English Version
English

احترام متقابل

احترام متقابل

در عصر حاضر ارتباط یکی از مهم‌ترین موضوعات در زندگی فردی و اجتماعی بشر است. در هر ارتباطی حفظ آرامش و احترام به‌طرف مقابل یکی از ویژگی‌های فرد سالم و موفق به شمار می‌آید و به‌عنوان مهارتی در زندگی تک‌تک ما مطرح است. اما اینکه ما به چه شکلی آن را رعایت کنیم و در روابط با دیگران آن را در نظر بگیریم بستگی به میزان آگاهی و درک ما دارد. بعضی‌ها در ارتباط با دیگران در پی آن هستند که نظر خود را تحمیل کنند و نظر و احساسات دیگران را رد کنند.

این‌گونه ارتباط‌ها همیشه تضاد به وجود می‌آورد؛ زیرا اگر در ارتباط با دیگران درک صحیح از یکدیگر نباشد و یک فرد بخواهد با تندی درصدد به کرسی نشاندن حرف خود باشد، طرف مقابل مجبور است یا با سکوت خود حق را به‌طرف مقابل بدهد و یا برای اینکه درستی حرفش را ثابت کند به‌یک‌باره از کوره دررفته و با همان تندی جواب طرف مقابل را بدهد.



 

 درحالی‌که باید در نظر داشته باشیم که در برخورد با دیگران و برقراری ارتباط با آن‌ها احترام طرف مقابل و در نظر گرفتن دیدگاه‌ها و نظرات فرد مهم‌ترین نکته است. اگر ما افراد را همان‌گونه که هستند بپذیریم و برای آن‌ها بی‌هیچ قضاوت و پیش‌داوری احترام قائل باشیم و به نظرات آن‌ها توجه کنیم، نه‌تنها به گسترش روابط خود کمک کرده‌ایم، بلکه در آن ارتباط آرامش ایجاد کرده‌ایم. مسلماً دیگران مانند ما نیستند چون تفاوت‌های فردی مهم‌ترین مشخصه انسان‌هاست. اگر قرار باشد همه مثل هم‌فکر کنند و جیزی را که ما میگوییم بپذیرند، نه‌تنها عقیده و پیشنهادات تازه‌ای شکل نمی‌گیرد، بلکه همه پیام‌ها یک‌طرفه خواهد بود.

پس در روابطمان اگر به افکار دیگران احترام بگذاریم و با احترام به آن‌ها آرامش را در روابطمان به وجود بیاوریم، به ادامه یک رابطه درست کمک بزرگی کرده‌ایم. از همین راه است که فرایند اجتماعی شکل می‌گیرد و سطح عملکرد و دیگر مهارت‌های ارتباطی ما بهتر می‌شود. اگر فردی در ارتباط با دیگران به درک درستی از طرف مقابل نرسیده باشد و بر عقاید و نظرات خود پافشاری کند، کمتر مورد پذیرش اطرافیان قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی احترام و دوستی به آزردگی و خشم مبدل می‌شود، و درنتیجه منازعه‌های زیاد، طعنه‌های ناپسند و انتقادهای مکرر و درنهایت سکوت سردی موجب فاصله ما از یکدیگر می‌شود. اگر ما با نظرات دیگران مخالفیم، به‌جای سعی کردن در متقاعد کردن طرف مقابل یا با بی‌توجهی به او افکار و احساسات او احترام بگذاریم. در نظر گرفتن اینکه تمام افراد مانند ما فکر و احساس نمی‌کنند و به روش خود به دنیا می‌نگرند بسیار مهم است، زیرا با این مقصود می‌توانیم ارتباطی مناسب و هدفمند داشته باشیم و بدین طریق می‌توانیم آرامش و احترام را در مسیر ارتباطی خود حاکم کنیم.


با تشکر، هم‌سفر آذر لژیون خانم لیلا محمدی (لژیون هشتم)‌

تایپ هم‌سفر فخری لژیون خانم لیلا محمدی (لژیون هشتم)

نمایندگی آکادمی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .