English Version
English

انسانهای پاک سرشت

انسانهای پاک سرشت

اگر به راهنمای خود ارج نگذاریم و قدردان آن‌ها نباشیم راه را بر دیگر پیشرفت‌هایمان خواهیم بست. نمی‌توان سختی‌های کار راهنما را بیان و به‌نوعی حق مطلب را ادا کرد ولی باعزت و احترام می‌توان به آن‌ها انگیزه داد. جایگاه راهنما بودن کاری سخت و مایه گذاشتن از جسم و روح و درون است لذا راهنما شدن عشق می‌خواهد و هنر آموختن است .

راهنمایان زمان زیادی از وقت خود را برای رهجویان می‌گذارند و از صبر، استقامت، ایثار و گذشت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. راهنما شدن در کنگره یکی از سخت‌ترین کارهاست چون با رهجویان مختلفی که هرکدام با تخریب‌های خاص خودشان و با سطح سواد و فرهنگ مختلف، همچنین جایگاه و موقعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی، با رفتار، استعداد، توان یادگیری، گروه سنی متفاوت و با مصرف انواع مواد مخدر سروکار دارند و فشارهای زیادی را باید تحمل کنند و هم‌زمان باید کارهای متنوعی را انجام دهند. تدریس کنند، دفترچه‌های رهجویان را کنترل کنند، حفظ آرامش لژیون، ایجاد ارتباط با تازه‌وارد برقرار کنند بخصوص رهجوی کم انگیزه و از همه مهم‌تر با ذهن و نفس و عقل و یا همان صور پنهان انسان‌ها در ارتباط هستند و نکته مهم اینکه راهنما هیچ‌کدام از این افراد را خودش گزینش نکرده و نمی‌کند. همچنین راهنما مسائل و مشکلات مالی، خانوادگی، کاری و عاطفی خود را کاملاً  کنار گذاشته و باروحیه و انرژی بالا وارد لژیون می‌شود و تحت هیچ شرایط اجازه نمی‌دهد این موارد روی کیفیت کار او در لژیون تأثیر منفی بگذارد.

راهنمایان از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردارند و مهم‌ترین و بنیادی‌ترین ویژگی راهنمایان کنگره 60 به‌روز بودن است و همگام با تغییرات علمی- پزشکی، تحقیقات و تجربیات بزرگان کنگره و از همه مهم‌تر تفکرات جناب مهندس دژاکام می‌باشند آنان سعی و تلاش می‌کنند تا تمام اطلاعات و منابع غنی کنگره 60 (کتاب عبور از منطقه 60درجه زیر صفر ،کتاب 14 وادی عشق، جزوه جهان‌بینی 1و2، چهارمقاله، صورت‌مسئله اعتیاد و سی‌دی‌ها) را به‌صورت کاربردی به رهجو آموزش دهند و همیشه و در همه حال پاسخگوی سؤالات رهجویان می‌باشند.

در تمام سیستم‌های آموزشی در کل دنیا، دانشجو و دانش‌آموز و ... غالباً در یک سطح هستند و آموزش می‌بینند و بر اساس رشته خاص هر معلم و استاد تدریس می‌کند و در هر مقطع افراد را برای ورود به مدارج بالاتر آماده می‌کنند و در یک تایم و حوزه مشخص فعالیت می‌کنند ولی راهنمایان در کنگره ساعت کار مشخصی ندارند بلکه به‌صورت تمام‌وقت، حتی تعطیلات هم در حال فعالیت هستند که این وضعیت در هیچ جای دنیا قابل توصیف نیست و قرار گرفتن در این شرایط، کار کسانی است که عاشقانه و خالصانه و با تمام وجود خواستار رهایی انسان‌های گرفتار و دربند اعتیاد و تاریکی هستند و می‌خواهند در این مسیر به آن‌ها کمک کنند تا موفق شوند و از همه مهم‌تر از آموختن لذت می‌برند و از آنجائی که از سختی‌های این جایگاه مطلع هستند بازهم بر خود وظیفه می‌دانند و این مشکلات و سختی‌ها را به جان می‌خرند تا خنده بر لبان خلق خدا همیشه جاری باشد.

یاددادن علم و دانش توأم با تغییر رهجو مانند تراشیدن چیزی بر روی سنگ می‌باشد که از بین نمی‌رود و صور پنهان رهجو مثل زمین خالی می‌ماند که از آن‌همه چیزی می‌توان به دست آورد. به‌عنوان‌مثال برای درست کردن لباس باید اول روی زمین سپس روی پنبه بعدازآن نخ و بعد پارچه و در آخرین مرحله، خیاط کار کند تا لباس به وجود آید و برای رهایی رهجو  هم باید رهجویی تربیت شود و انسانی بسازد که یک‌عمر  او هم آدم بسازد، خیلی کارها روی آن  باید انجام شود و اینجاست به‌سختی های پنهانی کار راهنما، اندکی پی می‌بریم و تا زمانی که در این جایگاه قرار نگیریم ذره‌ای و لحظه‌ای از کار این عزیزان را نمی‌شود درک و لمس کرد .

نکته بسیار مهم این است که، کار راهنما خستگی مفرط ناشی از تلاش برای یادگیری و تغییر رهجوی بدون انگیزه و حال خراب است و باید تلاش بیشتری انجام دهد و آن‌هم در مدت‌زمان فشرده و در مهلتی مقرر و محدود، همچنین بی‌علاقگی به مطالعه و عدم انجام تکالیف تعیین‌شده از طرف راهنما مانند نوشتار سی‌دی‌ها، کنفرانس در لژیون، سی دی گوش کردن؛ عدم مطالعه منابع و متون و دستور جلسات هفتگی شانه خالی کرده و گاهاً کاهلی می‌کنند. بنابراین راهنمایان محترم باید تلاش مضاعفی برای ایجاد انگیزه در رهجوی فاقد انگیزه به خرج دهد و عبور از این گذرگاه بسیار سخت، نشان از هوشیاری بالای راهنمایان کنگره 60 می‌باشد تا از تنش، بدرفتاری و درگیری احتمالی جلوگیری کند و همین خصوصیات و ویژگی‌های راهنمایان باعث احساس آرامش و امنیت در لژیون است و با تمام سختی‌ها و ناملایمات مدارا می‌کنند تا یک نفر را به نتیجه برسانند.

بنابراین سختی و مشکلات کار راهنما را نمی‌توان با هیچ نقدینگی و ارزش‌های مادی و پولی معامله کرد و پاداش راهنما را فقط خداوند سبحان می‌تواند بدهد و از عهده رهجو خارج است چون رهجو محبت‌ها و زحمات راهنما را نمی‌تواند جبران کند. لذا بر من و شما واجب است در برابر این انسان‌های پاک‌سرشت (راهنما) متواضع و فروتن باشیم و رهجویی که این‌گونه عمل کند عاقبت‌به‌خیر می‌شود و کسانی که ناسپاس باشند و آن‌گونه عمل نکنند قطعاً دچار مشکل خواهند شد و به بیراهه قدم خواهند گذاشت .

تقدیم به‌تمامی راهنمایان بزرگوار و گران‌قدر  کنگره 60 در گروه مسافران و همسفران؛  و امیدوارم در کنار  خانواده و عزیزانشان درنهایت صلح و آرامش، سلامتی و تندرستی توأم با موفقیت و سربلندی همراه باشند و تا دنیا دنیا هست ، پاینده و پیروز باشند و از لحظه‌لحظه زندگی‌شان لذت حقیقی، کافی و وافی ببرند. ( آمیــــــــــن )

همسفر مریم انصاری      

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .