English Version
English

حضور مهمانان ویژه از فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی در پارک طالقانی

حضور مهمانان ویژه از فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی در پارک طالقانی

روز جمعه پارک طالقانی مقر ورزشی کنگره 60 میزبان مهمانان ویژه‌ای از فدراسیون مددکاران اجتماعی و انجمن مدد کاری اجتماعی ایران بود.

با نزدیک شدن به کنگره بین المللی ۶۰ سال مددکاری اجتماعی در ایران و حضور مهمانان بین المللی، دکتر روری تروئل دبیرکل فدراسیون مددکاران اجتماعی و دکتر ادوارد کروک استاد مددکاری اجتماعی دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا به همراه دکتر موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در بدو ورود به ایران در اولین ساعات صبح جمعه جهت بازدید از فعالیت های کنگره 60 در پارک طالقانی تهران حاضر شدند.

در ادامه می توانید گزارش تفصیلی این رویداد را مشاهده نمایید.

دکتر چَلَک:

 خیلی خوشحالیم که امروز در خدمت شما هستیم، دوستانی که در خدمت آن‌ها هستیم؛ آقای دکتر ادوارد کروک (Edward crook) از دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا که تئوریسین میانجیگری در حوزه خانواده در دنیا است و ما افتخار داریم که یک ماه در ایران در خدمت ایشان باشیم و از دانش و تجارب ایشان استفاده کنیم. آقای دکتر روری تروئل دبیر کل فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی است که برای اولین کنگره بین‌المللی 60 سال مددکاری اجتماعی در ایران خدمت ایشان هستیم؛ البته سی‌وچهار میهمان دیگر از بیست کشور دیگر نیز داریم که اینجا اضافه می‌شوند.

 آقای دکتر، آقا بخشی کنگره 60 را به‌خوبی برای آقای ادوارد کروک از قبل معرفی کرده بود. اینجا هم که آمد ما به گوشه‌ای ازآنچه شما انجام می‌دهید، اشاره کردیم. اگر شما اجازه بدهید آقای علمایی که مسئول امور بین‌الملل ما است گزارشی ازاینجا بگیرد میهمانان آن را با خود ببرند. آقای دکتر تروئل اعلام کردند که این گزارش را به‌عنوان یک الگو برای حداقل 154 کشوری که عضو فدراسیون هستند، معرفی کنند. آقای دکتر ادوارد کروک در حوزه خانواده دومی ندارد و خوشحال شدند که شما در کنار مسافران، همسفران را نیز دارید، وقتی الآن در پارک حضور آن‌ها را دیدند، هر دو بزرگوار اشاره کردند که رمز موفقیت کنگره 60 این است که خانواده در کنار این افراد حضور دارند.

 من که به آقای مهندس دژاکام و همکارانشان ارادت دارم، به‌عنوان یک انجیویی که موفق است و هر کس غیرازاین بگوید؛ قضاوت غیرمنصفانه‌ای دارد. گه گاهی که مزاحم آقای مهندس می‌شوم، درس آموخته‌های ایشان را در موبایل می‌نویسم و به دیگران منتقل می‌کنم. آخرین باری که خدمت ایشان رسیده بودم؛ دو، سه‌جمله‌ای گفته بود که من به دوستان منتقل کردم؛ غیرسیاسی بودن کنگره، استقلال کنگره و تلفیق دو مؤلفه که هم جدی باشیم وهم مهربان و برای ما خیلی سخت است اما در کنگره 60 این اتفاق به‌خوبی افتاده است. هفته قبل بیست‌سالگی بنیان کنگره 60 بود، من این را بهانه می‌کنم و به شما و به همه‌ی مسافران، همسفران و همکارانتان در این بخش تبریک می‌گویم. طبیعتاً آنچه ما امروز صبح دیدیم، ورزش جایگزین شده، جمله‌ای که همیشه آقای مهندس می‌گوید و آن اینکه یک‌چیزی باید جایگزین شود وگرنه درمان در این بخش خیلی اثربخش نخواهد بود. خوشحالیم که امروز در خدمت شما هستیم و خوشحال هستیم که انجمن مددکاران اجتماعی ایران پلی شد برای آنچه شما انجام می‌دهید. دوستان هم در مورد آنچه امروز صبح دیدند در مورد برداشتی که داشتند به چند نکته اشاره کنند.

دکتر ادوارد کروک:

اول‌ازهمه تشکر می‌کنم که این فرصت برای من فراهم شد که اینجا بیایم، قبل از این من هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد کنگره 60 نداشتم. فیلمی که من روی آن کار می‌کنم، مددکاری اجتماعی با خانواده و کودکان است ولی فیلم دیگری که موردعلاقه من است و روی آن کار می‌کنم؛ مددکاری اجتماعی و اعتیاد است. ما در شهر ونکوور کانادا زندگی می‌کنیم و در آنجا یک بحرانی با ماده فانتنال داریم که صدها برابر قوی‌تر از هروئین است. از همین یک ماده مخدر ما بیش از پنج هزار اُوِردوز (overdose) و مرگ داشتیم، فقط در شهر ونکوور ولی این ماده مخدر در کانادا و آمریکای شمالی جان زیادی می‌گیرد، حدود دو میلیون نفر مبتلا در ونکوور به این ماده داریم.

 همیشه پیام من به شاگردان خودم در دانشگاه این است که نقطه مقابل اعتیاد روابط خوب است و متأسفانه بیشتر مدل‌های درمان اعتیاد در آمریکای شمالی فرد معتاد را از خانواده‌اش جدا می‌کند ولی تجربه و دانشی که من در سال‌های اخیر پیدا کردم، به من می‌گوید که این‌یک رویکرد کاملاً غلطی است و ما باید تا می‌توانیم این روابط را تقویت و بیشتر کنیم.

به نظر من، ما در آمریکای شمالی در کانادا نیاز داریم که خیلی بیشتر در مورد این متد و متدهایی که در ایران انجام می‌شود، یاد بگیریم، در کشور ما هیچ اطلاعاتی در رابطه با این متد وجود ندارد. درنتیجه من خیلی احساس افتخار می‌کنم که امروز اینجا بودم و در رابطه با این روش یاد گرفتم و می‌توانم آن را به کشورم انتقال بدهم. امروز خیلی چیزها یاد گرفتم و چیزهای خیلی بیشتری هم یاد خواهم گرفت و آن‌ها را منتقل خواهم کرد به کانادا، از این فرصتی که برای ما فراهم کردید، متشکرم.

دکتر روری تروئل:

من می‌ایستم، به خاطر اینکه وقتی یک پسربچه کوچک بودم، مادرم همیشه به من می‌گفت: هر وقت می‌خواهی حرفی بزنی، بایست و محکم حرفت را بزن و در هر فرهنگی ما می‌دانیم که باید همیشه به حرف مادرمان گوش بدهیم. من نماینده سه میلیون مددکار اجتماعی در سراسر دنیا از فدراسیون بین‌المللی مددکاران اجتماعی هستم و دلم می‌خواهد که از طرف همه‌ی آن‌ها به شما درود بفرستم. خیلی خوشحالم که اینجا هستم و این ایده انجمن مددکاران اجتماعی ایران که این فرصت را برای مددکاران کشورهای دیگر فراهم کرده که بیاییم و همه با همدیگر یاد بگیریم و تجربیات هم را به اشتراک بگذاریم، بسیار ایده خوبی می‌باشد. من همان یک ساعت اول که وارد ایران شدم و با آقای موسوی چَلَک صحبت کردم، دیدم که لِول کار مددکاران در ایران یک لِول جهان است.

 چیزی که من امروز دیدم، این است که شما به فرد معتاد مسئولیت می‌دهید و کاری می‌کنید که احساس مسئولیت کند و حس مسئولیت در او تقویت می‌شود. مورد دیگری که دیدم و خیلی جالب بود، این است که شما فرد معتاد را ایزوله نمی‌کنید؛ بلکه آن‌ها را عضو جامعه می‌کنید و آن‌ها وارد گروه‌ها می‌شوند. روی این اصولی که شما رعایت می‌کنید؛ یکی دادن مسئولیت و یکی عضو جامعه کردن اصول اولیه مددکاری اجتماعی در دنیا است. من اینجا را ترک می‌کنم درحالی‌که قلب من پر از عشق و محبتی شد که دیدم اینجا شما نثار افراد می‌کنید و من می‌خواهم که آن چیزی که اینجا دیدم را با خودم ببرم و با همه‌ی کشورهایی که در فدراسیون ما عضو هستند به اشتراک بگذارم.

 
جناب مهندس

من هم تشکر و قدردانی می‌کنم، این افتخار بزرگی است که امروز رئیس انجمن بین‌المللی مددکاران کل کشور پیش ما هستند و این باعث خوشحالی ما است. من خیرمقدم و تبریک می‌گویم به آقای دکتر و دیگر عزیزان. من خیلی خلاصه در مورد اعتیاد بگویم، ازنظر ما اعتیاد سه مؤلفه دارد؛ یکی قسمت بیماری و درمان آن بیماری است که به اعتقاد من جهان امروز، مانند کانادا، استرالیا، اِمریکا و تمام دنیا هنوز به نقطه صفر این درمان در این قسمت نرسیده است، قسمت دوم، قسمت ریکاوری است که در این قسمت ریکاوری خوب بوده و نسبتاً در دنیا فعالیت و تلاش خیلی خوبی کردند، قسمت سوم، یک مصرف‌کننده باید فکرش تغییر کند؛ بنابراین برای درمان اعتیاد باید در هر سه قسمت جسم، روان و تفکر کار شود.

 این‌که شما مشاهده می‌کنید، فقط ریکاوری نیست یا فقط خانواده نیست یا فقط سرگرمی افراد نیست، ابتدا درمان انجام‌گرفته است. درمان آمفتامین برای ما مثل آب خوردن است، برای ما کاملاً حل‌شده و ساده است. برخلاف اینکه دنیا می‌گوید: درمان آن خیلی سخت است، به اعتقاد من درمان آن خیلی راحت تراست. درمان تریاک خیلی سخت‌تر از متاآمفتامین است یا درمان تریاک خیلی سخت‌تر از درمان هروئین است، چون هروئین از یک ماده است، دی استیل مرفین است ولی برای تریاک شما بین 25 تا 50 ترکیبات دارویی دارید؛ مثل مرفین، کدئین، نارکوتین، پاپاورین، کدامین، نارسیئن و تبائین.

ما در سیستم کنگره 60 روش درمان را خیلی خوب می‌دانیم و حاضریم این دانش را به شما منتقل کنیم، به‌شرط اینکه شما بخواهید یا بپذیرید و این‌طور تصور نشود که ما تمام آن‌ها را می‌دانیم. اگر بپذیرید، باکمال میل ما تمام اطلاعات و دانش این کار، کتاب، روش و متد را به شما می‌دهیم. اگر از شما کسی بخواهد، اینجا آموزش بگیرد، بیاید آموزش ببینید، اگر خواستید ما می‌آییم و به شما آموزش می‌دهیم. اینجا که حضور دارید لژیون پزشکان است و تمام اعضایی که در جلسه حضور دارند، پزشک یا روان‌پزشک یا مددکار یا روان‌شناس هستند، اکیپ تخصصی است و ما مصرف‌کنندگان با این افراد همکاری متقابل داریم؛ یعنی متخصصین و گروه‌های خودیار به هم متصل شدند و باهم همکاری می‌کنیم و این هم نمونه‌ای است که در دنیا کمتر مشاهده می‌شود، چون گاهی اوقات مصرف‌کنندگان، پزشکان را قبول ندارند یا پزشکان، مصرف‌کنندگان را قبول نداند.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .