English Version
English

از بند دل تا پای عمل؛ درباب دستور جلسه

از بند دل تا پای عمل؛ درباب دستور جلسه
به نام نامی عشق
 

شاید بارها و بارها برایمان پیش‌آمده که کمک‌ها و خدمت‌هایی به کسانی کرده‌ایم ولی در عوض شخص مقابل با ما برخورد درستی نداشته و یا نتیجه کارهای ما مطلوب نبوده در آن شرایط ناراحت شده‌ایم و شاید گاهی با خود گفته‌ایم: «بشکنه این دست که نمک نداره!»

همه ما انسان‌ها از صبح تا شب به دنبال انجام کارها و امورات خود هستیم. مسائل و موضوعات مختلفی در زندگی یکایکمان وجود داشته و دارد و هرکدام اهدافی را دنبال می‌کنیم.

فرقی نمی‌کند در کدام مکان و یا موقعیت قرار داشته باشیم مهم این است که این باور وجود داشته باشد که خوب بودن و خوبی کردن در درجه نخست چه معنا و مفهومی دارد و درنهایت چه حسی مرا سرشار می‌کند: آرامش، پشیمانی، ناآرامی و... ما در این دستور جلسه می‌خواهیم بدانیم عمل سالم با عمل به‌ظاهر نیک چه تفاوت‌هایی دارند.

می‌دانیم تمام آموزش‌های کنگره زنجیره‌وار به هم متصل هستند. وادی‌ها، جهان‌بینی‌ها، دستور جلسات و... همه و همه یک هدف‌دارند: آگاهی ما جهت رسیدن به عمل سالم، تعادل و آرامش.

من همیشه در زندگی خود با این فکر پیش می‌رفتم که اعمال و رفتار درستی دارم و اکثراً فکر می‌کردم عملم کاملاً نیک و سالم است ولی انتهای آن‌طور دیگری می‌شد.

وقتی به کنگره آمدم آموزش‌های جهان‌بینی تا حدود زیادی دیدگاه مرا تغیر داد و مرا به این حقیقت رساند که عمل من به‌ظاهر نیک بوده و اگر ضربه‌ای خوردم این از عمل به‌ظاهر نیک خودم سرچشمه گرفته.

ما وقتی کاری برای دیگران انجام می‌دهیم سه دلیل می‌تواند داشته باشد:

· به خاطر دیگران

· به خاطر خودمان

· عشق و محبت

که بسته به علم و دانش و آگاهی خودمان باید تشخیص دهیم که در کدام دسته هستیم.

بعضی‌اوقات به خاطر دیگران و برای آن‌ها در شرایطی قرار می‌گیریم که به خاطر دلسوزی، ترحم و... ممکن است کاری برای شخص انجام بدهیم که ریشه احساسی دارد، یا اینکه چشمان دنبال تائید دیگران است و سعی می‌کنیم کارها و اعمالی انجام بدهیم که ظاهر آن نیک است؛ اما باطن آن می‌تواند نیک و خوب نباشد در مواقعی با این کارها باعث می‌شویم در دیگران هم توقع ایجاد شود، گاهی هم به خاطر شرایط خودمان و برای اینکه موقعیت‌های اجتماعی، خانوادگی و... خود را حفظ کنیم و به آرامش برسیم عمل سالم انجام می‌دهیم به‌هرحال در هر شرایطی ما سعی می‌کنیم کار خوب انجام دهیم تا به آرامش برسیم؛ اما در ادامه به نقطه‌ای می‌رسیم که در آن نه‌تنها آرامش وجود ندارد بلکه شاید کلی مسائل و مشکلات دیگر به وجود آمده و ما سردرگم هستیم، اگر آرامشی در این مرحله برای ما به‌به وجود بیاید مقطعی و ناپدار است.

اما کنگره 60 و آموزش‌های جهان‌بینی ما را آگاه می‌کند و به ما می‌گوید: این عمل سالم نیست و عمل به‌ظاهر نیک است.

عمل سالم انجام دادن؛ یعنی تعارف و رو در وایسی با دیگران نداشتن.

یعنی انجام دادن کاری که درست است.

یعنی عملی که وقتی خودم از آن عمل برداشت و نتیجه‌گیری می‌کنم لذت ببرم.

عمل سالم چیزی نیست جز فهم و درک درست و منطقی و عملی که در آن تفکر سالم وجود داشته باشد.

چیزهایی که من واقعا نمی دانستم.

مثلاً گاهی تصویری که من از محبت مادرانه دارم، تصویر غلطی است که من چون مادر هستم، باید تمام نیازهای فرزندم را برآورده کنم و احساسات بیش‌ازاندازه من نسبت به فرزندم باعث می‌شود کارهایی برای او انجام دهم که به ضرر اوست درنتیجه ممکن است در آینده برای فرزند من مشکلاتی به وجود بیاید که باید صد در صد خود را مسئول آن بدانم

حال اگر نسبت به هر مسئله و موضوعی شناخت درستی داشته باشم باید بتوانم ابتدا تصویر ذهنی درست و سالمی داشته باشم. (عاقبت‌اندیش باشم)

ما اگر آموزش‌های صحیح و درستی نداشته باشیم هیچ‌گاه نمی‌توانیم متوجه مسائل و ایرادات خود شویم.

فرق عمل سالم را با عمل به‌ظاهر نیک در صورتی می‌توانیم بدانیم که به دانایی رسیده باشیم و برای رسیدن به این منظور باید مثلث جهالت را حل کنیم و از آن بگذریم. باید وادی اول را به‌خوبی یاد بگیریم که تفکر سالم است و ما را به عمل سالم می‌رساند، باید وادی پنجم را به‌خوبی اجرا کنیم، باید بتوانیم از ضد ارزش‌ها بگذریم تا عمل سالم را تجربه کنیم. عمل نیک در دل ضد ارزش‌ها هم به بهانه‌های مختلف قابل‌اجراست اما عمل سالم فقط در مسیر ارزش‌ها امکان‌پذیر است و شخص همیشه در صراط مستقیم حرکت می‌کند.

وادی پنجم بسیار به ما کمک می‌کند که عمل سالم را تجربه کنیم عملی که در انتها از آن لذت می‌بریم و به حال خوبی می‌رسیم که همیشه ادامه‌دار است.

عمل سالم یعنی عشق، یعنی بخشش، یعنی تزکیه و پالایش

ما در عمل سالم به آگاهی و دانایی و هوشیاری می‌رسیم و این‌ها آرامش درونی را برای ما به ارمغان می‌آورند.

حال ما باوجود آموزش‌های کنگره می‌دانیم که چرا بارها و بارها عمل‌های نیک ما باعث به وجود آمدن دردسر برای خودمان و اطرافیانمان شده، باعث فاصله افتادن‌ها، توقعات بیش‌ازحد و...

تا زمانی که ما به درک این واقعیت با استفاده از دانش و آموزش نشویم نمی‌توانیم این دو را از هم تفکیک کنیم.

بازهم جای خوشحالی است که در کنگره هستم و حداقل به این مرحله از تشخیص رسیده‌ام که عمل سالم با عمل نیکی که من انجام می‌دهم چقدر از هم دور هستند و برای رسیدن به عمل سالم نیاز به دانایی و آگاهی دارم.

هر عکس‌العملی بازتاب اعمال خودم است و باید همیشه منشأ مشکلات را در درون خودم جستجو کنم و حال می‌دانم اولین قدم برای رسیدن به عمل سالم و داشتن تفکری سالم است. کنگره 60 نیز چون بر مبنای عدالت، معرفت و عمل سالم بناشده است همیشه در مسیر خود موفق بوده و به همین دلیل است که این مسئله در کنگره خیلی مهم است. هرکسی هر کاری و خدمتی در کنگره انجام می‌دهد مانند راهنمایی، مرزبانی، نگهبانی و... باید آن را به‌درستی انجام دهد

عمل سالم برای یک سفر اولی در کنگره یعنی درست سفر کردن، فرمان‌بردار بودن، حرف راهنما را گوش کردن، رعایت قوانین حرمت‌های کنگره و همین‌طور دوری از هرگونه دادوستدی که شاید در ظاهر عمل سالمی باشد؛ اما در بطن ممکن است مشکلات عدیده‌ای برای کنگره و شخص به وجود آورد.

برای رسیدن به عمل سالم باید نیت و هدف درستی داشته باشیم، مخلصانه وباعشق در حد توانمان به دیگران خدمت و کمک کنیم، هیچ عملی و کاری برای جلب منفعت شخصی خودمان نباشد.

برای رسیدن به عمل سالم سختی وجود دارد و باید در صراط مستقیم حرکت کنیم و قدم برداریم. یادمان باشد که حق و حقیقت همیشه با سختی به‌دست‌آمده و عمل سالم نیز نمونه‌ای از حق و حقیقت است که حتی اگر ظاهر آن تلخ باشد ولی در درون ما را به آرامش می‌رساند و باعث سلامتی روح و روانمان می‌شود.

 

نویسنده: هم‌سفر طاهره شجاعی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .