و ...

عقل نیرویی است که فر ایزدی دارد؛ یعنی شکوه الهی دارد و قدرت آن برگرفته از قدرت الهی است، یک فرمانروای بزرگ و عادل است و هیچ‌وقت اشتباه نمی‌کند، مگر اینکه اطلاعات غلط و اشتباه به آن رسیده باشد. هرقدر ما در مسیر ارزش‌ها حرکت کنیم، به نیروی الهی نزدیک‌تر می‌شویم و تشخیص ما در درست بودن یا نبودن مسائل بالاتر می‌رود و هرچقدر از صراط مستقیم دورتر شویم، تشخیص و شناخت ما از مسائل کمرنگ‌تر می‌رود و دچار اشتباه می‌شویم.

انسان دو راهنما دارد؛ یک راهنمای بیرونی که همان پیامبران و اولیای الهی هستند و یک راهنمای درون که عقل است و تمام خواسته‌های عقل معقول است. همه‌ی انسان‌ها دارای عقل هستند و استفاده از آن بنا بر جایگاه و شرایط هر شخص دارد. انسانی که در مراحل نفس امر کننده هست، صدا و فرمان عقل را نمی‌شنود و فقط خواسته‌های غیرمعقول نفس خود را انجام می‌دهد و به درست یا نادرست بودن آن‌هم توجهی نمی‌کند. نفس هم یکی از اجزاء صور پنهان آدمی می‌رود و کل خواسته‌های ما چه در ظاهر و چه در باطن مربوط به نفس است و این خواسته‌ها می‌تواند؛ هم معقول باشد و هم غیرمعقول.

نفس آن چیزی است که در زمان مرگ فرشتگان الهی آن را تحویل می‌گیرند. عقل و نفس اماره در دو جهت مخالف هم حرکت می‌کنند، به عبارتی ضد هم هستند و هر چیزی از ضدش کامل می‌رود. عقل انسان را به سمت ارزش‌ها و صراط مستقیم و رسیدن به آرامش و صلح هدایت می‌کند ولی نفس اماره انسان را به سمت ضد ارزش‌ها و اعماق تاریکی‌ها هدایت می‌کند و در کنار هم قرار گرفتن این دونیروی بسیار قوی باعث به تکامل رسیدن انسان می‌شود.

برای رسیدن به ارزش‌ها باید از مرحله نفس اماره خارج شویم؛ یعنی با دوری از ضد ارزش‌ها و فسق و فجور می‌توانیم، وارد مرحله نفس لوامه شویم، در اینجا می‌توانیم هم‌صدای عقل را بشنویم و هم‌صدای نفس را که یکی ما را به سمت خوبی‌ها و یکی ما را به سمت بدی هدایت می‌کند و ما بر سر دوراهی قرار می‌گیریم و انتخاب با خود ماست، چون انسان اختیار کامل را در انتخاب دارد.

اگر مسیر ارزش‌ها را انتخاب کنیم، خیلی خشنود و خوشحال می‌شویم ولی اگر ضد ارزش‌ها را انتخاب کنیم، نفس سرزنش کننده به سراغ ما می‌آید، پشیمان می‌شویم و سعی داریم که جبران کنیم و همین جبران‌ها در مسیر ارزش‌ها ما را به مرحله نفس مطمئنه می‌رساند که در اینجا فقط صدای عقل را می‌شنویم و اجرای کلیه‌ی فرامین این فرمانروای بزرگ ما را به راه مستقیم و رسیدن به هدف والای انسانی یا صلح و آرامش و یا جایگاه تعیین‌شده، هدایت می‌نماید تا به‌جایی برسیم که بگوییم: شو، شود!

برای رسیدن به این جایگاه لازم نیست از مسائل بزرگ شروع کنیم، فقط کافی است از مسائل روزمره خود شروع کنیم؛ مثل صدایی که با ما می‌گوید الآن حمام برو! و یا آشغال‌ها را بیرون بگذار! یا دروغ نگو! یا سر ساعت کنگره برو و تکالیف کنگره رو انجام بده! و...کافی است از انجام این‌کاره‌ای کوچک شروع کنیم و فرامین را اجرا کنیم تا در زمان خود بتوانیم، به‌فرمان عقل برسیم که جایگاهی بسیار باشکوه و باعظمت است.

 

نگارنده: همسفر فرشته

وبلاگ نویس: همسفر ظریفه

همسفران نمایندگی رودکی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .