English Version
English

کارگاه آموزشی مجازی؛ ازدواج

کارگاه آموزشی مجازی؛ ازدواج

جلسه هفتم از دوره دوم کارگاه‌های آموزشی مجازی کنگره 60، نمایندگی صالحی با استادی کمک راهنمای محترم مسافر ناصر با دستور جلسه ازدواج برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

ازدواج برای تکامل وجود دارد و این موضوع در احادیث گفته‌شده است. خداوند تمام موجودات را به‌صورت زوج قرار داد و برای انسان زوج تعیین کرد؛ برای اینکه تکامل پیدا کند. در حقیقت خداوند یک زوج را از جنس خود انسان تعیین کرد. تمام موجودات در هستی یک زوج مکمل دارند و انسان هم در هستی از این قاعده مستثنا نیست و پیغمبر اسلام هم از این مقوله سنت تعیین کرد تا بتواند به تکامل برسد. در حقیقت اگر ازدواج از زوج تعیین نمی‌شد، انسان به تکامل نمی‌رسید. حالا این بحث بقای نسل و ادامه نسل یک مقوله است و مسائل مادی ازدواج یک‌طرف و مسائل معنوی ‌طرف دیگر...

اکنون اگر بخواهیم این موضوع را در ارتباط با کنگره 60 توضیح دهیم؛ وقتی یک مسافر در کنگره می‌آموزد که قوانین هستی چگونه است و به چه صورت باید اجرا شود و ازدواج مسیری است برای رسیدن به تکامل؛ وقتی در کنگره چگونه تفکر کردن را می‌آموزم؛ می‌توانم قوانین ازدواج هم به‌درستی اجرا نمایم. ازدواج هم یک مرحله‌ای از زندگی است؛ مرحله‌ای از زندگی که باید به تکامل برسد حتی در دعاهایمان میگویم به آنجایی برسیم که از آن انشعاب یافته‌ایم.

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که انسان را می‌تواند به تکامل برساند ازدواج است. هرچند این دستور جلسه جدید است؛ اما من فکر می‌کنم یک تفکر بزرگی در ارتباط با این دستور جلسه وجود داشته باشد. این‌یک مسیره تکاملی در کنگره است که می‌خواهد به شخص بگوید اگر در حال طی کردن مسیری تکاملی هستی؛ یکی از مقوله‌های اصلی ازدواج است و نوع نگاه به ازدواج هم برمی‌گردد به جهان‌بینی انسان که چگونه به این موضوع نگاه کند.

درواقع ساختار و تفکر درستی که کنگره به من آموزش داده است؛ در مقوله ازدواج هم کمک‌رسان خواهد بود. برای تکامل؛ بقای نسل و داشتن یک زندگی آرام. وقتی صحبت از تکامل انسان می‌شود و زمانی که انسان زوجی نداشته باشد انگار در وجودش و در زندگی‌اش و حیاتش یک نقص وجود دارد.

در حقیقت انسان نمی‌تواند آرامش و حال خوب داشته باشد وقتی نقص در ادامه زندگی وجود دارد؛ مانند زمانی که می‌خواهد راه برود ولی یک‌پا نداشته باشد؛ درنتیجه برای راه رفتن نقص دارد؛ ازدواج هم دقیقاً به همین صورت است. اکنون در اجتماع چیزی که افراد را از ازدواج دور می‌کند و عکس آن در کنگره وجود دارد؛ این است که به ازدواج نگاه ابزاری می‌شود؛ اما کنگره به این مقوله نگاه تفکری می‌نماید. در حقیقت همان بحث عاقلانه و حسابگرانه است.

کنگره با توجه به این‌که به من تفکر درست می‌دهد؛ با هر موضوعی با تفکر درست برخورد می‌کند و سازوکار آن موضوع را برای خود درست می‌کنم و آن موقع می‌توانم به هدفی که در ماهیت اصلی ازدواج برایم تائید می‌شود برسم. در غیر این صورت اگر هدف شخص از ازدواج پول باشد به مشکل خواهد خورد. درنتیجه نگاه ابزاری به ازدواج انسان را از تکامل دور می‌کند و همیشه در زندگی مشترک باعث ناراحتی می‌شود درصورتی‌که زندگی مشترک باید به انسان آرامش دهد.

در زندگی سراشیبی‌ها و بلندی‌های زیادی وجود دارد مانند سفری که در کنگره انجام می‌دهیم. این هم از خصوصیات ازدواج است که بتوانیم به‌صورت مشترک از موانع و مسائلی که در زندگی وجود دارد عبور کنیم در غیر این صورت نمی‌توانیم آرامش داشته باشیم و این نقص را برطرف نماییم.

در پایان صحبت آقای مهندس را عنوان می‌کنم که میگویند: «ساکنین صالح می‌تواند یک بنای مخروبه را آباد سازند و ساکنین ناصالح می‌تواند یک بنای آباد را به مخروبه تبدیل نمایند.

 

 

عکس و تهیه گزارش: مسافر سپهر
نگارنده: مسافر جواد

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .