English Version
English

کارگاه آموزشی جهان بینی؛ هفته همسفر

کارگاه آموزشی جهان بینی؛ هفته همسفر

این جلسه شانزدهمین جلسه از دوره شصتم سری کارگاههای آموزشی کنگره 60 با دستور جلسه هفته همسفر، در روز چهارشنبه 96/9/22 به استادی و نگهبانی مهندس و دبیری مسافر امیر راس ساعت 9:50 آغاز به کار نمود.

سلام دوستان حسین هستم یک مسافر.
امیدوارم حال همه شما خوب باشد، حال من هم خوب است.
هفته همسفر را در پیش داریم که من خدمت همسفران عزیز و ارجمند، از صمیم قلب تبریک می گویم. امیدوارم هفته خوبی را در پیش داشته باشید. نوبتی هم باشد، نوبت همسفرهاست. من واقعاً نمی توانم در کنگره بگویم کدامیک از اینها بهتر، مهربانتر، حال خرابتر هستند، برای من فرقی ندارد. چون بعضاً می بینیم که اوایل کار، همسفران از مسافران حال خراب تر هستند و می آیند که مسافر را کمک کنند، ولی بعد می بینیم که عملاً اینطور نیست.
این طنز را همه بچه های قدیمی می دانند. یک نفر آتش گرفته بود، می برند بیمارستان، پزشکان می گویند: این را چه کار کردید؟ این 95درصد کوفتگی دارد، 5 درصد سوختگی. گفتند: هیچی، ما دیدیم این آتش گرفته است، با بیل خاموشش کردیم.
حالا همسفران هم همینطور است، مسافر شما یک مقدار تریاک و هروئین می کشد، قتل که نکرده است! قبول دارم که این کار منفی و ضد ارزش است. پیوند زن و مرد بخاطر این است که خانواده منهدم نشود و ستون های خانواده حفظ شود. مرد تریاک می کشد، حالا بخاطر اینکه این مرد تریاک می کشد، بزنیم و کانون خانواده را از بین ببریم.
برای من خانواده خیلی مهم است، آنقدر مهم است که گفته ام اگر در کنگره دو نفر با هم متارکه کنند، حق حضور در کنگره را ندارند. حتی اگر راهنما باشند، خانم نمی تواند بیاید، آقا هم سه ماه به کنگره نمی آید، تا ما بررسی کنیم و ببینیم مسئله چه می باشد. برای ما خانواده خیلی مهم است.
ما مثل گروههای دیگر نیستیم که بگوییم، پاکی در اصل قرار دارد و بخاطر رسیدن به پاکی، اگر همسرت موادمصرف می کند، از همسرت جدا شو. ولی کنگره این موضوع را نمی پذیرد. حفظ خانواده ارزش زیادی برای کنگره دارد. ممکن است در خانواده بگو مگو و اختلاف باشد، ولی آیا ارزش دارد که بخاطر یک مشکل، دینامیت بگذارید و ستونهای خانواده را از هم بپوشانید. بالاخره هر چیزی یک ارزشی دارد. مثلاً اگر از چراغ قرمز عبور کنید، یک مقدار جریمه می دهید، دیگر اینطور نیست که بخاطر عبور از چراغ قرمز یک نفر را اعدام کنند. بر مبنای اشتباهات و جرم باید ببینیم که آیا ارزش دارد که خانواده را منهدم کنیم.
در سطح جامعه این قضیه جا افتاده است که معتاد لذت طلب است، و من می دانم که بیچاره این مصرف کننده، چه عذاب و سختی می کشد.
خانواده ها هم بایستی در کنگره درمان شوند، چون اگر خانواده درمان نشود، بعد از مدتی اختلاف فاز پیدا می شود و کوچکترین مسئله ای باعث جدایی آنها می شود. به این دلیل است که گروه خانواده هم شروع به فعالیت کرد و دوش به دوش آقایان حرکت می کند. من از گروه خانواده تشکر و قدردانی می کنم که شایستگی این را داشتند که این گروه را حفظ کنند و از سال 96 روی پای خودشان ایستادند و اسیستانت ها مطرح شدند  و کلیه امور برعهده خودشان است. از خانم آنی تشکر می کنم که در ظرف این چهارده پانزده سال، گروه خانواده را رهبری کرد. نه به خاطر اینکه همسر من هستند، بلکه بخاطر اینکه تمام تلاششان را کردند که این گروه را حفظ کنند.
به امید پروردگار اگر به جای بزرگتری برویم، یک قسمتی را به گروه خانواده اختصاص می دهیم که وضعیت خیلی مناسب تری داشته باشند. اگر گفتم که همسفران و مسافران، هر کدام یک بال پرواز هستند، واقعاً همینطور است.
مسئله دیگر که برای ما خیلی مهم بود، وجود خانم ها و وجود اعضای خانواده در کنگره مثل این می ماند که ما در خانه مان و در باغچه ی آن گل بکاریم، اینها یک عطر و بوی خاصی به فضا دادند، وجود اینها باعث شد که آقایان یک مقدار حد خودشان را حفظ کنند. آقایان وقتی تنها هستند، در گفتار و پوشش و خیلی چیزها ممکن است خیلی ایرادات داشته باشند، ولی وجود خانواده باعث می شود که آقایان آن شأن خودشان و اطرافیانشان را حفظ کنند.
وقتی شما جمعه در پارک طالقانی می روید، آقایان یک طرف هستند، خانواده ها یک طرف دیگر هستند، بچه ها هم بازی می کنند و وجود خانواده ها باعث شده که فضا عطرآگین شود. اگر خانم ها نبودند، فضای کنگره مثل پادگان می شد.

امیدوارم که ما قدر خانواده ها را بدانیم، در کنگره یاد بگیریم که به خانم ها باید حرمت گذاشت. این از اخلاق و خصوصیات فرهنگی ملت ما بوده است، که همیشه به خانم ها با دید احترام نگاه می کردیم. این باعث می شود که ما در یک صلح و در یک آرامش خاصی به حیات خودمان ادامه بدهیم.
هفته ی پیش رو، هفته ی همسفر است. اگر می خواستیم پنجشنبه را جشن بگیریم، ممکن بود برای تازه واردین یک مقدار غیرعادی باشد، بنابراین گفتیم که روز پنجشنبه تمام گروه ها راجع به جشن همسفر صحبت کنند، یک شنبه هم راجع به همسفران صحبت می کنند، یک کادو آماده می کنند و در روز دوشنبه جشن همسفر را برگزار می کنیم. در آکادمی هم جشن همسفر، سه شنبه برگزار می شود.
اگر بعضی شعب جایشان کم است، دوشنبه را می توانند برای سفر اولی ها و روز سه شنبه را برای سفر دومی ها در نظر بگیرند.
برای جشن همسفر، بر تمام اعضای کنگره 60 که همسفر دارند، فرض (واجب) است که در آن روز از همسفرشان قدردانی و تشکر کنند. این قدردانی هم فقط در دو چیز انجام می گیرد، یا پول یا طلا. شاخه گل و شاخه نبات نه!
بایستی یاد بگیریم که این قدردانی را انجام بدهیم و بگوییم ما که عضو خانواده بودیم در اثر استفاده از مواد، به خانواده ضرر زدیم و صدمه زدیم و حالا می خواهیم جبران کنیم. در نظر بگیرید وقتی هروئین مصرف می کردید، چطور روزی کلی پول مواد می دادید. کسانی که در کنگره همسفر ندارند، باید در خانه از همسفرشان قدردانی کنند.
همسفر فقط شامل خانم ها نمی شود، بلکه شامل آقایان هم می شود.
جشن همسفر آقایان هم معمولاً فردا برگزار می شود. امیدوارم به کمک یکدیگر جشن خوبی را برگزار کنیم و شربت و شیرینی هم تهیه کنید.
مطلب دیگر؛ محلی که ما خریدیم 12 واحد است و مرتب در حال تحویل گرفتن سندها هستیم. الحق هم آقای سلامی در این مورد زحمات بسیاری زیادی کشیدند. ما تقریباً مبلغ 800میلیون تومان کسری داریم و بخاطر اینکه نمی خواهیم به سپرده هامون دست بزنیم، این اعلام نیاز را کردیم، اگر این مقدار پول هم جور شود و ما به ذخیره ی خودمان دست نزنیم، خیلی خوب می شود.
مطلب دیگر؛
افرادی که برای رهایی گرفتن، نزد من می آیند، نبایستی قطع کرده باشند، وقتی من می خواهم فرمان رهایی صادر کنم، شخص می گوید که من دو روز قطع کرده ام، اگر اینطور باشد من نمی توانم دستور قطع بدهم.

مسئله بعدی ؛ همه ی اعضاء دقت کنند.
ـ سال 96 ، هدف ما این است که سفر و روش DST را استانداردسازی کنیم. مبداء از زمانی است که شخص اوتی را دریافت می کند و حداقل بایستی 10 ماه باشد.
ـ مسئله سیگار، وارد مرحله جدی شده است. من دستور داده ام، تمام راهنمایانی که هنوز سیگار می کشند، لژیون هایشان جمع شود. برای این کار قبلاً با نظارت دفتر دیده بان راهنمایان، این کار انجام می شد، الآن هم با نظارت آقای ترابخانی حکم جمع کردن لژیون ها نافذ است. یک مجموعه دیگر هم می تواند نسبت به متوقف کردن کار لژیون ها اقدام کند. نظارت تمامی شعب تهران آقای سلامی و نظارت تمامی شعب شهرستان ها برعهده آقای حکیمی می باشد، بنابراین تیم مرزبانان و ایجنت می توانند گزارش خلاف یک لژیون را به سرگروه خود اعلام کنند و بعد لژیون بسته شود و سپس به آقای ترابخانی اعلام کنند.
آقای ترابخانی و گروهشان هم به سرگروهها خبر می دهند که فلان لژیون در فلان شعبه بسته شده است.
وقتی یک نفر دود مصرف می کند، از نظر ما معتاد است. اعتیاد که شاخ و دم ندارد؟ درمان اعتیاد با درمان سیگار کامل می شود. تا زمانی که ما هنوز سیگار می کشیم، با اعتیاد یک پیوندهایی داریم و مرگ و میر در اثر استفاده از سیگار 17 برابر مواد مخدر است. کسانی که خودکشی می کنند و بر اثر بیماری ایدز می میرند و کسانی که اوردوز می کنند، برابر با مرگ و میر سیگاری ها نیستند. سیگار خطرناک تر از تریاک است. چون در قدیم تریاک از چین می آمد و سیگار و الکل از کارخانه های دخانیات آمریکا.
ما نمی توانیم راهنمایی داشته باشیم که هنوز سیگار می کشد. ما آموزش رهجوها را دست کسی نمی دهیم که هنوز سیگار می کشد. کسی که هنوز نمی تواند مسئله سیگار خودش را حل کند، چطور می تواند دیگران را راهنمایی کند.
کسانی هم که تازه در آزمون قبول شده اند، بررسی می کنیم، یا باید نشان ویلیام داشته باشد، یا اصلاً سیگاری نبوده باشند. دیروز از بوشهر آمده بودند که شال بگیرند، گفت که من سیگار را 5ماه است که قطع کرده ام، به آنها شال ندادیم.
البته هنوز در مورد همسفران، تصمیمات جدی گرفته نشده است، اینهم بخاطر اینکه مسئله اینها کم است و عموماً در صور پنهان است.
مسئله بعد؛
همسفران هم بایستی در حفظ خانواده خودشان کوشا باشند، تلاش کنند و یک مقدار از منیت و خودخواهی خارج شوند. بنابراین خانواده ها وظیفه دارند که با سختی ها بسازند و کوتاه بیایند. باید تلاش کنند که این ساختمان را حفظ کنند. خراب کردن کاری ندارد.
روزهای جشن را گروه خانواده هدایت می کنند، حتی اگر سه شنبه هم قرار شد که جشن ادامه پیدا کند، باز مجدد خانواده ها جلسه را هدایت می کنند.
من هم به رسم این هفته از همسفران خودم تشکر می کند.

سرکار خانم آنی؛
هفته گذشته و شروع این هفته خیلی پر ماجرا بوده است. همسفر در درمان مسافر خیلی مهم است، به همین علت ما همسفران را به بازی گرفتیم، تا آنها هم در این بازی شریک باشند و درد مسافر را بفهمند و از نقطه نظرات بالا قضاوت نکنند. من خودم اولین همسفر هستم و مشکلات را می دیدیم و خواه ناخواه بایستی همکاری می کردم. بخصوص با شروع کنگره این احساس و نیاز بیشتر را دیدم و حرکت من باعث شد که بچه ها هم وارد بازی شوند تا یک بازی دسته جمعی داشته باشیم. نتیجه خوبی داد، هم آنها ما را فهمیدند و هم ما آنها را فهمیدیم. امیدوارم هر خانواده ای برای پیشرفت اعضای خانواده این حس را در خودش بوجود آورد و نهایت کمک را به مسافر داشته باشد تا مسافر به رهایی برسد. ما هر سال این هفته را جشن می گیریم، این حرکت قشنگ باعث شده است که این جشن پابرجا بماند.
آقای امین دژاکام؛
خیلی تبریک می گویم این هفته را به همسفران کنگره، که درواقع هرکدام با آمدن و تلاششان شرایط و بستری را فراهم کردند و یک خانواده را حفظ کردند. با وجود همسفران، خانواده تعادل پیدا کرد. توانایی های همسفران الآن در قسمت های مختلف بخصوص ورزش نشان داده می شود. تبریک می گویم به همسفرانی که با از خودگذشتگی شرایط رهایی خودشان را فراهم کردند.

نام فایل

تاریخ

لینک

فایل صوتی سخنان مهندس

96/09/22

دانلود

نگارنده: مسافر احمد شریفیان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .