English Version
English

گفت و گو با جناب آقای دكتر سید جواد حسینی(معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان)

گفت و گو با جناب آقای دكتر سید جواد حسینی(معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان)

ضمن خوش‌آمد گویی به محضر شما؛ به‌عنوان معاونت محترم سیاسی- امنیتی- اجتماعی استانداری خراسان رضوی،  بفرمائید میزان آشنایی شما با كنگره 60 و روش درمان آن، در چه حدی است؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم
من حدود یك ماهی هست، كه با عنوان این كنگره و كاركردهایی، كه دارد به‌واسطه همكارانم و خصوصاً آقای دكتر حسینی؛ با عملكرد و روش درمان و نحوه آموزش كنگره آشنا شده‌ام؛ و چون این امر هم‌زمان‌شده است، با ورود من به استانداری اشتیاق داشتم بیایم و از نزدیك، با كنگره 60 بیشتر آشنا شوم. امروز الحمدالله این توفیق حاصل شد، كه البته این بار آخر نخواهد بود و متعاقباً در این واحد با دوستان تعامل و همكاری خواهیم داشت.


دیدگاه مسئولین در استانداری، نسبت به معضل اجتماعی اعتیاد و تمهیداتی، كه برای آن اندیشیده شده است، به چه شكل می‌باشد؟
استانداری یک‌نهاد حاكمیتی است، كه درواقع در بخش‌های مختلف جامعه با كمك دستگاه‌ها، سیاست‌های دولت را پیاده می‌کند. مثلاً درزمینهٔ تعلیم و تربیت، در آموزش‌وپرورش و آموزشگاهها و دانشگاهها سیاست‌های دولت پیش‌بینی و اجرا می‌شود. استانداری هم نظارت دارد؛ بر این سیاست‌ها چه در عرصه هنر، آموزش‌وپرورش و تعلم و تربیت و ... در عرصه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد ما به دو شكل می‌توانیم كار انجام بدهیم؛ یك نوع كارهای ساختاری: به این معنی، كه نهادهایی در جامعه هستند، و در رأس آن خانواده است، آموزش‌وپرورش است، دانشگاهها هستند، كه اصولاً كارشان تعلیم و تربیت می‌باشد. ما معتقدیم؛ كه اگر این نهادها خوب كار بكنند؛ به‌طور طبیعی آسیب‌های جامعه هم كم می‌شود.
نوع دوم دیدگاه یا نگاه ساختارهایی كه خدمت ارائه می‌دهند: به‌عنوان‌مثال ادارات و سازمان‌هایی كه خدمات ارائه می‌دهند، اگر به وظایف خودشان درست عمل نمایند، آسیب‌های اجتماعی به میزان قابل‌توجهی كاهش خواهد یافت.
سوم دستگاه‌هایی كه به‌صورت مستقیم با این آسیب‌ها در ارتباط هستند: مثل زندان‌های، بازپروری‌ها، بهزیستی و ...
این دستگاه‌ها نیز به‌صورت کارگروه كاهش آسیب‌های اجتماعی؛ نسبت به همكاری با دیگر مراكز در این رابطه مشغول به فعالیت هستند. به‌ویژه دودسته از این آسیب‌ها، كه اعتیاد و طلاق می‌باشد، به نظر من از جهت اثری كه در پیشرفت آسیب‌های اجتماعی دارند، بسیار حائز اهمیت می‌باشند.
من درگذشته بر اساس مطالعات آماری‌ای، كه داشتم 16 نوع آسیب اجتماعی، كه اعتیاد می‌تواند ترویج بدهد، را مطرح نمودم ،یا طلاق كه بنیاد خانواده را از هم می‌پاشد. با توجه به این‌که خانواده پایه‌ی اصلی جامعه است، انشالله تمهیداتی لحاظ شود، تا در این مسیر به روند كنترل و كاهش این آسیب‌ها نائل بیاییم.


در راهكارهای در نظر گرفته‌شده، توسط مسئولین محترم استان برای معضل اعتیاد، ان جی اوها یا سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن) چه نقشی دارند؟
ما معتقدیم؛ درواقع اگر مردم را در سه عرصه ای كه، هر جامعه دارای آن می‌باشد:1-   عرصه عمومی   2-  عرصه خصوصی  3-  عرصه دولتی
در عرصه عمومی بیشتر ترغیب نماییم؛ بهتر نتیجه خواهیم گرفت. چراکه در عرصه خصوصی و دولتی اگر تعامل ایجاد شود، عرصه عمومی شكل خواهد گرفت. عرصه عمومی مردمی هستند، كه در جامعه فعالیت می‌کنند. به میزانی كه عرصه عمومی فعال‌تر باشد و دولت‌ها بتوانند، مردم را به مشاركت دعوت نمایند، خصوصاً در مشاركت نظام‌مند، مسائل جامعه بهتر و بیشتر حل خواهد شد.
مشاركت نظام‌مند، معنایش همان عرصه عمومی و یا به قول شما ان جی اوها می‌باشند. سیاست  جدی استانداری بر این اساس می‌باشد؛ كه بتوانیم هر چه بیشتر مردم را در عرصه عمومی دخالت بدهیم. بسترسازی كنیم، كه تشكیلات پیدا كنند، و دوم این‌که بتوانیم؛ آن‌ها را در مسیر موردنظرشان هدایت كنیم. درگذشته بیشتر ان جی اوها به امور خیریه و مسائل مادی و بهداشتی محدود می‌شدند. ما ان جی اوهای متعددی داشتیم، كه مثلاً به حفاظت محیط‌زیست، مراتع و جنگل‌ها، صلح و .... می‌پرداختند، اما ان جی او ای بنام كنگره 60 نداشتیم؛ كه به این شیوه نسبت به درمان اعتیاد بپردازد.
مجموعه‌ی فعالیت‌هایی، كه مردم می‌توانند در عرصه عمومی انجام دهند، با مشاركت هم كمیت بیشتر خواهد داشت و هم كیفیت بهتری خواهد داشت.

با توجه به این‌که این مصاحبه در معرض دید عموم مردم قرار خواهد گرفت؛ نقش مردم و شهروندان در كمك به مهار و درمان اعتیاد، به مسئولین چه می‌تواند باشد؟
اصولاً هم امنیت و هم آسیب‌ها امروزه پس از گذراندن سیاست‌های متعددی، كه جامعه بشری تجربه كرده است، رسیده‌اند به امنیت و سالم‌سازی مردم پایه. اگر بخواهیم اعتیاد را در جامعه حل كنیم باید؛ مردم پایه به آن نگاه كنیم. حتی اگر بخواهیم، امنیت را در جامعه پایه‌گذاری كنیم، امنیت با مردم پایه باشد. اگر می‌خواهیم تولید را در جامعه گسترش دهیم، و صنعت پیشرفت نماید، باید مردم پایه به آن نگاه كنیم.
این‌یک تجربه بشری، و یك معرفت انسانی و یك آموزه الهی است. آموزه‌های دینی ما یعنی همان معرفتی، كه بشر كسب كرده است و هم تجربه نموده است و هم از آموزه‌های دینی  استفاده نموده است. هر جا كه به انسان و انسانیت بهاء داده‌ایم؛ تمام مسائل به‌خوبی و درستی پیش رفته است. به همین دلیل ما سیاستمان را بر مبنای نگاه مردم پایه بر تمامی این معضلات و آسیب‌های اجتماعی بنانهاده‌ایم. دولت باید چه‌کار بكند؟ من در این چند جمله خلاصه می‌گویم: سیاست ما نسبت به واگذاری امور به مردم سیاست هدایتی ، حمایتی ، كفایتی و نظارتی است".


نظر شما نسبت به فعالیت‌های كنگره 60، پس از بازدید امروز و آشنایی بیشتر با كنگره 60 چیست؟
من در همین جلسه‌ای، كه خدمت عزیزان بودم، بدون این‌که فكر كنم، باید صحبت و گفتگویی با شما داشته باشم وارد جلسه شدم، و تمام آن چیزی، كه اینجا و در جلسه عمومی گفتم، از بطن آن چیزی بود، كه در جلسه عمومی دریافت كردم بود، نه اینكه قبلاً مطالعه و فكر كرده باشم و بخواهم چیزی بگویم. من اینجا خدمات و فرآیندهایی را دیدم، كه به این شكل دسته‌بندی می‌کنم:
كنگره 60 دو تا ممیزی دارد، كه یكی از آن‌ها ، با حمایت و هدایت گروهی به‌عنوان همسفران شكل می‌گیرد و دوم این‌که برای هدایت، حمایت ، كفایت و نظارت در این مجموعه به‌خوبی و به عینه اجرا می‌شود.
مسافران شما از جامعه كنده نمی‌شوند، ایزوله نمی‌شوند، زندگی معمولی‌شان رادارند و در حین زندگی معمولی، شما نسبت به تواناسازی آن‌ها حمایت و نظارتتان را اعمال می‌کنید. ازاین‌جهت من بسیار خوشحال شدم؛ این مدرن‌ترین متد و شیوه‌ای است، كه بازگشت یا عود مجدد را بسیار پایین خواهد آورد و شما در ضمن درمان فرد شخصیتی را می‌سازید، كه استحكام پیدا می‌کند .
بر اساس نظریه كمبود بسیاری از آسیب‌هایی را كه در تخریب فرد نقش دارند و باعث می‌شوند؛ كه فرد دچار كمبود و نقص شود و این كمبودها در فرد ایجاد سرخوردگی و پوچی می‌نماید و باعث برگشت و عود مجدد فرد به اعتیاد می‌شود. شما در این روش كمبودها را برطرف می‌کنید و هویت افراد را به آن‌ها بازمی‌گردانید و وقتی‌که انسان هویتش را پیدا كرد؛ وزن پیدا می‌کند و وقتی وزن پیدا كرد نسیم و توفان و تندبادها او را از پا درنمی‌آورد.
لذا ازاین‌جهت من به مجموعه دست‌اندرکاران كنگره 60 و بالأخص نمایندگی فردوسی مشهد، تبریك می‌گویم و تصمیم گرفتم كه بسیاری از تشکل‌های دیگری كه به‌نوعی درزمینهٔ آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند، را با این سبك و این سیاق آشنا و هدایت كنیم .

با تشكر و از این‌که قدم رنجه فرمودید و برای این مصاحبه وقت شریفتان را در اختیار ما قراردادید.

 

تهیه گزارش و مصاحبه: مسافر فرهاد فیروزی
نمایندگی فردوسی مشهد

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .