English Version
English

همایش : شناخت اعتیاد و پیشگیری از آن

همایش : شناخت اعتیاد و پیشگیری از آن

بسم الله الرحمن الرحیم

روز یکشنبه مورخه ۱۳۹۵/۴/۶ همایش علمی پژوهشی با عنوان شناخت اعتیاد و پیشگیری از آن، با حضور دیده بان محترم کنگره ۶۰ جناب آقای محمد صداقت و اعضای کنگره ۶۰شعبه دانیال اهواز با میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار شد.

همایش : شناخت اعتیاد و پیشگیری از آن

جناب آقای محمد صداقت، دیده‌بان محترم ورزش به عنوان نماینده کنگره ۶۰، در جایگاه قرار گرفتند.

و سخنان خود را را این‌گونه آغاز کردند:

در ابتدا سالروز شهادت امیر مؤمنان را تسلیت و همچنین فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به کلیه حضار تبریک می‌گویم. ماه مبارک رمضان برای کنگره بسیار مورد توجه است زیرا شروع متد درمان تدریجی در این ماه آغاز و بر اساس این ماه تنظیم شد. روش تدریجی نیز بدین شکل است که میزان مصرف دارو و زمان آن نظم پیدا می‌کند.

کنگره ۶۰ از سال ۱۳۷۶ کار خود را با یک عضو که جناب آقای مهندس حسین دژاکام و بعبارتی تئوریسین کنگره نیز می‌باشند، شروع کرد. در حال حاضر ۵۰ نمایندگی در سراسر کشور در حال درمان عزیزان مصرف کننده می‌باشد. کنگره ۶۰ معتقد است که ۹۰% بار اعتیاد جسم است و ۵% روان و ۵% درصد جهان بینی است. برای جسم و روان نزدیک به یک سال وقت لازم است و برای جهان بینی خدا می‌داند.

همایش : شناخت اعتیاد و پیشگیری از آن

کنگره ۶۰ در سال ۱۳۷۸ مقاله‌ای تحت عنوان صورت مسئله اعتیاد ارائه کرد. در صحبت‌های دوستان راهکارهایی برای پیشگیری از اعتیاد ارائه شد اما به‌راستی اعتیاد چیست؟ چرا ما به نمک و یا فلفل که هر روز می‌خوریم اعتیاد پیدا نمی‌کنیم؟ چه اتفاقی در بدن اتفاق می‌افتد. به‌طور کلی در کنگره این مسائل بررسی می‌شود نه اینکه افراد دور هم جمع بشوند و از خاطرات خود صحبت کنند بلکه می‌آیند و از علم تجربه شده سخن می‌گویند.

افراد مصرف کننده ای که در کنگره به درمان رسیدند امروزه به‌صورت رایگان خدمت می‌کنند که نشان دهنده این موضوع است که مصرف کننده هم درد و هم درمان است. من درد خماری را تجربه کرده‌ام و اگر کسی به من بگوید خمار است می‌دانم چه مشکلی دارد. در کنگره به خاطر اینکه افراد مایل هستند به هم نوعان خود خدمت کنند در طول درمان خود در زمینه‌های آناتومی و شناخت فیزیولوژی بدن مطالعه می‌کنند، با سد خونی مغز آشنا می‌شوند. این موضوعات در کنگره به تمام افراد آموزش داده می‌شود و تمام اعضای کنگره با این دانش آشنا هستند و از نحوه کارکرد سیستم عصبی مغز و با انواع قرص‌ها و مخدرها در طول این یک سال آشنا می‌شوند.

همایش : شناخت اعتیاد و پیشگیری از آن

ذکر یک نکته حائز اهمیت است و آن این است که طول درمان اعتیاد یک سال است. درمان سرپایی برای من بعنوان مصرف کننده خنده دار است. درمان اعتیاد مانند سوراخ کردن گوش نیست. خود من ۱۰ سال سابقه مصرف هروئین داشتم و اکنون ۱۵ سال است که سابقه هیچ گونه ماده مخدری ندارم. در این ۱۵ سال با افرادی زیادی روبه رو شدم با افرادی که نتوانسته‌اند به درمان برسند یا افرادی که به درمان رسیدند. اکنون تعداد کمی از افرادی که به درمان قطعی رسیدند در این مکان هستند. این افراد نمونه بارز درمان هستند و از دور کسی متوجه نمی‌شود که این افراد سابقه تخریب داشتند زیرا در کنگره علاوه بر مواد مخدر درمان نیکوتین هم صورت می‌گیرد.

همایش : شناخت اعتیاد و پیشگیری از آن

جناب آقای صداقت در ادامه فرمودند:

عملکرد سال ۹۴ کنگره ۶۰ در نمایندگی‌های اهواز بدین شکل است که ۲۲۴ نفر مشاوره شدند و از این تعداد افراد ۱۵۳ نفر جذب پروسه درمان قرار گرفتند این آمار کاملاً مستند هستند، از طرفی چون کلیه خدمات کنگره رایگان است هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم آمار و ارقام کهکشانی بدهیم. از ۱۵۳ نفری که وارد پروسه درمان شدند تا کنون ۲۳ نفر به درمان قطعی رسیدند. آقای لامی زاده در صحبت‌هایشان اشاره کردند که اعتیاد ترک ندارد، ما هم بر همین باور هستیم که اعتیاد ترک ندارد اما درمان دارد. اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری خیلی بزرگ است، مواد مخدر پفک یا نوشابه نیست؛ یک بیماری است. یک بیماری را باید درمان کرد، به نظر شما اگر من به کسی بگویم چرا سرما خوردگی یا دندان دردت را ترک نمی‌کنی چه جوابی می‌دهد؟ آیا خنده دارد نیست؟

در هر شعبه و به‌طور میانگین قریب به ۲۰ نفر به‌صورت رایگان خدمت می‌کنند، گاهی اوقات این افراد از ساعت ۱۲ ظهر تا ۹ شب و گاهی از ۵ بعد از ظهر تا ۹ صبح مشغول به خدمت می‌باشند. مسئول نمایندگی آبادان آقای علیرضا بیات و نمایندگی اهواز آقای فرشید تفرشی هستند که جا دارد در اینجا از تلاش‌هایشان تشکر کرد، آقای فرشید تفرشی در طول خدمتشان چیزی نزدیک به ۱۵۰ بار از تهران به اهواز آمدند که می‌شود نزدیک به سیصد هزار کیلومتر؛ سیصد هزار کیلومتر تا یک نفر به درمان برسد و آن یک نفر افراد دیگر را به درمان برساند، سیستم کنگره ۶۰ بدین شکل نیست که در عرض یک سال هزار نفر را به درمان برساند و احتمال این باشد آن هزار نفر خدایی نا کرده دوباره به اعتیاد رجوع کنند. کنگره ۶۰ اگر ۱۰ نفر را به رهایی برساند می‌داند که آن ۱۰ نفر دائم رها خواهند ماند.

 

همایش : شناخت اعتیاد و پیشگیری از آن

جناب آقای صداقت افزودند:

مسئولین محترم از نقش ورزش صحبت کردند و من خیلی دوست داشتم که بعد از سخنرانی خود در جلسه حضور می‌داشتند تا صحبت‌های ما را بشوند. در کنگره یک بخش تحت عنوان ریکاوری است که قسمتی از این انجام فعالیت‌های ورزشی است. از اعضای کنگره ۶۰ و کسانی که مصرف‌کننده سابق شیشه، کراک و هروئین بودند ۴ نفر را در تیم ملی راگبی کشور داریم. ورزش راگبی شبیه به فوتبال آمریکایی است اما در آن نه کلاه ایمنی و نه پوششی وجود دارد.  افرادی که مصرف‌کننده مواد سنگین بودند اکنون در سطح ملی ورزش می‌کنند. در کنگره نزدیک به هفتاد تیم ورزشی داریم که به‌صورت حرفه‌ای و نه به‌صورت خیابانی مشغول به ورزش هستند، در رشته تیر و کمان و در رشته‌های ریکرو و کامپوند نفرات اعزامی به تیم ملی داریم. تیم‌های کنگره ۶۰ در رشته‌های شنا، واترپلو، پینگ‌پنگ، دارت و در کل ۱۷ رشته ورزشی مشغول به فعالیت حرفه‌ای هستند. نقش ریکاوری را در کنگره ما به‌عین می‌بینیم و چیزی نیست که روی کاغذ و در حد نظریه باشد.

همایش : شناخت اعتیاد و پیشگیری از آن

در انتها جناب آقای صداقت فرمودند: امسال برای چندمین بار کنگره ۶۰ به‌عنوان برترین سمن (سازمان مردم‌نهاد) درزمینهٔ اعتیاد شناخته شد و در هفته پیش از دست وزیر کشور لوح تقدیر خود را دریافت کرد. وقتی‌که ما می‌بینیم در این جایگاه هستیم و توانسته‌ایم گوشه‌ای از پرچم پیشگیری از اعتیاد را در دست بگیریم خستگی ما را از تنمان بیرون می‌برد. ما امیدواریم که مسئولین در امر به ما کمک کنند، البته ما ازلحاظ مالی کاملاً مستقل هستیم و تنها خواهشی که از مسئولین داریم این است که در جلسات ما حضورداشته باشند، حضور این عزیزان باعث دلگرمی ما می‌شود.

از اینکه به صحبت‌های من گوش کردید متشکرم.

 تنظیم، نگارش و عکس از مسافر مهرداد

نمایندگی دانیال اهواز

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .