English Version
English

مکاتبات حسین بیل؛ پاسخ مهندس به بیل 95/11/4

مکاتبات حسین بیل؛ پاسخ مهندس به بیل 95/11/4

بیل عزیز

امیدوارم خوب باشید، من خوب هستم. از نامه هائی که برای استادان که در دانشگاه‌های مختلف هستند ارسال کردید، بی نهایت خوشحال شدم، چون انتخاب‌های بسیار مناسبی را انجام داده بودید. امیدوارم این سرفصل بزرگی باشد برای انتقال دانش درمان و ریکاوری اعتیاد به جهانیان و من از این کار خردمندانه شما بسیار خوشحال شدم و همین طور از همکاری خوبی که با کلینیک ها در ایران داریم بسیار خرسندم، چون فضای خیلی خوبی باز شده است، و به آرامی کلینیک ها به قدرت و دانش علمی و کاربردی راهنمایان و کمک راهنمایان کنگره پی برده اند و علاقمند هستند که از وجود آنها در کلینیک به صورت‌های گوناگون استفاده کنند.

فکر می کنم از امروز یا فردا احسان کار ترجمه کتاب 14 مقاله را شروع کند، چون تمام کارهای آن تمام شده است و آماده می‌شود برای چاپ و همین طور از نامه های کریستوفر بسیار خوشحال شدم و نامه ای از او دریافت کردم که به زودی پاسخ خواهم داد. و امّا در این نامه می خواهم چگونه تطابق MMT به DST را بنویسم. در ضمن در سال ۲۰۱۶ ما 11822 پرسشنامه هنگام ورود به کنگره پر کردیم که 11/8 درصد آنها به متادون معتاد بودند که وارد درمان DST  شدند البته با OT.

در متد DST داروی تجویزی به صورت TDS مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی استفاده از دارو، سه بار در شبانه روز آنهم با فاصله زمانی حدود ۸ ساعت.

 مثلاً ۷ صبح و 3 بعد از ظهر و ۱۱ شب، این موضوع از مدل طبیعی غذا خوردن ما برداشته شده است که ما غذا را به صورت صبحانه، نهار و شام صرف می کنیم.

سوال، آیا ما می‌توانیم به جای غذا خوردن در 3 وعده فقط یک وعده غذا بخوریم، یعنی غذای ظهر و شب و صبحانه را یک جا با هم بخوریم؟

 حتما پاسخ خواهیم داد خیر، این کارعلمی نیست!

پس چگونه ما انتظار داریم فرد مصرف کننده ای که در ۲۴ ساعت شاید ده بار مواد مصرف می کند، از او بخواهیم فقط در یک وعده و یکجا متادون خودش را بخورد.

می‌گویند: چون طول عمر متادون زیاد است در ۲۴ ساعت یکبار کافی است، چون در بدن انسان متادون می ماند.

من می‌گویم: یک تفنگ شکاری را در نظر بگیریم که گلوله آن تا 3000 متر بُرد دارد و اثرات این گلوله در فاصله های مختلف متفاوت است.

مثلا اگر تا فاصله ۲۰۰ متری به کسی برخورد کند اثر کشنده دارد و اگر تا فاصله 600 متری به کسی برخورد کند اثر زخمی کردن را دارد و اگر در فاصله 2500 متری به کسی بخورد، دقیقاً مثل یک سنگ کوچک عمل می کند، ولی به هر حال گلوله تا 3000متری می رود. اثر متادون و یا هر نوع ماده مخدر دیگر و یا دارو در بدن انسان همینطور عمل می کند، یعنی اگر متادون را بخوریم تا 8 ساعت اثر خیلی خوبی دارد، و پس از ۸ ساعت اثر آن رو به کاهش می گذارد، به همین دلیل فرد پس از ۸ ساعت به دنبال راه گریزی می گردد تا خود را آرام کند، و به دنبال موادهای مختلف می گردد، ولی اگر هر ۸ ساعت متادون را بدهیم به مقدار زیادی از برگشت و خراب شدن برنامه‌های MMT جلوگیری می‌کنیم.

برای مثال اگر فردی روزانه ۲۰ سی سی متادون می خورد به سهولت می‌توانیم آن را تبدیل به 0/8 سی  سی نمائیم و در هر وعده ۶ سی سی متادون بدهیم.

۷ صبح  ۶ سی سی

3 بعد از ظهر ۶ سی سی

۷ شب ۶ سی سی

شاید برای ۳ یا چهار روز برای فرد کمی ناسازگار باشد ولی پس از گذشت یک هفته کاملاً متعادل می‌شود. و اگر به شخصی اطلاعات و آگاهی لازم را بدهیم می‌توانیم به سهولت MMT را به DST تبدیل کنیم. که ما اکنون این کار را در بعضی از کلینک ها روی داوطلبین انجام می دهیم و نتیجه مطلوبی به دست آمده است، البته هم اکنون در مراحل اولیه هستیم و نتایج تاکنون خیلی خوب بوده است.

ممکن است گفته شود بایستی حتماً دارو را در کلینیک به بیمار بدهیم تا بخورد بنابراین فرد نمی‌تواند روزی سه مرتبه به کلینیک مراجعه نماید.

در ایران هم در ابتداء همین تفکر بود و بسیار روی این موضوع تاکید کردم که بایستی به بیماران اطمینان کرد، حداقل به درصدی از آنها، بنابراین در ابتدا فقط داروی یک وعده را در کلینیک می خورند و داروی دو وعده را با خودش می برند که سر ساعت بخورند ولی بعداً در پایلوت ما به جائی رسیدیم که داروی یک هفته بیمار را می دادیم. و از این کار جواب خیلی خوبی را گرفتیم و گاهی اوقات داروی 2 هفته فرد مصرف کننده را می دادیم، به هر حال یک قانون هم داشتیم که بیش از 140 سی سی شربت OT برای بردن به منزل نمی دادیم. توضیح اینکه برای تبدیل داروی، روزی یک بار به روزی سه بار اکثرا شکایت می کنند که ممکن است در ساعت 6 صبح یا 5 صبح و یا 7 صبح اولین وعده ما خواب باشیم.

ما می گوئیم شما ساعت زنگ دار موبایل خودتان را کوک کنید و مثلا ساعت 6 صبح دارو را بخورید با آب یا چای یا شکلات و بعد بخوابید، چون اولین وعده در کنگره 60،  5 صبح و یا 6 صبح و یا 7 صبح است. بقیه مطالب را در نامه بعدی ارسال خواهم کرد.

 

دوست و برادر همیشگی در زمین و آسمان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .