English Version
English

دستور جلسه این هفته : شیشه و تخریب های آن

دستور جلسه این هفته : شیشه و تخریب های آن

بسم الله الرحمن الرحیم
 

يكي از انواع موادمخدر كه امروزه از مواد پر مصرف مي باشد ، آيس ، شيشه يا كريستال است. وجه تسميه اين ماده‌مخدر اين است كه اين ماده در بعضی حالات ، شكل ظاهري آن شبيه خرده شیشه است و يا تكه‌هاي كوچک يخ ، اما بیشتر به صورت دانه های ریز است . اين ماده در اروپا و آمريكا بيشتر به نام آيس شناخته مي‌شود. شابو كه در آسياي جنوب‌شرقي و خاوردور رواج دارد نيز شباهت‌هايي با اين ماده دارد.

 مهمترين تركيب اين ماده‌مخدر آمفتامين است. سابقه توليد و مصرف آمفتامين به قبل از جنگ جهاني دوم مي‌رسد ، در زمان جنگ جهاني دوم نیز به عنوان يك داروي مؤثر در رفع افسردگي سربازاني كه مشغول جنگ بودند و يا نيروهايي كه قرار بود چندين شبانه‌روز را به صورت پيوسته به نبرد مشغول باشند و فرصت استراحت نداشتند براي بالا نگه داشتن سطح انرژي آنان استفاده مي‌شد.

با گذشت زمان و مشخص شدن عوارض خطرناك اين ماده و اعتياد به آن ، كاربرد اين ماده به عنوان دارو به تدريج كنار گذاشته شد ، اما سوداگران و توليدكنندگان موادمخدر ، استفاده از اين ماده را در تهيه موادمخدر در دستور كار خود قرار دادند. شايد اولين و مهمترين ماده‌مخدري كه از آمفتامين به دست آمد و در سطح وسيع مورد مصرف قرار گرفت اكستازي باشد.
قرص اكستازي در كشور ما به ندرت مشاهده و مصرف مي‌شد اما در سال‌هاي اول دهه هشتاد ، مصرف آن افزايش يافت و بعد از گذشت دو یا سه سال ، مصرف آن دوباره کاهش یافت تا جایی که امروزه خوشبختانه مصرف آن به شدت کاهش یافته و دیگر نشانی از این ماده ماده مخدر به چشم نمی خورد . با کنار رفتن اکستازی ، ماده دیگری پا به عرصه گذاشت و روز به روز مصرف آن گسترش یافت و آن شیشه بود .
تقریباً از سال 1383 شیشه در انتهای نمودار های مصرف مواد مخدر پدیدار شد و هر سال اعداد و ارقام آن بیشتر می شد تا جایی که به عنوان یک ماده مخدر و خطرناک و پر مصرف شناخته شد .
مصرف شیشه بیش از هر نوع ماده مخدر دیگری در مغز تخریب ایجاد می کند . تخریب بیش از حد سیستم های دوپامینرژیک و سروتونینرژیک در بخش های از مغز از جمله هیپوتالاموس ، که مرکز کنترل احساسات و نیروی جنسی است ، باعث می شود مصرف کنندگان شیشه در دو زمینه یا به قولی در دو فاز اصلی وارد توهم شوند . البته از دید خودشان توهم نیست .

الف : مسایل جنسی و بدبینی شدید نسبت به اطرافیان در این زمینه
ب : احساس تحت نظر بودن
مصرف کنندگان شیشه در این دو زمینه سخت دچار توهم می شوند و بر همین مبنا خطرناکترین رفتارها از آن ها سر می زند .
سونامی شیشه در راه است .
این ، جمله ، برای اولین بار در سال 1386 از زبان آقای مهندس دژاکام دبیرکل جمعیت احیای انسانی ( کنگره 60 ) شنیده شد .
  با گذشت زمان ، اندک اندک نشانه های این سونامی پدیدار گشت . هر چه زمان می گذشت ، اخبار مربوط به جنایات شیشه ای بر روی تلکس های خبری بیشتر و بیشتر دیده می شد .
در مقطعی دیگر ، مهندس دژاکام اعلام کردند که پیش قراولان موج مصرف کنندگان شیشه از راه رسیده اند .
امواج این سونامی هر روز نزدیک و نزدیکتر گردید تا جایی که دیگر خبرهای جنایات شیشه ای از قتل فرزند و همسر گرفته تا فجایع دیگر به دست مصرف کنندگان شیشه از صفحات اخبار کنار نمی رود .
قتل ، جنایت و دیگر فجایع صورت گرفته به دست مصرف کنندگان شیشه ، همگان را متوجه این موضوع نموده است ، که باز هم به قول مهندس دژاکام  شیشه آن چیزی نیست که در دسته مواد مخدر جای گیرد ، بلکه چیزی است که در دسته مواد مخرب و جنایی جای می گیرد .
مصرف کنندگان شیشه ، صرف یک مصرف کننده ماده مخدر نیستند . در کجا ، در چه زمان و چه نوع مصرف کننده ای دیده شده بود که چنین رفتارهای خطرناکی از آن ها سر بزند .
سال گذشته در یکی از همایش های روانپزشکی اعلام شد که یک سوم تخت های بیمارستانی را  مصرف کنندگان شیشه اشغال کرده اند . در همین ارتباط اعلام شده بود که یک مصرف کننده شیشه ، چشم خود را به طور کامل تخلیه و از حدقه بیرون آورده بود به این بهانه که در چشم من دوربین کارگذاشته شده و خواستم که دوربین را بیرون بیاورم .

کافی است که در یک خانواه ، یک مصرف کننده شیشه وجود داشته باشد ، دیگر آن خانواده و اطرافیان آن ها امنیت نخواهند داشت .
در کنگره 60 که یک مرکز راهنمایی درمان اعتیاد می باشد ، همه روزه مصرف کنندگان بیشماری برای درمان اعتیاد خود مراجعه می کنند که بیش از 30 درصد آن ها را مصرف کنندگان شیشه تشکیل می دهند .

از مهمترين عوارض طولاني مدت مصرف شيشه كه معمولاً بعد از گذشت چند ماه مصرف خود را نشان مي‌دهد اختلال در عملكرد دريچه پروستات است كه معمولاً ادرار و اسپرم با هم دفع مي‌شوند. آسيب‌هاي كبدي و جوش‌هاي صورت ، ايجاد عفونت در دستگاه گوارش ، خصوصاً روده ها ، كوچك شدن بيضه‌ها به همراه درد  و تضعيف قواي جنسي از ديگر عوارض اين ماده‌مخدر خطرناك است.

توهمات شيشه به گونه ای است که بیان آن ها کار ساده ای نیست ، باورکردنی نیست . شیشه ای ها پس از گذشت مدتی از مصرف شیشه شدیداً بدبین می شوند ، همه مردم را دشمن خود می دانند ، فکر می کنند سیستم های امنیتی از کا ، گ ، ب گرفته تا سی آی ، ای همه دنبال آن ها هستند ، تصور می کند در همه جا مشغول پاییدن او هستند ، حتی در خانه اش ابزار مراقبت کار گذاشته اند ، به نزدیک نرین افراد خانواده خود شدیداً بدبین می شود ، بدبینی که قابل گفتن نیست ، اگر متاهل باشد به همسر خود بدبین می شود حتی فکر می کند که فرزندانش متعلق به او نیستند ، وقتی با او صحبت می کنند ، حاضر نیست حرف و صحبت دیگران را بپذیرد و تایید کند ، فکر می کند همه اشتباه می کنند ، همه دنیا اشتباه می کنند و فقط اوست که درست فکر می کند ، یکی از تفکرات جالب شیشه ای ها این است که فکر می کنند از زمانی که مصرف کننده شیشه شده اند بسیار پیشرفت کرده اند و تبدیل به انسان های دانایی شده اند و چیزهایی را می فهمند که دیگران نمی فهمند .

 خود را معتاد نمی دانند ، مصرف کنندگان تریاک را بی کلاس می دانند و اگر مثلاً به آن ها گفته شود که به جای شیشه تریاک مصرف کنند که این عوارض را ندارد ، عصبانی می شوند و می گویند : تریاک ! من تریاک مصرف کنم ! متأسفانه در صحبتهاي عاميانه گفته مي‌شود كه شيشه چون مرفين ندارد پس اعتياد هم ندارد. چقدر این نگرش اشتباه ؛ غلط و گمراه کننده است . این نگرش که فقط مواد مرفین دار و یا مواد بر گرفته از خانواده تریاک اعتیاد آور هستند و بقیه مواد که صناعی هستند و مرفین ندارند ،اعتیاد آور نیستند ، دنیا را گمراه کرده است .
از ديدگاه كنگره 60 كه نتيجه تحقيقات و مشاهدات و تجربه‌هاي عيني است ، هر ماده اي كه مصرف آن انسان را از تعادل طبيعي خارج كند مستقيماً روي سيستم ایکس X  یا سیستم تولید کننده مخدر های طبیعی بدن اثر مي‌گذارد و باعث تخريب آن ها مي‌شود.
طيف تركيبات مخدرهای طبیعی كه در جسم انسان توليد مي‌شود به قدري گسترده و ناشناخته است كه به اشتباه تصور مي‌شود فقط مرفين يا مشتقات آن روي آن اثر مي‌گذارد هرچند همين موضوع را هم بسياري نمي‌دانند ، اما  كنگره 60 با اطمينان اين موضوع را ثابت كرده است كه كليه موادي كه انسان را از حالت تعادل طبيعي خارج مي‌كند ، شامل هرويين ، ترياك ، شيره ، الكل ، حشيش ، كراك ، شيشه ،  ، قرص‌هاي خواب‌ ، آرامبخش و ضدافسردگي ، دیفنوکسیلات ، ترامادول ، بروفن ، ژلوفن و حتی استامینوفن ، كه بدون تجويز پزشك مصرف گردد نيز مستقيماً روي اين سيستم اثر مي‌گذارند و باعث تخريب آن مي‌شوند .

 از ديدگاه كنگره 60 شيشه يك ماده مخدر بسيار قوي و خطرناك است و اعتياد آن در مقايسه با مواد مخدر شناخته شده نظير ترياك و هروئين بسيار سنگين‌تر و خطرناكتر است. و به اعتقاد كنگره 60 هر نوع اعتيادي قابل درمان است.
 هم‌اكنون مصرف‌كنندگان شيشه بسياري در كنگره به درمان قطعي رسيده‌اند . لازم به ذکر است تنها دارویی که می تواند اعتیاد به شیشه را به طور کامل درمان کند ، داروی OT یا شربت تریاک است .هر چند سیستم های پزشکی اعتقادی به درمان اعتیاد به شیشه با استفاده از داروی اپیوم تینکچر ندارند ، زیرا معتقدند که شیشه از دسته محرک هاست و اپیوم به عنوان یک داروی اپیوییدی نمی تواند اعتیاد به شیشه را درمان کند.
اما باید بگوییم دانش پزشکی در حال حاضر در این زمینه عقب مانده است . در کنگره 60 هزاران مصرف کننده شیشه با استفاده از داروی اپیوم تینکچر یا شربت تریاک درمان شده اند و این مسئله از نظر کنگره 60 یعنی درمان شیشه با OT امری اثبت شده و حل شده است .

از عزیزانی که مصرف کننده شیشه بوده اند خواهش می کنیم در صورت امکان ، تجربیات و دانش خودشان در این زمینه را در بخش نظرات همین دستور جلسه و یا به هر شکلی که صلاح می دانند در قالب مقاله و یا نوشته در اختیار سایت کنگره 60 قرار دهند، زیرا همه چیز را همگان دانند .

با احترام مسافر علی خدامی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .