English Version
English

ظرفیت های ریشه دار درونی

ظرفیت های ریشه دار درونی

در مورد این دستور جلسه که بسیار زیبا، کنار هم قرار داده‌شده‌اند می‌توانم بگویم ظرفیت یعنی یک ظرف تا چه اندازه گنجایش دارد و مسئولیت از ریشه سؤال است، یعنی کسی که مورد سؤال قرار می‌گیرد و باید در قبال مسئولیت خود پاسخگو باشد.

در واقع مسئولیت یعنی وظایفی که بر عهده ما گذاشته‌شده و بایستی درست انجام دهیم و در مقابل سؤالاتی که در ارتباط با آن مطرح می‌شود پاسخگو باشیم. برای مثال اگر یک لیوان آب را در نظر بگیرید این لیوان می‌تواند مقدار معینی آب یا مایعات دیگر را در خود جای دهد و اگر ما بیشتر از این گنجایش یا ظرفیت لیوان آب داخل آن بریزیم آب اضافی سرریز می‌شود.

همان‌طور که در وادی نهم نیز توضیح داده‌شده که هر چیزی در دنیا یک نقطه تحمل دارد که اگر نیرویی بیشتر از حد تحمل به چیزی وارد شود از وضعیت تعادل خارج می‌شود، ما انسان‌ها هم در مورد مسائل مختلف و عوامل و نیروهایی که در زندگی با آن‌ها سروکار داریم ظرفیت و گنجایش مشخصی داریم.

پذیرش مسئولیت هم به همین شکل است؛ یعنی ظرفیت و تحمل ما برای پذیرش محدود است.

همه انسان‌ها در زندگی خود دارای مسئولیت‌هایی می‌باشند یکی مسئول اداره است و دیگری مسئول آبدارخانه یکی مدیر مدرسه است و یکی مغازه‌دار، رابطه عجیبی بین ظرفیت و مسئولیت وجود دارد در وضعیت تعادل هرکدام از ما درست جایی هستیم که باید باشیم، یعنی امکانات، توانایی‌ها و مسئولیت‌هایی که ما داریم مطابق با ظرفیت ماست و اگر مسئولیت ما اندکی از ظرفیت و گنجایش ما بیشتر شود از نقطه تعادل خارج می‌شویم.

ما در کنگره 60 این نقطه را یعنی جایی که شخص مسئولیتش از ظرفیتش بیشتر باشد و از تعادل خارج شود را نوعی بی‌تعادلی میدانیم که اصطلاحاً به آن قبله گم کردن می‌گویند.

در آخر آموزش، تجربه و تفکر و یا به‌عبارت‌دیگر دانایی است که ظرفیت و نقطه تحمل ما را بالا می‌برد و افزایش می‌دهد تا بتوانیم به‌خوبی در مقابل مسئولیت‌هایی که داریم پاسخگو باشیم.

 

هم‌سفر فخرالسادات (لژیون دوم)
نگارنده: هم‌سفر آرزو
عکس و تهیه: همسفرسمیه

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .