English Version
English

دستور جلسه هفتگی؛ کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر

دستور جلسه هفتگی؛ کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر

بسم‌الله الرحمن الرحیم


دستور جلسه این هفته: کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر و تصاویر آن

مهندس حسین دژاکام، پس از 17 سال اعتیاد، سرانجام در بهمن‌ماه 1375، مصادف با ماه مبارک رمضان، با الهام از روزه و نظم حاصل از روزه‌داری، موفق شدند میزان مصرف مواد خود را منظم و تثبیت نمایند و این امر، مقدمه و جرقه‌ای شد برای ابداع کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین متد درمان جامع اعتیاد یعنی DST

هم‌زمان با اجرای این متد و کاهش تدریجی و پله‌ای مصرف اپیوم، ایشان تجربیات روزانه و لحظه‌ای خود را جهت ثبت، به رشته تحریر درآوردند. یک سال بعد، در 15 آذرماه سال 1376، ایشان موفق شدند پس از 11 ماه عملیات درمانی و کاهش تدریجی، به قطع مصرف و رهایی از اعتیاد برسند.

مهندس دژاکام، پس از موفقیت در ابداع و به‌کارگیری این متد و اطمینان از اجرای آن و رسیدن به درمان قطعی، نوشته‌های خود را در به‌کارگیری این روش، تحت عنوان کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر، منتشر نمودند.

نویسنده کتاب، در 31 شهریور 1378 اولین جلسه کنگره 60 را با تعداد انگشت‌شماری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر تشکیل دادند و پس از دو ماه، در دوم آذرماه 78، کنگره 60 رسماً اعلام موجودیت نمود. اکنون 19 سال از آن تاریخ می‌گذرد و کنگره 60 به یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه اعتیاد و درمان آن در جهان تبدیل‌شده است. آمار اعضای کنگره 60 به بیش از 50 هزار نفر رسیده است و در 49 نمایندگی در سطح کشور فعالیت می‌کند.

کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر نیز پس از 19 سال انتشار، هم‌اکنون به چاپ بیست و هشتم رسیده است. ضمن اینکه این کتاب به زبان انگلیسی و فرانسه نیز ترجمه و در سایت‌های بزرگ حوزه اعتیاد دنیا معرفی‌شده است.
آن‌گونه که نویسنده در ابتدای کتاب اشاره می‌کند، این کتاب تحقیقی مستند در مورد صورت‌مسئله اعتیاد به مواد مخدر و روش درمان آن و قابل‌استفاده برای بیماران مواد مخدر، خانواده‌ها، پزشکان، محققین و قضات می‌باشد.

می‌توان گفت، کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر، خودآموز و راهنمای درمان اعتیاد به زبان ساده است که پیچیده‌ترین مصائب و مشکلات درمان اعتیاد، اعم از جسم، روان و جهان‌بینی  را با زبانی ساده و درعین‌حال علمی بیان می‌نماید. این کتاب نقطه صفر آغاز کشف صورت‌مسئله اعتیاد و ابداع متد DST است.


ببینیم نویسنده کتاب در پیشگفتار خود چه گفته است:

هدف از انتشار این کتاب، روشن نمودن صورت‌مسئلۀ اعتیاد و چگونگی درمان آن است که در این کتاب با دیدگاهی کلی به مسئله، نگریسته شده است. این دیدگاه، به‌صورتی ساده و روان، مشکلات مصرف‌کننده (معتاد) را بیان می¬نماید و مهم‌ترین گره¬های کور آن را مشخص و برای باز کردن این گره¬ها نظریۀ خود را بیان می¬کند.
تحقیق در این کتاب به‌گونه‌ای انجام‌گرفته است که در حوصله و توانِ مطالعۀ تمام افراد جامعه باشد تا جایگاه این کتاب، هم در خانواده¬ها باشد و هم در کتابخانه¬های تخصصی دانشگاه‌ها.
این کتاب؛ وضعیت گروه کثیری از معتادان و الکلی¬ها را مشخص می¬نماید که در کجای کار قرارگرفته‌اند و علت شکست ترک¬های پیاپی آن‌ها چیست.
این مجموعه، اطلاعات و آگاهی¬های بسیاری را در اختیار خانواده¬ها  قرار می¬دهد تا شخصِ بیمار یا معتادِ خانوادۀ خود را بهتر بشناسند و آگاهانه به کمک و یاری او بیایند و برای مبارزه با اهریمن اعتیاد، به‌صورت گروهی، نیروهای خود را در یک‌جهت جمع‌آوری نمایند.
این کتاب، ممکن است همه را سیراب نکند؛ اما از غرق شدن عدۀ کثیری، جلوگیری خواهد نمود.
درنهایت، این مجموعه برای محققین و پزشکان و مسئولین، دری را بازخواهد نمود تا با دیدگاهی نوین به موضوع بنگرند و برای باز کردن گره¬های کور این مسئله، اقداماتی آگاهانه به انجام برسانند و در حل آن کوشا باشند؛ زیرا امروزه گروه کثیری از معتادان، از اعتیاد خود، متنفر هستند و راه‌حلی برای آن پیدا نمی¬کنند.
در این کتاب، استادانی سخن گفته¬اند که فعلاً گفته¬های آنان برای ما حائز اهمیت است، مطرح نمودن اینکه آن‌ها چه کسانی هستند و در کجا هستند، موضوع اصلی بحث ما نیست.
به‌قول‌معروف؛ چه کسی می‌گوید مهم نیست؛ چه می¬گوید اهمیت دارد.

 

یا به گفته مولانای بزرگ:

هرکسی از ظن خود شد یار من  از درون من نجـست اسرار من


کلیه مطالبی که در این کتاب توسط نویسنده، نوشته‌شده است، دارای پشتوانه علمی، تجربی و مستند می‌باشد. در کنار نویسنده، در این کتاب استادانی حضور دارند که گفته‌های آن‌ها بسیار بااهمیت می‌باشد و به این مجموعه عطر و رنگ دیگری داده است.
کتاب عبور از منطقه، سخنی است که ازدل‌برآمده است و به‌قول‌معروف بر دل هم می‌نشیند.

این کتاب در نوع بی‌نظیر است، زیرا از سه فاکتور مهم آموزشی، هم‌زمان استفاده کرده است؛ یعنی متن یا TEXT، تصویر و موسیقی.
شاید تعجب کنید که موسیقی درون این کتاب به چه مفهوم است. باید بگوییم که کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر، ضمن تشریح صورت‌مسئله اعتیاد و شکافتن گره‌های کور بیماری اعتیاد که تا به آن روز کسی به آن‌ها توجه نکرده بود، همگام با نویسنده پیش می‌رود، اتفاقات و رویدادهای روزانه و تغییرات ناشی از کاهش مصرف و راه‌اندازی سیستم ایکس و به‌طورکلی، عملیات تیپرینگ و پیاده کردن متد DST را به‌سادگی و شیرینی توضیح می‌دهد. زیربنای علوم جهان‌بینی کنگره 60، یعنی 14 وادی، تحت عنوان قانون، در این کتاب مطرح می‌شود.

لابه‌لای این مطالب، هر به چندی، یکی از اساتید کتاب در مورد موضوعات مرتبط، سخنانی ایراد می‌کند که نویسنده در این خصوص راوی می‌باشد.

در کنار این روند، از تصویر نیز استفاده‌شده است. به‌طورکلی، تصویر در مقوله آموزش نقش بسیار مهمی دارد و به درک مفاهیم کمک می‌نماید. این کتاب دارای 14 تصویر می‌باشد که از ابتدا تا انتها، مقوله سفر از مصرف مواد مخدر تا قطع آن و به مفهوم واقعی کلمه، عبور از منطقه یخبندان 60 درجه زیر صفر را به تصویر می‌کشد. تصاویر کتاب، از زوایای مختلف و با استفاده از 3 تمثیل عبور از یخبندان، درخت پوسیده و نبرد درون موضوع سفر و درمان اعتیاد را موردبررسی قرار می‌دهند. این تمثیل‌ها در درک وضعیت مصرف‌کننده مواد مخدر و چگونگی حرکت او بسیار بااهمیت می‌باشند.

متون و نوشته‌های کتاب در کنار تصاویر، حقیقتاً مطلب را طوری تفهیم می‌کند که نمی‌توان توضیح داد. هرکدام از تصاویر کتاب دارای نت، ملودی و موسیقی خاص خود می‌باشد که تاکنون موسیقی چند تصویر آن، ازجمله موسیقی تصویر اسکی‌بازان یا رهایی که در روزهای چهارشنبه قبل از اعطای گل‌های رهایی پخش  می‌شود و همچنین تصویر شماره 4 یا پاییز ساخته‌شده است. انشاء الله در آینده مجموعه موسیقی تصاویر کتاب عبور از منطقه منتشر خواهد شد.

ما می‌توانیم با نگاه کردن به هر تصویر، موسیقی آن را هم گوش کنیم و واقعاً آن وضعیت را احساس کنیم. دوستان سفر اول می‌توانند موقعیت سفر خود را با موقعیت نویسنده کتاب و تصویر مربوطه، منطبق سازی کنند و ببینند که در کجای سفر هستند. حال اگر موسیقی آن تصویر نیز آماده باشد و به آن گوش کنیم، با تمام وجودمان آن موقعیت و سختی‌ها و شیرینی‌ها و لذت آن را طور دیگری احساس می‌کنیم.

من زمانی که در فروردین 80 به کنگره 60 آمدم و با این کتاب آشنا شدم، طوری مجذوب آن شدم که در تمام طول سفر اول و بعدازآن، مطالعه این کتاب شیرینی خاصی برایم داشت. آن‌قدر این کتاب را می‌خواندم که بسیاری مطالب آن در ذهنم حک‌شده بود. دنیایی از مطالب و سؤالات و موضوعاتی که شاید مفهوم آن را درک نمی‌کردم آما با آن‌ها زندگی می‌کردم

. امسال هم در تعطیلات نوروز (96) موفق شدم یک‌بار دیگر کتب 60 درجه را از اول تا آخر کلمه به کلمه و با دقت مطالعه کنم. شگفت‌زده شدم، انگار بار اول بود که کتاب را می‌خوانم. البته مطالب کتاب که تغییر نکرده است و این ما هستیم که تغییر می‌کنیم. برداشت ما در سفر اول از این کتاب با برداشت ما در سفر دوم و یا با برداشت ما در جایگاه کمک راهنما یا راهنما بسیار متفاوت است.

بنابراین اگر بتوانیم در جایگاه‌های مختلف، این کتاب را مطالعه کنیم برداشت‌های ما بسیار متفاوت خواهد بود و مطالب جدیدی را فرامی‌گیریم. انگار آن مطالب را قبلاً نخوانده‌ایم.

کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منبع آموزشی کنگره 60 می‌باشد.  در کنگره، منابع آموزشی مختلفی وجود دارد  نظیر جزوه، سی دی و غیره، اما مادر همه آن‌ها کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر است.

این کتاب ویژگی خاص دیگری نیز دارد و آن استفاده از زبان تمثیل است. در این کتاب مسئله درمان اعتیاد از زوایای گوناگون و با استفاده از تمثیل‌های متفاوت، مانند عبور  از منطقه یخبندان، درخت پوسیده، نبرد درون و غیره  بررسی‌شده است، زیرا بیان محسوس با معقول سخت است و استفاده از مثال و تمثیل به بیان مفاهیم کمک بسزایی می‌کند.

کسی که برای درمان خود به کنگره 60 مراجعه می‌کند و می‌خواهد با متد DST اعتیاد خود را درمان کند، باید بداند که کتاب عبور از منطقه، کتاب درسی اوست و تا این کتاب را مسلط نشود، نمی‌تواند به درمانی که مدنظر کنگره 60 می‌باشد، برسد.
کتاب عبور از منطقه، بسیاری از سؤالات سفر اول و سفر دوم را پاسخ می‌دهد. راهنمایی است که علمی و مستند راهنمایی می‌کند و هرکسی با هر درجه تحصیلی، می‌تواند از آن استفاده کند و لذت ببرد.

در حال حاضر اکثر راهنمایان و کمک راهنمایان کنگره 60 برای بالا بردن راندمان آموزشی، از تکنیک تکلیف دادن و نوشتن استفاده می‌کنند. تجربه نشان می‌دهد رهجویانی که مطالب آموزشی کنگره را می‌نویسند، بیشتر از هر روش دیگری مطالب را می‌فهمند و یاد می‌گیرند. بیشتر قبول‌شده‌ها در آزمون کمک راهنمایانی کسانی هستند که در سفر اول مطالب را می‌نوشتند مثل سی دی، وادی، جهان‌بینی و کتاب عبور از منطقه 60 زیر صفر. خوشا به حال مسافرانی که یک دور کامل از روی کتاب 60 درجه نوشته‌اند. قطعاً آن‌ها بهتر از دیگران مطالب این کتاب را فراگرفته‌اند و جواب بسیاری از سؤال‌های خود را از این کتاب گرفته‌اند.


با احترام، مسافر علی خدامی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .