English Version
English

کارگاه آموزشی جهان بینی چهارشنبه، جهانبینی و فرق نگاه مسافر با معتاد

کارگاه آموزشی جهان بینی چهارشنبه، جهانبینی و فرق نگاه مسافر با معتاد

جلسه ششم از دوره پنجاه و هشتم سری کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 با دستور جلسه جهان‌بینی، فرق نگاه مسافر با معتاد، در روز چهارشنبه 95/12/4 به استادی و نگهبانی مهندس و دبیری مسافر مهدی رأس ساعت 11:30 آغاز به کار نمود.

دستور جلسه امروز فرق مسافر با معتاد است. مطلبی که من خواندم و فرم واریزی شعب باید در تمام شعب خوانده شود، با خواندن این واریزی‌ها ممکن است شعب از خواب بیدار شوند و متوجه موضوع شوند.

موضوع دیگر برداشتن عکس‌هاست. من گفته بودم که عکس رهایی‌ها را در سایت نگذارید. ولی یک مسئله اینجا هست و این را همه اعضای کنگره باید به آن توجه کنند، بارها گفته‌ام که کارهای خداوند مثل شعبده‌بازی است. یعنی وقتی‌که در آتش می‌روی، از گلستان سر درمی‌آوری، و بعضی وقت‌ها وقتی به گلستان می‌روی سر از آتش درمی‌آوری. بعضی از کارها خیلی سخت به نظر می‌رسد و وقتی انجام می‌دهی به رستگاری می‌رسی و برعکس. مثلاً خوردن حق الحساب خیلی خوب است و لذت می‌بری و مثل گلستان می‌ماند، ولی بعد از گرفتن آن کم‌کم همه‌چیز را از دست می‌دهی و ...

مسئله اعتیاد هم یک مسئله بزرگی است، ما فکر می‌کنیم که این موضوع بد است، من فکر می‌کنم خیلی از خانواده‌ها درگیر این موضوع هستند، کسانی که این موضوع را پنهان نکردند، نه‌تنها آبرویشان نرفت، بلکه مردم روی آن‌ها حساب کردند، مورد اعتماد و وثوق مردم واقع شدند. مردم آمدند گفتند که برادر و دختر و فامیل من هم مصرف‌کننده است، لطفاً راهنمایی کنید. حتی در ادارات این موضوع باعث ترفیع افراد شد. پنهان کردن این موضوع در اختیار خودتان است، ولی اگر من هم این موضوع را پنهان می‌کردم، الآن این اتفاقات نمی‌افتاد. آیا آبروی من رفت؟ این‌یکی از فرق‌های اصلی و اساسی مسافر با معتاد است. شما معتاد نیست، شما مسافر هستید، مسافر سفری است از قهر به مهر، از بیماری به‌سلامتی، از ظلمت به نور، از حقارت به سرفرازی. پس ما که چنین مسیری را طی می‌کنیم، معتاد نیستیم. یکی از فرق‌های اساسی معتاد و مسافر این است که مسافر اعلام می‌کند و نمی‌ترسد. بعضی‌ها اوایل ورودشان می‌ترسند، کاری به آن‌ها نداریم. بعضی‌ها می‌خواهند پنهان باشد، با آن‌ها کاری نداریم. شاید زندگی آن‌ها ایجاب می‌کند که پنهان کنند، ولی مسافر این کار را نمی‌کند. اولین کسانی که در شبکه تلویزیونی ظاهر شدند، بیشترین مقدارشان بچه‌های کنگره 60 بودند. در تمام میزگردها حاضر شدند. درحرکت از نو، شروع خوب، شوک و ... به‌عنوان مسافر بچه‌ها حاضر شدند. چون معتاد باید اعتیادش را پنهان کن. حتی معتادی که سقوط آزادکرده است، باید پنهان کند، چون اعتماد ندارد که آیا فردا سلامت می‌ماند یا نمی‌ماند. ولی مسافر این ترس را ندارد. مسافر پویا است، مسافر مقصد، مبدأ و هدفش را می‌داند. معتاد می‌گوید من فقط می‌خواهم مصرف نکنم، هدفش شاید همین باشد. ولی برای مسافر همه‌چیز تعریف‌شده است. معتاد مبدأ خودش را نمی‌داند، ولی مسافر مبدأ خودش را می‌داند. من برای تازه واردین باید کلی صحبت کنم، تا بگویم مبدأ شما کجاست. باور هم نمی‌کنند. برای مسافر مبدأ تخریب و عدم تعادل ناقل‌های عصبی و سیستم ایکس است. مقصد، رسیدن به رهایی است، هدفش تعادل نوروترانسمیترها است. برای مسافر هر سه این‌ها مشخص است. برای یک معتاد هیچ‌کدام مشخص نیست. اگر خوب تفکر کنیم، می‌بینیم که این‌طور نیست، هر بیماری باید مبدأ و مقصد و هدفش مشخص باشد. مسافر فردی است که از خواب بیدار می‌شود و در خواب نیست، باید هوشیار شود. مسافر در تکاپو است که همه‌چیزش را گسترش بدهد، سوادش را افزایش بدهد، احترام به دیگران را سعی می‌کند افزایش دهد، در حال حرکت است و می‌خواهد خودش را به کمال برساند. در مسافر مصرف مواد مخدر دیگر تمام می‌شود، در سفر به روش دی اس تی پرونده مواد بسته شد. مسافر کسی است که اگر به او بگویند که تو قبلاً مصرف‌کننده بودی، تعجب کند و خنده‌اش بگیرد. مثل کسی که مست است، کارهای عجیب انجام می‌دهد و وقتی بعد از هوشیاری به او می‌گویند این کارها را تو انجام دادی، می‌گوید نه.

بارها گفته‌ام، فرق مسافر با معتاد این است که وقتی مسافر به درمان و رهایی رسید، اگر بخواهد بین کنگره و کار، یکی را انتخاب کند، باید کار را انتخاب کند. اگر بخواهد بین کنگره و خانواده‌اش یکی را انتخاب و حفظ کند، باید خانواده‌اش را حفظ کند. بین کنگره و همسر مصرف‌کننده‌اش، باید همسر مصرف‌کننده‌اش را حفظ کند.

ما در کنگره می‌خواهیم خانواده را تشکیل بدهیم و خانواده را تشکیل بدهیم. آن‌هایی هم که برای تشکیل خانواده‌شان اقدام نکرده‌اند، بروند و ازدواج کنند، متوقف نشوید. این‌ها فرق بین مسافر و مصرف‌کننده است. به همین دلیل ما در همه شبکه‌های تلویزیونی و در همه‌جا ظاهر می‌شویم. اگر کسی می‌خواست در تلویزیون ظاهر شود، از پشت ظاهر می‌شد، یا شطرنجی می‌کردند، کنگره این کار را کرد و ظاهر شد و الگو شد برای گروه‌های دیگر. ما حرف‌هایمان را زدیم. یک مسافر برای دیگران تلاش می‌کند و دو حرکت دارد، ولی معتاد یک حرکت دارد.

مسافر هم حرکت درونی دارد و هم حرکت بیرونی، معتاد فقط حرکت درونی دارد. تفاوت‌های بسیاری بین مسافر و مصرف‌کننده وجود دارد.

مسافر، سفرش برنامه‌ریزی‌شده است، برای مسافر راه نشانه‌گذاری شده است، می‌گوید از مصرف مواد مخدر تا قطع مواد مخدر 10 ماه می‌باشد. برای معتاد این زمان در هیچ کجا مشخص نیست. در هر سیستم درمانی اول مواد مخدر را قطع می‌کنند و بعد درمان را شروع می‌کنند، کنگره 60 درمان را انجام می‌دهد و آخرین چیزی که باید قطع کند مواد مخدر است. در بقیه سیستمها چنین چیزی وجود ندارد.

معتاد وقتی مواد مخدرش را قطع می‌کند و به پاکی می‌رسد، تازه بی‌خوابی و بدبختی‌هایش شروع می‌شود، ولی در مسافر چنین مطلبی نداریم. موقعی که به درمان می‌رسد، روزبه‌روز حالش بهتر می‌شود.

مسافر از روزی که به درمان می‌رسد، ظرف مدت دو هفته بعد از ورود به لژیون، دگرگون می‌شود و برخوردش با دیگران تغییر می‌کند. این‌ها مطالبی بود که مربوط به فرق مسافر با معتاد بود.

مسئله دیگر؛

ممکن است در کنگره 60، یکسری خارجی باشند، بیشترین خارجی‌های ما افغانی هستند، بعضی‌ها اقامت دارند و بعضی اقامت ندارد. ما سعی کردیم نهایت همکاری را با آن‌ها انجام دهیم. اگر این افغان‌ها خواست در آزمون کمک راهنمایی شرکت کند، همکاری‌های لازم را انجام دهید که در این آزمون‌ها شرکت کنند. خیلی خوب است که ما تعدادی کمک راهنما داشته باشیم که افغانی باشند. چون این‌ها اگر یاد بگیرند، در افغانستان می‌توانند کنگره را ادامه بدهند. بنابراین هرچه ما راهنمای افغان و خارجی داشته باشیم، می‌تواند برای ما مفید باشد.

پنجشنبه هم جلسه‌ای برای اردوی درختکاری است، برنامه‌ریزی 10 تا 15 روز طول می‌کشد، بنابراین در اواخر اسفند باید درختکاری را اجرا کنند، مسئولین اردو، دیده بان اردو آقای امین و آقای اشکذری و مسئولین در این جلسه حضور دارند.

نکته:

امسال تعطیلات نوروز را اعلام کردیم، روزهایی که من برای دیدوبازدید عید هستم، روز سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه، هم شهرستانی‌ها و هم تهرانی‌ها می‌توانند حضورداشته باشند و برنامه خاصی نداریم.

کسانی که اتباع بیگانه هستند، در قسمت سایت گزینه متفرقه را می‌توانند انتخاب کنند. کسانی که در کلینیک‌ها هم به درمان رسیده‌اند، می‌توانند گزینه متفرقه را انتخاب کنند.

از اینکه به صحبت‌های من گوش کردید از همه شما سپاسگزارم.

 

نام فایل تاریخ مدت زمان حجم (MB) لینک
فایل صوتی سخنان مهندس 95/12/04 00:23:32 10.7 دانلود
فایل صوتی رهایی ها 95/12/04 01:52:43 39.3 دانلود

نگارنده: مسافر احمد شریفیان
عکاس: مسافر امیرحسین
کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .