English Version
English

مکاتبات مهندس؛ پاسخ مهندس به کریستوفر مایر 95/11/5

مکاتبات مهندس؛ پاسخ مهندس به کریستوفر مایر 95/11/5

کریستوفر عزیز؛

من از نامه شما خوشحال شدم و همینطور از نظر شما در مورد فلسفه معنویت در ریکاوری، قبل از نامه شما یادداشتی از دوست و همکار عزیزم؛ آقای بیل ویلیام وایت داشتم که شما را به من معرفی کردند.

از اینکه اقدام به مطالعه نوشتارهای من کردید، کار بسیار مناسبی را انجام دادید تا بیشتر با فلسفه من برای درمان و ریکاوری اعتیاد آشنا شوید. از آنجاییکه همه می‌گویند، اعتیاد بیماری چند وجهی است و هزاران دلیل برای آن ارائه می‌نمایند، ولی از دیدگاه من اعتیاد به طور کلی مثلثی است که سه ضلع دارد. جسم، روان و جهان‌بینی که هر کدام شرح و توصیف خودشان را دارند. چون تخریب یک فرد معتاد روی این سه ضلع انجام گرفته، بنابراین درمان هم بایستی روی همین سه ضلع انجام پذیرد، البته بایستی درمان هم زمان و هم آهنگ روی هر 3 ضلع انجام پذیرد بنابراین ریکاوری بلند مدت، جزء جدانشدنی درمان اعتیاد می‌باشد.

اگر به مثلث اعتیاد بنگریم، به غیر از ترمیم در قسمت جسم و روان بایستی درمان در قسمت جهان‌بینی هم انجام پذیرد و جهانبینی به مفهوم دیدن جهان، دیدن انسان ها، دیدن خانواده و بطور کلی دیدن کل هستی در صور پنهان و آشکار. پس ما در درمان قطعی اعتیاد قطعا به مسئله فلسفه و معنویت برخورد می‌کنیم.

البته منظور از معنویت، برداشت‌های کورکورانه و متعصبانه مذهبی نیست که کلیه مسئولیت‌های فردی خودمان را بر عهده نیروهای ماوراءالطبیعه بیندازیم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم بلکه منظور من برداشت‌های خردمندانه از قدرت مطلق و ادیان الهی است که بر مبنای خرد جهانی حکم می‌کنند.

و همین‌طور اعتقادی به فلسفه‌های پوچ که زندگی را پوچ و بی‌هدف می‌دانند ندارم، چون خود دیدگاه پوچ‌گرایی و همه زندگی را در ماده دیدن، باعث بروز الکلیزم و اعتیاد به مصرف مواد مخدر می‌گردد.

امیدوارم در نامه‌های بعدی بیشتر به مسائلی بپردازیم تا مقدمات کارهای تحقیقاتی مشترک ما آغاز گردد.

در نهایت من از استاد وایت تشکر می‌کنم که امکان این ارتباطات را فراهم می‌کند و امیدوارم در کلیه کارهای تحقیقاتی پیش روی ما، مثل همیشه یار و همراه و چراغ راه ما باشند.

 

حسین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .