English Version
English

گزارش لژیون پزشکان کنگره 60، ششم آذرماه 1394

گزارش لژیون پزشکان کنگره 60، ششم آذرماه 1394
پانزدهمین جلسه از دوره هشتم لژیون پزشکان پارک طالقانی با نگهبانی آقای مهندس و استادی آقای دکتر همایون و دبیری خانم اعظم، با دستور جلسه رابطه معرکه‌گیری و یادگیری در تاریخ 6/9/94 راس ساعت 8 صبح آغاز به کار کرد.
 
 دکتر همایون:
در ابتدا سی‌دی اقای مهندس به 2 نکته اساسی اشاره کردند که که بعد از آن در رابطه با یادگیری و ارتباطش با معرکه‌گیری صحبت شده‌است. اینگونه گفته می‌شود که اگر چند فرد دانا و خردمند در کنار هم جمع بشوند و اندیشه‌ای بکنند، می توانند یک امارت خراب را آباد کنند، و بالعکس اگر این ساکنین نااهل باشند می توانند یک امارت آباد را به نابودی بکشانند. جملاتی که در این سی‌دی به کار برده شده‌است فقط مختص کنگره نیست و به طور کلی از کوچکترین واحدهای جامعه تا بزرگترین آنها را شامل میشود. از وضعیت کشورهای آلمان و روسیه بعد از جنگ جهانی دوم صحبت شده‌ است که چگونه مردم اهل این کشورها مخصوصا آلمان بعد از آن همه تخریب بسیاردوباره کشور خود را آباد کرده‌اند که الان هم توانسته‌اند خودشان را جزو کشورهای برتر دنیا قرار بدهند.
با این مقدمه صحبت یادگیری و معرکه‌گیری شروع می‌شود و عواملی که در آنها دخیل است. فردی که قدم به عرصه یادگیری می‌گذارد چند مطلب را در حقیقت پذیرفته‌ است. این فرد اولین کاری که می‌کند این است که خودش از کسی طلب کمک می‌کند و اینطور نیست که به تحریک یا بالاجبار وارد این مرحله شده باشد، و وقتی وارد این مجموعه می‌شود آن غرور و منیت خود را کنار میگذارد و خودش را به عنوان یک آموزش گیرنده در اختیار آن مجموعه قرار میدهد. این فرد با این دید که به این کمک نیاز دارد و خود را یک عضو کوچک از این مجموعه می‌داند پروسه آموزش خود را آغاز میکند. فرد هم باید بداند که مسیر خود را باید مستقیم انتخاب کند و کنگره‌ای تر که سخن بگوئیم آن 9 تا 10 ماه را کاملا بپیماید و در این راه کاملا صبور باشد. زیرا با نشان دادن صبر و حوصله است که می تواند مسیر خود را به خوبی بپیماید و به آن هدف اصلی خود برسد. در مقابل یادگیری معرکه‌گیری مطرح شده‌است. چون  فردی که خواستار یادگیری‌ است همه چیز را پذیرفته است و آماده است که آموزش ها را بپذیرد ولی شخص معرکه‌گیر از خودش مقاومت نشان می‌دهد و آن غرور و منیت خود را کنار نگذاشته است و مسلما هم در مسیر دچار مشکل میشود. و وقتی این فرد دیگران را می‌بیند و پیشرفتشان را مشاهده میکند و می‌بیند که خودش فقط درجا می‌زند می‌گردد و افرادی که مثل خودش هستند را انتخاب میکند و با آنها یک جریانی را در کنار جریان اصلی خود ایجاد میکند، و با این کار میخواهد کمبود و نقصان خودش را جبران کند که موفق هم نخواهد شد. و وقتی می‌خواهد آن افراد را نیز با خود وارد کشتارگاه بکند اولین کسی که کشته میشود خود آن شخص است و به هیچ وجه هم به آن هدف درمانی خود نخواهد رسید.
کسی که کاملا خودش را در اختیار این تعلیمات قرار می‌دهد و در مسیر این آموزشها قرار می‌گیرد درواقع به این شخص کسی نفوذی هم نمی‌تواند بکند. واین افراد را نمی‌توانند از مسیر اصلی خودشان خارج کرد. در مورد سی‌دی ابرهای تیره در واقع مشکلات انسان به همین ابرای تیره تشبیح شده‌است و این که مشکلاتی که در مسیر انسان قرار می‌گیرند پایدار نخواهد بود و این ابرهای تیره جای خود را به ابرهای سفید می‌دهند و در مسیر کم کم نور و روشنایی ایجاد خواهد شد. ولی اینگونه هم نیست که این مشکلات به طور خود به خود حل بشود. طرز برخورد با مشکل در افراد متفاوت است. بعضی اوقات هم پیش می آید که فردی بدترین مشکل را دارد ولی نمی‌داند که آن مشکل را دارا می‌باشد که به ندرت هم این امر به پیش می‌آید. فرد برای حل مشکل خودش باید خودش دست به کار بشود چرا که هیچ وقت یک مشکل به خودی خود حل نخواهد شد. در انسان هم عقل و خرد است که او را از منحرف شدن در مسیرش محفوظ نگه می‌دارد. و وقتی انسان از فرامین الهی و عقل و خردش استفاده کند در مسیر دچار مشکل نخواهد شد. و اگر هم مشکلی پیش بیاید با توجه به داناییش و آموزشها می‌تواند از پس این مشکل به راحتی بر بیاید. موضوع بعد بحث حوصله است چرا که مشکلات ناگهانی حل نمی‌شوند و فرد با آن دانایی و جهانبینی که دارد باید صبر و حوصله کند که مسیر خود را گم نکند، و با توجه با این که طبع انسان طوری است که وقتی مشکلی دارد به عجز و ناتوانی می‌افتد و وقتی مشکلش حل میشود فکر میکند که همه چیز را خودش حل کرده‌است، باید بداند و باید آگاه باشد که خودش را در این مسیر منحرف قرار ندهد و راه مستقیم را پیشرو باشد.
 
 
آقای روانشناس اردشیر
وقتی ما یادگیری را دریک کف ترازو و معرکه‌گیری را در کف دیگر آن قرار دهیم آن موقع است که میفهمیم که فقط در مسئله اعتیاد نیست که این مسائل جاری است. این مسئله در زندگی همه ماها جاری است. یادگیری برای پیشبرد هدفهای انسانی است و انسان میخواهد یادبگیرد که به هدفهای خود برسد. وقتی که یاد میگیرد می‌تواند بزرگ شود و درمان بشود و پیشرفت بکند اما یکسری افراد هستند که با یادگیری مشکل دارند و دچار خودشیفتگی هستند. و نسبت به مسائل دچار معرکه‌گیری میشوند و یک کارهایی را می‌کنند که ثابت کنند که آنها بیشتر از همه میفهمند و میگویند مسیری که شما می‌روید را من از راه میانبر می‌روم. در این معرکه‌گیری خودشان هستند که به نتیجه نرسیده‌‍اند. آنهایی که یاد گرفتن را انتخاب می‌کنند می‌دانند که باید به زمان هم توجه کنند. و باید عقل خود را به کار گیرند ولی معرکه‌گیرها فقط به مقابله می‌پردازند.
 
 
آقای دکتر صمد
معرکه‌گیری چگونه به وجود می‌آید و معرکه‌گیر کیست ؟ این امر معمولا در افرادی پیش می‌آید که نتوانسته‌اند بر مثلث جهالت خود غلبه کنند و وقتی ناکامی خود را در مقابل هم طرازهای خود می‌بینند و پیشرفت آنها را می‌بینند احساس سرزنش می‌کنند و به این خاطر که عقب نیفتند افرادی مثل خود را پیدا می‌کنند و گروهی را پیش می‌آورند که از خط اصلی دور شده‌اند و اولین کسی که بیشترین آسیب را می‌بیند خود فرد است، اما اگر در آن جامعه افراد دانا و متفکر حضور داشته باشند نمی‌گذارند که این افراد معرکه‌گیر رشد بکنند و کشورهایی که پیشرفت می‌کنند به این خاطر است که نمی‌گذارند افراد معرکه‌گیر سرنوشت آنها را رقم بزنند.
 
 
 
آقای دکتر یوسف
هر انسانی که بخواهد از اطرافیان خود سبقت بگیرد و پیشرفتی بکند و به موفقیتی برسد اولین و مهمترین تصمیمی که باید بگیرد این است که باید از دوستان خود جدا بشود و قاطعانه این تصمیم را بگیرد که بتواند از افراد بازدارنده دور خود بکند.  در این زمان است که باید حرکت خود را شروع کند و وقتی حرکت را آغاز کرد ذره ذره  راه نمایان می‌شود و مسیر هموار می‌گردد و تاریکی ها کنار می‌رود. در معرکه‌گیری هم همینگونه است که افراد خود را از مسیر درست و افراد آموزش دیده دور می‌کنند و همینطور در منجلاب فرو می‌روند.
 
 
 
آقای دکتر حمید
یکی از مشکلات اساسی معتادان این است که مسئولیت پذیر نیستند و می‌خواهند مشکلات خود را گردن دیگران بیندازند. ما اولین مطلبی را که می‌خواهیم به آنها بفهمانیم این است که که الان هر چه هستند فقط مسئول آن خودشان هستند و وقتی در مسیرند باید به آنها آموزش بدهیم که صبر کنند و با حوصله است که مشکلاتشان حل خواهد شد. این افراد باید سبک زندگیشان را عوض کنند و باید با فروتنی وارد مقطع آموزش بشوند و یک انسان جدید را به وجود بیاورند.
 
 
 
آقای دکتر مسعود
دو سی‌دی متفاوت ولی در عین حال مرتبط به هم بودند در یکی جان کلام این بود که ما در زندگیمان همینطور که پسو پیش ها تاریکی و روشنایی و روز و شب و گرما و سرما هستند و ما باید این را یاد بگیریم که در زندگی ما چیزی به نام شکست هم وجود دارد. و این شکست و پیروزی مثل دو روی سکه به هم چسبیده‌اند و این سکه را اگر نصف کنیم و فقط یک طرف باشد آن سکه از ارزش می‌افتد و زندگی هم همینگونه است و شکست و پیروزی در کنار هم هستند که یادگیری و معرکه‌گیری هم به همین شکل است. فردی که خواستار یادگیری است به دنبال این است که بفهمد چگونه دیگر در مقابل مشکلات زانو نزند ولی شخص معرکه‌گیر فقط برای مشکلاتش به دنبال مقصر می‌گردد و من اگر معتاد شدم دیگران مقصر بودند من که گناهی نداشتم و اندیشه من بر شهر وجودیم حاکمیت نداشته است .چون اگر داشت همانطور که جناب مهندس فرمودند انسان دانا یک خرابه را آباد میکند و یک انسان نادان یک منطق آباد را ویران خواهد کرد. یادگیرها آباد می‌کنند و معرکه‌گیر ها معمولا ویران میکنند. بعد از مسابقات المپیک معمولا شلوغی هایی میشود که جرا اینگونه شد و یا چرا شکست خوردیم من گفتم که باید بیاییم عملکردها را بررسی کنیم  آن کسی که برنده شده یا خوب عمل کرده و برنده شده و یا بد عملکرده و برنده شده و شانس با او یار بوده‌است. و آن فردی که بازنده شده یا خوب جنگید و باخت و یا واقعا خودش کم کاری کرده است . وقتی ما این هارا بررسی کنیم آن زمان است که دیگر نتیجه برای ما مهم نخواهد بود. معرکه گیر ها نتیجه برایشان مهم است ، ولی یادگیر ها تلاش مدار هستند و دوست دارند که خوب بجنگند. ما میبینیم که فردی که به اینجا می‌آید همان اول از او نمیخواهند که موادش را کنار بگذارد بلکه پاک کردن آثار تخریبی مواداولین و ابتدایی قدم است مهم تر از آن این است که آن ذهن معرکه‌گیر را به یک ذهن آموزشگیر تبدیل بنماییم که بفهمد که من این اشتباهات را کردم. مسئله بعدی ظرفیت است که مثلا اگر به من پستی مقامی مالی را دادند آیا من ظرفیت آن را دارم یا نه؟ اگر کسی چهره زیبایی داشته باشد و ظرفیت آنرا نداشته باشد مسلما به فساد کشیده خواهد شد و اگر کسی ثروت زیادی داشته باشد و فرهنگ استفاده درست از آن را نداشته باشد خودش خانواده و جامعه‌اش را از بین خواهد برد.پس ای کاش که ما اگر به جایی میرسیم ظرفیت آن را داشته باشیم.
 
 
خانم دکتر اعظم
وقتی که من وارد کنگره شدم اولین سی‌دیی که گوش کردم همین سی‌دی معرکه‌گیری و یادگیری بود و برای من جذابیت داشت چون ما راجب این مطلب به عنوان فرا فکنی صحبت می‌کنیم. وقتی ما با کسی صحبت می‌کنیم به جای این که راجب خودش صحبت بکند فقط به حاشیه میرود و معرکه‌گیری می‌کند و اصل اعتیاد خود را سعی می‌کند در این غالب ها بپوشاند. این سی‌دی به نظر من باید خیلی راجع به آن صحبت شود هم این جا و هم در کلاسها که از این حاشیه پردازیها کاسته بشود. فقط در مورد مصرف کننده‌ها نیست ما خودمان هم بعضی اوقات دچار این معرکه‌گیریها میشویم. درمورد سی‌دی بعدی ما خوب می‌گوییم دیو چو بیرون رود فرشته درآید که جناب مهندس این مطلب را به زیبایی گفتند که این ابرهای تیره بلاخره به کنار می‌روند و ابرهای سفید جایگزین می‌شود. و اینگونه نیست که یک مشکل از بین برود دیگر مسئله‌ای پیش نخواهد آمد همیشه مشکلات هستند و فرد معتاد هم وقتی به رهایی می‌رسد بعد از آن باز هم مشکلات به سراغ آن می‌آید و اینجاست که باید با صبر و حوصله به جنگ آنها رفت و آنهارا به کنار زد.
 
 
 
خانم دکتر شیوا
 معمولا انسانها و نه تنها مصرف کننده‌ها وقتی با شکستی مواجه می‌شوند می‌خواهند که تقصیر را گردن دیگران بیندازند که همانطور که جناب مهندس گفتند معرکه‌گیری عناصری دارد که آن فرد آموزش کافی را ندیده‌است و وقتی مسافری سر لژیون نمی‌رود و دوری می‌کند و آموزشها را نمی‌گیرد شروع به معرکه‌گیری می‌کنند و به حاشیه‌پردازی می‌پردازند. ما وقتی با مشکلی روبه‌رو می‌شویم میتوانیم دو برخورد داشته باشیم یک این که می توانیم ببینیم کجا اشتباه کردیم و و از تجارب خودمان و دیگران استفاده کنیم و تلاش کنیم که دوباره پیروزی را بدست بیاوریم و در این که از خودمان سلب مسئولیت بکنیم و به دنبال مقصر بگردیم که این افراد هم کسانی که مثل خودشان هستند را دور خودشان جمع می‌کنند و شروع به معرکه‌گیری می‌کنند و همیشه خودشان قربانی اصلی هستند. و من فکر میکنم که ما باید از آن جهل و نادانی خودمان فاصله بگیریم و از سمت تاریکی‌ها به سمت روشنایی‌ها برویم که این کار هم بدون آموزش و تفکر امکان پذیر نیست.
 
 
 
خانم روانشناس الهام
آموزشهای کنگره طوری است که من وقتی خودم سی‌دی هارا گوش می‌دهم در خانه یک برداشت را دارم در این جا یک برداشت را از صحبتهای دوستان می‌کنم و در جلسات مرکزی هم مسافران یک برداشت را می‌کنند. ما اول هر جلسه 14 ثانیه سکوت می‌کنیم و از جهل خودمان به قدرت مطلق پناه می‌بریم. وقتی در زندگی ما مشکلاتی رخ می‌دهد این مشکلات در مسیر تکاملی ما انسانها می‌باشد و بدون آنها انسان به تکامل نخواهد رسید و مشکلات رفتاری ما بهترین مسیر را برای رشد ما به وجود می‌آورند که این عوامل هستند که در ما باعث ایجاد یادگیری می‌شوند. ما در بدنمان ژنهایی داریم که با یاد گیری تغییر می‌کنند و حتی بیان ژنی آنها عوض میشود. توجیه و به حاشیه رفتن از مهمترین نشانه‌های معرکه‌گیری می‌باشد که ما را میتوانند به سمت تاریکی‌ها سوق دهند.
 
 
آقای دکتر علی
انسان در  زندگیش معمولا تا جایی کی میتواند می‌خواهد با شکست مقابله کند چرا که بعد از هر شکستی پیروزی میباشد و انسانها میخواهند که به پله‌های بالاتر و پیروزی برسند.
 
 
آقای دکتر نادر
سی‌دی ها با هم نقاط مشترک زیادی داشت ولی مطلبی که بیشتر در آنها بارز و قابل تعمق است صبر و حوصله بود که چه در زمان شکست و چه در زمان یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار است. انسان در مقابل مشکلات باید صبر را پیشه کند و این به این معنی نیست که دست روی دست بگذارد و هیچ کاری را نکند.باید هم راه حل را پیدا کند و هم در آن جهت تلاش خود را بیشتر کند تا بتواند از آن مشکلات عبور کند.
 
 
 
خانم دکتر مژگان
مبحث امروز  راجع به یادگیری معتادین است که یک معتاد باید سالیان سال به یادگیری و بالا بردن اطلاعات خود در زمینه اعتیاد بپردازد تا بتواند پاک بماند بعضی از افراد خودشان را از دیگران جدا میدانند و خودشان را از اشتباهات مبرا می‌دانند و کسی که همچین تفکری داشته باشد امکان لغزش و برگشت او به اعتیاد زیاد میشود و این افراد باید ذهنشان را از این تفکر دور کنند و به سمت یادگیری بروند.
 
 
خانم روانشناس مریم
من هفته گذشته  نبودم ولی یک تجربه شیرین در زندگی داشتم  و وقتی انسان در تجربیات قرار میگیرد چه تلخ باشد و چه شیرین به دنبال مقصر است، ولی من همه تقصیر ها را به گردن خداوند مینداختم و چرا‌ها و اما و اگرهای زیادی را می‌آوردم که چرا همه چیز اینگونه است. یعنی در اصل معرکه‌گیری میکردم. ولی بعد از یک شیمی‌درمانی شیرینی که داشتم فهمیدم که یک جایی هم معرکه‌گیری به درد انسان میخورد یعنی همین که من همسر و فرزند خودم را مقصر نکردم خدا را شاکرم و کسی را مقصر میکردم که خیلی تحملش از اطرافیانم بیشتر بود.
 
 
آقای دکتر حسین
تقریبا همه مطالب گفته شد. کسی که به یادگیری می‌پردازد هدفش ارتقا و به بهبودی رسیدن و اصلاح و کمک به دیگران و جامعه است و معرکه‌گیر هم هدفش این است که از خودش فرار کند وبه وضع موجود ادامه دهد.
 
 
 
مهندس
یک مسئله‌ای است به اسم سوشیال فوبیا که این افراد با در جمع صحبت کردن مشکل دارند و برای هرکس این موضوع می‌تواند پیش بیاید این قضیه در کنگره به خوبی و به نرمی حل می‌شود. افرادی هستند که در حین مشارکت  دو جمله را نمی‌توانند بگویند  و پیش مددکارهای مختلف می‌روند که چگونه باید این مشکل خود را حل کنند. این مشکل زمانی حل می‌شود که به مرور این کار را انجام دهند و وقتی هم کسی که صحبت نمی‌کند شروع می‌کند به نقد‌ کردن. ما حتی در گروه افراد زیادی را داشتیم که لکنت زبان داشتند و صحبت نمی‌توانستند بکنند که با گذر زمان الان به راحتی می‌توانند صحبت کنند. بنابراین سعی کنید که همگی صحبت کنید. مطالبی که در کنگره مطرح می‌شود کاملا به صورت کاربردی می‌باشد. نقاط کلیدی را پیدا می‌کند و راجع به آنها صحبت می‌کند. نکته بارزی که در معرکه‌گیری من همیشه مطرح می‌کنم این است که فرض کنید که به روی فرشی دراز کشیدید و بالشتی هم دستتان است و یک چایی هم آن وسط گذاشته‌اید، ناگهان یکی از اعضای خانواده رد می‌شود و پایش به چایی می‌خورد و چایی را می‌ریزد.
95% انسانها اولین حرفی که می‌زنند این است که چه کسی این لیوان چایی را این وسط گذاشته‌است؟ که در اصل بار را به دوش دیگری می‌اندازد، چون مقصر است و خودش ندیده و لیوان را ریخته است، به جای این که معذرت خواهی کند معرکه‌گیری می‌کند.  این معرکه‌گیری در همه سطوح موجود است. و کسی که در یادگیری کم می‌آورد دچار معرکه‌گیری میشود.
مثلا در لژیون استاد به شاگردش می‌گوید که انقدر داروی تو کم می‌شود به خاطر این که گریز زده یا روی برنامه نبوده است. حال به جای اینکه خود را به برنامه برساند و از استاد خود فرمانبرداری کند پشت سر او توطئه چینی می‌کند و معرکه می‌گیرد. افراد معرکه‌گیر از آن چیزی که باید یاد بگیرند خودشان را محروم می‌کنند و نابودی خودشان را رقم می‌زنند. مطلب دیگری که می‌خواهم صحبت کنم راجع به لژیون پزشکان است.
گفته‌اند هیچ مجموعه‌ای مثل کنگره در سیستم دارویش برای بیمارانش در 50 سال اخیر در جهان به این منظمی نبوده‌است که از دیدگاه دنیا اعتیاد یک بیماری لاعلاج، مرموز و غیر قابل درمان است ، ولی در کنگره به این زیبایی درمان صورت می‌گیرد. ما الان در سال 94 و 93 رهایی‌های ما حدود 4 الی 5 هزار نفر است که این افراد به معنای واقعی درمان شده‌اند و کاملا سبک زندگی و چهره‌هایشان متفاوت شده‌ است. من در زندگی خودم دیگر چیزی را نمی‌خواهم پول دارم زمین دارم و کم و کسری ندارم که بخواهم برای پول یا مقام کار بکنم، بلکه فقط میخواستم این دانش را منتقل کنم و الان ما این دانش را در 1500 راهنما داریم. که برای امتحان آتی حدودا 1400 نفر ثبت نام کرده‌اند، که 70% آنها مصرف کننده بوده‌اند و الان کاملا درمان شده‌اند. من هدفم از تشکیل لژیون پزشکان انتقال یکسری مطالب از طریق پزشکها است. فلسفه این لژیون همین است. پس حضور این پزشکان در این جلسات الزامی است و این لژیون را جدی بگیرید.  
 
تهیه و تنظیم : امین حمله داری
نگارنده: امین مغاری
 
 

نام پزشک

نام کلینیک

تلفن تماس

منطقه

دکتر رضا کارگشا

کلینیک اهورا

09125183651

اسلام‌شهر

دکتر بهنام شاه محمدی

کلینیک مهرنام

09121035339

خانی آباد نو

دکتر صمد روحی

کلینیک راه تندرستی

09123054575

فرجام

دکتر محمد رضا حسین

کلینیک کسری

09121351164

فلکه صادقیه

دکتر غلامحسن عباسی

مهر آیین

09124970387

شهر ری

دکتر نادر اشرف نیا

سفیر سلامت

09123061526

پیروزی

دکتر جهان فر وحیدی

ماکان شهریار

65222751

شهریار

دکتر اعظم انصاری

انصار

09124540662

رباط کریم

دکتر دکتر همایون قاسمی

آفتاب عبدل آباد

09369494104

خانی آباد نو

دکتر محسن لطفی

کیمیای شرق

09122345210

جناح

اردشیر محمدیان

ساحل تندرستی

09101768510

17شهریور

محمد علی شهرکی

جمعیت آفتاب

09126395276

سهره وردی

روان شناس الهام بیات

انصار

09367969888

رباط کریم

دکتر حمیدرضا فتحی ناز

شفای سبز

09123579588

رسالت

دکتر فرشته تکیه فردی

فرشته

09122799762

19

دکتر ملیحه خطیب

ایرانمهر

09361028392

پونک

دکتر هنگامه طهماسبی

یگانه

44807215

اشرفی اصفهانی

بهروز داوودی

اکسیر

09122647794

پیروزی

دکتر شاه محمدی

مهرنام

09121616234

9

دکتر غزاله ابراهیمی

تبسم دوباره

09125046073

اسلامشهر

وحید گلی

تبسم دوباره

09195369145

اسلامشهر

محمد جواد امیداعظم

فروغ سلامت

09374706159

میدان آزادی

دکتر مصطفی الوندی

مهر

09122615988

کرج

دکتر پریسا جعفریان

شادزی

09391999483

ستارخان

مریم اسدی

آتیه سبز

09395649185

جمهوری

بهاره رضایی

دانشمند

09197019598

سراج

مرتضی حسن زاده

شفای سبز

09124769136

تهرانپارس-سرسبز

دکتر آرش حسینی

ساقی

09121944214

ستاری

دکتر علیرضا غفاری

گلستان

09126027152

بهارستان

دکتر شیوا اکبریان

یزدان پاک

09382591555

پونک

دکتر محمدرضا حسین

کسری

0912001351164

منطقه 2

روانشناس الهام بیات

انصار

09367969188

بهارستان

 

 
   

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .