English Version
English

هزار برگ & هزار مرگ

هزار برگ & هزار مرگ

اعداد یكی از مهم‌ترین‌ها در زندگی ما هستند. ما برای هر كاری به اعداد نیازمندیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم این اعداد در همه‌جا حضور دارند. تمام علوم مختلف مجبور به استفاده از اعداد هستند و از همه مهم‌تر اعداد به لحاظ عملكرد آماری به‌نوعی حسابدار زندگی و تجربه ما هستند. از این‌ها كه بگذریم دنیای اعداد یكی از مهیج‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین تفریحات است و خیلی از وسایل بازی و یا بازی‌های فكری و تحلیلی برگرفته از معادلات اعداد است. با این مقدمه کوتاه شمارا دعوت می‌کنم همراه من چند لحظه‌ای پرسه‌ای در دنیای اعداد بزنیم.

از طبیعت شروع می‌کنیم، نمی‌دانم شما تابه‌حال درخت کاشته‌اید یا نه اما تا جایی كه من اطلاع دارم برای كاشت یك درخت تقریباً بین دو تا چهار ساعت زمان لازم است. از ابتدا كه كندن جای درخت است تا انتها كه بخش آبیاری درخت است. حال تصور كنید اگر كسی در طول بیست‌وپنج سال روزی یك درخت بكارد (توجه داشته باشید كه فرض كردیم) در طول یك سال سیصد و شصت‌وپنج درخت كاشته است و در طول بیست‌وپنج سال تعداد نه هزار و صدوبیست و پنج عدد درخت كاشته است. تعداد زیادی است و تقریباً یك جنگل كوچك خواهد شد. اگر از هرکدام از این درخت‌ها بیست عدد میوه در سال را برای این شخص در نظر بگیریم این شخص یک‌صد و هشتادودو هزار و پانصد عدد میوه در سال به دست خواهد آورد كه باز متوسط هر یك کیلوگرم میوه را ده عدد در نظر بگیریم هجده هزار و دویست و پنجاه كیلو یا بهر عبارتی ١٨ تن میوه خواهد شد. پس اگر كسی بیست‌وپنج سال هرروز یك درخت بكارد بعدازاین مدت حداقل سالی ١٨ تن میوه خواهد داشت كه همه میدانیم خیلی از این بیشتر خواهد شد.

حالا حالت دیگری را تصور می‌کنیم به این شكل شخصی را در نظر می‌گیریم كه در هرروز بیست كلمه از یک‌زبان دیگر می‌آموزد. این شخص در یك سال هفت هزار و سیصد كلمه و در بیست‌وپنج سال یک‌صد و هشتادودو هزار و پانصد كلمه آموخته است. اگر برای هر كلمه پنج دقیقه وقت صرف كرده باشد می‌شود روزی صد دقیقه یعنی كمتر از ٢ ساعت وقت صرف شده است؛ اما ١٨٢٥٠٠ كلمه برای یادگیری حداقل ٤ تا ٥ زبان كفایت می‌کند. همان‌طور كه می‌بینید دستاورد بزرگی است.

كار دیگری را آغاز می‌کنیم، فكر كنید شما به‌دلخواه خودتان روزانه بیست عدد گل سرخ را در فواصل ده سانتی‌متری در حاشیه یكی از جاده‌ها كاشته باشید. مشخص است بعد از بیست‌وپنج سال صد و هشتادودو هزار و پانصد گل گذاشته‌اید و این یعنی چیزی حدود ١٨/٥كیلومتر، یک‌لحظه چشمان خود را ببندید و چنین چیزی را در ذهن ترسیم كنید. حتی تصور این‌که چنین كاری كرده باشی زیبا و عطرآگین است. هر بیست گل را هم روزانه در دو ساعت می‌شود كاشت.

و در آخر اگر شما در طی بیست‌وپنج سال روزانه بیست سكه دویست‌تومانی را جمع‌آوری كنید یعنی روزی چهار هزار تومان بعد از طی بیست‌وپنج سال علاوه بر ١٨٢٥٠٠قطعه سكه مبلغ سی‌وشش میلیون و پانصد هزار تومان هم سرمایه‌دارید كه خدا بده بركت رقم كمی نیست. زمان انجام این كار را هم یك ساعت در نظر می‌گیریم. اگر تمام ساعات صرف شده برای این كارها را باهم جمع كنیم به عدد ٩ ساعت در روز می‌رسیم یعنی با ٩ ساعت كار می‌شود یك جنگل و سالی ١٨ تن میوه داشت. به چهار زبان زنده دنیا صحبت كرد. اتوبانی به طول ١٨/٥ كیلومتر از گل سرخ درست كرد و سی‌وشش میلیون و پانصد هزار تومان هم سرمایه داشت.

درست است كه این محاسبات عملیاتی نبست اما غیرممکن هم نیست و میشىد حداقل به دو مورد آن دست پیدا كرد. این حجم از كار مفید و انسانی و ارزشی را حداقل ٤ انسان طی بیست‌وپنج سال می‌توانند انجام بدهند و در كنار آن تعداد زیادی دیگر از عواید و فواید آن بهره‌مند گردند. به نظر شما برای نابود كردن همه این‌ها به چقدر نیرو و انرژی نیاز داریم و چند نفر را لازم داریم.٥ نفر یا ١٠ نفر یا بیشتر و كمتر.

 

حالا شرایط را این‌گونه تصور كنیم. شخصی (مانند خود من) در طی بیست‌وپنج سال روزانه یك بسته سیگار كشیده است یعنی روزی بیست نخ سیگار كشیده است. کاملاً درست است در ٢٥ سال یک‌صد و هشتادودو هزار و پانصد نخ سیگار دود شده است. طول هر سیگار تقریباً ١٠ سانتی‌متر است و این بدان معنی است كه ١٨/٥كیلومتر طول سیگارهای كشیده شده است. حتی تصورش وحشتناك است. هر سیگار از لحظه تصمیم شخص سیگاری تا اتمام آن حدود ١٥ دقیقه زمان می‌برد و این یعنی برای ٢٠نخ سیگار پنج ساعت در روز همراه سیگار دود خواهد شد؛ و اگر میانگین قیمت هر بسته سیگار را همان ٤٠٠٠ تومان بگیریم این شخص سی‌وشش میلیون و پانصد هزار تومان هم پول پرداخت كرده است. تازه این مبلغ جدا از پولی است كه باید برای هزینه درمان و بیماری‌های آتی بپردازد.

حالا اگر بگویم به جادوی اعداد اعتقاددارم فكر كنم شما هم با من هم‌عقیده باشید. هرگز فكر می‌کردید روزی یك پاكت سیگار چنین نیروی تخریبی هولناكی داشته باشد كه بتواند این‌همه درخت و میوه این حجم ازگل‌های زیبا را نابود كند. هیچ فكر می‌کردید این‌چنین سدی در برابر كسب دانش و آگاهی شما باشد و یا اصلاً انتظار داشتید همین پاكت كوچك چنین حفره عظیمی در مسائل اقتصادی و مالی شما ایجاد كند. متأسفانه این‌ها دیگر بازی اعداد و سرگرمی نیست. قسمتی از چهره واقعیت است كه رنگ تلخی دارد. جنگل‌های زیادی نابودشده و می‌شوند و در كنارشان انسان‌های زیادی از بین خواهند رفت. به‌راستی آیا این حجم از خسارت غیرقابل‌جبران كه هرلحظه رو به افزایش است درازای به دست آوردن بیماری، بی‌پولی و هزار زخم دیگر نشان از توطئه‌ای شوم نیست.

شاید اگر روزی ٥ دقیقه هم با خود اندیشه كنیم دستاوردهای بیشتری نصیب ما بشود و بعد از بیست‌وپنج سال دیگر در تقابل با لشگر اعداد این‌گونه یك مغلوب تمام‌عیار نباشیم.

 

نویسنده: مسافر بهمن از نمایندگی شمس کنگره 60

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .