English Version
English

خدمت، مصداق چشمه جوشان

خدمت، مصداق چشمه جوشان

وادی یازدهم چه می‌گوید؟ می‌گوید: چشمه‌های جوشان ورودهای خروشان همه به بحر و اقیانوس می‌رسند.

در بدو ورود به کنگره به دلیل ناآشنا بودن با آموزش‌هایی که در این مکان ارائه می‌شود، با خواندن تیتر وادی یازدهم به این فکر افتادم که چشمه جوشان و رود خروشان بودن چه ارتباطی با یک فرد مصرف‌کننده و آموزش‌های او دارد. شاید این برداشت سطحی از وادی نه‌تنها در ذهن من بلکه در ذهن اغلب افرادی که تازه قدم به این مکان گذاشتند، نقش ببندد ولی وقتی در مسیر کنگره و آموزش‌های آن قرار بگیریم مرتبط بودن این وادی را نه‌تنها در رابطه با مسافران بلکه در رابطه با تمام انسان‌ها درک می‌کنیم.

هر انسانی خود، مانند چشمه‌ای است که می‌تواند با کسب اطلاعات و آگاهی به جوشش درآمده وهم می‌تواند دانش و آگاهی خود را متوقف کرده و تبدیل به برکه شود و این تبدیل‌شدن برمی‌گردد به قوی یا ضعیف بودن خواسته انسان. اگر انسان در تمام امور زندگی تفکر کند و در کنار تفکر آموزش و تجربه نیز کسب کند خود را از تاریکی‌های جهل و بی‌خبری که سالیان سال در آن به سر می‌برده رها کرده و به منبع نور علم و دانش و دانایی متصل می‌کند.

همان‌طور که استاد امین فرمودند؛ طبیعت الگوی ما است، ما هم با الگو گرفتن از طبیعت می‌توانیم مانند چشمه جوشان باشیم، اگر در مسیر دانایی حرکت کنیم و با تزکیه و پالایش اختلاف‌پتانسیل را در خود به وجود آوریم. کسب اطلاعات و دانایی بدون تزکیه و پالایش، اختلاف‌پتانسیلی در انسان به وجود نمی‌آورد و ناخالصی‌ها و حس‌های منفی همچنان در درون انسان باقی می‌ماند و او را تبدیل به چشمه‌ای زهرآلود می‌کند که باعث تخریب خود و افراد دیگر می‌شود.

همان‌طور که در وادی آمده؛ خداوند قدرت اختیار را به انسان تفویض کرد تا خود انتخاب کند که در چه مسیری حرکت کند؛ در مسیر فسق و فجور یا در مسیر تقوا، حتی اهریمن هم اختیار انسان را محترم شمرده و به جبر، انسان را وادار به انجام کاری نمی‌کند، بلکه از طریق الهام و القا در انسان نفوذ کرده و او را با خواست خودش به سمت ضد ارزش‌ها سوق می‌دهد و خواسته‌های خود را عملی می‌کند.

کنگره 60 دانشگاهی است که منابع آموزشی و اطلاعاتی آن در هیچ مکان دیگری یافت نمی‌شود، منابعی چون وادی‌ها، جزوات جهان‌بینی، سی‌دی‌های به‌روزی که هر هفته به مسافران و هم‌سفران ارائه می‌شود و از همه مهم‌تر منبعی چون کمک راهنماها که خود مثال چشمه‌ای جوشان بوده و اطلاعات و دانش خویش را همواره بدون هیچ چشم‌داشتی در اختیار ره‌جو قرار داده و در مقابل ارائه آموزش‌ها، خود نیز از ره‌جو می‌آموزند و بر دانایی خود می‌افزایند به همین دلیل جوشش آن‌ها دائمی است. پس باید فرصتی که در اختیار تک‌تک ما قرارگرفته را مغتنم شمرده و با تفکر و اندیشه همچون چشمه‌ای جوشان به جوشش درآمده و با عملیاتی کردن تفکر خود به رودی خروشان تبدیل شویم، رودی که قطعاً در مسیر حرکتی با مشکلات و سختی‌های بی‌شماری مواجه است ولی با اطلاعات و آگاهی که کسب کرده، می‌تواند همه‌ی مشکلات و سختی‌ها را به بهترین شکل ممکن پشت سر گذاشته و در مسیر هدف به بحر و اقیانوس بپیوندد.

خدمت در کنگره 60 مصداق چشمه است و هر مسافر و هم‌سفری که در مسیر خدمت قرار می‌گیرند، اگر خود را بی‌نیاز از آموزش بداند، دانایی او متوقف‌شده و حس‌های منفی چون منیت، کبر و خودبزرگ‌بینی در او رشد کرده و مانع بزرگی در ادامه سفر او می‌شود و او تبدیل به چشمه‌ای می‌شود که هیچ جوششی ندارد و اگر هم دارد باعث تخریب خود و دیگران می‌شود و نمی‌تواند راه رشد و تعالی را طی کرده و به صلح و آرامش برسد.

حال تو ای هم‌سفر بر مرکبی نشسته‌ای که گر چه دیر به مقصد که همان بحر و اقیانوس است می‌رسی اما اگر با تفکر و هدف‌دار حرکت کنی سالم و کامیاب خواهی رسید و موانع سفر را با کسب دانایی و تزکیه و پالایش درونی از میان خواهی برداشت و عشق و محبت خویش را نثار انسان‌هایی خواهی کرد که درد آن‌ها از جنس درد خودت می‌باشد و در این مسیر از حرکت بازنخواهی ایستاد، چون تو چشمه‌ای هستی که هیچ‌وقت از جوشش نخواهد افتاد.

با احترام؛ هم‌سفر ظریفه نیک‌روش

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .