English Version
English

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی مورخ بیست و نهم بهمن ماه 1395

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی مورخ بیست و نهم بهمن ماه 1395

چهارمین جلسه از دور سیزدهم لژیون پزشکان پارک طالقانی با استادی آقای دکتر محسن، نگهبانی آقای مهندس دژاکام  و دبیری موقت خانم دکترغزل با دستور جلسه "هفته دیده بان و سی دی عمل" در تاریخ 1395/11/29ساعت 8 صبح آغاز به کار نمود.

سخنان استاد:

آقای دکتر محسن

هفته‌ی دیده‌بان را به دیده‌بانان عزیز و جناب مهندس تبریک عرض می‌کنم، دستور جلسه‌ی این هفته، جشن دیده‌بان و سی دی عمل می‌باشد. در سی دی دیده‌بان، جناب مهندس به شهادت کتاب 60 درجه زیر صفر وقتی خواستند بنای اصلی کنگره 60 را بگذارند، موارد اصلی در ذهن ایشان بود و بیس قضیه پیش‌بینی‌شده بود درهرصورت وقتی ایشان شروع به این کارکردند، اعتقاد داشتند که مسیر درمان اعتیاد در دنیا در مسیر درستی قرار ندارد، چون از همان ابتدا کسی به درمان در حوزه‌ی اعتیاد اعتقاد نداشت و اعتقاد همه به درمان نگه‌دارنده و سایر درمان‌ها بود و به این‌که شخصی که مبتلابه اعتیاد است درمان و رها شود اعتقادی نداشتند به خاطر همین تفکری که وجود داشت جناب مهندس سعی کردند در مسیر اعتیاد راه جدید و طرحی نو را دراندازند.

ایشان از همان ابتدا اعتقاد داشتند که درمان اعتیاد علاوه بر کار کردن روی مسائلی فیزیولوژی و روان‌پزشکی نیاز به تغییر در جهان‌بینی اشخاص دارد، یعنی تغییر در دیدگاه و نگرش آن‌ها نسبت به هستی، خودشان و شرایطی که شخص در جهان هستی دارد.

وقتی ایشان شروع به بنیان‌گذاری کنگره کردند، سعی کردند کلمات و واژه‌های جدیدی را برای قسمت‌ها و عناصر مختلف کنگره در نظر بگیرند به اعتقاد ایشان کلمات بار معنایی خاص خودشان را دارند، وقتی کلمه‌ای در یک مورداستفاده می‌شود با توجه به بار معنایی که دارد انرژی خاصی در شخصی که واجد آن کلمه می‌باشد به وجود می‌آورد و انرژی می‌تواند در جهت مثبت و منفی باشد.

برای همین منظور کلمات و واژه‌های جدیدی در مورد عناصر مختلف کنگره 60 ایجاد شد که به‌تناوب در مورد آن صحبت می‌کنیم. اولین مورد اسم کنگره بود با توجه به این‌که در کشور ما کنگره‌ها معمولاً فصلی هستند؛ ولی کنگره 60 دائمی است و به اسم کنگره 60 نام‌گذاری شد. مرحله‌ی بعدی انتخاب اسامی مانند رهجو یا مسافر بود، مسافر کسی است که از تاریکی به سمت نور حرکت می‌کند، راهنماِ، متد DST و سایر عناصر مثل مرزبان و دیده‌بان که هرکدام با توجه به بار معنایی انتخاب شدند.

مهندس دژاکام شروع سیستم کنگره 60 را به یک درخت و شجره تشبیه می‌کند. سیستم‌های دیگر معمولاً هرمی هستند؛ یعنی از بالا به پایین می‌باشند؛ ولی کنگره 60 شبیه یک درخت یعنی یک شجره است که از ریشه شروع می‌شود و به تنه و درنهایت شاخه‌ها می‌رسد. ریشه درخت درواقع بنیان کنگره 60 است که به‌جای بنیان گذار از بنیان استفاده‌شده و بار معنایی خاص خود را دارد، بعدازآن به واژه نگهبان می‌رسیم؛ نگهبان کنگره 60 و نگهبان جلسه برخلاف واژه‌ی مدیر یا رئیس وظیفه‌ی حراست و حفاظت از اشخاص و افراد و آرمان‌های کنگره را دارد، بعدازآن می‌رسیم به کلمه‌ی دیده‌بان C14، علت انتخاب دیده‌بان‌ها به این دلیل بود که ایشان معتقد بودند؛ یک نفر به‌تنهایی نمی‌تواند تمام وظایف را انجام بدهد و عهده‌دار تمام مسئولیت‌ها باشد در ضمن ممکن است به دلایلی برای آن شخص مشکل پیش بیاید، پس باید عده‌ای باشند تا با همفکری و هم‌نظری یکدیگر اقدامات و مراحلی که مدنظر کنگره است را پیش ببرند.

واژه‌ی دیده‌بان به این معنی می‌باشد که فردی با توجه به شرایط و تجربیات و دانشی که دارد افق حال و آینده را رصد و بررسی می‌کند و نظر و دانش خود را به بقیه انتقال می‌دهد. دیده‌بان‌ها وظیفه‌ی قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری دارند به این شکل که با توجه به رصدی که می‌کنند در کنار هم جمع می‌شوند و قوانین کنگره 60 را تصویب می‌کنند. دیده‌بان‌ها غیرازاین که وظیفه‌ی قانون‌گذاری دارند وظیفه‌ی اجرایی هم دارند.

 دیده‌بان‌های مختلفی در کنگره‌داریم؛ مثل دیده‌بان راهنماها، دیده‌بان خانم‌های مسافر، دیده‌بان آقایان مسافر، دیده‌بان تحقیقات و غیره، نحوه انتخاب دیده‌بان‌ها هم به این صورت بود که در ابتدا جناب مهندس اولین دیده‌بان را خودشان انتخاب کردند و این جمع دونفره دیده‌بان دوم را انتخاب کردند و همین‌طور شور کردند و افراد دیگر انتخاب شدند. سعی می‌شود افراد انتخابی از قوی‌ترین افراد باشند و بتوانند تجربیات و آگاهی خوبی را به جمع انتقال دهند و درنهایت سیاست‌گذاری و خط‌مشی خوبی را برای اهداف کنگره در نظر بگیرند و ایجاد کنند.

 در مبحث دیده‌بانی اگر قرار باشد دیده‌بانی برداشته شود یا شورای دیده‌بانان باید آن دیده‌بان را بردارند یا اینکه بنیان کنگره 60 به‌تنهایی در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند. در کنگره 60 آموزش دائمی است، انسان‌ها در حال تغییر هستند، موادی که مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند دائماً در حال تغییر و جابه‌جایی هستند و پروتکل‌ها هم با توجه به شرایط و تجربیاتی که به دست می‌آید در حال ارتقاء و تغییرات هستند. آموزش باید دائماً و در تمام سطوح کنگره انجام شود و برای کنترل و چک کردن آموزش‌ها و اینکه آیا تغییراتی در میزان آموزش‌های فرد ایجادشده و به کیفیت موردنظر رسیده یا نه در کنگره امتحان انجام می‌گیرد و در تمام سطوح کنگره امتحان وجود دارد.

 در سی دی عمل؛ تفاوت بین عمل سالم و عمل به‌ظاهر نیک است مطرح‌شده، آقای امین عنوان می‌کنند که با توجه به جزوه‌ی جهان‌بینی ساختارها دو هدف را دنبال می‌کنند؛ حفظ و بقا و رشد و توسعه، اعمال انسان‌ها هم در این دو جهت انجام می‌گیرد؛ یکی حفظ و بقا که نیاز اصلی است و دیگری رشد و توسعه که شرایط تمام ساختارها رشد و توسعه است. برای انجام هر عملی سه شرط لازم است و این سه شرط را به مثلثی تشبیه می‌کنند که ضلع پایه واصلی مثلث، توان فیزیکی برای انجام عمل است، دومین ضلع مثلث مهارت انجام عمل است که از طریق آموزش به وجود می‌آید و سومین ضلع مثلث، حس است که در کیفیت انجام عمل خیلی دخالت دارد. ضلع حس می‌تواند توسط عوامل بیرونی آسیب ببیند و اعتقاددارند که وقتی سه ضلع این مثلث متقارن باشد، ما می‌توانیم بهترین کیفیت و بهره‌برداری را از انجام هر عملی داشته باشیم.

سپس معادله عملکرد را مطرح می‌کنند؛ معادله عملکرد یعنی انرژی که ما از انجام هر عملی می‌گیریم مساوی است با حسی که در انجام عمل داریم، ضرب‌در راهی که برای انجام عمل طی می‌کنیم. ایشان تقسیم‌بندی انجام می‌دهند و می‌فرمایند اگر حس شخص برای انجام عملی خوب باشد و حس سالمی داشته باشد در حس سالم ممکن است دو حالت وجود داشته باشد یا اینکه از قوانین درستی پیروی می‌کند و می‌شود حس سالم یا اینکه از قوانین درستی پیروی نمی‌کند و می‌شود، عمل به‌ظاهر نیک. حس ناسالم هم دو حالت پیدا می‌کند؛ حس ناسالمی که از قوانین درستی پیروی می‌کند و می‌شود شر و حس ناسالمی که از قوانین درست پیروی نمی‌کند که می‌شود خیانت یا جنایت. اگر حس سالم باشد ولی شخص از قوانین درست پیروی نکند می‌شود عمل ناسالم و عمل اشتباه. افرادی که حس خوبی دارند ولی از قوانین درست پیروی نمی‌کنند می‌توانند با کسب آموزش‌های لازم و درست وسعی و تلاش از عمل به‌ظاهر نیک دربیایند و به عمل سالم برسند.

 

 آقای دکتر رضا

هفته‌ی دیده‌بان را به تمام دیده‌بانان پرتلاشی که در مجموعه کنگره 60 مشغول تلاش و فعالیت هستند، تبریک می‌گویم. دیده‌بان‌ها دومین موقعیت را بعد از بنیان کنگره ازلحاظ سیستم ساختاری در کنگره 60 دارا می‌باشند که در ابتدا بحث ریشه و پایه بنیان کنگره است و بعدازآن شورای چهارده‌نفره دیده‌بانان که وظیفه‌ی قانون‌گذاری و اجرا را بر عهده‌دارند.

 دیده‌بان بایستی با چشمی تیز رصد کند و خطرات و مسائلی که ممکن است مجموعه را تهدید کند پیشگیری و حل نماید.

در مورد سی دی عمل؛ مثلثی مطرح‌شده که برای انجام یک فعالیت لازم می‌باشد، این‌که ما آمادگی فیزیکی برای انجام فعالیت را داشته باشیم در کنار آن باید مهارت‌آموزی نیز انجام شود که از طریق آموزش می‌باشد و نکته‌ی مهم حس است که ما خیلی اوقات نسبت به حس غافل هستیم.

آقای امین اشاره می‌کنند که خیلی اوقات ما سختی و مرارت‌های مختلفی را برای رسیدن به جایگاهی متحمل می‌شویم ولی در مورد حس خودمان فکر نکردیم که اگر به آن جایگاه رسیدیم آیا آن حس مثبت راداریم؟ شاید جایگاه اجتماعی که آن شغل یا موقعیت دارد ما را به آن سمت کشیده؛ ولی ما فکر نکردیم که آیا این درست است یا نه؟ فرق عمل سالم و عمل به‌ظاهر نیک نیز با یک فرمول ترسیم‌شده است. ما در قبال این‌که یک عملی سالم باشد باید هم‌حسمان خوب باشد وهم شیوه‌ی عمل باید درست باشد اگر حس غلط باشد عمل ما عمل به‌ظاهر نیک، یا شر، یا خیانت محسوب می‌شود.

 

 آقای دکتر اردشیر

وقتی‌که ما کلمه دیده‌بان را در نظر می‌گیریم در ابتدا باید بدانیم که انتخاب واژه چگونه است. ازآنجایی‌که بشریت کلاً از واژه تشکیل‌شده است و فیزیولوژی در قید حیات و زمان اهمیت زیادی دارد؛ ولی چون از واژه تشکیل‌شده، وقتی‌که می‌میرد اسم آن می‌ماند و چون واژه است به طبع واژه در بشریت خیلی مهم می‌باشد، پس وقتی واژه این‌همه اهمیت دارد در انتخاب واژه هم باید دقت کنیم.

مهندس کلمه‌ی دیده‌بان را انتخاب کرده و ما باید بدانیم که این کلمه فقط به درد سازمان‌ها می‌خورد یا برای درمان هم به درد می‌خورد. وقتی عمیقاً به این کلمه نگاه می‌کنیم؛ یک کلینیک یا سازمان که می‌خواهد درمانی انجام بدهد اولین شرط برای درمان قانون و چهارچوب است؛ اگر در تشکیلات یا مرکز یا محل درمان قانون و چهارچوب نباشد درمان صورت نمی‌گیرد. دیده‌بان کسی است که از دور مانند عقاب دید می‌زند و کسانی که کار غیرقانونی انجام می‌دهند را می‌بیند.

 

 خانم دکتر فرشته

در مورد واژه‌ی دیده‌بان وقتی بخواهیم صحبت کنیم هم خود واژه وهم معنی آن به‌خوبی بیان‌شده است. وقتی یک سازمان یا تشکلی شکل می‌گیرد، ممکن است به شکل هرم باشد؛ یعنی هر چه فعالیت انسان‌ها بیشتر می‌شود به‌طرف رأس هرم می‌روند و عملاً کارکرد کمتر و زحمت کمتری می‌کشند. اگر هر سازمان یا نهادی از شرایط کنگره 60 استفاده کند و یک درخت را بنیان بگذارد؛ متوجه اهمیت آن‌ها خواهد شد.

معنی لفظی دیده‌بان این است که کاملاً همه‌چیز را زیر نظر دارد و کوچک‌ترین مسائل را رصد می‌کند و می‌تواند به افراد گوشزد کند. در پیامی که به مناسبت هفته‌ی دیده‌بان ارائه‌شده؛ دیده‌بانان به ستون‌های کنگره تشبیه شده‌اند در یک ساختمان سخت‌ترین کار را ستون‌ها انجام می‌دهند و تحمل سختی آن‌ها بیشتر است. دیده‌بانان به‌عنوان ساقه درخت از برگ‌های ظریف که همان ره‌جوها و مسافران می‌باشند مراقبت و نگهداری می‌کنند.

 

 آقای دکتر مسعود

هفته دیده‌بان را تبریک می‌گویم، من چون نظامی بودم و در علوم نظامی برای مراقبت، حفظ و حراست از کشور کارمی کردیم و آموزش می‌گرفتیم، دیدبانان از میان باهوش‌ترین، خوب‌ترین و دقیق‌ترین پرسنل انتخاب می‌شدند. دیده‌بان از دیدگاه نظامی کسی است که نباید بخوابد و بایستی بیدار باشد و با دقت همه‌چیز را رصد کند و تغییرات محیط را ببیند.

 دیده‌بان در حوزه اعتیاد کسی است که باید تمام تغییراتی که در حوزه مواد، روش‌های مختلف و درمان بیش می‌آید به‌دقت نگاه کند و مهم‌تر از آن به کنگره و اهداف کنگره اشراف داشته و دقیق باشد. کنگره تنها جایی است که در حوزه‌ی اعتیاد راه درستی را پیش می‌گیرد، دیده‌بانان به‌غیراز ستون، چشم و گوش کنگره نیز می‌باشند.

در مورد سی دی عمل؛ درجاهایی ما باید توانایی داشته باشیم که در سی دی توانایی فیزیکی مطرح‌شده است. شاید شما تعجب کنید که چرا در کنگره ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است؟ برای اینکه یک جسم سالم و توانایی باید باشد تا وظایف خودش را درست انجام بدهد جسم سالم باید پرورش و آموزش داده شود و قبل از آن باید استعدادش سنجیده شود به همین دلیل کسی که دیده‌بان راهنما و کمک راهنما می‌شود استعدادی در درونش است و به‌طور مستمر آموزش را می‌گیرد؛ اما نکته‌ی جالب آن حس است. ما در انجام کارها به دنبال لذت و عشق نیستیم و حس خوبی نداریم؛ مثلاً تشویق بچه‌ها برای ادامه تحصیل اگر به‌اجبار باشد، حس خوبی نخواهند داشت درصورتی‌که نباید اجباری در تحصیل آن‌ها باشد و حس آن‌ها نیز باید در نظر گرفته شود. در کنگره همه حس خوبی نسبت به هم دارند، شما اگر از ابتدای پارک تا انتها پارک بروید، حس‌ها را می‌بینید. افرادی که با علاقه‌مندی به مهندس سلام می‌کنند و از او انرژی می‌گیرند، این حس خوبی است که در اینجا وجود دارد.

 

 آقای دکتر محمدعلی

یکی از مباحث جالبی که من‌بعد از مدتی متوجه شدم؛ مبحث دیده‌بانان بود که با آن‌ها در ارتباط بودم. انتخاب این افراد همان‌طور که جناب مهندس فرمودند، با دقت و وسواس بسیار صورت گرفته و بارها پالایش و پیرایش در کنگره دیده‌بانان اتفاق افتاده است. دیده‌بانان به‌عنوان کسانی که بهترین انتخاب برای آن جایگاه بودند انتخاب‌شده‌اند.

 

 خانم دکتر اعظم

دیده‌بانان ناظرین و قانون‌گذاران در حوزه‌های مختلف کنگره 60 هستند و من این هفته را به دیده‌بانان محترم تبریک می‌گویم.

در مورد سی دی عمل؛ آقای امین فرمودند: انسان سال‌های عمر خود را صرف کاری می‌کند که بعداً متوجه می‌شود حس انجام آن کار را نداشته است. این حس به من منتقل شد که در انجام بعضی از کارها فکر کن.

در مورد آزمون کمک راهنمایی بچه‌هایی که به کنگره می‌آیند؛ عده‌ای می‌خواهند بمانند درحالی‌که برای ماندن خود دلیلی ندارند، وقتی با من صحبت می‌کنند، می‌گویم: درمان شدی برو چه اصراری است که بمانی. عده‌ای هم هستند که می‌خواهند بمانند و خدمت کنند، آقای مهندس هم می‌گوید: این افراد بمانند. در امتحان کمک راهنمایی من با خودم خیلی درگیر هستم و دنبال انگیزه هستم و می‌خواهم در این امتحان شرکت کنم.

 

 خانم دکتر زهره

دیده‌بانان متشکل از چهارده نفر هستند که بعد از نگهبان کنگره که آقای مهندس می‌باشد؛ بالاترین مرجع تصمیم‌گیری دیده‌بانان هستند که وظیفه‌ی تصویب قوانین، اعطای شال کمک راهنمایی، شال ایجنتی، تعین یک سری افراد برای مرزبانی و تصمیمات دیگر بر عهده‌ی آن‌ها می‌باشد.

در کنگره جلسات دیده‌بانی هر بیست‌ویک روز، یک‌بار در روزهای چهارشنبه رأس ساعت 15 برگزار می‌شود که در مورد مسائل کنگره و تمام نمایندگی‌ها صحبت می‌کنند.

 به‌غیراز دیده‌بانان افراد دیگری نیز هستند به نام سیتی‌زن‌ها که دستیاران دیده‌بان‌ها می‌باشند و خدماتی چون کمک راهنمایی و مرزبانی را انجام دادند و به‌عنوان سیتی‌زن در جلسات دیده‌بانی حضور دارند ولی حق رأی دادن ندارند. بعد از مدتی که این دوره را سپری کردند دیده‌بانان به آن‌ها رأی می‌دهند و آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

 

آقای دکتر جهان فر

ازنظر روان‌شناسی ما در درون خودمان هم یک دیده‌بان داریم و عملی است که روان ما انجام می‌دهد و اصطلاحاً به آن self observation می‌گویند؛ یعنی خودمان، خودمان را نگاه می‌کنیم. همان‌طور که در جلسات گذشته گفتیم؛ ما دارای سه نفس، اماره، لوامه و مطمئنه هستیم که همیشه باهم در حال تضاد هستند. اگر شما عملی را انجام بدهید، آن‌ها نظر می‌دهند، وقتی آن‌ها نظرمی دهند، شما در درون خودتان گاهی احساس گناه می‌کنید و می‌سنجید که عمل شما بر اساس معیارها و ارزش‌ها انجام‌گرفته یا نگرفته است. اگر عمل شما بر اساس معیارها و ارزش‌های شما انجام‌گرفته باشد، شما احساس رضایت می‌کنید و تصویر خوبی از خود پیدا می‌کنید؛ ولی اگر عمل شما بر اساس معیارها و ارزش‌ها نباشد شما ناراحت هستید و احساس گناه و طرد شدن می‌کنید.

همیشه در درون ما دیده‌بانی وجود دارد و چه‌بهتر که این دیده‌بان بر اساس واقعیت‌ها، منطق و عقل عمل کند نه بر اساس مشاهدات و ضد ارزش‌ها.

در کنگره 60 هم باید یک دیده‌بان بر اساس عقل، منطق، مشاهدات و مطالعات عمل کند و هر چیزی را که برای پیشرفت و اهداف کنگره مضرمی باشد با همکاری و مطرح کردن آن به بنیان کنگره برطرف نماید.

 

آقای احمد حکیمی

این هفته را به بنیان کنگره و تمام اعضای کنگره تبریک می‌گویم و امیدوارم این عزیزان در مسئولیت‌های مختلفی که قرار دارند، مفید و مثمر ثمر باشند و بتوانند با تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند به انسان‌ها بیشتر کمک کنند و راه را هموار کنند. تبریک اصلی من به بنیان کنگره است.

کنگره 60 مثل یک شجره طیبه است که تمام شکوفایی این تنه و سرشاخه‌های قطورتر، نازک‌تر، برگ‌ها، میوه‌ها و گل‌ها اگر وجود دارند و دیده می‌شوند نشئت‌گرفته از بنیان کنگره است. بنیان این شجره، قوت و مواد لازم را که برای حیات این شجره یعنی انسان‌هایی که در این مجموعه حضور دارند فراهم کرده و آن‌ها استفاده می‌کنند، این استفاده برای آن‌ها تندرستی، توانایی، حیات وزندگی را به بار می‌آورد.

سال گذشته موضوعی پیش آمد و خیلی فکر مرا مشغول کرد؛ ولی یک سؤال به من کمک کرد با خودم پرسیدم اگر لطف خداوند نبود، اگر آقای مهندس این راه را کشف نمی‌کرد، اگر کنگره تأسیس نمی‌شد من الآن کجا و در کدام بیغوله بودم؟ وقتی به روند DST و خوراکی که در اختیار من است نگاه می‌کنم، فکر می کنم رحمت خداوند شامل حال من شده و باید آن را قدر بدانم و آن را ارزشمند بشمارم و این سوختی می‌شود که من بتوانم به انسان‌های دیگر کمک کنم.

موضوعی که در دیده‌بان‌ها مطرح است؛ این است که مسئولیت آن‌ها نسبت به خواسته‌های خودشان در اولویت قرار دارد. یعنی اگر جناب مهندس بفرمایند: در فلان نقطه حضورداشته باش! سریع انجام می‌دهند؛ حتی چرایی هم نمی‌پرسند به جهت ایمانی که به رحمت خداوند، این روش و این انسان بزرگ دارند.

 

آقای علی خدامی 

من هم هفته‌ی دیده‌بانان را به تمام اعضای کنگره 60 و بالأخص بنیان کنگره 60 تبریک می‌گویم. این تبریک برازنده‌ی بنیان کنگره 60 است؛ چون طراح این ساختار هستند.

 همان‌طور که کنگره 60 در DST حرفی برای گفتن دارد و همان‌طور که DST در دنیا حرف اول را برای درمان قطعی اعتیاد می‌زند و به مفهوم واقعی کلمه نظیر ندارد؛ چارت سازمانی کنگره 60 هم بی‌نظیراست و ما در هیچ جای دنیا شاهد این ساختارها نیستیم. طراح و مهندس آن با بنیان کنگره بوده و تمام تدبیر امور کنگره 60 بر عهده‌ی بنیان کنگره 60 می‌باشد و به ایشان تبریک می‌گوییم.

 ما در کنگره می‌گوییم: همه برای یک نفر و یک نفر برای همه، آن‌یک نفر مصرف‌کننده مواد مخدر است که وارد کنگره 60 می‌شود و تمان تلاش ساختارهای کنگره این است که آن‌یک نفر به درمان و رهایی برسد. همه تلاش می‌کنند که خانواده‌ای که به کنگره 60 آمده، اشک و غم و اندوه و رنج آن خانواده به شادی و لبخند تبدیل شود، همه در این راستا فعالیت می‌کنند. موضوع فعالیت کنگره 60 راهنمایی درمان اعتیاد است و شورای کنگره دیده‌بانان که به‌صورت شورایی عمل می‌کند باهم مشورت می‌کنند و با نگهبانی بنیان کنگره 60 تصمیماتی را در این راستا می‌گیرند.

 

مهندس

هفته دیده‌بان را تبریک می‌گویم، ما احتیاج داشتیم یک ساختاری را پایه‌ریزی کنیم که مسئولیت بر عهده یک نفر نباشد از تمام اندیشه‌های خوب استفاده کنیم و همه‌چیز برنامه‌ریزی‌شده باشد، اگر یک روز نگهبان کنگره 60 نبود؛ کنگره 60 فرونریزد و همه‌چیز مشخص باشد.

ما در کنگره در چهارفصل سال، چهار جشن داریم؛ جشن راهنماها، جشن هم‌سفران، جشن مرزبان‌ها وایجنت و جشن دیده‌بان‌ها. جشن دیده‌بان را به این منظور گذاشتیم که افراد آن‌ها را بشناسند و بدانند چنین سیستمی وجود دارد و این کارها را انجام می‌دهند. در هفته‌ی دیده‌بان تمام دیده‌بان‌ها به شهرستان‌ها و تمامی شعب کنگره رفتند و استاد جلسه شدند، تمام شعب در این‌یک هفته بازدید شده و هرکدام ممکن است به سه شهر هم رفته باشند. آقای حکیمی شاید تا الآن یک‌میلیون کیلومتر راه‌رفته باشد، آقای خدامی هم همین‌طور. وقتی مسئولیت اصفهان را به آقای حکیمی دادم، او هفته‌ای سه بار به اصفهان می‌رفت و به تهران برمی‌گشت. آقای خدامی هفته‌ای سه مرتبه به هیدج که در نزدیکی زنجان می‌باشد، می‌رود، بعد به تبریز و گاهی به قزوین می‌رود.

 ما هر دو هفته یا هر سه هفته یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهیم، الآن جلسات ما روزهای دوشنبه برگزار می‌شود. ساختمانی را در سهروردی خریداری کردیم که جلسات را در آنجا تشکیل می‌دهیم، روزهایی که جلسه داریم از قبل خبر می‌دهیم و رأس ساعت سیزده و سی دقیقه در جلسات حاضر می‌شویم. وقتی جلسه شروع می‌شود جلسه باندبازی، گروه بازی، منافع شخصی، طرفداری و دفاع از یکدیگر نیست.، هیچ‌کدام از این‌ها نیست. آن موضوعی که موردبحث است همه راجع به آن صحبت و بررسی می‌کنند، وقتی انجام گرفت، رأی‌گیری که به‌صورت کتبی می‌باشد صورت می‌گیرد؛ حتی اگر بخواهیم کسی را دیده‌بان کنیم ممکن است، شش ماه راجع به آن صحبت شود.

تا اینجا که من تجربه‌دارم، همیشه دیده‌بان کسی شده که خیال نمی‌کرده دیده‌بان می‌شود. در کنگره 60 این‌طور نیست که شما خیال کنید من دیده‌بان می‌شوم و فعالیت کنید تا دیده‌بان شوید، اصلاً هیچ‌وقت تاکنون این اتفاق نیفتاده، همیشه دیده‌بان کسی انتخاب‌شده که نمی‌خواسته دیده‌بان شود.

مسئولیت همه‌ی کارها به عهده‌ی دیده‌بانان است و همه به یکدیگر احترام می‌گذاریم اگر کسی دیده‌بان راهنماها است؛ کل راهنماهای کشور زیر نظر او می‌باشد، ما هرکدام بخواهیم کاری انجام بدهیم از او اجازه می‌گیریم، خود من هم کاری انجام نمی‌دهم، حتماً دیده‌بان راهنماها را در جریان می‌گذارم و از طریق او انجام می‌دهم و خودم دستوری را برای شعب صادر نمی‌کنم، همیشه از کانال‌های مربوط انجام می‌دهم.

کنگره دیده‌بانان که چهارده نفر است نگهبان و جانشین دارد؛ یعنی دبیر کنگره است. هر موقع به هر دلیلی چه مسافرت باشد، چه فوت باشد و چه مریضی باشد؛ وقتی نگهبان کنگره 60 نبود، بلافاصله جانشین جایگزین او می‌شود و هیچ تردیدی نیست، یک‌لحظه هم سیستم تغییر نخواهد کرد. او جانشین می‌شود تا دوره او تمام شود و بعد بین دیده‌بانان تصمیم‌گیری می‌کنند که نگهبان جدید را چه کسی انتخاب کنند. این‌طور نباشد که تا وقتی دژاکام هست کنگره کارش را انجام بدهد و وقتی دژاکام نباشد کارش را انجام ندهد. الآن هم اگر خوب دقت کنید، دژاکام کاری نمی‌کند که بگویید همه‌ی کارها بر عهده‌ی دژاکام است. من امروز در خدمت شما هستم بعد چند فاکتور را امضاء می‌کنم، پارک طالقانی را چه کسی می‌چرخاند؟ یک سیستم و گروه دارد و کارش را انجام می‌دهد، تمامی شعبات را چه کسی می‌چرخاند؟ هرکدام ایجنت و مرزبان دارند و با برنامه‌ریزی کار خودشان را انجام می‌دهند، راهنماها را چه کسی ثبت‌نام می‌کند؟ چه کسی اسامی را در سایت می‌گذارد؟ خود دیده‌بان مربوطه همه‌ی کارها را انجام می‌دهد. آکادمی دست من نیست که، آنجا هم مسئول و مرزبان دارد و کار خودشان را انجام می‌دهند، پول‌ها را خودشان به بانک می‌برند و به‌حساب کنگره می‌ریزند. گاهی اوقات من می‌پرسم: موجودی چقدر است؟ می‌گویند: فلان قدر، می‌گویم: با این پول فلان کار را انجام دهید یا می‌گویند؛ فلان جا می‌خواهیم زمین بخریم، می‌گویم: بخرید.

این‌طور نیست که شما فکر کنید، من از پنج صبح کار می‌کنم تا شب، من روزهای زوج، پنج صبح بیدار می‌شوم، ساعت شش صبح به استخر شیرودی می‌روم، سپس در دفتر، کارهای خودم را انجام می‌دهم و بیشتر نامه‌نگاری می‌کنم، کتاب می‌نویسم و اگر میهمانی باشد با او ملاقات می‌کنم، ساعت پنج غروب هم به خانه می‌روم. منظورم این است که سیستم کار خودش را انجام می‌دهد.

 به اعتقاد من مدیر خوب این نیست که همه‌ی کارها را خودش انجام بدهد، مدیر باید برنامه‌ریزی کند که هر چیزی سر جای خودش باشد. اگر قرار بود همه‌ی کارهای کنگره را خودم به‌تنهایی انجام بدهم؛ الآن یا تیمارستان بودم یا بهشت‌زهرا، من فقط نشستم ببینم کجا اشکال دارد و چطور باید مشکل را برطرف کرد. ممکن است من روی یک لغت پانزده سال فکر کنم، شاید روی کله روح، بیست سال، بیست‌وپنج سال فکر کردم که روح چی هست؟ من روی مشکلات متمرکز می‌شوم هر مشکلی که پیش بیاید با مشکل کاری ندارم، مشکل قبله‌ی من است، مشکل راه را به من نشان می‌دهد از مشکل استفاده می‌کنم برای پله، ترقی و یک گام بالاتر

قدیم از صبح تا شب از پنج صبح تا ساعت سه شب می‌دویدم ولی همیشه دو اَم گرو هشتم بود؛ چون روی کارها برنامه‌ریزی و تفکر نمی‌کردم. الآن ما در مرحله‌ای هستیم که باید تفکر کارکرد، کارگر ساختمانی نیستیم که صبح تا شب‌کار کنیم، باید با تفکر عمل کنیم، فکر کنیم که چه‌کاری کنیم تا راندمان ما بالا برود، چه‌کار کنیم مریض‌ها بمانند، چه‌کار کنیم برای آن‌ها جذابیت داشته باشد، همه‌ی این‌ها را باید با تفکر انجام بدهیم. من در کنگره همین کار را انجام می‌دهم. در کنگره اگر ما وادی اول را که با تفکر ساختارها آغاز می‌شود را کاربردی کنیم، همه‌چیز درست می‌شود.

مسئله بعدی، این هفته در کنگره 60 هفته درختکاری است، این هفته دستور جلسه وادی دوازدهم است، وادی دوازدهم مراسم آئینی دارد و آن‌هم کاشتن درخت است. در وادی هشتم با حرکت راه نمایان می‌شود، آنجا اعضای کنگره 60 یک پیمان می‌بندند. در وادی دوازدهم که آخر امر، امر اول اجرا می‌شود، موضوع درختکاری است؛ یعنی تمام اعضای کنگره 60 باید سالی یک درخت بکارند؛ چون به این نتیجه رسیدیم که ما به زمین آسیب زدیم. بعضی از ما انسان‌ها مانند ویروس عمل می‌کنیم و همه‌چیز را آلوده و خراب می‌کنیم؛ طبیعت، رودخانه، درختان و خیلی چیزهای دیگر را آلوده می‌کنیم و از بین می‌بریم. قدیم می‌گفتند: دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما می‌کاریم دیگران بخورند، نسل جدید می‌گوید: دیگران کاشتند و ما خوردیم، باز ما می‌خوریم، باز دیگران بکارند، داستان به این شکل شده است.

بنابراین در کنگره 60 رسم است که اعضای کنگره 60 یک درخت بکارند، پارسال هم لژیون پزشکان درخت کاشتند. موضوع فقط درخت کاشتن نیست، نگهداری آن‌هم مهم است باید از درخت نگهداری و آبیاری هم بکنیم. امسال هم درختکاری در تمام شعب انجام می‌شود با منابع طبیعی نشست داشتیم و تفاهم‌نامه نوشتیم که منطقه در اختیار ما بگذارد تا بچه‌ها درختکاری کنند. هر عضو باید در هرسال یک درخت بکارد، بابت تاوانی که با کشیدن مواد مخدر بدهکار طبیعت هستیم. با کاشت درخت شاید مقداری از بدهی خود را به طبیعت پس بدهیم.

 

گزارش تصویری جلسات فنی پزشکان توسط مهندس:

حضور غیاب پزشکان: 

تهیه و تنظیم:علیرضا نیکروش

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .