English Version
English

ادموند و هلیا؛ از تالیف تا رونمایی

ادموند و هلیا؛ از تالیف تا رونمایی

به نام خدا

روز جمعه 22 مرداد‌ماه مراسم رونمایی از نمایشنامه ادموند و هلیا، با حضور نویسنده اثر و در میان جمع پرشور اعضای کنگره 60، جمعی از هنرمندان، نویسندگان و اساتید دانشگاه برگزار گردید.

نمایشنامه ادموند و هلیا، جدیدترین کتاب منتشرشده از آقای مهندس دژاکام، اثری ملودرام است که با نگرشی نو و استعاری به داستان خلقت انسان و مفاهیم عمیق فلسفی پیرامون آن می‌پردازد.

پایان تألیف این اثر، به نقل از نویسنده ، به خردادماه سال 91 برمی‌گردد، اما درخواست مجوز رسمی برای چاپ کتاب از جانب انتشارات دژاکام، در بهمن‌ماه سال 1394 به وزارت فرهنگ و ارشاد تحویل گردید. حدود یک ماه بعد، یعنی اسفندماه 94، در کمترین زمان ممکن، با درخواست انتشار کتاب، بدون کوچک‌ترین حذفیات و سانسور موافقت گردید. در فروردین‌ماه سال 95، تصویر روی جلد کتاب نیز بدون تغییر، از سوی مراجع رسمی مجوز گرفت، تا کتاب راهی مراحل ویرایش و اصلاحات برای چاپ نهایی شود. نمونه اولیه کتاب چاپ شده و مورد بازبینی قرار گرفت. برخلاف اظهارنظر عوامل چاپ، که پیشنهاد ریز شدن سایز فونت نوشتار، برای کمتر شدن حجم کتاب و کمتر شدن هزینه چاپ، جهت سود ناشر را داشتند، آقای مهندس دژاکام رفاه حال خوانندگان را در نظر گرفتند و کتاب را با فونتی درشت‌تر از فونت استاندارد، روانه مرحله نهایی چاپ کردند.

دست‌اندرکاران چاپ و نشر، معتقد بودند کتاب نباید با تیراژ بالا چاپ شود، زیرا با توجه به سابقه شمار نمایشنامه‌ها در کشور، این موضوع را موجب شکست ناشر می‌دانستند، اما نشر دژاکام با قاطعیت و اطمینان، شمار 10000 جلد را برای چاپ اول این اثر در نظر گرفت، تا نمایشنامه با این تیراژ در تیرماه 1395 به چاپ برسد.

تاریخ رونمایی کتاب، از طریق سایت و سایر رسانه‌های کنگره 60 از ماه‌ها پیش اعلام شده بود، و اعضای کنگره برای رسیدن این تاریخ روزشماری می‌کردند. اما نه تنها اعضای کنگره 60، بلکه تقویم‌های هنر نمایش و نشر کشور نیز در این گاه‌شماری سهیم بودند، چرا که این اولین شمار نشر یک نمایشنامه با این تعداد محسوب می‌گردد.

صبح روز جمعه 22 مردادماه، همه مقدمات مراسم رونمایی، اعم از آماده سازی جایگاه، تدارکات و مقدمات لازم برای ضبط خبری این رویداد، در پارک طالقانی و توسط اعضای کنگره 60 فراهم شده بود. گفتنی است به همت سرویس خبری سایت کنگره 60 ، این مراسم به صورت پخش رادیویی زنده،  همزمان در سراسر کشور از سایت کنگره قابل دریافت و شنیدن بود.

ساعت 10 صبح مراسم رونمایی با حضور خانواده دژاکام، دیدبانان و اعضای کنگره 60، همچنین جمعی از هنرمندان، نویسندگان و اساتید دانشگاه آغاز گردید. مهمانان ویژه این مراسم هنرمندان شناخته‌شده عرصه تئاتر و نمایش کشور آقایان بهرام ابراهیمی، امید زندگانی، علی گرجی، ابوالفضل جمشیدی و سرکار خانم بهناز پور فلاح و همچنین دکتر امیر دژاکام بودند.

پس از تلاوت آیاتی چند کلام‌الله و پخش سرود ملی کشور، مراسم با سخنرانی آقای محسن زهرایی ویراستار نمایشنامه ادموند و هلیا آغاز شد. آقای زهرایی ضمن خوشامدگویی به میهمانان و حضار، از اجرای برنامه نمایشنامه خوانی زنده این اثر، توسط هنرمندان تاتر حاضر در جلسه را خبر دادند.

پس از اجرای بسیار زیبا و جذاب برنامه نمایشنامه خوانی توسط هنرمندان تئاتر کشور، آقای مهندس دژاکام، بنیان کنگره 60 و نویسنده کتاب ادموند و هلیا، به ایراد سخنرانی پرداختند. مهندس دژاکام، پس از احوال‌پرسی و خوشامدگویی به حاضرین، به امیر دژاکام و گروه هنرمندان خیرمقدم گفته و از اجرای برنامه نمایشی ایشان قدردانی کردند. ایشان پیرامون اثر تألیفی خود گفتند:

در رابطه با نمایشنامه ادموند و هلیا باید بگویم؛ که من اصلاً نه نمایشنامه‌نویس هستم و نه قصه‌نویس، تنها می‌خواستم که چندین موضوع بسیار مهم فلسفی را بیان کنم، اگر این مفاهیم در قالب کلمات سنگین بیان می‌شدند، قابل‌اجرا و مطالعه نبودند، ولی هنگامی‌که به زبان نمایشنامه درآمدند مفاهیم خیلی روشن و آشکار شد.

یعنی اینکه ما می‌توانیم توسط هنر نمایش، این مطالب را به اطلاع عموم برسانیم که به عقیده من شعر و هنر، نمایشنامه و نویسندگی، همه به همین دلیل به خدمت گرفته‌شده است، که یکسری از مفاهیم را به انسان‌ها منتقل بکنند.

سپس آقای مهندس دژاکام، فروش اولین جلد از کتاب نمایش‌نامه ادموند و هلیا را به نفع حساب زمین آکادمی کنگره 60، در تهران و شهرستان‌ها، به مزایده گذاشتند. مراسم مزایده که بسیار پرشور هیجان و در میان شادی و تشویق حاضرین در جلسه انجام می‌شد، با پیشنهاد 5 میلیون تومانی توسط آقای محمد جعفری شروع شده و با شرکت آقایان سلامی، دولت‌آبادی، بهزاد، محمدرضا و آقای یاراحمدی ادامه پیدا کرد، تا اینکه در نهایت نمایشنامه با قیمت بی‌سابقه یک صد و دوازده میلیون تومان توسط آقای یاراحمدی خریداری شد. از آقایان وحید دولت‌آبادی و محمدرضا جعفری نیز که در این مزایده، هر کدام مبالغ جداگانه‌ای را تحت عنوان فروش دوم و سوم از کتاب، برای زمین آکادمی پرداخت کردند، تقدیر شد.

آقای مهندس در ادامه فرمودند؛ 3000 جلد کتاب برای ارائه مراسم رونمایی کتاب امضاشده است که در تهران، اصفهان، مشهد، بوشهر، اهواز، آبادان و کرمان به فروش خواهد رسید.

گفتنی است که اولین جلد نمایش نامه ادموند و هلیا در اصفهان نیز در مراسم مزایده‌ای با مبلغ 11 میلیون تومان و در مشهد به مبلغ 26 میلیون تومان به فروش رسید.

پس از پایان مراسم مزایده، خانم شانی دژاکام، طراح تصویر روی جلد کتاب نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور میهمانان و اعضای حاضر در جلسه، خاطره خودشان از نقاشی تصاویر کتاب 60 درجه توسط خانم شاکه مارگاری را بیان کردند. ایشان ضمن بیان علاقه‌شان به هنر و تصویرگری در مورد چگونگی خلق تصویر روی جلد کتاب گفتند:

زمانی رسید که پدرم فرمودند؛ طراحی این کتاب را امروز شما بکش، زیرا امروز می‌توانی این کار را انجام دهی. کشیدن آن تصویر کار من نبود زیرا اعتقادم بر این است که هر تصویری که کشیده یا خلق می‌شود، یکجایی در هستی موجود می‌باشد و نقاش یا خالق اثر به هنگام کشیدن تصویر، در آن موج یا سیگنال قرارگرفته است، برای من هم همین اتفاق افتاد، و من هم انجام وظیفه کردم و خیلی سپاسگزارم که این فرصت در اختیار من داده شد.

در ادامه امید زندگانی، یکی از هنرمندان خوب عرصه تئاتر، موسیقی، سینما و تلویزیون، ضمن ابراز شادی از شرکت در این مراسم و اجرای نمایش، از استاد خود آقای امیر دژاکام به نیکی قدردانی کرده و گفت:

هیچ کارت بانکی یا طلای زردی نمی‌تواند این افتخار را به من بدهد که بتوانیم در کنار آقای دژاکام و دوستان و همکاران دوست‌داشتنی، چنین حرکتی را در عرصه فرهنگ و ادب انجام دهیم. اما چشم دل مردم به قلم و قلم‌فرسایی هنرمندان روشن است و من خیلی خوشحال هستم و افتخار می‌کنم که زیر سایه استاد دژاکام و همکاران عزیزم تریبون کوچکی شدم.

امیر دژاکام، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و استاد مطرح و محبوب تئاتر کشور نیز در مراسم رونمایی کتاب، پیرامون نشر نمایش ادموند و هلیا ابراز خوشحالی کرد و آن را یک اتفاق بزرگ و بی‌نظیر در خانواده تئاتر و نمایش کشور در 100 سال اخیر قلمداد کرد. وی با اظهار اینکه تیراژ نمایشنامه‌های موجود در کشور تعدادی معادل 1000 نسخه است و رقمی حد اکثر تا حد 5 میلیون تومان فروش می‌کنند، با شور و حال خاصی گفت:

امروز بغض گلوی من را گرفت که یک جلد از نمایشنامه‌ای صد و دوازده میلیون تومان فروخته شد. این یک اتفاق بزرگ است و واقعیت این است که هنرهای نمایشی سخن اول و آخر مدیاهای(رسانه‌های تصویری) جهان را خواهد زد، چون تنها صورت زنده است که در جهان باقی‌مانده است و بقیه دیجیتال شده‌اند، این تنها هنری است که ما نفس در نفس روبروی یکدیگر قرار می‌گیریم.

او همچنین از برادر بزرگ خود مهندس دژاکام به عنوان یکی از مردان بزرگ نام برد و گفت:

این سخنان به خاطر این نیست که او برادر من است که نسبت برادری من و او یک نسبت بسیار دور است. بنده دست او را می‌بوسم، خاک‌پای او هستم که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. کشور ما امروز دچار جنگ خاموش شده و انواع قرص‌ها و مواد مخدر، گلوله‌هایی هستند که می‌آیند و به بچه‌های ما می‌خورند. بچه‌هایی که کشته می‌شدند و ما بلندشان می‌کردیم و روی شانه‌هایمان می‌گذاشتیم و تشییع جنازه‌شان می‌کردیم، امروز همان بچه‌هایمان کشته می‌شوند و ما از آن‌ها روی برمی‌گردانیم.

این یک جنگ است و جنگ خیلی اساسی‌ای هم هست و حسین سردار این جنگ است. دست‌مریزاد پهلوان، دست‌مریزاد سردار.

سخنان تأثیرگذار آقای امیر دژاکام همراه با تشویق حاضرین در مراسم، حس شعف و محبتی وصف‌ناشدنی را در فضای برگزاری مراسم رونمایی کتاب جاری ساخته بود.

در پایان مراسم رونمائی از کتاب نمایشنامه ادموند و هلیا با حضور بنیان کنگره 60 و خانواده دژاکام انجام پذیرفت.

نمایشنامه ادموند و هلیا، نگرش وسیع و عمیقی پیرامون انسان و نیروهایی که با آن سر و کار دارد به دست می‌دهد، نگرشی که به جرئت می‌توان گفت برای نخستین بار در چنین قالب و مدلی به صورتی نغز و بی‌نظیر بیان شده است. این اثر نه تنها می‌تواند پیام‌رسان رهایی از بندهای درد و رنج جهالت برای انسان‌ها و الهام‌بخش جان‌های جوینده و کاوشگر برای شناخت خویش باشد، بلکه می‌تواند نقطه عطفی در ارتباط جامعه فرهنگی، هنری و دانشگاهی با دانش ناب کنگره 60 قلمداد شود.

از آن گذشته نمایشنامه ادموند و هلیا، مطابق با اظهارنظر اهل فن، مایه فخر و مباهات فرهنگ کتاب‌خوانی، هنر نمایش و صنعت نشر در کشور،  و همچنین نقطه عطف و امیدی برای فعالان این عرصه محسوب می‌گردد.

به بنیان کنگره، خانواده دژاکام و همه متصدیان تهیه و توزیع این کتاب و برگزارکنندگان این مراسم؛ خدا قوت و تبریک عرض می‌نماییم.

 

امین حمله داری
وب سایت کنگره 60

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .