English Version
English

تشخیص؛ در باب دستور جلسه

تشخیص؛ در باب دستور جلسه

 

وقتی با این واژه یعنی مسمومیت روبرو می‌شویم، عنوان سم به میان می‌آید و به دنبال سم‌زدایی می‌رویم. حالا به‌عنوان یک فرد کنگره‌ای که با روش درمان DST در کنگره سروکار داریم؛ آیا می‌توانیم یک فرد مصرف‌کننده‌ی مواد مخدر را مسموم فرض کنیم که با سمومی مانند مواد مخدر مسموم شده است؟!

 

آیا تریاک و مشتقات آن‌که از سالیان دور تا به امروز در علم پزشکی به کمک بشریت آمده و جان میلیون‌ها انسان را نجات داده نوعی سم است؟!

برای جواب این سؤال‌ها، نیم‌نگاهی به تاریخچه تریاک و یا افیون می‌اندازیم.

درگذشته و در پزشکی باستان، تریاک به‌عنوان دارویی مؤثر و شفابخش دارای اهمیت بسیاری بود. تریاک مترادف با افیون، یعنی شیره‌ی گرز خشخاش یا کک نار است. تریاک از واژه‌ی یونانی تیراکوس که خود از واژه‌ی لاتین تیرپاکا است، گرفته‌شده است. درواقع، تریاک معجونی بود که از شیره‌ی کک نار و پوست‌ماری به نام تیروس ساخته‌شده می‌شد و به‌جای پادزهر در طب باستان به کار می‌رفت. پس تریاک نه‌تنها سم تلقی نمی‌شود بلکه به‌عنوان دارویی شفابخش و پادزهری قوی از گذشته‌ی بسیار دور تا به امروز در خدمت علم پزشکی بوده و هست.

سم چیست؟

ما در تعریف سم، می‌گوییم که هر نوع ماده خارجی که به‌صورت جامد، مایع و گاز از هر طریقی وارد بدن شود و جسم را از حالت تعادل طبیعی خارج و به سمت مرگ سوق دهد، سم تلقی می‌گردد.

با توجه به شناخت و اهمیت تریاک در علم پزشکی و تعریفی که از سم کردیم، قطعاً نمی‌توانیم تریاک را سم و فرد مصرف‌کننده را مسموم تلقی کنیم.

متأسفانه فرهنگ URD روش غلطی بود که به جهت ترک اعتیاد و بر روی بیماران انجام می‌دادند که برای شخص بیمار پیامدهای فوق‌العاده خطرناکی به همراه داشت و بعضاً در مواردی نیز منجر به مرگ بیماران شده.

برای درمان هر نوع بیماری، شرط اول، تشخیص آن بیماری می‌باشد؛ یعنی باید دانست که دقیقاً کدام قسمت جسم بیمار دچار آسیب شده تا بتوان آن بیماری را درمان کرد.

همان‌طور که در اصل ششم صورت‌مسئله اعتیاد عنوان‌شده، قطع سریع مواد مخدر یا سم‌زدایی باعث ایجاد شوک مخرب در فرد معتاد می‌شود که در برخی موارد، ترمیم این تخریب غیرقابل‌جبران است.

بنابراین بستری، بیهوشی و درمان‌های سرپایی امروزی به‌منظور سم‌زدایی فاکتورهای کاملاً غلط در درمان اعتیاد می‌باشند و این واژه‌ی سم‌زدایی همه را از معتادان گرفته تا خانواده‌ها، مسئولین و متخصصین، همه را گمراه کرده است.

 

نگارنده: همسفر راحله از لژیون دوم
تهیه گزارش: همسفر طاهره

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .