English Version
English

جهان‌بینی و فرق نگاه مسافر با معتاد

جهان‌بینی و فرق نگاه مسافر با معتاد

جهان‌بینی و فرق نگاه مسافر با معتاد

جهان‌بینی یعنی درست دیدن خود و درست دیدن جهان٬ تمامی انسان‌ها جهان اطراف خود را می‌بینند اما در چگونه دیدن و چگونه درک کردن و چه برداشتی داشتن باهم تفاوت دارند که گاهی این تفاوت‌ها از زمین تا آسمان فاصله دارد و این متفاوت دیدن است که انسان‌ها را از همدیگر متمایز می‌کند و در این تفاوت‌هاست که یکی به اوج می‌رود و یکی به قعر.

انسان پس از خلق بر روی کره خاکی پا گذاشت تا خوب ببیند و خوب درک کند و درنهایت برداشتی درست برای رسیدن به کمال داشته باشد اما گاهی خود انسان به دلیل عدم آگاهی اجازه می‌دهد که حسش آلوده شود و نتواند خوب ببیند. این عدم آگاهی و دانایی است که باعث می‌شود انسان نتواند درست به مسائل پیرامونش بنگرد. می‌توان گفت تنها دلیل برای فرق کردن نگاه‌ها میزان دانایی یا نادانی انسان‌هاست.

انسانی که در تاریکی فرو می‌رود نمی‌تواند خوب ببیند چون برای دیدن٬ نور لازم است و در تاریکی چیزی قابل‌رؤیت نیست انسان‌ها هرچقدر به‌طرف نور درحرکت باشند درنتیجه بهتر می‌توانند ببینند و بهتر می‌توانند درک کنند. مصرف‌کنندگان مواد مخدر در تاریکی محض زندگی می‌کنند به همین خاطر این تاریکی به آن‌ها اجازه خوب دیدن و درست دیدن را نمی‌دهد طوری که گاهی در کنار خانواده هستند؛ اما بزرگ شدن فرزندان خود را نمی‌بینند زجر کشیدن اطرافیانشان را نمی‌بینند و... اما با ورود به کنگره همین‌طور که روزبه‌روز به دانش و آگاهی این افراد افزوده می‌شود کم‌کم چشمانی بینا پیدا می‌کنند ترکش‌های اعتیاد که به خود و خانواده فرورفته‌اند را حس می‌کنند و درصدد بیرون آوردن آن‌ها برمی‌آیند طوری که پس از چند ماه به‌راحتی می‌توان فرق نگاه این افراد را متوجه شد آری این آموزش‌های جهان‌بینی کنگره است که انسان‌ها را این‌گونه احیا می‌کند.

مسئله فرق نگاه آن‌قدر مهم است که زمانی که نگاه‌ها، تغییر کرد اعتیاد قابل‌درمان شد. اولین تغییر نگاه برای درمان اعتیاد زمانی اتفاق افتاد که جناب آقای مهندس به اعتیاد و معتاد جور دیگری نگاه کرد جوری که هیچ‌کس تابه‌حال به این شکل نگاه نکرده بود که یک مصرف‌کننده یک بیمار جسمی است که به‌موازات اینکه جسم او تخریب‌شده روان و جهان‌بینی او هم تخریب‌شده است. فرق نگاه بعدی زمانی اتفاق افتاد که مصرف‌کننده مواد مخدر واژه معتاد را از روی خود برداشت و واژه مسافر به خود نسبت داد که با این کار بخش زیادی از حقارت‌ها ٬ترس‌ها٬ ناامیدی‌ها و... از روی او برداشته شد و با نگاه کردن به خود به‌عنوان یک مسافر قوت و انگیزهٔ حرکت پیدا کرد. فرق نگاه بعدی که در درمان اعتیاد بسیار تأثیرگذار بود فرق نگاه هم‌سفر نسبت به مسافرش بود که او دیگر به مسافرش به چشم یک انگل جامعه و یک فرد بی‌اراده نگاه نکرد بلکه به چشم یک بیمار به او نگریست.

فرق نگاه یعنی دیدن مشکلات و سختی‌ها به‌عنوان نعمت الهی جهت آموزش، نه به‌عنوان مصیبت و بدبختی. فرق نگاه یعنی زندگی کردن با لذت و دیدن داشته‌ها، نه با گلایه زندگی کردن و حسرت نداشته ها. فرق نگاه یعنی تلاش برای به دست آوردن از راه مستقیم، نه از راه شیطان. فرق نگاه یعنی پذیرش انسان‌ها در همان حد و اندازه‌ای که هستند، نه آن‌طور که خودمان می‌خواهیم باشند. فرق نگاه یعنی بخشیدن بدون هیچ چشم‌داشتی، نه بخشیدن با توقع. فرق نگاه یعنی احترام به طبیعت و خانواده و جامعه، نه آسیب رساندن به آن‌ها. فرق نگاه یعنی دیدن معتاد به چشم یک بیمار، نه به چشم یک مجرم. فرق نگاه یعنی پذیرش بار مسئولیت‌های خود، نه مسئولیت‌های خود را به دوش دیگران انداختن و هزاران هزار فرق نگاه دیگر...

حال ای مسافران و هم‌سفران بیایید با این دستور جلسه خودمان را محک بزنیم ببینیم چقدر توانسته‌ایم نگاهمان را تغییر دهیم. آیا نگاهمان به زندگی٬ خانواده٬ جامعه، طبیعت و مشکلاتی که داشته‌ایم و داریم تغییر کرده است یا هنوز همان دیدگاه گذشتهٔ خود راداریم؟! آیا به این نقطه رسیده‌ایم که اعتیادی که خواسته و یا ناخواسته درگیر آن شده‌ایم وسیله‌ای شده است برای پرواز به اوج؟! آیا در این مدتی که در کنگره در حال آموزش گرفتن هستیم توانسته‌ایم به خواسته‌های نامعقول خود نه بگوییم و آیا توانسته‌ایم که لذت‌های زودگذر گذشته را که از راه تخریب خود و دیگران به دست می‌آوردیم با لذت‌های واقعی و ابدی عوض کنیم؟! اگر همسفریم ببینیم نگاهمان به مسافرانمان چقدر تغییر کرده است آیا می‌توانیم آن‌ها را با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایشان دوست داشته باشیم؟!

باید بدانیم که علت ناآرامی‌هایی که تاکنون داشته‌ایم این بوده است که نگاهی که تا به امروز نسبت به خودمان و جهان هستی داشته‌ایم نگاهی نادرست بوده است پس برای زندگی بهتر و رسیدن به کمال انسانی باید نگاهمان تغییر کند چراکه اگر نگاهمان تغییر کند مسیر زندگی ما تغییر خواهد کرد.

 

با احترام کمک راهنما مسافر مهدی صدیقی
لژیون دوازدهم شعبه شیخ بهایی اصفهان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .