English Version
English

مسلخ سم‌زدایی

مسلخ سم‌زدایی

سم‌زدایی و سم نزدایی 

دستور جلسهٔ این هفته کامل‌کنندهٔ دستور جلسه هفتهٔ قبل یعنی فرق عمل سالم و عمل به‌ظاهر نیک است. چون عملیات سم‌زدایی یک عمل به‌ظاهر نیک است که سرانجام آن ختم به خیر و آرامش نمی‌شود.

وقتی در خانواده‌ای، شخصی مصرف‌کننده را داشته باشیم اگر به حالت‌های ظاهری او توجه کنیم می‌بینیم که وقتی مواد مصرفی‌اش را مصرف می‌کند حال خوبی دارد، کارهای روزمره و شخصی‌اش را انجام می‌دهد و با افراد خانه برخورد بدی ندارد و به قولی نشئه است ولی وقتی مواد مصرفی‌اش را مصرف نمی‌کند حال خوبی ندارد و بی‌حوصله است، کوچک‌ترین کار و حرفی که ازنظر او ناخوشایند باشد بگومگو ایجاد می‌کند و اگر ادامه‌دار شد باعث عواقب بد و بدتر می‌شود چون به قولی خمار است.

چطور می‌شود با این مثال‌های ظاهری موادی که مصرف کردنش حال شخصی را خوب می‌کند، حکم سم را داشته باشد. مصرف‌کننده‌ای که وقتی موادش را مصرف کرده به کارهای عادی‌اش می‌رسد و اگر مصرف نکند و خمار باشد کوچک‌ترین کار عادی‌اش را هم نمی‌تواند انجام دهد.

پس مواد مخدر برای شخص مصرف‌کننده سم نیست بلکه دارو است که او را سر پا نگه می‌دارد.

مواد مخدر برای کسی سم است که تابه‌حال مواد مصرف نکرده و یک‌مرتبه دز بالایی را استفاده کند دچار مسمومیت می‌شود و باید آن سم را از بدن او خارج کرد.

هر چیزی که در کائنات بیش‌ازاندازه مصرف شود و تعادلش حفظ نشود حکم سم را دارد مثلاً مصرف بیش‌ازحد آب هم انسان را مسموم می‌کند. مصرف بیش‌ازحد دارو انسان را مسموم می‌کند، محبت هم اگر بیش‌ازاندازه باشد سم است. کم‌محبتی، خوش‌گذرانی بیش‌ازحد، ولخرجی، خسیس بودن و ... همه حکم سم را دارد.

مصرف تریاک بیش از یک تا یک و نیم گرم برای کسی که تابه‌حال مصرف نداشته ایجاد مسمومیت می‌کند ولی برای کسی که مدام استفاده می‌کند دارو است (تریاک هم زهر است و هم پادزهر)

تریاک 25 تا 50 نوع آلکالوئید دارد اعم از مرفین، کدئین، نارسئین و... که فقط 25 درصد وزن تریاک از آلکالوئیدهایش تشکیل‌شده و مابقی از کائوچو، کلسیم، فسفات و... که هیچ‌کدام نقش سم را ندارند.

تریاک وقتی به دست انسان‌های عادی افتاد از آن بد استفاده کردند ولی در پزشکی از ترکیبات دارویی آن استفاده کردند.

شخصی که اعتیاد دارد چون مواد مخدر از سد خونی مغز عبور می‌کند و در کار مغز مداخله می‌کند یک‌مرتبه نمی‌شود مواد مصرفی‌اش را قطع کرد باید طی 10 الی 11 ماه سفرDST  در کنگره به رهایی از بند مواد مخدر دست یابد.

پس اگر در خیابانی بر سر مطب پزشکی تابلوی سم‌زدایی در کوتاه‌مدت و یا سم‌زدایی بدون درد و چیزهایی دیگر به این مضمون را دیدیم بدون تردید بدانیم که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

 

با احترام؛ کمک راهنما همسفر نسیم دهقانی
نگارش: همسفر اعظم
نمایندگی شیخ بهایی اصفهان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .