English Version
English

کارگاه آموزشی کنگره 60

کارگاه آموزشی کنگره 60

یازدهمین جلسه از دور هجدهم کارگاه‌های آموزشی کنگره ۶۰ نمایندگی ارتش روز یکشنبه در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۲ با دستور جلسه وادی دوم و تاثیر آن روی من با دبیری مسافر هادی و نگهبانی مسافر امیرحسین و استادی مسافر محمدجواد ساعت ۱۷ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

در ابتدا خداوند را سپاسگزارم که یک‌بار دیگر توانستم این جایگاه را تجربه نمایم و از نگهبان جلسه نیز به خاطر اینکه این فرصت را در اختیار من قراردادند تشکر می‌کنم. دستور جلسه این هفته وادی دوم و تأثیر آن روی من است و بعد از گذشت یک سال تحصیلی و شروع سال تحصیلی جدید در کنگره ۶۰، این دستور جلسه دوباره تکرار شده است. بعد از وادی اول که وادی تفکر و چگونه فکر کردن بود می‌رسیم به وادی دوم که عنوان آن «باید دانست هیچ مخلوقی جهت بیهودگی قدم به حیات نمی‌نهد، هیچ‌کدام از ما به هیچ نیستیم حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم» است. من سعی می‌کنم از تجربه خودم از این وادی صحبت کنم، به نظر من این‌که در این وادی می‌گوید «هیچ مخلوقی جهت بیهودگی قدم به حیات نمی‌نهد» خیلی جالب و مهم است زیرا نمی‌گوید هیچ انسانی، بلکه می‌گوید هیچ مخلوقی و برای من خیلی جالب است که هر موجود و مخلوقی برای هدفی آفریده‌شده است و هیچ مخلوقی در جهان بیهوده و عبث نیست.

اگر خوب بنگریم می‌بینیم که همه مخلوقات دیگر مثل درختان و حیوانات کاری که به عهده آن‌هاست و هدف آفرینش آن‌ها است را به‌خوبی و درستی انجام می‌دهند و شاید فقط برخی از انسان‌ها هستند که هدف و کار مشخصی ندارند و به قول مهندس دژاکام حتی آن بوته خاری که در بیابان می‌روید، کار و وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهد و اگر همین بوته‌ها نباشند شاید ریگ و شن بیابان‌ها در شهرها باعث آلودگی و اختلال بشود و یا آن کِرمی که در زمین است دارد کار خودش را انجام می‌دهد و جهت بیهودگی آفریده نشده است و مثال معروفی که در این زمینه است و آقای مهندس در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد داستان حضرت موسی است که روزی ایشان کِرمی را دید و از خدا پرسید خدایا این کرم را برای چه آفریدی و خداوند پاسخ داد: موسی چند لحظه قبل همین کرم از من پرسید، خدایا موسی را برای چه آفریدی؟

به نظر من هرکدام از ما برای آفریده شدن و پا به هستی گذاشتن پذیرش‌شده‌ایم و هرکدام از ما با وظیفه و هدفی پا به حیات نهاده‌ایم به‌عنوان‌مثال در همین کنگره هیچ‌کدام از ما بیهوده و بی‌هدف وارد نشده‌ایم بلکه همه ما پذیرش‌شده‌ایم و برای درمان پا به کنگره گذاشته‌ایم، پس اینجا نیامده‌ایم که بنشینیم و وقت بگذرانیم تا یک اتفاقی بیافتد!

اگر ما به همه‌چیز به دیده تفکر نگاه کنیم می‌بینیم که هر شی‌ء و چیزی که در اطراف ما هست برای هدفی ساخته‌شده است. مثلاً یک خودکار برای نوشتن خلق‌شده و کاغذ برای ثبت نوشته‌ها پس چگونه می‌شود که یک انسان بااین‌همه کمالات و پیچیدگی در آفرینش، بیهوده پا به جهان هستی گذاشته باشد؟ اگر نیک بنگریم می‌بینیم که انسان هم باهدفی خلق‌شده است و آن هدف چیزی جز کمال نیست. اگر به اثرانگشت خودمان خوب فکر کنیم می‌بینیم که این اثر منحصربه‌فرد است و هیچ‌ شخصی در دنیا چنین اثرانگشتی ندارد و می‌توانیم از این مطلب نتیجه بگیریم که هرکدام از ما برای هدفی خاص آفریده‌شده‌ایم.

 

تهیه و تنظیم: مسافر روزبه
عکاس: مسافر شاهرخ
منبع: کنگره
۶۰، نمایندگی ارتش

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .