English Version
English

ازدواج موفق مساوی با آرامش و آسایش

ازدواج موفق مساوی با آرامش و آسایش

سلام دوستان اکرم هستم یک هم‌سفر

دستور جلسه این هفته کنگره 60، «ازدواج» است. این دستور جلسه برای اولین بار است که در لیست دستور جلسات سالیانه کنگره 60 گنجانده‌شده است. اگر مدتی است که در کنگره 60 به‌عنوان یک ره‌جو و یک رهرو طی طریق می‌کنیم، باید به این علم رسیده باشیم که تمام موضوعاتی که در کنگره 60 به آن‌ها پرداخته می‌شوند، بخشی از زوایای زندگی انسان را در برابر او نمایان می‌سازند که البته پرواضح است که این زوایا گاهی می‌تواند در تاریک‌ترین قسمت زندگی ما قرار داشته باشد، آن‌چنان‌که توانایی لمسشان را نداریم و حالا به لطف آموزش‌های بی‌نظیر کنگره می‌توانیم هفته‌ای را به بررسی و تجزیه‌وتحلیل این نقاط تاریک بپردازیم؛ فرقی هم نمی‌کند که ما در سفر اول باشیم یا در سفر دوم؛ راهنما باشیم یا رهجو؛ دیده‌بان باشیم یا ایجنت و اسیستانت؛ آنچه واضح است و ما در کنگره آن را به‌خوبی دریافته‌ایم، این است که رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

و اما در خصوص دستور جلسه این هفته، می‌توانیم از دریچه‌های مختلفی به امر مقدس ازدواج نگاه کنیم. اولین رویکرد این است که خداوند از ابتدا انسان را آفرید و سپس یک زن را برای آرامش و آسایش او از وجود خود او خلق نمود: «و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا لتسکنوا إلیها» از نشانه‌های خدا این است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آن‌ها آرامش بیابید. (روم؛ آیه 21)

اما ثمره بعدی ازدواج، ادامه و بقای نسل است، همچنان که در کتاب شصت درجه زیر صفر هم به آن اشاره‌شده است: «تمام هستی از جوانه زدن به نوع خود به وجود می‌آید و این را باید به اجرا نهاد». استنادی که در همین کتاب به آیه‌ای از کلام‌الله شریف شده است، مصداق توجه خاص به این موضوع است: «الحمدالله الذی خلق ازواج کلها؛ همه‌چیز از ازدواج به وجود می‌آید» و در ادامه بیان می‌شود که «کل هستی اعم از جامدات، نباتات، حیوانات و انسان‌ها همه و همه از نزدیک شدن دو جزء به وجود می‌آید و جزء سومی از نوع خودشان را به وجود می‌آورند.» عبور از منطقه شصت درجه زیر صفر/ 196

البته بدیهی است که علاوه بر محاسنی که در بالا به آن اشاره شد؛ ازدواج می‌تواند فواید دیگری هم داشته باشد که توجه به هر یک از آن‌ها لزوم انجام این پیوند مقدس را نمایان می‌کند.

در کنگره 60 ما برای درمان اعتیاد از سه مؤلفه جسم، روان و جهان‌بینی نام می‌بریم و برای رسیدن به تعادل، توجه به این سه پارامتر الزامی است که در امر ازدواج هم می‌توان، هر یک از این سه ضلع مثلث درمان را لحاظ نمود.

جسم:

یکی از موارد مهمی که ما در کنگره 60 به آن می‌پردازیم، توجه به‌سلامت جسم و حفظ تعادل جسمانی است. از ثمرات یک ازدواج موفق می‌تواند رسیدن به تعادل جسمی بهتر باشد. به قول مفسر بزرگ علامه طباطبایی، هر یک از مرد و زن از جهاز تناسل دستگاهی دارند که این دستگاه به کار نمی‌افتد، مگر وقتی‌که با دستگاه طرف مقابل جمع شود که از مجموع آن توالد و تناسل صورت می‌گیرد. پس هر یک از آن دو در حد خود ناقص و محتاج دیگری است. از مجموع آن دو واحدی تمام درست می‌شود، به خاطر همین نقص و احتیاج است که هر یک به‌سوی دیگری حرکت می‌کند و چون بدان رسید، آرامش می‌یابد، چون هر ناقصی، مشتاق کمال است.

روان:

آنچه می‌تواند نتیجه یک ازدواج موفق باشد، آرامشی است که از آن تحت عنوان سلامت روان نام‌برده می‌شود و این اتفاق میمون و مبارک، تضمینی است برای رشد و تعادلی صور پنهان انسان که رابطه‌ای تنگاتنگ با صور آشکار دارد. ازدواج باعث ایجاد حس‌های مثبت و سازنده بسیاری می‌شود ازجمله: حس عشق و محبت، حس اُنس و مودت و از طرفی نیز باعث کاهش حس‌های ناخوشایند مثل ترس، تنهایی، ناامیدی، خشم و ... می‌گردد. بروز این احساسات، می‌تواند باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن شود که عملکرد درست آن‌ها، باعث ایجاد تعادل جسمی و روانی می‌شود.

جهان‌بینی:

اگر پایه‌های ازدواج بر مبنای درک و شعور و آگاهی بنا شود، قطعاً دستاورد آن همیاری زوجین در خروج از ظلمات است و رسیدن به نور و رسیدن به اندیشه‌ای که درخور نام انسان است. چنانچه ازدواج بر مبنای درک متقابل پیش برود، علاوه بر رفع نیازهای جسمی و روانی، تأثیر شگرفی در نوع نگرش زوجین خواهد داشت و ثمره این نوع نگرش هوشمندانه، رشد و تعالی آن‌هاست.

با توجه به جمیع جهات، ازدواج پدیده‌ای است که اگر با تفکر و تعقل و با انتخابی آگاهانه صورت گیرد، می‌تواند تأثیراتی داشته باشد که هیچ‌گاه جایگزین دیگری را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.

 

نویسنده: راهنمای محترم، سرکار خانم اکرم زینلی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .