English Version
English

عملکرد سیستم ایکس؛ در باب دستور جلسه هفتگی

عملکرد سیستم ایکس؛ در باب دستور جلسه هفتگی

برای درمان هر نوع بیماری اولین گام، تشخیص بیماری است. درواقع باید مشخص شود بیماری چیست، و بر چه عضو و بافت‌هایی آسیب رسانده است، و در ادامه روش و متد درمان انتخاب بهترین دارو با کمترین عارضه تجویز گردد.

اعتیاد نیز بیماری است. پس ابتدا باید بدانیم چه نوع بیماری است و چه قسمت‌هایی آسیب‌دیده و چه دارویی و به چه اندازه‌ای بایستی مورداستفاده قرار گیرد و طول درمان چقدر است.

کنگره ۶۰ معتقد است اعتیاد بیماری چندوجهی است. درواقع سه پارامتر اصلی در انسان با مصرف مواد مخدر دچار تخریب می‌شود که شامل جسم، روان و جهان‌بینی است. برای درمان بایستی این سه پارامتر که تشکیل مثلث درمان را می‌دهند به تعادل برسند.

اما در قسمت جسم و فیزیولوژی، مهم‌ترین تخریب مصرف مواد مخدر بر عملکرد سیستم ایکس است. البته عملکرد سیستم ایکس ازنظر علمی کاملاً شناخته‌شده نیست به همین دلیل آقای مهندس حسین دژاکام که مبتکر و ارائه‌کننده این نظریه هستند نام آن را فرضیه ایکس گذاشته‌اند اما برای آشنایی بیشتر و روشن شدن مطلب به بخش کوچکی از عملکرد سیستم ایکس که شناخته‌شده اشاره می‌کنم.

سیستم ایکس چیست؟ سیستم تولیدکننده مخدرهای طبیعی بدن، غدد و مجموعه هورمون‌ها و نوروترانسمیترها (واسطه‌های شیمیایی یا ناقل‌های عصبی) در فضای بین سیناپسی است.

غدد، شامل غدد درون‌ریز و برون‌ریز است. غده‌های درون‌ریز، هورمون‌ها را تولید می‌کنند و هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که وارد جریان خون می‌شوند و متابولیسم و فرآیندهای قسمت‌های مربوطه را کنترل می‌کنند. غده‌های درون‌ریز شامل:

هیپوفیز: به‌عنوان رییس سایر غده‌ها عمل می‌کند و مسئول کنترل رشد بدن است و در قاعده مغز قرار دارد.

هیپوتالاموس: رابط بین دستگاه‌های عصبی و غدد درون‌ریز است.

غده پینه آل یا غده صنوبری: تولیدکننده ملاتونین است که چرخه خواب‌وبیداری را تنظیم می‌کند و در عمق مغز قرار دارد.

غده تیروئید و پاراتیروئید: کنترل‌کننده غلظت خون؛ کلسیم و فسفات بدن است و در گردن قرار دارد.

غده فوق کلیوی: تنظیم‌کننده نمک و قند خون؛ کنترل استرس و ضربان قلب است و بالای کلیه قرار دارد.

غده لوزالمعده یا پانکراس: کنترل‌کننده آنزیم‌های گوارشی برای هضم غذا و تنظیم‌کننده گلوکز خون است و پشت معده قرار دارد؛ و چند غده دیگر.

بخش دیگری از عملکرد سیستم ایکس، تولید مواد شبه افیونی و ضد درد است که به‌طورکلی در سیستم عصبی شامل دستگاه عصبی مرکزی (شامل مغز و ساقه مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی (شامل ساقه مغز و نخاع) و همچنین در نورون‌ها (سلول‌های عصبی واقع در مغز و رشته‌های عصبی) تولید می‌شود. این مواد شیمیایی تولیدشده که پیام عصبی هستند بایستی توسط نوروترانسمیترها به نقاط موردنظر انتقال یابند. مواد شبه افیونی مانند اندورفین، دینور فین، انکفالین، دوپامین، سروتونین، استیل کولین، اپیورفین، آدرنالین و ...

با توضیحات بالا می‌توان گفت سیستم ایکس عملکرد بسیار وسیعی دارد. درواقع تعادل جسمانی، روحی و روانی، گفتاری و رفتاری حتی نحوه راه رفتن، سخن گفتن، سرحالی و کسلی، شادی یا غم، عشق یا نفرت و ...تحت تأثیر مستقیم عملکرد سیستم ایکس قرار دارد. گویی سیستم ایکس مانند ستون‌های یک ساختمان است که سقف یعنی جسم و روان روی آن قرار دارد.

کنگره ۶۰ معتقد است انسانی که دارای سیستم ایکس سالم با عملکرد مناسب است گویی در بهشت قرار دارد و برعکس انسانی که سیستم ایکس ضعیف دارد گویی در جهنم قرار دارد.

حال بهتر است بدانیم ارتباط مصرف مواد مخدر با عملکرد سیستم ایکس چیست؟

در مقاله صورت‌مسئله اعتیاد که آقای مهندس دژاکام آن را تشریح و تبیین کرده اند، اعتیاد جایگزینی مزمن است. درواقع مصرف مکرر مواد مخدر باعث می‌شود سیستم ایکس، تولید مواد شبه افیونی را کاهش و درنتیجه مخدر بیرونی جایگزین می‌گردد، بنابراین مصرف مواد مخدر باعث عدم تعادل غدد در تولید هورمون‌ها و ارتباط و هماهنگی با یکدیگر می‌شود. همچنین نورون‌ها و نوروترانسمیترها در تولید و انتقال پیام‌های عصبی دچار بحران می‌شوند. به‌طور مثال فرد مصرف‌کننده با قطع ناگهانی مواد دچار عوارض زیادی مانند بی‌خوابی می‌شود چون سروتونین، استیل کولین و آدرنالین توسط سیستم ایکس تولید نمی‌شود.

کنگره معتقد است روان تابع جسم است مانند سوارکار و سوار. لذا با درمان جسم، روان نیز درمان می‌شود. البته حضور در کلاس‌های آموزشی، مشارکت، خدمت و ورزش به این امر کمک می‌کند، اما ضلع سوم که جهان‌بینی است در واقع دیدگاه و تفکر است که هم بر روان و هم بر جسم و سیستم ایکس اثرگذار است که بادانش و علم کنگره و خواست و تلاش فرد به تعادل می‌رسد و شخص نسبت به خود، خانواده، جامعه و هستی و خداوند، دیدگاه متعادل پیدا می‌کند.

امید که با تأسیس آکادمی کنگره ۶۰ فرضیه ایکس شکافته شود و به‌صورت علم در تمام دنیا در درمان بیماری اعتیاد مورد استفاده قرار گیرد.

علمی که تجربه‌شده باشد سند بدون نقص است

 

با احترام: کمک راهنما مسافر علی جمالی

نمایندگی شیخ بهایی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .