English Version
English

دیده بانان

 دیده بانان

انسان‌های مورد لطف خداوند، توفیق خدمت به مخلوق را فراهم می‌کنند.

شایستگی‌ها و توانمندی‌های متعهدانه شما دیده‌بانان به ما یقین آن داد که شوکت و عظمت کنگره، محبت منبعث از تلاش بزرگ‌مردان وزنانی چون شماست، که وجود گران‌مایه‌ی خویش را شمع محفل اعتلای ارزش های بشری نموده اند.

برای پی بردن به تمامی آنچه شما انجام می‌دهید. شاید ساعت‌ها و یا روزها زمان لازم است تا بتوان گوشه‌ای از خدمات شما را شناخت یا فهمید.

ازآنجاکه کنگره 60 با قوانین و اصولی الهی و طبیعی شکل‌گرفته و در آن‌همه چیز به بهترین شکل ممکن وجود داشته و اداره می‌گردد. شاید این بار بر عکس همه موارد، لازم باشد تا در درون آن بود تا معنای دقیق واژه‌ها را فهمید و لمس کرد نه بیرون از آن.

کنگره 60 پرشده از واژه‌های قدیمی با معانی جدید و این هم از الطاف کنگره و نکته‌سنجی و آینده‌نگری بنیان کنگره از بدو حرکت و تأسیس آن تا به امروز است.  واژه‌هایی همچون مسافر، هم‌سفر، نگهبان، بنیان، دیده‌بان، لژیون، راهنما، مرزبان، ایجنت و... که امروزه ما با خیلی از این واژه‌ها و معنای آن آشنا هستیم. مانند مسافر، چون سفری یا حرکتی را آغاز کردیم از ظلمت به نور، از نادانی به دانایی، به همین علت واژه مسافر به ما اطلاق گردید و هم‌سفر برای افرادی که کنار ما بودند و از تاریکی ما سهمی برایشان بود و سایه بس خوفناک بر آنان انداخته‌شده بود و آن‌ها نیز با ما هم‌قدم و هم‌نوا شده‌اند و راهی سفر شده و واژه هم‌سفر به آنان هدیه داده شد، برای سفر به نور، به سرفرازی و به رهایی.

واژه مدیر حذف گردید و به‌جای آن واژه نگهبان نقش‌بست. نگهبانی که حفاظت می‌کند از تمامی آنچه در این مجموعه وجود دارد از افراد گرفته تا علم و دانش آن و تمامی دست آوردها، از مسافران و هم‌سفران تا آرمان‌های کنگره و اهداف آن .

بنیان واژه بس بجایی است .برای مبتکر و به وجود آورنده‌ی کنگره 60 یعنی مهندس دژاکام. چون همیشه و در همه حال آموزش‌ها، علم و دانش و راه و روش این بزرگوار کنگره را هدایت کرده و می‌کند و استوار و باقی خواهد ماند تا همیشه .

و واژه دیده‌بان به‌جای اعضای هیئت‌مدیره نقش‌بست. هیئت یا گروه یا کنگره‌ای که وظیفه‌ی آنان دیدن است و لقب آن C14 ،یعنی کنگره 14 نفره که تنه‌ی شجره کنگره شد. ساختار کنگره 60 همانند هرمی است که قاعده آن بنیان کنگره سپس  ایجنت و مرزبان و راهنماها و کمک راهنمایان، سفر دومی‌ها و در رأس آن سفر اولی‌ها  و شاید بهتر است بگوییم همانند درختی که ریشه آن بنیان کنگره (مهندس دژاکام) تنه‌ی آن دیده‌بانان، شاخه‌های بزرگ‌تر ایجنت و مرزبان و شاخه‌های کوچک‌تر راهنماها و میوه و ثمره‌ی آن سفر دومی‌ها و شکوفه‌های آن سفر اولی‌ها می‌باشند .

اگر کنگره 60 را همانند یک قافله در نظر بگیریم، که با قافله‌سالاری بنیان درحرکت است . قافله‌ای که همه‌چیز و همه نوع بار و افرادی دارد و از شهرها، دشت‌ها، کوه‌ها و آبادی‌های متفاوتی در حال گذر است . و دائماً در حال حرکت بوده و افرادی که وظیفه‌ی حفاظت اشخاص واموال و تعیین مسیر حرکت قافله رادارند همان دیده‌بانان کنگره هستند که با چشمانی تیزبین و گوش‌هایی شنوا و خمری مکفی و عالی و عشق وایمانی کامل این کار را انجام می‌دهند.

در ابتدای امر مهندس دژاکام اولین دیده‌بان را خود به‌تنهایی انتخاب کردند و سپس باهمکاری و هم‌فکری ، نفر دوم و سوم انتخاب شد و با کمک ایشان نفر چهارم و الی‌آخر.

ولی هیچ‌کدام از این اشخاص نمی‌دانستند که کاندید دیده‌بانی هستند، تا زمان انتخاب کامل ایشان. معیار انتخاب دیدن آموزش‌های لازم و خدمت و تمایل به انجام خدمت در کنگره و توانایی انجام و پذیرفتن مسئولیت بود و هزاران فیلتر دیگر که به‌صورت ریز بینانه تا حد امکان مورد تحقیق و تفحص قرار می‌گیرند.

هر یک از دیده‌بانان وظایف یا مسئولیت‌های متفاوتی را در کنگره ‌دارند. به‌عنوان‌مثال آقای مجید سلامی مسئولیت امور مالی و دیده‌بان رابط شعب تهران هستند . جناب آقای احمد حکیمی دیده‌بان رابط شعب خارج از تهران و شهرستان‌ها می‌باشند . جناب آقای امین دژاکام دیده‌بان جهان‌بینی و هم‌سفران آقا هستند. جناب آقای رضا ترابخانی دیده‌بان راهنماهای آقایان مسافر و جناب آقای مجدیان دیده‌بان انتخابات کنگره (مسئول کلیه انتخابات برگزارشده در کنگره) ، آقای علی خدامی دیده‌بان تحقیقات کنگره و آقای اشکذری دیده‌بان تازه واردین . آقای کامران شریفیان که به‌تازگی به جمع دیده‌بانان اضافه‌شده و آقای سعید سبزه‌ای دیده‌بان نوشتارهای کنگره، همچنین آقایان سعید نمکی و محمد صداقت از اعضای این گروه می‌باشند..همچنین خانم آنی (همسر جناب مهندس )به عنوان دیده‌بان هم‌سفران خانم. خانم کماندار،دیده‌بان ورزش هم‌سفران خانم و خانم آذر، دیده‌بان خانم‌های مسافر.

که هرکدام به نوبه ی خود مسئولیت‌های خطیر و بزرگی در کنگره عهده‌دار هستند. تمامی قوانینی که در کنگره 60 وجود دارد و در حال اجرا هست و یا قرار است در آینده اجرا شود. به دست این عزیزان تعیین و تصویب می‌گردد.

کار این اشخاص بی‌شباهت به کار نمایندگان مجلس نیست . چراکه هرکدام از بخش یا شعبه ای در جلسه حضور دارند . و برای تعالی اهداف و ایجاد امنیت و صحت و سلامتی کنگره قوانینی وضع نموده و در این راه متحمل زحمات فراوانی شده تا خدمات مطلوبی ارائه نمایند.

لازم به ذکر است تمامی قوانین وضع‌شده توسط این افراد لازم‌الاجرا بوده و هر یک از دیده‌بانان حق منحل نمودن فعالیت‌ها و انجام کاری را در حیطه مسئولیت‌های خود دارا هستند. به‌عنوان‌مثال دیده‌بان راهنمایان می‌تواند لژیون راهنمایی را که از قوانین تخطی کرده یا هر مورد دیگری که صلاح بداند بدون برگزاری C14 جمع نماید . یا دیده‌بان ورزش می‌تواند در مورد  ورزش کنگره یا شعب به همین صورت عمل کند. تا بعداً در زمان مناسب در جلسه دیده‌بانان  به آن رسیدگی شود .

خدمت دیده‌بانی هم در کنگره همانند بقیه‌ی خدمات دارای پروسه‌ی زمانی خاصی هست و مدت خدمت در آن 4 سال می‌باشد و قابل تمدید است . این خدمت خدمتی بسیار سخت است وحساس . که توان بسیاری می‌خواهد . به‌طور خلاصه می‌توان گفت دیده‌بانان در حکم ستون‌های کنگره می‌باشند . که پیکره کنگره را در برگرفته و آن را استوار نگه‌داشته‌اند. تا آنجا که حتی شاید برخی از ما آنان را نشناسیم و به‌جز یک اسم ،چیز دیگری از آن‌ها ندانیم . ولی آن‌ها هم چنان به تلاش و کوشش خود ادامه می‌دهند و می‌دانند که " کوشش همه جانبه ، چنان قدرت و توانایی خواهد یافت که مانند سیل خروشان ، اما آرام آرام زمین های لم یزرع را تبدیل به زمین های حاصلخیزی  خواهند نمود که اگر سنگ هم در آن کاشته شود ، ذرات آن متلاشی شده و از میان آن جوانه هایی بیرون خواهند آمد که به تصور نیاید و  آنگاه ، زمین ، سرزمین خوب خدا می شود و آن چه در نیستان دیده اید ، در هستی شاهد خواهید بود"(کتاب عشق، وادی 14)

چه سعادتمندند آنان که جرعه‌ای از شراب طهور عشق و محبت نوشیده و سرمست وبی قرار در خدمت و احسان به هم نوعان سر از پا نمی‌شناسند . گوارا بادبر آنان می ناب مهر دوستی، مهر به انسانها و دوستی باهم نوعان.

شما دیده‌بانان این‌گونه اید و به چنین توفیقی مفتخر. اینک به مناسبت هفته دیده‌بان فرصت را مغتنم شمرده و با تأسی از حدیث شریف نبوی (من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق ) از زحمات و کمک‌های بی‌دریغ شما عزیزان درراه خدمت به همنوعان و اعاده صحت و سلامت و درمان در کنگره 60 تقدیر و تشکر می‌نمایم امید آنکه در پناه توفیقات الهی بیش‌ازپیش موفق و مؤید باشید .

بر ما اعضای کنگره واجب است که این هفته را مانند تمامی جشن‌ها (هم‌سفر- راهنما – مرزبان و ایجنت) در کنگره جشن گرفته و از زحمات این عزیزان تقدیر و تشکر نموده وخداقوتی به ایشان عرض نماییم .

                                  

به قلم : کمک راهنما پیام شمائی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .