English Version
English

شیشه؛ بازار سیاه

شیشه؛ بازار سیاه

خدایا خسته‌ام! از راهی که رفته‌ام نجاتم بده، ای‌کاش آگاه بودم و می‌دانستم که:

این راه چقدر سرد و سخت است، در حال جان کندنم

همه‌چیزم شیشه ایست: شادی‌ام شکستنی است خوشبختی‌ام شکستنی ایست

لبخندم شیشه ایست،لاغریم شیشه است ، پرحرفی‌ام شیشه ایست

خدایا : خسته شدم از این درمان‌های شیشه‌ای، راهی جلوی پایم بگذار

به کنگره 60 خوش‌آمدی

امروز می‌بینم که شیشه یکی از انواع مواد مخدر پرمصرفی است که می‌توان با تأسف مصرف آن را در بین تمام اقشار جامعه اعم از زنان ، مردان، دانشجو، دانش‌آموز و... مشاهده کرد

قبل از هر چیزی باید بدانیم که اصلاً شیشه چیست  و چرا در طول چند سال  اخیر در جوامع و به‌ویژه در کشور ما  شیوع پیدا کرد؟؟

شیشه ماده مخدری از خانواده آمفتامین‌هاست. آمفتامین در زمان جنگ جهانی دوم به‌عنوان  یک دارو  برای بالا نگه‌داشتن سطح انرژی سربازان استفاده می‌شد بعد از گذشت زمان و مشخص شدن عوارض خطرناک آن به‌عنوان دارو کنار گذاشته شد و برای به دست آوردن مواد مخدر از آن استفاده شد که یکی از مهم‌ترین  آن‌ها اکستازی  می‌باشد  که بعد از چند سال  که مردم توجه اثرات تخریبی و خطرناک  آن شدند کنار  رفته و ماده دیگری به نام شیشه پا به عرصه گذاشت.

همان‌طور که میدانیم شیشه در آزمایشگاه‌های غیرقانونی و در زیرزمین و آشپزخانه‌ها منازل به‌راحتی  ساخته می‌شود. درست است که در ترکیبات شیشه به‌هیچ‌وجه مرفین به کار نمی‌رود اما بسیار اعتیادآور است.

قاچاقچیان مواد با این شعار که شیشه حاوی مرفین نیست مصرف آن را تبلیغ می‌کنند و متأسفانه بسیاری از افراد  ناآگاه در اثر نداشتن آموزش کافی خواسته یا ناخواسته در دام  این ماده  محرک می‌شوند واقعیت این است که شیشه یک ماده محرک اعتیادآور است

مصرف شیشه بیش از هر نوع ماده مخدر دیگری در مغز تخریب ایجاد می‌کند تخریب بیش از حد سیستمهای دوپامینرژیک و سروتونینرژیک در بخش‌هایی از مغز ازجمله هیپوتالاموس که مرکز  کنترل احساسات و نیروی جنسی است باعث می‌شود مصرف‌کننده‌های شیشه  در دو زمینه یا دو فاز  اصلی وارد توهم شوند البته از دید خودشان توهم نیست.

شیشه موجب افزایش آزادسازی دوپامین در بدن می‌شود البته موادی مانند تریاک هم باعث افزایش آزادسازی دوپامین می‌شود اما افزایش دوپامین با صرف تریاک 4 برابر و در شیشه 11 تا 14 برابر افزایش می‌یابد، پس بیشترین خطر مصرف شیشه افزایش ترشح از  حد  این ماده در بدن است.

اثرات ناشی از مصرف شیشه:معمولاً  بیمار چشم‌های قرمز، چهره برافروخته و عرق‌آلود، دهانی خشک، دندان‌ها و لثه‌هایی خراب دارند.

تند صحبت می‌کنند و زود عصبانی می‌شوند و در کوتاه‌مدت به دلیل آشفتگی‌های ذهنی فراموش‌کاری مسئولیت‌ناپذیر بودن- پرخاشگری- توهم – موقعیت اجتماعی – شغلی  تحصیلی و حتی روابط زناشویی او به خطر می‌افتد

بیمار چیزی را می‌بیند و می‌شنود که وجود خارجی ندارد، او اعتقادات عجیب‌وغریبی پیدا می‌کند مثلاً فکر می‌کند می‌تواند آینده‌اش را پیش‌بینی کند، ذهن دیگران را به‌راحتی  بخواند، فکر می‌کند که دیگران قصد آزار و اذیت او رادارند یا همسرش به او  خیانت می‌کند، این افراد از بی‌خوابی و ناتوانی در خواب رنج می‌برند،بی‌اشتهایی شدید و کاهش وزن رعشه و لرزش دست، افسردگی و اضطراب، پیری زودرس، خشونت، افزایش آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌های عفونی( به دلیل نقص سیستم ایمنی) ضعف حافظه و یادگیری، نارسایی کبد و کلیه، تشنج و..

شیشه در دسته مواد مخدر نمی‌باشد در دسته مواد مخرب است چون هم به فرد تخریب زیادی وارد می‌شود و هم به اطرافیان او...

شیشه‌ای‌ها اکثراً همه مردم  را دشمن خود می‌دانند و فکر می‌کنند انسان‌های دانایی هستند اما اعتیاد به شیشه کمتر به جسم آسیب می‌رساند و بیشتر جنبه روانی دارد.

ازآنجایی‌که شیشه در مراحل اولیه مصرف و اعتیاد  با کمترین تغییر در ظاهر افراد برعکس مواد مخدری چون تریاک  اقبال زیادی کسب کرده بود فروشندگان و تولیدکنندگان مواد هم به تبلیغات خود دامن زدند و این ماده را وسیله‌ای برای لاغری و زیبایی معرفی کردند برای اینکه در ظاهر قشر عظیمی را به آرزوهایشان برساند که در رأس  آن‌ها زنان قرار داشتند و بدین‌وسیله مصرف این ماده تقریباً همگانی شد.

امروزه خانواده‌های  گرفتار این ماده صنعتی معتقد هستند  که اگر اطلاع‌رسانی درست گرفته بود جوانشان در این گرداب غرق نمی‌شد.

از دیدگاه کنگره60  که امروزه توانسته باافتخار بسیاری از مصرف‌کنندگان شیشه را درمان نماید شیشه یک ماد مخدر بسیار قوی و خطرناک است که تنها دارو برای  درمان آن  داروی اوتی  است.

کنگره 60 معتقد است  که تخریب از طرف هر نوع موادی که باشد ( شیشه – قرص – تریاک و...) روی سیستم شبه افیونی  بدن تأثیر می‌گذارد و باید این سیستم  به حالت طبیعی  و تعادل بازگردد. در این راستا شربت اوتی بهترین دارو برای درمان  این بیماران  است. در کنگره طول زمان برای  درمان موضوع بسیار مهمی است چراکه این سیستم فرصت لازم  را برای بازسازی  پیدا می‌کند.

و برای  به تعادل رسیدن فرد سه مؤلفه جسم روان و جهان‌بینی فرد باید هر سه  باهم به تعادل برسند.

و این نیاز به آموزش گرفتن در کنگره و سپری شدن زمان دارد . فرد در این مدت هم درمان می‌شود و با آموزش‌هایی که کسب کرده دانایی او بالا رفته و به تعادل  و آرامش لازم می‌رسد و حتی بهتر از گذشته.

آموزش‌های کنگره 60 مخصوصاً برای درمان یک بیمار شیشه‌ای  بسیار الزامی  و مهم است زیرا تخریب روحی و روانی در این  شخص  خیلی بیشتر است.

به امید روزی که همه مصرف‌کنندگان و خصوصاً مصرف‌کنندگان شیشه در کنگره به درمان برسند.

نویسنده: همسفر طاهره

نگارنده: همسفر سولماز

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .