English Version
English

تشابه فصلها و زندگی انسان

تشابه فصلها و زندگی انسان

تا حالا به این فکر کردید که فصول سال درست مثل زندگی ما انسانها می باشد و تغییر این فصول هم مانند تحولات زندگی ما می باشد؟


خداوند همه چیزهای موجود در طبیعت را با نظم و برنامه خاص آفریده است تا انسان در پیشرفت و تعالی خود از آنها الهام بگیرد و درباره آنها دست به تفکر و تدبر بزند، آنچه خداوند بیش از سایر چیزها به انسان توصیه میکند همین تدبر و تفکر در امور دنیا و هستی است.


امروز به تغییر فصول و تشابه آن با زندگی انسان فکر میکردم و هماهنگی عجیبی در آنها پیدا کردم، تغییرات فصول در طی یک سال همانند دوره عمر و زندگی انسان است.


به نظر شما به جز فصول سال چه چیزهای دیگری این شباهت را دارند؟


بهار اولین فصل سال و روزهای آغازین است که زیبا و باطراوت و خوش عطر است مطابق با همان دوره نوزادی و کودکی انسان است، کودکی که مثل بهار خوش عطر و نرم و لطیف است و همانند نسیم های بهاری روح زندگی را در هستی جاری میکند.


تابستان در حرارت و گرما دوره جوانی انسان است، پرشور و حرارت و پرتلاش با تمایل به رنگ های تند و رنگارنگ و زمانی که انسان بیشتر در حال فعالیت است.


پاییز با آن نسیمهای خنک و بارانهای باطراوت و دورنگی که در طبیعت غالب است انسان را به یاد دوره میانسالی می اندازد وقتی موهایش جوگندمی شده و بیشتر به پختگی رسیده است و سنگین و محجوب بیشتر تفکر می کند، آرامش خاصی دارد و البته دلتنگی از همان نوعی که انسان در میانسالی کاملا با احساس آن عجین است.


زمستان با سپیدی و سردی زیادش شبیه به دوره سالمندیست، زمانی که رنگ موها یکدست سپید می شود و انسان دوره کهولت خود را می گذراند سختی در تحرک و تنهایی . . . همان انزوای زمستان را بیاد می آورد . . . و بعد هم پیوستن زمستان به بهار هم پیوند زندگی دنیوی به زندگی اخروی در انسان است.


در هستی چیزهای زیادی وجود دارد برای اینکه به آنها نه بطور تصادفی بلکه با عمقی بیشتر دقت کنیم کشف رازهای آفرینش خود نوعی شکرگزاریست.

 

نویسنده: مسافر حسین کمال نظری
منبع:
وبلاگ لژیون نادر فراهانی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .