English Version
English

كارگاه آموزشی مجازی همسفران ؛آداب معاشرت و بی‌ادبی، تعادل و بي تعادلي

كارگاه آموزشی مجازی همسفران ؛آداب معاشرت و بی‌ادبی، تعادل و بي تعادلي

چهاردهمین جلسه از دوره ششم سری کارگاه‌های آموزشی مجازی ویژه همسفران خانم کنگره 60 شعبه آکادمی با استادی "سرکار خانم سمیه" با دستور جلسه "آداب معاشرت و بی‌ادبی، تعادل و بی‌تعادلی" برگزار شد.

سخنان استاد:

ما نمی‌توانیم بگوییم که بی‌تعادلی فقط مختص افراد مصرف‌کننده است. افرادی هستند که ازلحاظ مادی و سواد دارای در سطح بالایی هستند ولی تعادلی ندارند. کسی که تعادل ندارد باعث رنجش و عذاب اطرافیان می‌شود. آداب و معاشرت به همان تعادل و بی‌تعادلی برمی‌گردد، چون کسی که ادب دارد یعنی تعادل دارد و کسی که ادب ندارد بی‌تعادل است.

وقتی از مرحله حیوانی وارد مرحله انسانی می‌شویم هر چیزی تعریفی دارد، یعنی ما در مرحله انسانی چیزی نداریم که قانون نداشته باشد. مثلاً غذا خوردن، روش و برنامه خودش را دارد؛ چه ساعت بخوریم، چه میزان بخوریم، چه چیزی بخوریم و چگونه خوردن این‌ها همه آداب خودش را دارد اگر کسی این آداب را به‌جا بیاورد می‌شود باادب و اگر کسی به‌جا نیاورد می‌شود بی‌ادب.

راه رفتن نیز شرایط خاص خودش را دارد؛ یعنی چگونه راه رفتن که اگر غلط راه برویم دچار بیماری‌های متعددی مثل آرتروز و دیسک کمر و ... می‌شویم.

سخن گفتن نیز همین‌طور آداب خودش را دارد اگر درست صحبت نکنید می‌شود بی‌ادبی؛ انسان‌ها باید هنگام صحبت کردن کاملاً بدانند چه می‌گویند. در مهمانی و یا مجلسی آداب و معاشرت خود را دارد. در سخن گفتن انسان‌ها نمی‌توانند با همدیگر صحبت کنند شما با هر شخص بر اساس مرتبه اجتماعی همان‌گونه صحبت می‌کنید.

ادب را رعیت کردن می‌شود تعادل و ادب را رعایت نکردن می‌شود بی‌تعادلی؛ کسی که دروغ می‌گوید، سخن‌چینی می‌کند، در کار دیگران تجسس می‌کند، حریم شخصی کسی را نگه نمی‌دارد بی‌ادب است.

هرکدام از انسان‌ها چه کوچک چه بزرگ، چه مؤنث و چه مذکر حریم خودشان را دارند و رابطه پدر و مادری، خواهر و برادری، زن و شوهری و ... باعث نمی‌شود حریم بین آن‌ها شکسته شود و شکستن حریم خود بی‌ادبی محسوب می‌شود.

همین‌طور در کنگره به ادب خیلی اهمیت داده‌شده است و آن حفظ حرمت و قوانین آن است و همه ما اعضای کنگره ملزم به اجرای آن هستیم که در غیر این صورت در بی‌تعادلی هستيم. لژیون و شرکت در آن حریم و قوانین خود را دارد این‌که به‌موقع در لژیون شرکت کنیم به راهنما با هر سنی احترام بگذاریم و ایشان را بانام کوچک صدا نزنیم، با آمدن راهنما جلوی پای استاد بایستد، از راهنماها در زمان خودش قدردانی کنیم، گوش‌به‌فرمان راهنما باشیم و آموزش‌های راهنما را فرابگیریم و ... که در غیر این صورت اگر به این مسائل توجه نکنیم می‌شود بی‌ادبی و درنهایت بی‌تعادلی را به همراه دارد.

در آخر لازم به ذکر است هیچ انسانی بد نیست، اگر بدی می‌کند به خاطر این است که به دانایی لازم نرسیده و این به دلیل عدم آگاهیش است که اگر بداند هیچ‌وقت بدی نمی‌کند. این به خاطر این است که خوبی‌ها یاد نگرفته است و باید با تجربه و دانش و گرفتن آموزش‌ها و کاربردی کردن آن خود را به سمت ارزش‌ها نزدیک کنیم.

با سپاس همسفر سمیه لژیون خانم عزت (لژیون چهارم)

تایپ همسفر زری لژیون خانم عزت (لژیون چهارم)

همسفران نمایندگی آکادمی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .