English Version
English

کارگاه آموزشی همسفران ابن سینا

کارگاه آموزشی همسفران ابن سینا

جلسه دوم از دوره سی و هشتم سری کارگاه های آموزشی همسفران نمایندگی ابن سینا با استادی همسفر صدیقه، نگهبانی همسفر سحر و دبیری همسفر فریده، با دستور جلسه وادی هشتم و تاثیر آن روی من، روز دوشنبه مورخ 21/1/96 راس ساعت 15 شروع به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد: 

استاد فرمودند وادی هشتم جزء کلیدی‌ترین وادی‌هاست که با تفکر کردن شروع می‌شود، بذری است که جناب مهندس کاشتند که درهرکاری باید یاد بگیریم تفکر کنیم بعد حرکت در این وادی یک قانون است که بیان می کند هیچ‌چیز درسکون نیست و همه چیزدرحال چرخش و حرکت می‌باشد و تنها حقیقت هست که تغیر نمی‌کند و مثل قانون ثابت فیزیک یعنی صراط مستقیم.

سه شرط گذاشته‌شده، مبدأ، مقصد و حرکت که هدف از آن رسیدن به‌سلامتی و صلح و آرامش و آسایش است.

حرکت راه به‌روز الست مربوط می‌شود که شیطان کار خودش را می‌کند و به خداوند می‌گوید ثابت می‌کنم که انسان موجودی است و می‌توانم آن‌ها را ازمسیرسیروصعودی منحرف کنم.

خداوند انسان را روی زمین فرستاد و اختیار داد تا انسان بیاموزد با اعمالش نشان بدهد و راهش را انتخاب کند دو راه رانشان داد. راه ایمان و تقوا روشنایی و راه فسق و فجور تاریکی  و گفت بیاموزید آنچه را که نمی‌دانید.

پیام داده‌شده که نحوه زندگی ما به اعمال و کارهایی که درستی و نادرستی رانشان می‌دهد و به عملکرد خود انسان است. خداوند اگر خوبی را گذاشت بدی را هم گذاشت تا بفهمیم خوبی خوب هست وبدی بد. همیشه خراب کردن آسان اما ساختن زمان می‌برد.

همیشه دانسته‌ها راهی است بسیار سنگین و این انسان است که می‌تواند سرنوشتش را تغییر دهد. تقدیراست که انسان را می‌سازد و من انسان همیشه تقدیر رامقصر میدانم چون آگاهی ندارم. آگاهی از یک نقطه شروع می‌شود و بعد به یک دایره تبدیل می‌شود و بعد از قوه به فعل درمی‌آید. یعنی آموزش، تجربه، و به دانایی برسیم و به دانایی مؤثر تبدیل کنیم.

وقتی باران می‌بارد روی زمین ناخالصی را جذب می‌کند و انسان چون از خاک است گرایش پیدا می‌کند به سمت ضد ارزش‌ها اما وقتی آگاهی به دست آورد با آن نقطه‌ای که شروع کرده فرق می‌کند و راهش را درست انتخاب می‌کند و به مسیر صراط مستقیم می‌رسد.

انسان مثل آب جاری است هم تمیز وهم‌آلوده است وقتی درونش کثیف باشد باید تزکیه و پالایش انجام بدهد و در آب تمیز کوچک‌ترین آلودگی مشخص می‌شود که باید تصفیه شود انسان هم باید از ضد ارزش‌ها و ناخالصی‌ها بیرون بیاید تا بهتر خودش را بشناسد و روی خودش کار کند روی صبر نقطه تحمل و روی خشمش کار کند تا همه‌چیز را کنترل کند.

ما باید یاد بگیریم مشکلات زندگی را چگونه حل کنیم همیشه پیدا کردن راه‌حل مهم‌تر از خود مشکل هست تا زمانی که یاد نگرفتم تفکر کنم و حرکت کنم مشکل را نمی‌توانم حل کنم.

در مسیر راه که حرکت می‌کنی ممکن است با چندین راه مواجه شوی، گاه مسیر طولانی گاه کوتاه و یا سرما و گرما... مثل زمانی که مواد مخدر همه‌چیز را مثل بمب می‌ترکاند و ترکش‌هایش به من هم‌سفر می‌خورد و تا حرکت نکنی و جاخالی ندهی نابود می‌شوی. از دو راه می‌توان گذشت و این دو راه می‌تواند کمک کند تا من از سختی‌ها عبور کنم. اول باید توانایی که در درونم دارم استفاده کنم و خودم را دست‌کم نگیرم تا اعتمادبه‌نفس لازم را پیدا کنم راه را ادامه بدهم، بدون ترس و خشم باید توانایی‌ها را کشف کرد نگوییم دیگر از من گذشته خسته شدم اگر ناامید شوی دوباره به قعر تاریکی برگشت می‌خوری.

دوم باید مجهز باشم نقشه و تجهیزات من جهان‌بینی و اطلاعات کنگره از راهنما، سی‌دی‌هاست و دانستن مسیر راه و جمع‌آوری اطلاعات مهم‌ترین موضوع است برای حرکت در مسیر راه و مفهوم پیدا می‌کند کسی که تشنه است باید به دنبال آب برود.

اگر گره ای در زندگی‌مان هست فقط داریم صبر می‌کنیم اما حرکت نمی‌کنیم کنگره حکم یک تکانه است برای من هم‌سفر یا مسافر برای بیداری انسان‌ها، هرچقدر به عقل و آگاهی نزدیک شوند نیروهای بازدارنده کم‌رنگ‌تر می‌شوند و کم‌کم انسان به آرامش نزدیک‌تر می‌شود و از نیروهای بازدارنده کاسته می‌شود و به صفر می‌رسد و این نیروها همیشه باماست من باید بشناسم.

هر چیزی که در کنگره یاد گرفتیم یک عمل است و باید اجرایی شود اما من همسفردوست دارم مسافرم قطع مصرف شود به رهایی برسد و به جایگاه بالاتر برسد اما دوست ندارم راهش راپیداکنم فقط و فقط انتظار دارم و قیاس می‌کنم با دیگران، چرا؟ چون هنوز به دانایی نرسیدم.

مسئله بعدی جبران خسارت است، جبران خسارت اول از خودم شروع می‌کنم که باید به تعادل برسم خودم را ببخشم از اشتباهات گذشته درس بگیرم جبران خسارت از ترس از جهلم از خشمم ازنیروهای بازدارنده، از جسم و روان از خانواده و جامعه. آن‌وقت راه صراط مستقیم راه حقیقت نمایان است و زندگی به مفهومی از سکون درمی‌آید و همه چیز به هم می‌رسد. به آرامش به صلح و آسایش آن‌وقت به آب و سیراب شدن لذت‌بخش است و مثل رسیدن به قله و فتح آن است. مرحله آخر پیمان است که شرط اول آن دوری از ضد ارزش‌ها، احقاق حق، توبه، می‌شود مثلث آرامش و با اجازه از راهنما و یا مقام بالاتر نگهبان کنگره پیمان انجام می‌شود. این محصولی بود از وادی هشتم به امید آرامش روح و روان و رسیدن به بهشت موعود و ارتقاء برای همه عزیزان.

معشوق به سامان شد تا باد چنین بادا        کفرش همه ایمان شد تا باد چنین بادا

 تهیه گزارش: همسفر سهیلا

عکاس: همسفر هانیه

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .