English Version
English

خدمت تاثیرگذار؛ گفتگو با مدیر وبلاگ نمایندگی شیخ بهایی

خدمت تاثیرگذار؛ گفتگو با مدیر وبلاگ نمایندگی شیخ بهایی

مصاحبه با کمک راهنما مسافر علی جمالی مدیر وبلاگ شعبه  شیخ بهایی به بهانه‌ی هفته سایت

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

سلام دوستان علی هستم یک مسافر .تخریب 20 سال  - آنتی ایکس مصرفی تریاک متادون قرص - 16 ماه باراهنمایی استاد محمد فنایی به روش دی اس تی و داروی اپیوم سفر کردم - رشته ورزشی والیبال - رهایی 4 سال و 6 ماه و چند روز .

تاکنون چه خدمت‌هایی در کنگره انجام داده‌اید ؟

با خدمت‌های محدود سفر اول شروع کردم اواخر سفر اول دبیر لژیون شدم و در سفر دوم دبیری - نگهبانی - بخش نشریات و الآن کمک راهنما هستم .

 

از خدمت‌هایتان درزمینهٔ وبلاگ بگویید ؟

در اواخر سفر اول که دبیر لژیون بودم وبلاگ لژیون توسط یکی از بچه‌ها راه‌اندازی شد که پیشنهاد شد در وب لژیون هم کارکنم که انجام دادم و در سفر دوم در وبلاگ شعبه سلمان فارسی ادامه پیدا کرد و پس از ورود به شعبه شیخ بهایی به‌عنوان مدیر وبلاگ شروع به خدمت کردم .

 

خدمت در وبلاگ چه دستاوردی برای شما داشته است ؟

این صحبت را شنیده‌اید که وبلاگ نویسان خدمت گذاران چراغ خاموش کنگره‌اند . این خدمت زیاد دیده نمی‌شود بسیار زمان‌بر است و باید زمان زیادی برای آن گذاشت و در منزل و بیرون از کنگره هم باید برای آن‌وقت بگذاری . مهم‌ترین دستاوردش این بود که مطالب به‌خوبی برایم جا می‌افتاد و در یادگیری من تأثیر داشت . چون یک‌بار می‌نوشتم و آن را تایپ می‌کردم  و چون دیده نمی‌شد و تشویقی از بیرون نداشت ((به خاطر دیده نشدن)) صبر مرا بالا برد و باعث شد ظرفیت کمک راهنمایی را پیدا کنم . شاید اگر در وبلاگ کار نمی‌کردم ظرفیت کمک راهنمایی را پیدا نمی‌کردم .

 

یک مطلب چه مراحلی را باید طی کند تا آماده ثبت شود ؟

شاید خیلی از دوستان ندانند مطلبی که روی وب قرار می‌گیرد چه مراحلی را باید طی کند تا آماده شود . به‌عنوان‌مثال یک گزارش کارگاه آموزشی یا جشن تولد باید در جلسه ضبط شود  نویسنده آن را گوش دهد و روی کاغذ بیاورد تایپ شود و روی وب قرار بگیرد سپس عکس‌های آن انتخاب شود و مراحل اضافه کردن عکس به گزارش سپری شود و توسط من ویرایش نهایی شود تا روی وب قرار گیرد . می‌توان گفت یک گزارش تولد بیش از 6 ساعت وقت چند نفر را می‌گیرد تا روی وبلاگ قرار گیرد و مراحل دیگری دارد تا روی سایت کنگره قرار بگیرد . یک سری مطالب هم هست که کم‌تر زمان می‌برد اما پستی نداریم که کم‌تر از نیم ساعت زمان ببرد اگر مشکلات فنی مثل قطع اینترنت وجود نداشته باشد .

 

به نظر شما چرا این دستور جلسه بین دستور جلسات سالیانه کنگره قرارگرفته است ؟

یکی از اهداف کنگره 60 رشد علمی و معنوی کنگره است و مطالبی که روی سایت قرار می‌گیرد مطالب به‌روز کنگره است که می‌تواند قابل‌استفاده برای کل دنیا باشد . می‌تواند پیام درمان و نوید رهایی را و اینکه اعتیاد درمان قطعی  دارد را به‌کل دنیا برساند  و همچنین می‌توان تبادل‌نظر کرد باکسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند . بنابراین اعضایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اعضای به‌روز هستند . از طرفی چون تعداد اعضاء یک نمایندگی  افرادی که در کارگاه‌های آموزشی نمی‌توانند مطالب را درک کنند  می‌توانند از سایت هم استفاده کنند .

این دستور جلسه به این خاطر گذاشته‌شده که اول اعضای کنگره از سایت استفاده کنند و دوم اگر شخصی در این فضا خدمت کند بسیار در امر تکامل یادگیری و آموزش آن شخص تأثیرگذار است . من پیشنهاد می‌کنم به‌واسطه این دستور جلسه افرادی که از این بستر استفاده نمی‌کنند  استفاده کنند و بهره کافی را ببرند .

 

به نظر شما مخاطبان سایت و وبلاگ‌های کنگره چه کسانی هستند ؟

یک بخش افرادی که به دنبال درمان اعتیاد هستند ؛ شامل فرد مصرف‌کننده یا خانواده‌های آنان که با مراجعه به فضای مجازی دنبال راه درمانند . بخش دوم پزشکان و متخصصین و دانشجویان هستند که می‌خواهند در این زمینه علمشان را بالا ببرند بخش سوم اعضای کنگره 60 هستند و بخش چهارم عامه مردم

 

سایت کنگره و وبلاگ‌های نمایندگی‌ها چه کمکی به تازه واردین می‌کنند ؟

در سؤال قبل عرض کردم کسانی که به سایت کنگره مراجعه می‌کنند کسانی هستند که به دنبال راه درمان می‌گردند یا کسانی هستند که در پی درمان عزیزشان هستند چون فضای مجازی اطلاعات غلط زیادی در این زمینه به اشخاص می‌دهد ساده‌ترین راه و بهترین منبع برای درمان سایت کنگره است که از این طریق می‌توانند به آدرس شعب دسترسی پیدا کنند و با روش درمان آشنا شوند .

 

در وبلاگ شعبه تعامل خوبی بین مسافران و هم‌سفران در بخش نوشتن مطالب وجود دارد . این تعامل ناشی از چیست ؟

تقسیم‌کار . ما از زمانی که در وبلاگ شروع به فعالیت کردیم یک مسئول در بخش هم‌سفران داریم که تقریباً به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند و به نحو احسن این کار را انجام می‌دهند که همین‌جا از مسئول بخش هم‌سفران کمال تشکر رادارم و اگر هم تعاملی لازم بوده در شعبه صحبت شده و کار وبلاگ در بخش هم‌سفران به‌خوبی انجام‌شده است .

 

برای کسانی که با اینترنت آشنایی ندارند و می‌خواهند از سایت استفاده کنند چه توصیه‌ای دارید ؟

ممکن است عده‌ای بگویند ما نمی‌توانیم از کامپیوتر استفاده کنیم و از اینترنت وحشت دارند . فکر نمی‌کنم کسی باشد که گوشی هوشمند نداشته باشد . کافی است یک‌بار مراجعه کند یا آدرس انگلیسی را تایپ کند یا به‌صورت فارسی سرچ کند یا یک‌بار پیش کسی بنشیند که با اینترنت آشناست وقتی وارد شد مطالب فارسی است . به‌راحتی می‌تواند از مطالب استفاده کند .

 

 اگر کسی بخواهد در وبلاگ خدمت کند باید از کجا شروع کند ؟

 توصیه می‌کنیم از وبلاگ لژیونی شروع کند اگر وبلاگ لژیونی ندارند با هماهنگی راهنما یک وبلاگ برای لژیون بسازند تا مطالبشان را ببینیم و کم‌کم در وب شعبه هم از ایشان استفاده می‌کنیم .

 

به‌عنوان مدیر وبلاگ چه قدر از تعامل وبلاگ شعبه با سایت کنگره 60 راضی هستید ؟

آن‌ها باید راضی باشند . امیدوارم کاری که باید انجام می‌شده را انجام داده باشیم . منبع تغذیه‌ی سایت کنگره وب‌های شعب هستند . با توجه به اینکه هر شعبه یک مدیر دارد و مدیر یک نام کاربری در سایت کنگره دارد مطلب را به‌صورت چرک‌نویس روی سایت قرار می‌دهیم و اگر مسئولین  صلاح بدانند آن را روی سایت کنگره قرار می‌دهند . فکر می‌کنم تعامل خوبی داشته‌ایم کمتر از یک سال است از زمانی که بلاگفا مشکل پیدا کرد و ما بر روی میهن بلاگ فعالیت می‌کنیم می‌گذرد . از آن زمان سایت کنگره هم یک فضایی از سایت را به شعب اختصاص داده که اگر میهن بلاگ هم مشکلی پیدا کرد برای مطالب شعب مشکل پیش نیاید. بیش از 160 مطلب برای سایت در یک سال اخیر ارسال کرده‌ایم که بالای 70 درصد آن روی سایت قرارگرفته است  . فکر می‌کنم آمار خوبی است و سعی کرده‌ام مطالبی که قابل‌استفاده باشد را ارسال کنم . من فکر می‌کنم تعامل خوبی داشته‌ایم .

 

لطفاً از آمار و عملکرد وب شعبه بگویید ؟

در یک سال اخیر 730 پست بر روی وب شعبه قرار داده‌ایم  که تقریباً 50 گزارش کارگاه آموزشی عمومی داشتیم که 30 تا35 تولد داخل آن بوده حدود 100 کارگاه آموزشی خصوصی مسافران داشته‌ایم  50 کارگاه آموزشی خصوصی هم‌سفران داشته‌ایم 50 مقاله در باب دستور جلسات هفتگی داشته‌ایم بیش از 30 مصاحبه داشته‌ایم بیش از 50 دل نوشته و سی‌دی‌های آموزشی و گزارش تصویری مراسم‌ها و ماه رمضان و اخبار و اطلاعیه‌ها و.... . خدا را شکر هیچ کارگاه آموزشی یا مطلبی  نبوده که در وب قرار نگیرد یا گزارش کارگاه آموزشی ثبت‌نشده باشد . سعی کرده‌ایم همه کارگاه‌ها و اتفاقات شعبه را پوشش دهیم و خدا را شکر با کمک نویسندگان وبلاگ که با ما همکاری کردند و حمایت مسئولین شعبه توانسته‌ایم این وظیفه را انجام دهیم .

 

از آمار بازدید وب شعبه راضی هستید ؟

 آمار بازدید پایین وب شعبه نمایش داده‌شده  مثلاً آمار بازدید امروز 400 بازدید .این آمار مربوط می‌شود به باز شدن وبلاگ در هر بار مثلاً اگر شخصی 10 بار وارد وب شود 10 تا آمار به آمار بازدید اضافه می‌شود . بالاترین رقم آمار بازدید نزدیک 500 بازدید در روز بوده است . با توجه به این‌که ممکن است یک نفر چندین بار واردشده باشد آمار وب شعبه بسیار پایین است . مثلاً یک گزارش تولد گذاشته‌ایم 6 تا 7 ساعت زمان برده است 2 یا 3 نظر می‌گذارند این راضی‌کننده نیست . بهتر است پستی را که استفاده می‌کنیم یک نظر هم بگذاریم تا نویسنده‌ای که زحمت‌کشیده انرژی بگیرد  . امیدوارم باوجوداین دستور جلسه آمار بازدید هم در وب شعبه و هم در سایت کنگره بالا برود .

 

شما وب لژیونی فعالی دارید این فعالیت را چگونه انجام می‌دهید ؟

من از زمانی که اجازه خدمت کمک راهنمایی را گرفتم و لژیون راه افتاد چون خودم در وبلاگ فعالیت می‌کردم بلافاصله وب لژیونی را راه‌اندازی کردم و سعی کردم از بچه‌هایی که دوست داشتند در این فضا کار  کنند  استفاده کنم و تجاربشان را به کار بگیرم و اگر کسی هم علاقه‌مند بودند ولی وارد نبودند سعی کردم به آن‌ها آموزش بدهم تا در این فضا فعالیت کنند . سعی می‌کنیم در لژیون از مطالبی که گفته می‌شود گزارشی تهیه کنیم و روی وب لژیون قرار دهیم این کار باعث شد کسانی که در این فضا خدمت می‌کنند در سفر دوم ماندگار شوند و چند نفرشان هم در آزمون کمک راهنمایی قبول شوند.

 

آیا شده از خدمت در این بخش ((فضای مجازی)) خسته بشوید ؟

در دنیای مجازی با یک ماشین سروکار دارید که احساسی هم ندارد . خیلی وقت‌ها مشکلات فنی پیش می‌آید و کار گره می‌خورد ولی بیشتر از آن ؛زمانی است که مطلبی گذاشته می‌شود  دیده نمی‌شود و آمار بازدید و نظرات نسبت به حجم اعضای کنگره کم است . بله شده خسته شوم اما این هم یک بخش آموزشی است که هدفت را فراموش نکنی و آن مقطع را پشت سر بگذاری .

 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و عصر ارتباطات چشم‌انداز سایت و وبلاگ‌های کنگره را چگونه می‌بینید؟

چند سال پیش که سایت کنگره راه‌اندازی شد امکانات امروز نبود و مطلبی که آقای مهندس صحبت می‌کردند حدود یک هفته طول می‌کشید تا روی سایت قرار بگیرد الآن به‌صورت آنلاین آقای مهندس تهران صحبت می‌کنند فایل صوتی آن روی سایت گذاشته می‌شود یا نوشتار آن پس از دو سه ساعت روی سایت گذاشته می‌شود و این به‌روز بودن را نشان می‌دهد شما از طریق اینترنت اگر اعتیاد یا درمان اعتیاد را سرچ کنید بلافاصله سایت  کنگره باز می‌شود و این یعنی جهانی‌شدن کنگره . فضای مجازی فضای محدودی نیست و مطلبی که گذاشته می‌شود را همه دنیا می‌بینند . اینجاست که صحبت آقای مهندس مصداق پیدا می‌کند : بزرگ‌ترین شعبه کنگره 60 سایت کنگره است.

 

صحبت آخر ؟

از شما تشکر می‌کنم که وقتتان را در اختیار بنده گذاشتید و تشکر می‌کنم از ایجنت قبل آقای شوشتری و مرزبانان دوره گذشته که همکاری خوبی را در این زمینه با ما داشتند و امیدوارم  با همکاری آقای امینی ایجنت شعبه و مرزبانان در محل جدید شعبه یک فضایی به‌عنوان اتاق وب شعبه در اختیارمان قرار دهند تا فعالیت‌ها بهتر و به‌روزتر انجام شود . این قول را به ما داده‌اند . از همه وبلاگ نویسان هم در بخش هم‌سفران و هم در بخش مسافران تشکر می‌کنم . بیش از 60-70 نفر در  یک سال گذشته با ما همکاری کردند و صادقانه خدمت کردند . اگر کاری انجام می‌شود زحمت این عزیزان است .  امیدوارم موفق باشند .و در پایان هفته سایت را به جناب مهندس و همه خدمتگزاران در این بخش و کل اعضاء تبریک عرض می‌کنم .

 

تهیه گزارش : مسافر مجتبی 
 وب نمایندگی شیخ بهایی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .