English Version
English

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی مورخ هفتم آبان ماه سال 1395

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی مورخ هفتم آبان ماه سال 1395

سومین جلسه از دوره دوازدهم لژیون پزشکان پارک طالقانی با استادی و نگهبانی آقای مهندس و دبیری خانم غزل، با دستور جلسه " مقاله "  در تاریخ 7/8/1395 راس ساعت 8 صبح آغاز به کار نمود.

مهندس:

در طول 17 الی 18 سالی که کنگره‌60 راه‌اندازی شده‌است، همیشه سعی بر این بوده‌ که در مسائل علمی، مقالات و کتب مختلف فعالیت‌های گوناگونی انجام گردد و خوشبختانه تا به امروز نسبتا موفق بوده‌ایم به طوری که یکی از برترین متخصصین در زمینه اعتیاد، آقای ویلیام وایت که در 10 سال اخیر به عنوان برترین تاریخ نویس آمریکا در زمینه اعتیاد شناخته شده‌ و کتاب‌های بسیاری را در این زمینه به چاپ رسانده‌است، روش درمانی کنگره‌60، او را شگفت‌ زده کرده‌است. ایشان با تمام رهبران ریکاوری جهان مصاحبه کرده و با کشورهای مختلف در زمینه درمان اعتیاد و راهکارهای مختلف آن در تماس است. چنین شخص برجسته‌ای به روش درمانی کنگره‌60 بسیار علاقه‌مند است و تا به امروز سه مقاله را در باب شناخت کنگره‌60 و روش درمانی آن در مطرح‌ترین مجلات کشور خود به چاپ رسانده‌است. دو مقاله از این سه مقاله در مجله‌ای مختص پزشکانی که در زمینه درمان افراد الکلی تحقیق می‌کنند به چاپ رسیده‌است. سومین مقاله نیز در مجله مشاور به چاپ رسید که به گفته خود ایشان، این مجلات در خط مقدم مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر قرار دارند و بازدیدکنندگان بسیاری را شامل می‌باشند. آقای ویلیام وایت معتقد هستند روشی که در کنگره وجود دارد روزی تمام متخصصین جهان، در زمینه اعتیاد را متعجب خواهد کرد. ایشان در این مقاله ذکر کرده‌اند: پروتکل بی‌نظیر درمان دارویی و همچنین یکپارچه سازی المانهای مختلف در کنگره‌60، متخصصین اعتیاد در آمریکا را متعجب خواهد کرد.

 جمع شدن ما به دورهم و تشکیل لژیون پزشکان خود به نظر من، یک معجزه است. یک قشر از درمانگران، درمان خود را همراه با دارو امکان‌پذیر می‌دانند. قشری دیگر دارو برای درمان را قبول ندارند. کمپ‌ها خود شیوه دیگری را پیش می‌برند. در واقع هر درمانگر راه و روش خود را تایید می‌کند. حال جمع کردن چنین افرادی که هرکدام باور‌ها و اعتقادات خود را دارند کنارهم، کار بسیار مشکلی است. امروز ما که به دورهم جمع شده‌ایم روزی، هرکدام راه و روش خاص خود را دنبال می‌نمودیم.

 در این مقاله همچنین بیان گردیده‌است که متود درمانی کنگره‌60 شامل ادقام بیولوژیکی و روانشناسی و فهمیدن خود اعتیاد و ریکاوری از اعتیاد است و از دیگر روش‌های درمانی اعتیاد متمایز است. حضور افراد و اعضای خانواده و شبکه اجتماعی فرد، در پروسه درمان و ریکاوری و همچنین یک رویکرد بدیع در یکپارچه‌ سازی ورزش، موسیقی و هنر در  بازسازی هویت فردی و روابط فردی در زندگی روزانه است. متخصصین اعتیاد در آمریکا، چه آنان که با متادون درمان خود را ادامه می‌دهند و چه روش‌های درمانی متداول دیگر، از این ادقام و یکپارچه‌ سازی در روش درمانی کنگره‌60 متعجب خواهند شد.

کنگره60 به فهمیدن اعتیاد اشاره می‌کند. ما زمانی اعتیاد را کاملا فهمیده‌ایم که بتوانیم آن را درمان کنیم. آیا قادر به درمان قطعی اعتیاد هستیم یا خیر ؟ درمان زمانی صورت می‌گیرد که دیگر هیچ نشانه و علائمی از اعتیاد وجود نداشته باشد. در واقع هیچ دستوری وجود نداشته باشد به این معنا که در بعضی از مراکز درمانی به بیماران خود امر می‌کنند که از هم‌نشینی با دوستانی که مصرف ‌کننده‌اند پرهیز کنند، در مکان‌هایی که مواد مخدر وجود دارد قدم نگذارند و هزاران قوانین دیگر که به نظر من در چنین شرایطی درمان صورت نگرفته‌است. خود درمان به سه قسم تقسیم می‌شود. اولین نوع درمان، درمانی است که دیگر هیچ گونه نشانه از بیماری وجود ندارد و کاملا از بین رفته‌است. نوع دیگر درمان، نوعی است که تنها علائم ظاهری را مورد هجوم قرار می‌دهد. مثلا اگر شخصی بی‌خوابی دارد خواب او را سامان می‌بخشند اگر بیرون روی دارد کاری می‌کنند که دیگر بیرون روی نداشته باشد. هم‌اکنون درمان اعتیاد در دنیا، در دسته دوم قرار دارد. نوع سوم درمان، خوشبختانه از جهان پزشکی خارج است و به درمان توسط حقه‌بازی و دروغ مشهور است که در تبلیغاتی که در تلوزیون و ماهواره پخش می‌شوند، می‌توانیم به وضوح شاهد آنها باشیم.

هفته گذشته تیم راگبی کنگره60 در لیگ برتر کشور مقام اول را کسب نمود. تیم راگبی کرمان را با نتیجه 54-0 شکست داد. تیم راگبی قم را با نتیجه 48-0 پشت سر گذاشت و تیم شیراز را 28-15 مقلوب کرد. تیم راگبی کنگره اکثرا کسانی هستند که روزی  مصرف‌کننده شیشه بو‌ده‌اند.

اعتیاد در کنگره60 جایگزینی مواد بیرونی به جای موادی که در خود بدن به طور طبیعی تولید می‌شود، است که به مرور زمان کاملا تولید مواد درونی بدن متوقف می‌شود. درمان اعتیاد زمانی اتفاق می‌افتد که تولید این مواد درون بدن، دوباره آغاز گردد و دیگر فرد نیاز به مواد بیرونی نداشته باشد.

تئوری درمان برای جسم در کنگره60 بر پایه‌ای بیان شده‌است که دژاکام آن را سیستم ایکس نامیده است. سیستم ایکس شامل تمام نروترانسمیترها و هورمونهای بدن میشود که تمام فعالیت‌های معنوی، روانی، احساسی، جنسی و جسمی ما وابسته به این سیستم می‌باشد. اعتیاد جایگزینی مزمن مواد مخدر و الکل به جای مواد طبیعی بدن همانند سروتنین، انکفالین، دوپامین و... می‌باشد.

 به هم ریختگی در تولید مواد شبه افیونی در بدن و سیستم ایکس باعث ایجاد عدم تعادل در فرد خواهد شد. هنگامی که این سیستم به تعادل نرسد به هیچ عنوان درمان قطعی صورت نخواهد گرفت.

کنگره60 روان را مترادف با خلق و خوی فرد می‌داند. حال برای بهبود روان و خلق و خوی فرد باید به دو مسئله توجه نمود. ما معتقدیم که روان را تنها نمیتوان با دارو درمان نمود و سخن رانی و صحبت کردن تنها نیز، پاسخگو نخواهد بود. روان نتیجه کارکرد صحیح سیستم ایکس به علاوه افکار و اندیشه فرد است. از تعادل صحیح این دو پارامتر جهانبینی متولد خواهد شد.

طبق گفته ویلیام، تمام مقالات و کتابهای من در مرکز مخصوصی نگه داری میشود. حضور شما پزشکان در این لژیون در حقیقت، آن دیوار بلندی که همیشه بین بیمار و درمانگرها وجود داشت را از سر راه برداشته است و من امیدوار هستم که شما هم روزی بتوانید این روش را کاملا در مراکز خود پیاده بکنید و بیماران را به درمان قطعی برسانید و درحقیقت خروجی داشته باشید. در حال حاضر وضع اقتصادی بعضی از کلینیک ها به هیچ عنوان مناسب نیست. اگر کلینیکی 50 بیمار داشته باشد و از هر بیمار 100 هزار تومان را دریافت کند، مجموعا 5 میلیون تومان دریافت نموده است. که این مقدار تنها می‌تواند هزینه اجاره یک واحد ساختمانی باشد. این در حالی است که هر مرکز، باید حقوق پرسنل خود را پرداخت کند و همچنین هزینه‌های جانبی بسیاری را باید متقبل بشود. اما اگر مرکزی خروجی داشته باشد، مطمئنا به همراه خود وضع اقتصادی بهتر و مناسب‌تری را در پی خواهد داشت. ما در کنگره60 در هفته لژیون مالی حدود 2 میلیارد و 300 میلیون تومان جمع آوری کردیم. این در حالی است که بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر 4 میلیارد تومان است. اعضای کنگره به چه دلیل این میزان هزینه را پرداخت میکنند ؟ تنها دلیل، اطمینان به شیوه درمانی و بهبود افرادی است که خود آنها به خوبی آن را لمس کرده‌اند. در حال حاضر افردی هستند که خواستار اهداء زمین و خانه برای ایجاد شعبات جدید هستند اما نمی‌توانیم بپذیریم زیرا برای ما کنترل کیفیت اولویت بیشتری دارد.

آقای دکتر محمدعلی:

در کنگره مثلثی به عنوان مثلث دانایی تعریف می‌شود. اضلاع این مثلث شامل آموزش، تجربه و تفکر است. آموزشهایی که در کنگره ارائه می‌شود برای همه افراد از جمله، مسافران، همسفران و درمانگران می‎تواند بسیار تا بسیار مفید و با ارزش باشد. خود من به شخصه تا به امروز آموزه‌های گرانبهایی را از کنگره دریافت نموده‌ام.

من قبل از آن که وارد کنگره بشوم، روش درمانی کاملا متفاوتی را دنبال می‌کردم. در کنگره بیان می‌شود کسانی که مصرف کننده هستند در زمان مصرف حداقل 10 تا 15 مرتبه اقدام به ترک اعتیاد خود به روشهای متداول جامعه کرده‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند. ناکامی این افراد ناکامی من و امسال من را نیز به دنبال دارد. اما از بدو ورود خود به کنگره و آشنایی با این روش توانستم شکست‌های خود را کاهش بدهم و به مرور زمان به پیروزی نزدیک بشوم.

من سالهای سال افتخار همسایگی کنگره60 و جناب مهندس را دارم. در این سالها روش کنگره برای من قابل قبول نبود و هرگز نمیتوانستم این روش درمانی را بپذیرم. معمولا ما پزشکان در مسائل و مقالات علمی بسیار شکاک هستیم و به راحتی نمی‌توانیم موضوعی را بپذیریم. جناب مهندس با محبت و مهربانی که داشتند من را جذب خود کردند و وقتی به صحبت ها و فرمایشات ایشان گوش فرا دادم متوجه شدم که این روش پاسخگو خواهد بود. زیرا که تمام بیانات ایشان از روی سالها تجربه و عمل بیان می‌شد.

چاپ چنین مقاله‌ای نمیتواند حادثه بزرگی برای کنگره باشد چون من مطمئن هستم در آینده اتفاق‌های بزرگتری برای کنگره خواهد افتاد و این روش روزی به گوش تمام جهانیان خواهد رسید.

آقای دکتر صمد:

تمام ما پزشکان قبل از آن که وارد کنگره بشویم نگاه متفاوتی نسبت به درمان اعتیاد داشتیم و یک ناامیدی خاصی دراین رابطه، ما را احاطه کرده بود و هیچگاه فکر نمی‌کردیم که مصرف‌کننده‌ای روزی بتواند دارو یا مواد مصرفی خود را قطع بکند. اما امروز با یک نگاه مثبت و امیدوارانه به درمان نگاه میکنیم و تنها دلیل آن شناخت اعتیاد است. در کنگره به اعتیاد یک نگاه واقع بینانه صورت میگیرد. اگر مهندس دژاکام در آمریکا و یا کشور‌های دیگر بود الان جایگاه بسیار بالا تر و والاتری را برای او در نظر می‌گرفتند که این موضوعی است که من را بسیار متاثر می‌کند. من متاسف هستم که دیگر افراد از کشور‌های مختلف باید افراد برجسته کشورمان را به جهان معرفی کنند در کنگره بیان می‌شود که رهجو در سفر اول نباید تصمیمات بزرگی بگیرد چرا که از تعادل کافی برخوردار نیست.

 ما باید دست به دست هم بدهیم و این روش را رواج بدهیم. اولین قدم، اجرای این روش در مراکز درمانی و کلینیکها می‌باشد. من هم‌اکنون در مرکز درمانی خود، روزانه دو تا سه نفر تازه وارد دارم و از لحاظ اقتصادی بسیار قوی‌تر از گذشته می‌باشم.

خانم دکتر فرشته:

هنگامی که تصمیم به شروع کار در زمینه درمان اعتیاد نمودم، به درمان قطعی اعتیاد امیدی نداشتم و فقط هدف من کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد بود. در من این اعتقاد وجود نداشت که بتوان در این زمینه برای بیمار کار بزرگ و یا کمک خاصی را انجام داد. در مراکز مختلفی که برای آموزش حضور پیدا می‌کردم تمام آموزشها تنها حول محور درمان‌های کنترل کننده و نگه دارنده بیان می‌شد.

با توجه به این دید که در قبال درمان اعتیاد وجود داشت، هیچگاه در هنگام ویزیت بیمار از اعتماد به نفس کافی برخوردار نبودم. خود بیمار در نگاه من، عاجزی من از درمان را مشاهده می‌نمود.

اما امروز با دانشی که از کنگره بدست آورده‌ام با یک اعتماد به نفس کامل با مریض برخورد می‌کنم و در بیمار این اعتماد را ایجاد می‌کنم که در آخر این مسیر به رهایی خواهد رسید و از حالی برخوردار خواهد شد که هرگز تصور آن را هم نمی‌کرد.

خانم دکتر نوشین:

خیلی از افراد درمان را اینگونه فرض می‌کنند که مواد بیمار باید کاملا قطع گردد تا فانکشن‌های بیمار مجدد، شروع به کار کند. در صورتی که درمان کاملا عکس این موضوع را بیان میکند، به این معنا که ما ابتدا باید به کمک دارو فانکشن‌های از کار افتاده بیمار را راه‌اندازی بکنیم، سپس دارو را قطع نمائیم.

مریض‌هایی در درمان ماندگار تر و وفادار ترند که زمان درمان برای آنها مشخص گردد. بیمار نیاز به دلسوزی درمانگر دارد. محبت و اهمیت دادن، بیمار را جذب خود خواهد کرد و او را در پروسه درمان محکمتر نگاه خواهد داشت. مسئول فنی هیچگاه قطع مواد بیمار را قبول نخواهد کرد چرا که مقرون به صرفه نخواهد بود. در صورتی که روان درمانی دارای اهمیت بیشتری نسبت به دارو درمانی دارد.

خانم دکتر اعظم:

حدود دو سال است که کلینیک ما با کمک‌ راهنماهای کنگره در حال همکاری است. حضور راهنماها بار بسیار زیادی را از دوش ما برداشته است . قبل از آن، من باید فرد فرد با بیماران صحبت می‌کردم که این کار زمان بسیار زیادی را از ما می‌گرفت. اما اکنون تقسیم کار صورت گرفته است. ما در روز حدود 4 ساعت در حال پرونده نویسی و آمار گیری می‌باشیم.

 حضور راهنما بار آموزشی را بسیار منسجم تر کرده‌است و کیفیت بازده درمانی را بسیار افزایش داده‌است. امیدوار هستم که این همکاری همچنان ادامه دار باشد تا بتوانیم در این زمینه موفق تر و پویا تر عمل بکنیم.

آقای دکتر محسن:

من می‌خواهم صحبت‌های خود را همراه با یک سوال آغاز کنم. در سی‌دی جناب مهندس بیان نمودند که نخستین بار که صورت مسئله اعتیاد را برای آقای ویلیام ارسال نمودند ایشان مطالاب جناب مهندس را غیر قابل قبول دانستند و سپس در بار دوم مطالب را پذیرفتند. دوست دارم بدانم که به چه دلیل دفعه نخست مطالب برای ایشان قابل قبول نبود؟

ما هر جمعه با جمعی از دوستان خود جلساتی داریم. اخیرا با بعضی از دوستانی که در حوزه ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند صحبتی داشتم و هنگامی که از حضور خود در کنگره60 برای آنها صحبت نمودم ، هیچکدام شناختی از کنگره نداشتند و از من سوال نمودند که کنگره60 چیست؟

این دو سوال من را به فکر فرو برد. هنگامی که این میزان انرژی را مشاهده می‌کنم و این همه جمعیت را میبینم با خود میگویم برای چه نباید شناخت بیشتری از کنگره در جامعه وجود داشته باشد؟ به نظر من در مقاله نویسی و علمی کردن مطالب در کنگره کوتاهی شده‌است. چرا باید مطالب به کشور‌های دیگر منتقل بشود و سپس دوباره برگردد و آن زمان از آن استقبال بیشتری شود و بیشتر در عرصه‌های علمی از آن یاد بشود؟ به نظر من باید کنگره در زمینه علمی نمودن مطالب خود و مقاله نویسی فعالیت بیشتری را انجام بدهد. هنگامی که آمار مقالات در مجلات خارجی و داخلی بیشتر بشود، مسلما توجه همگان به آن بیشتر خواهد شد.

آقای دکتر مسعود:

ما همه میدانیم که علم حاصل تجربه و آزمایش است. در کنگره تجربه بزرگی بدست آمده‌است، حال این تجربه باید علمی شود و به جهان ارائه گردد. من نخستین بار برای یک کار تحقیقاتی وارد کنگره شدم.

 زمانی که خود مطلبی را بدست آورم و خود آن را بیان کنم همانند آن ضربالمثلی است که میگوید خود گویم و خود خوانم و خود هنرمندم.  افراد زیادی از بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر تا به امروز در جریان کار کنگره قرار گرفته‌اند. چند نفر از آنها کنجکاو شدند و خواستار یادگیری بیشتر و دانستن بیشتر از این روش شدند؟ هیچ بررسی در این زمینه انجام نشد که حتی اگر این روش صحیح نیست آن را متوقف کنیم و یا این که این روش پاسخگو است و آن را رواج بدهیم . همین امروز از بهزیستی دو نفر در جمع ما حضور دارند. من امروز این افراد را به این جمع آوردم که به آنها بگویم؛ روش درمانی در ایران وجود دارد. بهتر است که خود آنها تشریف بیاورند و از نزدیک شاهد این رخداد بزرگ باشند.

ما باید کاری بکنیم که محققین ارگان‌های دیگر جذب بشوند و از نزدیک با روش کنگره آشنا بشوند و تحقیقاتی را در این زمینه انجام بدهند تا مقالاتی به این شکل چاپ بشود و این روش را همه گیر نماید.

آقای دکتر محمد:

من میخواهم از یک زاویه دیگری به این مسئله نگاه بکنم. بعضی از دوستان شاید این فکر از ذهن آنها گذر کند که جناب مهندس، در رشته پزشکی هیچ سر رشته‌ای ندارند و نباید در این موضوع دخالتی کنند. من مثلثی را خود تعریف نموده‌ام که اضلاع آن شامل تجربه، شکست و اصلاح است. جناب مهندس در گذشته مصرف سیگار بالایی داشتند و حتی آن را مفید می‌دانستند. تجربه‌ای تلخ برای ایشان به وجود می‌آید و این اعتقاد را اصلاح می‌کنند و امروز به این شکل درمان سیگار را نیز در کنگره ارائه می‌دهند.

دلیل اصلی پیشرفت کنگره، علمی بودن مطالبی است که ارائه می‌کند. مسلما اگر مطالب علمی نبود به این میزان و به این گستردگی به انسانها کمک نمی‌نمود. بزرگترین موفقیت کنگره ارائه جهانبینی و ورزش است که در پروتکل درمانی رایج در کشور به این دو موضوع هیچ توجهی نشده است.

آقای روانشناس بهرام:

 این مقاله به المانهای مختلفی راجع به درمان اعتیاد می‌پردازد. من از سال 1383 در زمینه درمان و ترک اعتیاد فعالیت می‌کنم. در این سالها هیچگاه نتوانستم تمام المانهای لازم را یکجا در درمان خود بگنجانم. هنر کنگره ارائه تمام این المانها کنار هم است.

خانم دکتر پریسا:

همانطور که دوستان عرض کردند، اعتیاد یک بیماری جسمی، روحی روانی و اجتماعی است. معمولا افرادی که در درمان قرار می‌گیرند در ابتدا علاقه‌ای به اختصاص وقت به درمان خود ندارند و اکثرا دوست دارند که داروی خود را دریافت کنند و علاقه‌ای در شرکت در بحث‌ها و مشاوره‌های روانشناسی ندارند. به نظر من باید درمان به شکلی باشد که؛ تا رهجوها در کلاسها و مشاوره‌ها شرکت نکنند به آن ها دارو تعلق نگیرد. زیرا هنگامی که دارو را تحویل می‌گیرند، آن‌چیزی که نیاز آنهاست را دریافت نموده‌اند و نیازی در شرکت در جلسات را در خود نمی‌بینند. هم‌اکنون نگاه از بالا به این شکل است که شربت تریاک هم همانند متادون خود اعتیاد آور است و درمانی در بیماران اتفاق نمی‌افتد. باید به مسائل اجتماعی و روانشناختی اهمیت بیشتری داده شود تا روزی شربت تریاک هم همانند متادون به عنوان یک نگه دارنده به آن نگاه نشود.

مهندس:

در رابطه با ارائه مقاله و علمی نمودن مطالب، بهتر است به این شکل به موضوع نگاه شود که برای مثال در ارتباط با بیماری ام‌اس تا به امروز هزاران مقاله علمی ارائه شده است. آیا در این هزاران مقاله راه و شیوه درمانی صحیح برای مبارزه با این بیماری بیان شده است ؟ آیا در این میلیونها مقاله راجع به بیماری کولیت، روش درمانی درست و موثر بیان شده است؟ در صورتی که تمام آنها مقاله‌هایی کاملا علمی بوده‌اند. ولی تنها با تجویز قرص و آمپولهای مختلف بیماری را نگه داشته‌اند و یا متوقف کرده‌اند. اما هیچگاه از درمان قطعی این بیماران خبری نبوده‌است. حتی راجع به درمان شیشه که کل دنیا به دنبال راه و دارویی است که بتوان با آن شیشه و کوکائین را درمان نمود. در صورتی که ما در کنگره 10 سال است که شیشه را با همین روش به درمان می‌رسانیم. تیم راگبی کنگره60 که در لیگ برتر مقام اول را کسب نمود اکثرا کسانی هستند که روزی اعتیاد شدید به شیشه داشته‌اند. به نظر من مقاله‌ای زمانی علمی است که بتواند حرف آخر را بزند و آن نیاز اصلی را برطرف نماید.

امروز افتخار حضور شهردار محترم منطقه 3 را در جمع خود داریم.

شهردار رضا دباغی:

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان عزیز. خوشحال هستم که در جمع شما حضور دارم. امروزه مسئله اعتیاد مسئله‌ای است که متاسفانه روز به روز در حال افزایش است. خانواده‌ها خود، قدرت مقابله با این بیماری را ندارند. من از همه شما تشکر می‌کنم که وارد این عرصه شده‌اید و به این خانواده‌ها دست یاری می‌رسانید. ای کاش حلقه‌هایی همانند این حلقه در مکان‌های دیگر نیز تشکیل گردد تا این بیماران همگی به آغوش خانواده‌های خود بازگردند. هم‌اکنون به کمک شهردار محترم آقای قالیباف مجموعه‌هایی را تشکیل داده‌ایم به نام مجموعه‌های بهاران. افرادی که پاک می‌شوند میتوانند وارد این مجموعه‌ها بشوند. در این مکان به افراد آموزش‌های اجتماعی ارائه می‌گردد. سپس این افراد می‌توانند فعالیت‌های اجتماعی خود را آغاز کنند و به جامعه خود خدمت نمایند. باز از شما عزیزان تشکر می‌کنیم و ما در شهرداری از ارائه هر کمکی دریغ نخواهیم کرد.

 

تهیه و تنظیم: امین مغاری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .