English Version
English

گزارش عملکرد لژیون لیدی جونز آقایان مورخ 95/04/11

گزارش عملکرد لژیون لیدی جونز آقایان مورخ  95/04/11

بنام خدا



جلسه این هفته لژیون لیدی جونز آقایان (لژیون مهدی سلطانی) با استادی حسین آقا رأس ساعت 8:00 با دستور جلسه ” جویدن و تأثیر آن بر روی سیستم سیری مغز ” در تاریخ 11-04-95 برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

کسانی که بین غذا از آب استفاده می‌کنند مشکلشان نجویدن غذاست، همچنین پیام سیری از طریق جویدن به مغز می‌رسد، سطح آب بزاق از یک سطحی که پایین‌تر می‌آید پیام سیری به مغز می‌رسد، کسانی که غذا را خوب می‌جوند مشکلات سیستم گوارش را ندارند و دیگر اینکه میوه و سبزی‌ها و گوشت حتماً باید خورد شوند و درغیراینصورت مشکل ایجاد می‌کنند و چربی‌ها اگر خوب جویده نشوند، در مسیر مری می‌مانند و باکتری جذب می‌کنند، عملیات هضم از جویدن شروع می‌شود و نه از معده.
تعداد جویدن غذا مربوط به نوع غذایی ست که می‌خوریم، بعضی غذاهای آبکی باید کمتر و بعضی غذاهای سفت را باید بیشتر بجویم.
من قبل از سفر جونز چون غذا را می‌بلعیدم، اکثراً دل‌درد می‌شدم، مسئله بعدی اسیدهای معده است که در اثر جویدن بیشتر ترشح می‌شوند.
من قبل از جونز همیشه‌ترشی معده را داشتم، اما اکنون با جویدن ترشی معده‌ام کم شده و هضم غذا بهتر انجام می‌شود.

خلاصه مشارکت دوستان:
محمد: در خانواده ما جویدن معنی خاصی نداشته و اکثراً غذا را می‌بلعیم، و همگی مشکل روده یا معده داشتیم، بعضاً دارو مصرف می‌کنیم و بعضاً مدارا می‌کنیم، من در اوایل سعی می‌کردم 32 بار لقمه را بجوم، وکلا مشکلات معده‌ام حل شد، افزایش جذب ویتامین، حفظ وزن، سلامت دندان‌ها، کم‌تر مصرف شدن انرژی، کاهش باکتری‌های روده و لذت بردن از غذا.
پرویز: ابزار جویدن دندان است و من در زمان مصرف مواد، زیاد به بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی‌دادم و از این حیث خسارت زیادی به دندان‌هایم وارد شد و بعد از سفر ایکسم بخشی از دندان‌هایم ترمیم شد، من قبلاً دندان‌هایم را موقع درد می‌کشیدم و جای خالی دندان‌هایی که کشیدم، خیلی اذیتم کرد. اما درهرصورت سعی کردم با همین مقدار هم‌غذا را بهتر بجوم.
حسن: برای من همیشه یک سؤال بود چرا فرد مصرف‌کننده بعد از گذاشتن کنار مواد چاق می‌شود، به ما گفته‌شده، داخل بزاق دهان سرتونین است، در زمان مصرف مواد مخدر انسان احساس سیری می‌کرد، سرتونینی که داخل بزاق ما است، کار مواد مخدر را می‌کند و معده می‌فهمد چه زمانی سیرشده و سیگنال‌ها را به مغز می‌فرستد، در سفر دوم ما فقط به ندای درونمان گوش می‌سپاریم، و لقمه‌ها را نمی‌شماریم و شاید این به دلیل همان بزاق دهان است. من همیشه فکر می‌کردم چرا اول دندان‌های آسیاب خراب است، دلیل آن این است که اکثراً جویدن را در دندان‌های آسیایی انجام می‌دهیم، درصورتی‌که باید اول این کار توسط دندان‌های پیشین و نیش انجام شود تا نهایتاً دندان‌های آسیایی غذا را خرد کند، راجع به جویدن خیلی مسائلی هست که در حال حاضر آن را درک می‌کنم. مطلب مهم دیگر اینکه بدن ما دو عدد هورمون ترشح می‌کند که اعلام گرسنگی و سیری را به مغز می‌رساند؛ گریلین درزمانی که غذا می‌خوریم، سطحش کم می‌شود تا به صفر برسد و سپس لیپیتین ترشح می‌شود تا سیری احساس شود و این فرایند بیست دقیقه طول می‌کشد. یعنی ما بیست دقیقه قبل سیر شدیم و سیگنال آن الآن به ما می‌رسد. و تنها جویدن است که این زمان را به مغز می‌دهد.
نیما: جویدن اگر به‌درستی انجام نشود، باید بین غذا آب بخوریم و درنتیجه هضم غذا دچار مشکل خواهد شد و من امروز با هر دو طرف دهانم می‌جوم.
مسعود: بین جویدن و نجویدن یک سری مشکلاتی است که بخش مهمی از آن آرامش قبل از غذاست، آرامش ذهن و خوردن میان وعده، باعث می‌شود با آرامش بهتری سمت غذا برویم، غذایی که نجویده شود، وارد روده بزرگ می‌شود و دفع می‌شود و درنتیجه احساس سیری نمی‌کنیم، کسانی که غذا را خوب نمی‌جوند، دور کمرشان چاق‌تر است، غذاهایی که خوب جویده می‌شوند باعث شکسته شدن چربی‌ها شده و درنتیجه داخل روده کوچک، عملیات جذب غذا صورت می‌گیرد، غذاهای بزرگ عمدتاً در معده می‌مانند و فاسد می‌شوند و در بلندمدت باعث سرطان روده هم می‌شود، با نجویدن قسمت گوارش ما دچار مشکلات فراوانی می‌شود. زمانی که ما آدامس می‌جویم بزاقی دردهان تولید می‌شود که باعث ایجاد مشکلاتی در روده و معده می‌شود.


علی: قبلاً من رقابت داشتم بر سر سریع خوردن غذا ولی امروز الگویی شده‌ام که فرزندان من هم عادت غذایی من را یاد گرفته‌اند عاداتی از قبیل جویدن، آب نخوردن و … من در سفرم، حتی با نصف شدن غذایم، احساس سیری می‌کنم و این به دلیل خوب جویدن است.
مهدی سلطانی: من تجربه‌ای که داشتم در اوایل سفر بعضی افراد مثلاً می‌گویند من 40 لقمه می‌خورم و وقتی می‌گویم خوب غذا را بجو، می‌بینند که تعداد لقمه‌هایشان به 25 رسیده  فقط با جویدن!! بعضی‌اوقات بدن ما احساس سیری را گم می‌کند و احساس خفگی می‌کنیم. بدن ما بسیار هوشمند است ولی متأسفانه ما بعضی اوقات بیش‌ازحد به آن غذا می‌دهیم که نیازی هم ندارد.
امیر: سرمنشأ یک سیستم گوارشی سالم از جویدن شروع می‌شود، من قبل از آمدن به کنگره، همیشه می‌خواستم غذا به‌اندازه‌ای که من سیر می‌شوم در سفره باشد و اگر غذا در سفره نبود، اشتهای من کور می‌شد، یعنی تا زمانی که غذا می‌آمد احساس سیری می‌آمد. در لژیون جونز فهمیدم یکی از دلایل خوردن آب بین غذا همین نجویدن است. همین دلیل برای من کافی ست که غذا را بجوم، دلیل دیگر آن این است که با خوردن آب بین غذا، اسید معده رقیق می‌شود و همچنین حجم معده زیاد می‌شود و سیر نخواهیم شد. تغذیه نامناسب بیشترین آسیب را به بدن وارد می‌کند و همین جویدن یکی از آداب تغذیه مناسب است.
محمد: سریع غذا خوردن در جهان امروز خیلی رایج است و معمولاً کسانی که ترافیک کاری دارند دوست دارند سریع غذای خود را بخورند و برای همین غذا را خوب نمی‌جوند و معمولاً غذاهای آماده را سریع می‌خوریم، متأسفانه اکثراً به دلیل گرفتاری حتی زمان غذا را فراموش می‌کنیم، و با غذاهای فوری و … فقط شکم خود را سیر می‌کنند و اکثراً دچار مشکل می‌شوند، من قبلاً به دلیل همین مسائل ورم معده داشتم و امروزه خوشبختانه بانظمی که در اینجا یاد گرفته‌ام، این مشکلاتم کمتر شده، میان وعده کمک بسیاری به ما خواهد کرد، من قبل از ورود به لژیون جونز هیچ لذتی از غذا نمی‌خوردم و دو ماه زمان برد تا بتوانم ریزه‌خواری را حذف کنم؛ لقمه‌ها را بشمارم و خوب بجوم، و عادات بدغذایی را داشتم و این ناخودآگاه بر روی زندگی خصوصی من تأثیر خود را گذاشته بود و در این لژیون نظم یکی از مهم‌ترین چیزهایی بود که در اینجا فراگرفتم و کم‌کم مشکلات گوارشی من رفع شد. حضوردرلژیون هم بسیار برای من کمک‌کننده بود.
رامین: من در محل کارم می‌بایست سریعاً، غذا را بخورم و همین باعث شده بود وزنم اضافه شود، ترک سیگار هم در اوایل باعث پرخوری می‌شود، مواردی که در من باعث تند خوردن می‌شود، یکی کنار نگذاشتن قاشق بین هر لقمه است و دیگری غذای داغ خوردن و همچنین فلفل و ادویه با غذا خوردن است. آرامش قبل از غذا خوردن هم خیلی مهم است که حس ضعف در اثر پایین آمدن قند خون آرامش انسان را به هم می‌زند، و زیاد خوردن قند هم باعث ترشح زیاد انسولین و ضعف می‌شود، استفاده از قندهای طبیعی بسیار مهم است و میان وعده مناسب ولع را از بین خواهد برد.
مهدی سلطانی: بعضی غذاها مثل ماکارونی همین کار را می‌کند و یک‌دفعه انسولین را بالا می‌برد و باعث می‌شود انسان احساس ضعف کند و برای همین مدتی ست ماکارونی نمی‌توانم بخورم چون هم احساس ضعف می‌کنم و هم نمی‌شود این غذا را به‌درستی جوید.
پرویز: من در اثر نجویدن غذا آب و نوشابه زیادی بین غذا می‌خوردم و سفرم خیلی خوب شده.
مهدی سلطانی: من در ماه رمضان خیلی چیزها فراگرفتم و در ساعت‌هایی که روزه هستم؛ سیستم ایکس بازسازی می‌شود، خیلی از آدم‌ها مثل بچه‌های کوچک احساس گرسنگی می‌کنند و به هم می‌ریزند، در ماه رمضان هم انسان کمی به هم می‌ریزد و در این حالت انسان گره‌هایش را می‌تواند ببیند، مثلاً من خیلی از رفتارهای زشتم را در زمان به هم ریختنم دیدم، پیشاپیش عید را به همه شما تبریک می‌گویم.
امروز یکی از بهترین جلسات در چندین سال گذشته بود و کسی صحبت تکراری نکرد و یکی از دلایل آن کم بودن تعداد افراد بوده، از همه شما ممنونم.
بدن انسان آن‌قدر هوشمند است که شاید باور نکنید، چندی پیش یک مستند دیدم که واقعاً شاهکار بود، نشان می‌داد که ما در مقابل بیماری‌ها کار خاصی انجام نمی‌دهیم و خود بدن هوشمندانه این کار را انجام می‌دهد، پس اگر بدن ما درست‌کار کند به این راحتی دچار مشکل نخواهیم شد، در ایران از هر سه نفر دو نفر مشکل اضافه‌وزن دارند، و در آینده نزدیک بار مالی زیادی بر روی سیستم درمانی ممکنت خواهد شد، و در کشورهای اروپایی به‌جای هزینه‌هایی درمان، هزینه‌هایی صرف پیشگیری می‌کنند.
هر مسئله‌ای علاوه بر صور آشکارش، صور پنهانش هم خیلی مهم است، همه صحبت‌هایی که اینجا شد را همه می‌دانند، ولی چون در صور پنهانشان اتفاق خاصی نیفتاده، به دانایی مؤثر نرسیده‌اند.
امروزه شتاب عجیبی در تمام دنیا شروع‌شده، ولی متأسفانه تخریب این سرعت روزافزون زیاد است و نمونه بارز آن تخریبی ست که به محیط‌زیست دنیازده‌ایم، و سال‌های بعد نتیجه این مشکلات را خواهیم دید و امروزه در کشورهای پیشرفته ساعات کار را کم کرده‌اند و باعث پیشرفت هم شده است و فهمیده‌اند این شتاب باعث تخریب خواهد شد.
پس یکجایی باید جلوی این شتاب را بگیریم، عجله باعث می‌شود هوشیاری را از بین ببریم، و نتوانیم فکر نکنیم، پس شتاب باعث می‌شود ما خیلی از فرمان‌ها را به‌درستی انجام نمی‌دهیم.
چیزی که باعث می‌شود بدن از حالت نرمال خارج شود، نقض فرمان‌هاست و نقض فرمان باعث شرک می‌شود و از آن به بعد برای عقلمان شریک گذاشته‌ایم، و پس از گذشت زمان ساختار قوی می‌شود و باعث بسته‌شده حس می‌شود و ارتباط ما با دنیای بیرون قطع می‌شود و احساس سیری گم می‌شود و درنتیجه نقض فرمان‌ها تغذیه‌ای مثل جویدن، شروع می‌شود.نفس اماره هم در آن لحظه افکار را می‌ریزد و باعث می‌شود، غذا را سریع بخوریم.
فرمان‌ها تغذیه‌ای 10-12 تا بیشتر نیست و اگر اجرا نکنیم، حسمان بسته می‌شود یعنی حس سیری در وجود ما گم خواهد شد، خیلی از شماها در اوایل هرچه می‌خوردید سیر نمی‌شدید و برای درست شدن، باید آرام‌آرام این مسیر را برگردید و یکی از فرمان‌ها همین درست جویدن است، جویدن در روز اول خیلی سخت است، اما با تمرین آن درست می‌شود برای همین می‌گوییم موقع غذا خوردن تلویزیون نگاه نکنید یا صحبت نکنید چون تمرکز شمارا از دست می‌دهد و این با تمرین کردن و نقطه تحمل کسب کردن به دست خواهد آمد. و این عادت آرام‌آرام جزو ضمیر ناخودآگاه می‌شود.
جویدن باعث می‌شود من مسئولیت کار خود را انجام دهم و من مسئولم غذا را بجوم و پایین بدهم، بقیه کار را بدن انجام خواهد داد، یکی از دلایل خوب نجویدن هم لقمه بزرگ و همچنین لقمه داغ است.
برای غذا خوردن خود وقت بگذارید، یعنی باید همان‌طور که برای خانه و ماشین، قیافه و وسایلم ارزش قائل می شوم، برای جسم خودم هم اهمیت قائل شوم.
آخرین مطلب هم در لحظه زندگی کردن است، جویدن چون باعث درک لذت غذا خوردن می‌شود، در لحظه زندگی کردن است و برای همین بیشترین لذت را خواهیم برد و در این صورت نفس اماره نخواهد توانست کاری بکند.

تهیه و تنظیم گزارش: حمید تاج مسافر لیدی جونز، ره‌جوی آقای مهدی سلطانی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .