English Version
English

مراسم تجلیل از کمک راهنمای گروه خانواده؛ سرکارخانم فاطمه طاهری

مراسم تجلیل از کمک راهنمای گروه خانواده؛ سرکارخانم فاطمه طاهری

این جلسه، سومین جلسه از دور بیست و هفتم سری کارگاه‌های آموزشی ویژه همسفران نمایندگی پروین اعتصامی با دستور جلسه‌ی "جهان‌بینی 1و2، مراسم تجلیل از کمک راهنمای محترم سرکار خانم طاهری "به استادی خانم محبوبه، نگهبانی خانم فرزانه و دبیری خانم سحر در تاریخ 1395/1/30 آغاز گردید.

 

خلاصه سخنان استاد:

خوشحالم که امروز عهده‌دار جلسه‌ای هستم که قرار است از کمک راهنمای محترم خانم طاهری تجلیل و تقدیر شود. همه‌ی ما کم‌وبیش با جزوات جهان‌بینی آشنایی داریم و تعریف روان و ساده‌ای از مفهوم جهان‌بینی در این جزوات آورده شده. فقط به حفظ کردن متون این جزوه‌ها نبایستی بسنده کرد چون تنها حافظ آن‌ها شدن، کافی نیست. جهان‌بینی شامل ادراک، احساس، دریافت و برداشت ما از جهان درون و بیرون است. به تعریفی ساده‌تر جهان‌بینی یعنی چگونه جهان را دیدن. ممکن است در کتب مدرسه و دانشگاه مفهومی کلی از جهان‌بینی را آموزش گرفته باشیم اما برای اولین بار جناب مهندس دژاکام در مقوله‌ی درمان اعتیاد، جهان‌بینی را به‌عنوان یکی از اضلاع مثلث درمان معرفی کردند. در این مثلث جسم و روان طی 11 ماه به تعادل می‌رسد اما مدت‌زمان به تعادل رسیدن جهان‌بینی را فقط خدا می‌داند چون جهان‌بینی طیف بسیار گسترده‌ای دارد.

NGO های دیگر فعالیت بسیار گسترده‌ای در مقوله‌ی اعتیاد، دارند. ولی هیچ‌کدام اعتقادی به جهان‌بینی ندارند و به همین علت در این راه خیلی موفق نبوده‌اند. ولی کنگره 60 جهان‌بینی را مطرح نمود و گفته شد کسانی که می‌خواهند به درمان برسند علاوه بر کار کردن روی جسم و روان، بایستی بر روی جهان‌بینی خود نیز کار کنند. چون هر مشکلی که داریم به‌واسطه‌ی همین تفکرات غلطی است که با آن‌ها مواجه هستیم.

 

 

وقتی به طبیعت نگاه کرده و جنبه‌ی منفی آن را برداشت می‌کنیم و فقط نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بینیم، به این معنی است که از جهان‌بینی خوبی برخوردار نیستیم. وقتی توانستیم نقاط مثبت هر چیزی را ببینیم یعنی جهان‌بینی ما به سمت‌وسوی بسیار خوبی تغییر کرده است. قسمت جدی و اعظم درمان اعتیاد، همین جهان‌بینی است. جهان‌بینی ما را در مسیر تا رسیدن به مقصد یاری می‌کند. در کنگره، لفظ جهان‌بینی افیونی بسیار کاربرد دارد. جهان‌بینی افیونی یعنی رفتارهای شخص مصرف‌کننده بر اساس مصرف مواد مخدر است. اگر مصرف کند مهربان و خوش‌خلق است در مقابل اگر مصرف نکند، پرخاشگر و نامتعادل است. ولی شخص مصرف‌کننده در کنگره بر اساس عدالت و عمل سالم رفتار می‌کند. در قسمت گروه خانواده نیز به همین صورت است. وقتی همسفری نسبت به اطرافیان مهربان و خوش‌برخورد است، نشان از کار کردن روی جهان‌بینی است. جهان‌بینی می‌تواند جایگاه انسان را ارتقا بخشد.

در مورد قسمت دوم دستور جلسه چند نکته را عنوان می‌کنم. اسم مراسم برای این تجلیل است چون می‌خواهیم از زحمات و تلاش‌های این عزیزان قدردانی کنیم. مسلماً با یک ساعت صحبت، نمی‌توان خدمات 8 ساله را قدردانی کرد. ما با عمل کرد خود می‌توانیم از این عزیزان تقدیر  و تشکر کنیم. اولین چیزی که در مورد خانم طاهری در ذهنم نقش می‌بندد این است که امیرمهدی را به بغل گرفته و از پله‌های شعبه پائین می‌آید. اگر امروز همگی با آرامش خاطر در جلسه حضور داریم به‌پاس خدمات عزیزانی همچون خانم طاهری است. درگذشته تعداد اعضا بسیار کم بود و منابع آموزشی بسیار محدود و این عوامل باعث می‌شد که سطح آموزشی به‌مراتب پائین تر از اکنون باشد. خانم طاهری ازجمله همسفرانی بودند که بسیار پیگیر آموزش بودند و با فرزندان خود هر جلسه در شعبه حضور داشتند. ایشان باوجود همه‌ی مشکلات و کمبود منابع آموزشی، همچنان به راه خود ادامه دادند. خانم فراهانی ازجمله عزیزانی بودند که برای شعبه‌ی اراک خدمات بسیاری را انجام دادند. گاهی اوقات یکسری انسان‌ها در نشر علم خساست به خرج می‌دهند اما خانم طاهری با تمام وجود به ره‌جویان خود آموزش دادند. امیدوارم سایه‌ی عزیزانی مثل خانم طاهری همچنان بالای سرمان باشد و بتوانیم در جایگاه‌های دیگر از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم. این روز عزیز را از طرف خودم و همگی عزیزان همسفر به خانم طاهری تبریک عرض می‌کنم چون پایان این نقطه آغاز نقطه‌ای دیگر است. برای ایشان بهترین‌ها را آرزومندم.

صحبت‌های کمک راهنمای محترم خانم طاهری:

خدا را شکر که توانستم یک‌بار دیگر خود را فاطمه یک همسفر معرفی کنم. خدا را هزاران بار شکر که این توفیق نصیبم شد. ازنظر من، کمک راهنمایی یعنی بندگی قدرت مطلق و خدمت به خلق خدا. همانطوریکه استاد عزیز اشاره کردند، دریچه‌ای باز شد برای راه تازه‌ای از خداوند می‌خواهم آن‌قدر قدرت و توان داشته باشم که خدمت‌گزار همیشگی‌اش باشم و تاج بندگی‌اش را هیچ‌وقت از سر برندارم. از تک‌تک شما عزیزان درس گرفتم. شاید هیچ‌وقت باهم در یک لژیون نبودیم اما همین‌که از در وارد شدید برایم درس و پند داشتید. شما نمونه‌ی انسان‌های پاکی هستید که از خود گذشتید تا یک انسان به رهایی برسد. کمک راهنمایی فقط این نیست که در این جایگاه آموزش دهی، جایگاهی رفیع است برای اینکه آموزش‌های بیشتری بگیری. در حقیقت شما عاشق هستید، از شما می‌خواهم همیشه عاشق بمانید. مطمئن باشید هیچ‌کدام از زحمات شما بدون اجر نمی‌ماند. خواهشی که از همگی شما دارم این است که مراقب خودتان باشید. اعتیاد بسیار سخت است اما قرار نیست اعتیاد ما را از وظیفه‌ی بزرگ انسانی دور کند. اگر انسان‌ها را دوست داریم به این دلیل باشد که آن‌ها بندگان خدا هستند.

بهمن سال 83 بود، هوای سرد زمستان و یخ‌بندان که سراسر زندگی من و فرزندانم را فراگرفته بود، کمی گرم‌تر شده بود. در بن‌بست بهار که مکان کنگره بود کم‌کم بهار به سمت زندگی من در جریان بود. عطر عشق و محبت در بن‌بست پیچیده بود. هر بار که از کوچه می‌گذشتیم، عطرش تمام وجودمان را فرامی‌گرفت. مکان قبلی کنگره جایی بود به اسم بن‌بست بهار که بهار را به زندگی ما آورد. روزهایی بود که وقتی میز نگهبانی تکمیل می‌شد، تنها 4 نفر روبه‌رو نشسته و جلسه برگزار می‌شد ولی بااین‌همه روزهای خوبی بود. زمانی که حتی خانواده‌هایمان ما را طرد کرده بودند، در کنگره خانم فراهانی با آغوشی گرم مانند مادری مهربان پذیرای ما بودند، کسی که حاضر شد همانند پدری دلسوز دست یاری به سمتمان دراز کند آقای هنر بخش بودند.

پیوندی نامرئی و بسیار محکم همگی ما را به هم متصل کرده و هیچ‌گاه این پیوند گسستنی نیست. امیدوارم در این 6 ماه فرصتی که دارم، بتوانم آغاز نامه‌ام را تکمیل کنم و دوباره به جمع صمیمی و پرمهر شما بازگردم. خیلی دوست داشتم سه نفر در اینجا حضور داشته باشند اما یک نفر به نمایندگی از آن‌ها در اینجاست، فائزه‌ی عزیزم. آن دوران امیرمهدی 2 سالش بود که به کنگره می‌آمدیم اما امروز او 14 سال دارد. بچه‌هایم همیشه همراهم بوده و هستند. خدا را هزاران مرتبه شکر که بچه‌هایم توانستند به‌خوبی کنگره را درک کنند. روزهایی که مسافرم کنگره نمی‌آمد، سه فرزندم همیشه یاور من بوده و همراهم به کنگره می‌آمدند. مسافر من با مصرف تریاک وارد کنگره شد، بعد از مدتی کراک مصرف کرد و بعد هروئین. شاید اگر هر کس دیگری بود از کنگره ناامید می‌شد و با خود می‌گفت علاوه بر اینکه مسافرم درمان نشد، مصرفش سنگین‌تر شد اما من و فرزندانم به کنگره ایمان داشته و داریم. مسافرم 2 سال و نیم کنگره را رها کرد و بعد دوباره بازگشت و دلیل این بازگشت حضور همیشگی من و فرزندانم در کنگره بود. شما خانواده‌ها می‌توانید بهترین دلیل مسافران برای بودن در کنگره باشید. جناب مهندس همیشه می‌فرمایند که بچه‌های کنگره بایستی پیام‌آوران کنگره باشند. همانند پرندگان و حشرات که بذر گل‌ها و گیاهان را با خود حمل کرده و ممکن است به سرزمین دیگری ببرند، ما در صورتی می‌توانیم یک شخص مفید کنگره‌ای باشیم که هر وقت جایی رفتیم و صحبت کنگره شد ما مشتی نمونه از خروار کنگره باشیم.

در آخر از همگی عزیزان ممنونم که در این مراسم شرکت کردند. امیدوارم تک‌تک شمارا با شال کمک راهنمایی ببینم...

 
 
 
 
 
 
 
 
 

تهیه و تنظیم گزارش: همسفر صبا شهرستمی

منبع: وبلاگ نمایندگی پروین اعتصامی اراک

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .