English Version
English

کارگاه آموزشی کنگرۀ 60؛ نمایندگی فردوسی مشهد+ میزبانی از مقامات محترم استانداری خراسان رضوی

کارگاه آموزشی کنگرۀ 60؛ نمایندگی فردوسی مشهد+ میزبانی از مقامات محترم  استانداری خراسان رضوی

جلسه دوازدهم از دور یازدهم کارگاه آموزشی عمومی مسافران و همسفران کنگرۀ 60 نمایندگی فردوسی مشهد نگهبان: آقای جلیل درویش استاد: آقای کاظم نوروز پور دبیر: آقای حمید درودگر روز پنج‌شنبه مورخ 1395/07/29 در ساعت 17:00 با دستور جلسه: وادی دوم و تأثیر آن روی من آغاز بکار نمود.


 

سخنان استاد:

سلام دوستان کاظم هستم یک مسافر

خداوند را شاکرم برای فرصتی که مهیا شد تا در این جایگاه قرار بگیرم و بتوانم از دوستان آموزش بگیرم. امروز در جلسه مهمانانی از استانداری داریم و در خدمت این عزیزان هستیم. دستور جلسه امروز وادی دوم است. هرچقدر این وادی‌ها را دنبال می‌کنم و مجدد می‌نویسم، این وادی‌ها سنگین‌تر می‌شود و این سنگین‌تر شدن‌ها باعث جذابیت و پرانرژی‌تر شدن این وادی‌ها می‌شود. اگر بخواهیم در مورد وادی دوم صحبت کنیم، باید یک ریشه و پایه‌ای داشته باشد، که این ریشه وادی یک و تفکر کردن است و در وادی یک زمینه برای ما باز شد که، ما باید تفکر کنیم و تفکر باعث ایجاد یک ساختار می‌شود و برای هر حرکت و ساختاری باید یک تفکری وجود داشته باشد. این تفکر می‌تواند در جهت مثبت یا منفی باشد که اگر بخواهیم این مثبت و منفی بودن را برای خودمان بازکنیم، باید دو پارامتر وجود داشته باشد. یکی منابع و ذخایری که تفکر را پایه‌ریزی می‌کند و پارامتر دوم که خروجی‌ها و نتیجه‌ها است که می‌تواند مهر تأییدی بر اندیشه‌های آن ساختار بزند. با این پارامترها و با چشم‌انداز چند ماه می‌توان به مثبت یا منفی بودن آن پارامتر پی برد.

درجایی تفکر می‌کنیم و می‌خواهیم مشکلاتمان را حل کنیم، وقتی در مسیر مثبت بخواهیم قرار بگیریم با چالش‌هایی از جنس روزمرگی مواجه هستیم. بعدازاینکه چندین سال مواد مصرف کرده‌ام و قالب‌هایی را برای زندگی خودم در نظر گرفته‌ام و بعد به درمان مواد مخدر می‌پردازم، اولین چالشی که درگیر آن می‌شوم، روزمرگی‌ها است. من وقتی بعد از چندین سال، امروز به تغییر بپردازم و به دنبال تغییر در دوستان و تغییراتی در خانواده باشم، ممکن است به هیچی و پوچی برسم به این دلیل که اگر بخواهم درمان بشوم، باید رابطه‌هایم را تغییر بدهم و ممکن است کارم مختل بشود. وقتی بخواهم ساختار را تغییر بدهم، خیلی سخت است ولی در این وادی نشان می‌دهد که تغییر و حرکت با تفکرات مثبت امکان‌پذیر است. ما نمی‌خواهیم همه‌چیز را به‌یک‌باره تغییر بدهیم و به دنبال بهترین شغل، کار وزندگی برای خودمان به‌یک‌باره باشیم. اگر همه‌چیز به هیچ تبدیل‌شده است، می‌توانیم این هیچ‌ها را تغییر بدهیم ولی بین حماقت و صداقت هم فاصله نزدیک است و نمی‌خواهیم همه‌چیز را به‌یک‌باره تغییر بدهیم چون توان این کار را نداریم، اما همیشه باید در ته ذهن این وجود داشته باشد که اولویت ذهن من در این شرایط، درمان اعتیاد است.

اگر ناملایمات و مشکلاتی وجود دارد، علت وجود این مشکلات مصرف مواد مخدر بوده است. اگر این ایمان شکل بگیرد و به این ثبات برسیم، مطمئناً مشکلاتی که قابل‌رؤیت و لمس هستند به‌راحتی قابل‌تغییر است. وقتی به این باور برسم، میدانم که کار بزرگی را می‌خواهم انجام بدهم، کاری که هم‌خانواده و هم اجتماع و هم محیط شخصیتی‌ام را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد. پس این اولویت ارزشی زندگی برای من باید طراحی بشود. اگر به این هدف برسیم و بدانیم که می‌خواهیم به درمان اعتیاد برسیم و تغییراتی در گفتار و کردارمان شکل بدهیم، باید اولویت را درمان اعتیاد قرار دهیم. باایمان و باوری که پیدا می‌کنیم بعد از چند ماه یک سری مسائل مثبت مانند اعتماد خانواده را جذب می‌کنیم.


 

ولی بازهم ممکن است، آن هیچ در زندگی ما وجود داشته باشد و ممکن است با این تفکرات، که در زمان مصرف مواد همه‌چیز از قبیل شرایط کاری و مالی بهتر بود، مواجه شویم و آن هیچ‌ها دوباره به سراغمان خواهد آمد ولی در اینجاست که کنگره 60 و وادی‌های کنگره 60 می‌تواند به ما کمک کند، به این‌گونه که کسانی که در جلسات حضور دارند و امروز وادی دوم را مرور می‌کنند می‌توانند از وادی ناامیدی و هیچ بودن‌های زندگی عبور کند. ما باید بدانیم که مواد مخدر به من انرژی نمی‌دهد، مواد مخدر در وجود من یک ساختار منفی به وجود می‌آورد که در ایمان من روزنه ایجاد می‌کند تا بیشتر به سمت هیچ بودن بروم. پس برای ایمان و تفکر و اینکه هیچ را به همه‌چیز تبدیل کنم و محور را خودم قرار بدهم باید دو پارامتر را مدنظر قرار بدهم تا تفکرم بهینه بشود، که گفتیم این پارامترها، منابع خوب است، یعنی اینکه درزمانی که با هزاران مشکل به کلینیک‌های درمان مراجعه کردم و دست به دامن داروهای مختلف شدم، مگر نمی‌خواستم درمان بشوم؟ اما به این دلیل که پارامتر منابع خوب نبود، نتوانستم نتیجه بگیرم و بعد از گذشت چندین روز دیدم که من خواب مناسب ندارم و مشکلات خیلی زیادی در رابطه با جامعه و خانواده‌دارم که متوجه می‌شویم، مواد باعث این اختلالات در زندگی شدیم.

در ادامه جلسه  افتخار میزبانی عزیزان ومقامات محترم از استانداری خراسان رضوی جناب آقای دکتر سید کمال الدین حسینی و جناب آقای دکتر سید جواد حسینی را داشتیم.









سخنان جناب آقای دکتر سید کمال الدین حسینی (مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی )

من از اینکه در این جمع حضور دارم، از شما دوستان تشکر دارم و بسیار از این جمع انرژی می‌گیرم. همیشه سعی ما بر این بوده است که از این روش درمان دفاع کنیم و درواقع بهبودیافتگان، بهترین یاوران آسیب دیدگان هستند، که این بهترین روش برای موفقیت می‌باشد. من پیامی خدمت شما عرض می‌کنم، اگر تا امروز خیلی احساس تنهایی می‌کردید، ازاین‌پس احساس تنهایی نخواهید کرد چون جناب آقای دکتر حسینی، که در دوران اصلاحات مدیرکل دفتر اجتماعی بوده‌اند و بعد آن فرماندار شهر مشهد و شورای شهر سبزوار و مسئولیت‌های متعددی داشتند؛ با دیدگاه اجتماعی و رویکردهای اجتماعی به امور می‌پردازند. این نوید را به شهر مشهد و استان خراسان می‌دهم که آقای دکتر حسینی نگاه باز اجتماعی و عالمانه به موضوعات دارند و قطعاً امیدها را زنده کرده‌اند و آرزوی توفیق برای ایشان داریم.

سخنان جناب آقای دکتر سید جواد حسینی ( معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی )

من خیلی خوشحالم از اینکه امروز در حضور شما هستم، البته من با نوع کار و جنس کار شما تا حدودی آشنا هستم، هم به دلیل مسئولیت‌ها و هم به دلیل رشته تحصیلی و هم به دلیل علایقی که به این موضوعات داشتم. من بارها گروه‌های مختلف آسیبی و ترک اعتیاد را دیده‌ام و البته هرکدام از این گروه‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند، که باید در جهت پیشرفتشان از آن‌ها حمایت‌هایی بشود، اما کنگره 60؛ واقعاً منحصربه‌فرد می‌باشد، که اینجانب وصف حال شمارا از آقای دکتر حسینی که علاقه‌مند جمع شما می‌باشد، بسیار شنیده‌ام.کار شما در کنگره 60؛ دارای یک سری مشخصات خاص می‌باشد، که ازجمله حضور همسفران شما در کنارتان است و این همسفران بسیار علاقه‌مند به حضور در کنارتان هستند. هیچ‌کس ذاتاً علاقه‌مند نیست؛ که خود را به سمت مصرف مواد مختلف هدایت کند و چون خرید مواد مخدر، ازلحاظ اقتصادی و همچنین مصرف مواد مخدر به‌واسطه نگاه اجتماعی و نوع برخوردی که جامعه با مصرف‌کننده مواد مخدر خواهد داشت، برای او مشکل ایجاد خواهد کرد، اما با علم به این موضوع که مصرف مواد مخدر مشکل‌آفرین است، چرا افراد به سمت آن هدایت می‌شوند. دلایل مختلفی وجود دارد، اما یک دلیل عمده این است؛ که گاهی فشارها و مشکلات زندگی، که به هر دلیلی نتوانستیم، در مواجهه با آن‌ها، بر آن‌ها غالب بشویم، گاهی آن‌قدر ما را احاطه می‌کند که ما نیاز به رهایی از این مشکلات را در دنیای مواد مخدر جستجو خواهیم کرد. با مصرف مواد مخدر، موقتاً گرفتاری‌های ذهنی ما از بین خواهد رفت و بعد از اتمام اثر مواد دوباره تفکر به گرفتاری‌ها به سراغ مصرف‌کننده می‌آید و بعد مصرف دوباره مواد، اثرات احساس آرامش فکری، کمتر می‌شود و به این صورت به مواد وابسته می‌شویم و کم‌کم تمام هویت شخصیتی ما به این ماده متصل می‌شود.

زمانی که فرد گرفتار مصرف مواد مخدر شد، و بعد تصمیم به درمان و قطع مصرف می‌گیرد، پا در مسیر درمان می‌گذارد که بایستی دو کار را انجام بدهد، باید وابستگی جسمی و روانی خود را به مواد قطع نماید، که کار بسیار مشکلی است. طبق آمار بیش از 95 درصد افرادی، که با غیر روش‌هایی که شما در كنگره 60 طی می‌کنید، اقدام به ترک می‌کنند، اگر هم موفق به ترک شوند، دوباره بازگشت خواهند کرد؛ چون قطع رابطه جسمی و روانی بسیار مشکل است و یکی از دلایل این بازگشت به سمت مواد برچسبی است که جامعه به فرد می‌زند. در کنگره 60 کار بزرگی که انجام می‌شود، این است که همسفرانی را با خود همراه می‌کنید که واکنش‌های آن‌ها نسبت به مسافر بسیار منطقی است و هویت جدیدی را معنا می‌بخشد، که به تصمیم فرد در حال درمان بسیار کمک خواهد کرد و حضور این همسفران، یكی از مشخصات این تشکل می‌باشد. بخش دوم ویژگی کار کنگره 60؛ این است که، برای شکل‌گیری هویت دوستانی که تصمیم به درمان مواد مخدر می‌گیرند، فردی که در حال درمان به‌عنوان مسافراست، زندگی عادی خود را انجام می‌دهد و در کنار درمان می‌تواند؛ با این امکانات حرفه‌ای و روش درمان درست به زندگی بپردازد. کمک به بازتوانی و هویت پردازی فرد در حال درمان، در کنار زندگی فرد اتفاق می‌افتد، این وجه ممیزی بسیار ارزشمندی است. در این تشکل، نوع خدمات و رفتارهای جمعی و گروهی به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی اتفاق می‌افتد، که موفق‌ترین شیوه بازآفرینی شخصیتی است و به دنبال جامعه سالم و بهینه‌سازی زندگی خود است. شما پیروزمندانه‌تر از افرادی که وارد این وادی نشده‌اند، زندگی خواهید کرد.

خداوند در قرآن می‌فرمایند "ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین" به این معنی که، انسانی که من خلق کردم و تمام نیازها و استعدادها و سلایقش را می‌دانم، ممکن است در مسیر آسیب قرار بگیرد و انسانی که طعم آسیب را چشید، بعد تصمیم گرفت از این مسیر برگردد، من او را بیشتر از انسانی، که در این مسیر قرار نگرفته است، دوست دارم و در آیاتی دیگر نیز می‌فرماید:" که این‌چنین انسانی را خطاهایش را ثواب رقم می‌زنم".

کسی که مصرف‌کننده مواد مخدر است، در معرض آسیب‌های خطرناک فراوانی است. حال که شما مصرف‌کننده شده‌اید و در سفر اول و در این مسیر درست قرارگرفته‌اید، مشمول رحمت الهی قرار خواهید گرفت. شخصیت شما دوباره بازسازی‌شده وزندگی شما با یک ایمان درست تولدی دوباره یافته است و شاید بتوان گفت: که شما مقرب تر در نزد خدا هستید، پس برای ما هم دعا کنید. من این نوزایش انسانی، معنوی، پر رحمت، پر هویت و شکافنده را از صمیم قلب به شما و همسفران و گردانندگان این مجموعه تبریک می‌گویم و از صمیم قلب برای همگی شما آرزوی توفیق و زایش توفنده، جهنده و تکامل‌یافته از خدای بزرگ و امام رئوف حضرت ثامن‌ و ضامن خواستارم.





ضمناً در ادامه جلسه، مراسم اهدا گل نمادین رها یافتگان روز چهارشنبه مورخ 1395/07/28 از طرف گروه مرزبانی، توسط ایجنت محترم نمایندگی و آقای دکتر سید جواد حسینی و آقای دکتر کمال‌الدین حسینی برگزار گردید.
















 

نگارش: مسافر مهدی قنبری                  
تصویر بردار: مسافر مجید سجادی
نمایندگی فردوسی مشهد

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .