English Version
English

کارو تحصیل لازمه کسب قدرت - در باب دستور جلسه هفتگی

کارو تحصیل لازمه کسب قدرت - در باب دستور جلسه هفتگی

با سپاس وستایش خداوند مهربان ، ابتدا لازم می‌دانم کمی در رابطه باقدرت در این دستور جلسه صحبت کنم .قدرتی که اینجا از آن صحبت شده قدرتی نیست که به‌واسطه‌ی آن بتوانیم بر دیگران تحکم یا زورگویی کنیم ،بلکه منظور از قدرت در اینجا قوی بودن و توانمند بودن ازنظر نیروهای درونی و بیرونی است و به عبارتی رسیدن به تعادل است .قدرتی که با کمک آن بتوانیم تصمیمات درست  درباره مصالح و برنامه‌ریزی خانواده و در جهت خدمت به خلق استفاده کنیم .چراکه به گفته آقای مهندس در نظام طبیعت ضعیف پایمال است و شکست می‌خورد و قوی پیشرو است .

حالا چگونه می‌توان قدرت را به دست آورد ؟ یا بهتر بگوییم چگونه می‌شود قوی شد ؟باکار و تحصیل 

بحث کار و اشتغال در زندگی انسان جایگاه مهمی دارد و هر انسانی در طول حیات خود باید عهده‌دار کاری یا شغلی باشد ، چراکه هر جزء در هستی و جامعه در حال کار کردن است و هستی را اجزاء آن می‌چرخاند .انسان به‌وسیله کار کردن هم به اداره‌ی زندگی خویش و رفع نیازهای خود می‌پردازد وهم به جامعه و دیگران خدمت می‌کند و به‌واسطه‌ی درآمدی که از کار کردن به دست می‌آورد به انرژی بالاتر و قدرت می‌رسد .به گفته استاد امین پول در جهان مادی برابر است باانرژی در صور پنهان انسان . 

 از طرف دیگر کار کردن وسیله‌ای است برای ایجاد روابط اجتماعی با دیگران. کار کردن فرد را اجتماعی می‌کند و اجتماعی شدن توانایی فرد را در انجام  وظایفش بالا می‌برد و شیوه‌های زندگی کردن در جامعه را به او یاد می‌دهد.خودباوری و اعتمادبه‌نفس را در فرد افزایش می‌دهد.و این‌ها یعنی رسیدن به قدرت و قوی شدن !!

و اما تحصیل در این دستور جلسه به  معنای کسب علم و دانش است که این تحصیل علم می‌تواند آکادمیک یا مدرسه‌ای باشد و یا اینکه غیررسمی و به‌صورت مطالعه‌ی روزانه باشد.تحصیل شاید دانایی به همراه نداشته باشد ولی آگاهی می‌آورد و توانایی انسان را افزایش می‌دهد .

کار، تحصیل و قدرت باهم مثلثی را تشکیل می‌دهند که اضلاع آن باهم ارتباط دوطرفه و تنگاتنگ دارند .به این معنا که ما اگر قدرت داشته باشیم می‌توانیم کارکنیم و اگر کارکنیم می‌توانیم کسب درآمد کنیم و به تحصیل علم بپردازیم و با تحصیل علم می‌توانیم ازنظر کاری جایگاه بهتری به دست آوریم و طبیعتاً باکار بهتر و تحصیل بیشتر قدرتمندتر می‌شویم !! یعنی هر سه این‌ها باهم باید باشند تا زندگی انسان در تعادل باشد .

و اما دیدگاه کنگره در رابطه باکار و تحصیل مسافر و هم‌سفر : مسافری که برای درمان وارد کنگره می‌شود اگر شاغل است باید به شغل خود ادامه دهد .زیرا درروش درمانی کنگره ،فرد تحت درمان می‌تواند مثل آدم‌های عادی به کار خود بپردازد و نیازی نیست که مدتی را در خانه بخوابد .اگر مسافر بیکار است باید به کار بپردازد یا حداقل بعد از درمان به کار برگردد.آقای مهندس می‌گویند اگر کسی به کنگره آمد و درمان شد و وضع مالی او درست نشد ، یعنی درمان درست صورت نگرفته است یا شاید موقع آن نشده است و ممکن است 4 یا 5 سال طول بکشد .در کنگره بعد از درمان حتماً وضع مالی افراد خوب می‌شود .

آقای مهندس اعتقاددارند اگر کسی در زندگی کار نمی‌کند و فقط مصرف‌کننده است حتماً مشکلی دارد .

ازنظر کنگره 60 کار کردن هم‌سفر بیرون از منزل هیچ منعی ندارد فقط باید با رضایت و اجازه همسرش باشد .هم‌چنین هم‌سفر می‌تواند ادامه تحصیل بدهد ، اما باید این مسئله را در نظر داشته باشد که در سفر اول (دوره درمان) اولویت با درمان مسافر است و کار یا تحصیل او نباید لطمه‌ای به روند درمان وارد کند .

آقای مهندس همیشه همه‌ی مسافران و هم‌سفران را توصیه به ادامه تحصیل می‌کنند و مسافران وهم سفران زیادی هم بوده‌اند که در کنگره به ادامه تحصیل پرداخته‌اند و مدارک بالای دانشگاهی را کسب نموده‌اند .درنهایت مسافر وهم سفر در کنگره می‌توانند کار کنند و ادامه تحصیل بدهند اما توجه داشته باشند که در سفر اول اولویت با درمان است و در سفر دوم با رعایت تعادل اشکال ندارد .به این معنا که پرداختن به کار و تحصیل نباید آن‌ها را از دیگر وظایفشان (مادر ،پدری ،همسری و...) غافل کند و با رعایت تعادل بین همه این نقش‌ها به کار و تحصیل بپردازند .

و اما نکته آخر: اگرچه کار کردن و ادامه تحصیل برای انسان لذت‌بخش است و منجر به کسب درآمد و پول شده و در ادامه به او قدرت می‌دهد ولی مراقب باشیم که این قدرت تبدیل به گره قدرت نشود .قدرت برای ما ابزاری برای فخرفروشی و آزار و اذیت دیگران و تحقیر آن‌ها نباشد .بلکه با تکیه به این قدرت و اعتمادبه‌نفس ناشی از کار و تحصیل به دیگران کمک کنیم و از آن برای خدمت به خانواده وهم نوعان خود استفاده کنیم .اگر کار و تحصیل انسان را نرم کند ارزشمند است ولی اگر او را تبدیل به انسانی سخت و عاری از محبت کند ، ارزش چندانی ندارد.

 

درخت هر چه پربارتر افتاده‌تر !!!

 

یادمان باشد که پرداختن به این امور همه برای تکامل ماست نه هدف دیگری !اگر غیرازاین باشد هدف و قبله خود را گم‌کرده‌ایم !!

 

با احترام - کمک راهنما هم‌سفر فاطمه ق 
 ویرایش: وب نمایندگی شیخ بهایی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .