English Version
English

جویدن

جویدن

بنام خدا


امروزه اکثر مردم وعده‌های غذایی خود را سرپایی و یا در مسیر رفتن به سرکار میل می‌کنند حتی گاها  در زندگی‌های پرمشغله امروزی خیلی مواقع وعده‌های غذایی مثل صبحانه، ناهار و شام را باعجله و در بین فعالیت‌های روزانه گنجانده می‌شوند و یا در کنار تماشای تلویزیون یا در حین کار جلوی کامپیوتر باعجله و گاها با استرس فراوان صرف می‌شود و چنانچه وعده‌های غذایی خود را باعجله میل می‌کنید در حقیقت خودتان را از مزایای بسیاری محروم کرده‌اید و تاز مانی که غذا خوردن را نسبت به هر کار دیگری در اولویت دوم قرار دهید این مشکل ادامه خواهد یافت.
دفعات جويدن روي قدرت مغز نيز تأثیر می‌گذارد. همه ما می‌دانیم که بايد قبل از قورت دادن غذا آن را خوب جويد؛ عمل جويدن، باعث شکسته شدن مواد غذايي به ذرات کوچک مي‌شود تا آنزيم‌هاي گوارشي بتواند واکنش نشان دهد و درنتیجه به هضم غذا کمک کند. با جويدن غذا، عصب مغز پيغام ارسال مي‌کند سپس مغز از طريق عصب بلندي که به معده وصل مي‌شود به معده پيغام ارسال مي‌کند تا عمل ترشح اسيد آغاز شود. با جويدن غذا، بزاقي توليد مي‌شود که با مواد غذايي مخلوط مي‌شود تا به غلظت مناسبي براي هضم شدن برسد.
هنگامی‌که آرام غذا می‌خوریم، بدن ما آرام است و به سيستم عصبي که هاضمه را تحريک می‌کند، اجازه می‌دهد کار خود را به بهترين شکل انجام دهد؛ اما اگر غذا باعجله صرف شود، دستگاه عصبي سمپاتيک تحريک مي‌شود. درنتیجه بدن به‌طور کامل به حالت آماده‌باش درمی‌آید و انرژي به سمت قلب، مغز و عضله‌ها منحرف مي‌شود درحالی‌که روند عملکرد رشته‌هاي عصبي هاضمه متوقف مي‌شوند. درواقع دستگاه عصبي سمپاتيک مانع از ترشح اسيد معده مي‌شود و درنتیجه فرد احساس ناراحتي می‌کند. اين امر در برخي موارد به اسپاسم‌هاي دردناک روده‌اي مي‌انجامد چون سريع غذا خوردن و نجويدن درست غذا باعث مي‌شود هواي بيشتري وارد شکم شود و از همه مهم‌تر سریع خوردن غذا مانع از چشیدن طعم واقعی غذا می‌شود اما مصرف هسته‌تر غذا موجب می‌شود که از صرف غذا لذت بیشتری ببریم.
کامل جویدن غذا در حقیقت اولین قدم برای پروسه هضم غذا هست و اگر لقمه‌های غذایی بدون جویدن بلعیده شوند نه‌تنها مواد مغذی در لقمه‌ها محبوس می‌گردند بلکه جذب آن‌ها را کاهش می‌دهند و سبب اختلالات هضمی، رشد بیش‌ازحد باکتری‌ها و تولید گاز می‌گردد. بنابراین جویدن کامل غذا و مصرف آهسته وعدهایی غذای از عوامل حفظ سلامتی بدن است  و حتی موجب کوچک شدن محیط دور کمر می‌شود
برای عبور مواد غذای از معده می‌بایست دریچه معده باز باشد و جویدن  مناسب غذا به انجام این پروسه و سیگنال‌های مؤثر در آن کمک می‌کند. پس بدانیم که غذا سبب می‌شود که مغز سیگنال‌هایی را به پانکراس و معده برای ترشح اسیدها ئ آنزیم‌های هضمی بفرستد و هر چه غذا برای مدت طولانی‌تری در معرض زبان و دستگاه چشایی باشند و هر چه مدت‌زمان طولانی‌تری هر لقمه را بجوید این سیگنال‌ها قوی‌تر می‌گردند و نتیجه حاصله از سیگنال‌های قوی‌تر نیز منجر به ایجاد مولکول‌های قابل‌هضم‌تر و سوءهاضمه و رفلکس اسیدی کمتر و جذب غذای بالاتری صورت می‌گیرد.
آنزیم‌های موجود در بزاق دهان و عمل جویدن کمک می‌کند تا غذا شکسته شود و جویدن صحیح نقش مهمی در هضم و درنهایت سلامت بدن ایفا می‌کند و هنگامی‌که با جویدن کامل، غذا شکسته می‌شود روده‌ها راحت‌تر مواد مغذی را به خود جذب می‌کند چون برخی مواد غذایی مانند گوشت، مغز میوه‌ها و برخی سبزی‌ها خام به‌طور کامل در معده شکسته نمی‌شوند و نیاز به جویدن کامل و بیشتری دارند. همچنین جویدن صحیح کمک می‌کند تا چربی‌ها شکسته شوند و مشکل گوارشی ایجاد نگردد.
بدن برای هضم غذا انرژی زیادی مصرف می‌کند و اگر غذا درست جویده نشود سیستم هاضمه مجبور است انرژی بیشتری صرف کند و برای شکسته شدن غذا سخت‌تر کار می‌کند اما غذایی که به‌خوبی جویده شده است در سیستم هاضمه به‌راحتی حرکت می‌کند و نکته دیگر اینکه روند آرام جویدن برای حفظ سلامت دندان‌ها مفید است و به استخوان‌های فک استحکام می‌بخشد و بزاقی که هنگام جویدن دردهان تولید می‌شود برای از بین بردن باکتری‌های دهان لازم است و هر چه باکتری کمتری دردهان باشد تراکم جرم و احتمال پوسیدگی دندان‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.
اگر غذا به‌خوبی جویده نشود به دلیل بزرگ بودن ذرات آن، هضم کامل در معده سخت‌تر می‌شود و. مواد غذایی هضم نشده باعث افزایش باکتری در روده‌ها شده و درنتیجه علائم مختلفی مانند نفخ، اسهال، یبوست، درد معده و مشکلات عدیده گوارشی دیگری بروز می‌‌کند.
آدامس جويدن روي عملکرد روده‌ها اثر منفي مي‌گذارد. جويدن آدامس باعث ترشح اسيد معده مي‌شود اما چون غذايي خورده نمي‌شود اسيد مازاد ترشح مي‌شود. اين امر سبب التهاب ديواره معده، زخم معده، درد و سوءهاضمه مي‌شود. آدامس‌ها اغلب حاوي ماده‌اي به نام سوربيتول هستند و اين ماده بدون جذب وارد روده مي‌شود و نفخ و گاز معده ايجاد مي‌کند.
مسافر لیدی جونز مسعود مصطفی
لژیون درمان چاقی با متد dst جناب سلطانی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .