English Version
English

جهانبینی کاربردی در زندگی

جهانبینی کاربردی در زندگی

نقض فرمان ابلیس از دستور قدرت مطلق شروعی برای جنگ شد. جنگی مابین سپاهیان نور و تاریکی که هرکدام با نیروی القای خود سعی درحرکت آدمی به سمت خیر و شر رادارند. قدرت القا بر ذهن انسان کاملاٌ عادلانه و از دو سمت با نیرویی برابر است. با این اوصاف چرا شخصی تاریکی‌ها را به‌عنوان پناهگاهی سست انتخاب می‌کند و شخصی دیگر روشنایی‌ها را به‌عنوان دژی مستحکم؟

پای نیرویی درونی نیز در کار است. اگر انسان را همانند یک ظرف تصور کنیم، محتویات داخل ظرف را نیز قدرت تشخیص ارزش و ضد ارزش که تحت عنوان دانایی از آن یاد می‌کنیم؛ انسان‌ها دارای ظرفی با محتویات مشابه نخواهند بود. شخصی نمی‌تواند تشخیص دهد که دزدی خوب است یا بد ولی شخصی دیگر دروغ نیز نمی‌گوید. هرقدر محتویات داخل ظرف کمتر باشد، فرد جاهل‌تر و درنتیجه جهانش کوچک‌تر خواهد شد. ولی فردی با محتویات تشخیص بیشتر، داناتر خواهد بود و درنتیجه جهانش بزرگ‌تر.

جهالت و دانایی خود نیروهایی درونی هستند که درداد و ستدها پیوسته پایشان در میان است. این مؤلفه‌ها مشخص می‌کنند که فرد کدام سمت را برگزیند و مسحور القای کدام نیرو شود؛ شیطانی یا الهی؟

اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که دلیل انتخاب اعتیاد و مصرف مواد مخدر، خارج از این تفاسیر نیست. زمانی که پیشنهادی از شیاطین با مضمون مصرف مواد مخدر دریافت می‌شود، این میزان دانایی و جهالت شخص است که باعث می‌گردد به این پیشنهاد تن دردهد یا آن را رد کند. به همین دلیل است که اعتقادمان بر این موضوع است که بزرگ‌ترین دشمن انسان درواقع جهل و ناآگاهی وی است و شیطان در حقیقت دعوت‌کننده‌ای بیش نیست.

با توجه به این دیدگاه اساسی و راستین، بنیان کنگره 60 جناب مهندس دژاکام، عامل مهم دیگری را نیز در درمان اعتیاد مؤثر دانستند که از آن تحت عنوان جهانبینی یاد می‌کنیم. این مفهوم مانند همان ظرف با محتویات تشخیص؛ برای هر شخصی متفاوت است. هرقدر دانایی افراد افزایش پیدا می‌کند، با رابطه‌ای مستقیم جهانش نیز بزرگ‌تر می‌شود. این جمله ممکن است در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد. شاید برخی تصور کنند جهان برای هرکسی به یک اندازه است ولی این‌گونه نیست. به‌عنوان‌مثال علم در جهان پخش‌شده است و برای همه مهیا است ولی آیا همه به یک‌میزان از آن بهره می‌برند؟

منظور از جهان همان دیدگاه و وسعت دید شخص است. جهان‌بینی یعنی جهان را چگونه می‌بینی؟ سیاه، سپید، عذاب‌آور، لذت‌بخش. برای یک مصرف‌کننده جهان محدود به یک خط صاف است؛ تهیه مواد و مصرف آن. این شخص متوجه تغییراتی که پیرامون خود رخ می‌دهد، نمی‌شود؛ زیرا جهالت و تاریکی وی را در یک دنیای دربسته زندانی کرده است تا وی را مطیع خود سازد. ولی همین شخص زمانی که در مراحل درمانی قرار گفت، با افزایش تدریجی دانایی، کم‌کم متوجه می‌شود که دنیای دیگری هم وجود دارد؛ یعنی می‌تواند ببیند.

اینک دیگر خودش را می‌بیند. تخریب‌هایی که به بار آورده، اطرافیان را، گذشته، حال، آینده؛ همه را می‌تواند ببیند. گویی قبل از این موضوع، حواسش جای دیگری بوده است. یکی از قدرتمندترین سلاح‌های نیروهای منفی برای به اسارت درآوردن شخصی، همین موضوع تحت کنترل گرفتن دیدگاه وی است؛ یعنی جهان‌بینی شخص را تحت سلطه خود درمی‌آورند. درنتیجه یا شخص دریافت، برداشت، ادراک و احساسی نسبت به دنیای درون و بیرونش نخواهد داشت و یا احساساتش همه از طیف‌های تاریک دنیا خواهد بود.

در جهان‌بینی ما به دنبال فراگیری قوانین بازی هستیم؛ کدام بازی؟ همان بازی که ابلیس با نافرمانی خود شروع کرد؛ کدام قوانینی؟ همان قانونی که اگر ظرف وجودی از دانایی پر باشد جذب القاهای مثبت و نیروهای الهی و اگر ظرفی تهی از دانایی باشد، جذب القاهای منفی خواهیم شد. پس جهان‌بینی در حقیقت سعی در نشان دادن حقیقت دارد. حقیقتی که سالیان سال توسط نیروهای منفی به‌منظور پیشبرد اهدافشان، از نژاد بشر مخفی نگاه داشته شده است. جهان‌بینی سعی در بیداری انسان به خواب‌رفته دارد. هرقدر میزان بیداری بیشتر باشد، دیدگاه شخص تغییر خواهد کرد و هرقدر دیدگاه شخص مثبت‌تر و حقیقی‌تر باشد، عملکردش صحیح و ثواب خواهد شد. عملکرد صحیح منجر به تغییر، تبدیل و ترخیص می‌شود. درنتیجه عاملی که باعث می‌شود تغییرات صورت بگیرند، افزایش دانایی و دانستن قوانین زندگی و تغییر در دیدگاه آدمی است. هرقدر این دیدگاه جامع‌تر و کلی‌تر باشد؛ خیلی از دل‌مشغولی‌ها و افکار مزاحم و حرکت‌های پوچ و بی‌فایده از زندگی انسان حذف می‌شوند.

 

نویسنده: مسافر سینا مخلصی
لژیون: سینا مخلصی
نمایندگی: حکیم هیدجی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .