English Version
English

دستور جلسه این هفته: صورت مسئله اعتیاد

دستور جلسه این هفته: صورت مسئله اعتیاد

شروع سال تحصیلی جدید را به تمامی اعضای کنگره 60 و دانش پژوهان ، تبریک و تهنیت عرض می نماییم .با احتساب دو هفته تعطیلات نوروزی ، کنگره 60 برای 50 هفته سال  ، 50 دستور جلسه مدون دارد که همه ساله لیست آن  در اختیار نمایندگی ها  و اعضای کنگره قرار می گیرد و بر اساس آن ،  هر هفته پیرامون موضوع خاصی گفت و شنود و تبادل نظر صورت میگیرد.

این موضوعات به گونه ای تنظیم و تدوین شده است که اطلاعات و یا بخش عمده ای  از نیاز یک مصرف کننده مواد مخدر  به علم و دانش اعتیاد و درمان آن ، که به واسطه آن میتواند به رهایی برسد را ، تامین می نماید.

در سال جدید که از چهارشنبه 26 شهریور  آغاز شد ، در اولین هفته صورت مسئله اعتیاد مورد بررسی قرار می گیرد.

وقتی از صورت مسئله اعتیاد صحبت می کنیم، یعنی از اولین آجر و خشت بنای علمی کنگره 60 صحبت می کنیم ، کنگره 60 برای بیان کامل موضوع اعتیاد ، تعریف اعتیاد و چگونگی آن ، بنای عظیمی را ساخته است به گونه ای که اعتیاد دیگر یک موضوع ساده و در حاشیه نیست ، بلکه اعتیاد ، خود یک علم و رشته تخصصی است و جالب تر اینکه برای کامل شدن علوم اعتیاد ، بایستی کلیه علوم و رشته ها به کمک آن بیایند . به عبارت دیگر ، برای درک کامل موضوع بیماری اعتیاد و چگونگی درمان آعتیاد ، به تمامی رشته های علمی ، به نوعی  احساس نیاز می شود .
و اما صورت مسئله اعتیاد .

اگر بخواهیم به صورت ساده از صورت مسئله اعتیاد بگویم ، ابتدا به ساکن بایستی صورت مسئله  ، یا صورت سوالات مطروحه در این زمینه را تشریح کنیم. چرا مسئله؟ چون یک علامت سوال در اذهان  ، در مقابل اعتیاد چیست ، قرار دارد . پس اعتیاد یک مسئله است . هر مسئله ای هم صورت مسئله دارد . صورت مسئله از تعدادی سوال بی جواب به وجود می آید . صورت مسئله ، یعنی قبل از پاسخ دادن و فکر کردن به جواب ، ابتدا فکر کنیم  که سوال ها دقیقاً چه هستند و ما دنبال چه مجهول  و گم شده ای می گردیم . بایستی با حوصله و دقت کافی تمام اجزای این سوالات را از هم جدا و تفکیک نمائیم تا بدانیم به دنبال چه هستیم . چرا که در غیر این صورت ، نمی دانیم چه می خواهیم و زمانی که ندانیم به دنبال چه هستیم ، تکلیف معلوم است که از کجا سر در می آوریم .

یکی از مشکلات  اصلی  اعتیاد  تا به حال همین موضوع بوده است . صدها سوال و مجهول و پرسش و علت  که هیچ کس نتوانست به آنها پاسخی بدهد و نتیجه  آن ، کلاف سر در گمی شد که همه جهانیان را گمراه کرد و هیچ کس نتوانست راهی منطقی برای آن پیدا کند و دست آخر ، از شدت گمراهی ، و نبود آگاهی ، عده ای به جایی رسیدند که گفتند اعتیاد درمان ندارد و عده ای دیگر ،  ادعای درمان اعتیاد را در کوتاه مدت و چند ساعت مطرح نمودند .
 
جالب است بدانیم که به همین دلیل  تعریف مشخص ، واضح و کاملی از اعتیاد ارئه نشد و پروتکل درمانی مشخصی نیز برا ی آن مدون نشده بود.

یکی از مهمترین اقداماتی که بنیان کنگره 60 ( نویسنده کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر و مبتکر روش DST ) چناب آقای مهندس حسین دژاکام قبل از همه اینها انجام دادند ، این بود که  تمام این مجهول ها را به یک مجهول تبدیل نمودند . یعنی بسیاری از سوالات بی ربط  که گمراه کننده بودند را کنار گذاشتند و یک معادله با دهها مجهول را به یک معادله با یک مجهول تبدیل کردند  و در اینجا بود که اتفاق بزرگی روی داد .

مجهول و یا ایکس ، درمعادله مذکور این بود که چرا یک فرد هر قدر تلاش می کند و با هر شیوه و متدی که مصرف مواد مخدر را کنار می گذارد ، حالش خوب نمی شود و به تعادل نمیرسد حتی پس از گذشت مدت طولانی ، چرا این فرد دیگر مثل سابق قادر به ادامه زندگی و انجام درست مسئولیت های خود نیست، چرا میل و وسوسه مصرف موا مخدر را دارد ، چرا ؟

پس از تحقیق و بررسی های گسترده ، پس از سال ها تجربه اعتیاد و بکار گیری روش های متعدد ، زیر نظر متخصص ترین های این حوزه که بعضا فارق التحصیلان  خارج از کشور نیز بودند و پس از ساعت ها تفکر نظری و کار عملی ، ایشان به این جواب و نتیجه رسیدند: سیستم تولید کننده مواد شبه افیونی و مخدر های طبیعی و درون زای بدن ، یا اندوجنوسEndogenous   که ما در کنگره 60 به آن  سیستم X می گوییم .

این سیستم دچار اختلال شده  و کارش را درست انجام نمی دهد . عملکرد آن به مواد مخدر بیرونی یا اکسوجنوس Exogenous   که فرد مصرف میکند ، محول شده است و هر وقت که مصرف مواد قطع شود نا کارآیی این سیستم هزار مشکل و اختلال ایجاد می کند ، به این سادگی ها هم راه اندازی نمیشود تازه اگر مواد مخدر به ناگهان قطع شود  خماری شدید ناشی از آن مثل یک ضربه مهلک  چنان شوکی به این سیستم  وارد می کند  که تا آخر عمر هم درست نمی شود .
وقتی این سیستم درست کار نمی کند :

 اول :  فیزیولوژِی و جسم ، تماماً دچار اشکال میشود از شصت پا گرفته تا موهای سر ، همه و همه ازتعادل خارج می شوند و انواع  واقسام درد ها و بی قراری ها ، از عطسه و خمیازه گرفته تا اسهال و ... به سراغ فرد می آید

دوم : روان یا مجموعه صور پنهان از تعادل خارج می شود . مصرف کننده مواد مخدر ، وقی مصرفش را قطع میکند  بعد از مسئله فیزیولوژی ، در قست صور پنهان شهر وجود هم دچار اشکال و بهم ریختگی می شود . اما این به هم ریختگی به مفهوم بیمار روانی بودن نیست . چون جسم تعادل ندارد ، روان هم از تعادل خارج شده ، چون مخدر های طبیعی بدن از تعادل خارج شده  ، حالاتی به فرد دست می دهد که شبیه افراد و بیماران روانی است ، مثل افسردگی ، گوشه گیری ....،  ریشه این اختلالات در جسم است نه در روان

سوم : تفکرات و دیدگاه شخص به زندگی نیز دچار تحول و دگر گونی  می شود . البته در جهت منفی . در این حالت شخص هیچ امیدی به زندگی ندارد ، قادر به فکر کردن و تصمیم گرفتن نیست ، قادر به انجام کارها و مسولیت های خود نیست ، همه چیز را چپکی و وارونه می بیند  ، از همه طلب کار و متوقع است و فکر می کند که زندگی بدون مواد مخدر هیچ معنا و مفهومی ندارد و تمام لذت های دنیا و زندگی فقط در  یک  کلمه خلاصه  شده است ( مصرف مواد ) ما در کنگره 60 به چنین وضعیتی  ، جهان بینی افیونی یا معتادگونه میگوییم .

زمانیکه بنیان کنگره 60 ، مهمترین گره اعتیاد را که تا آن موقع کسی کوچکترین توجهی به آن  نکرده بود ، را یافتند ،  درعمل  یافته های خود را  به اجرا گذاشتند و پس از گذشت 11 ماه از به کار گیری شیوه جدید ، موفق شدند  مصرف مواد مخدر خود را قطع کنند ، با این تفاوت که هیچ یک از مسائل و مشکلات و عوارضی  که در گذشته با قطع مصرف مواد مخدر به سراغ او می آمد ، با استفاده از متدی که بعدها DST   نام گرفت ،   هیچ کدامشان وجود نداشتند و این جای شگفتی بسیار بود که نه از نظر جسمی دچار مشکل بودند ، نه از نظر روانی  و نه از نظر فکری و جهان بینی
نویسنده کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر ، سرانجام پس از سالها مصرف مواد مخدر ، موفق به درمان اعتیاد خود شدند ، بدون هیچ گونه عارضه و بدون  وسوسه و میل مصرف مجدد مواد مخدر . ایشان دریافتند  که مهم ترین مسئله در درمان اعتیاد ، سیستم X   یا سیستم تولید کنند مخدر های طبیعی جسم است که تعادل تمام ابعاد وجودی انسان شامل جسم ، روان ، جهان بینی را در بر میگیرد . اینجا بود که ایشان کشف و یافته خود را در قالب یک مقاله علمی به  اولین کنگره پزشکی و سراسری راهکارهای  درمان اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی  زاهدان ارائه نمودند و مقاله فوق در این کنگره پذیرفته شد .

این مقاله به  صورتی بسیار ساده ، صورت مسئله بیماری اعتیاد را تشریح می کند و می گوید بیماری اعتیاد و یا مصرف مواد مخدر و وابستگی به آن ، در سه بخش مهم شهر وجودی انسان اختلال و تخریب ایجاد میکند . جسم ، روان ، جهان بینی  .
در قسمت جسم ، سیستم تولید کننده مواد شبه افیونی یا مخدر های طبیعی  یا درون زا و یا مطابق با  اصطلاحات  پزشکی ، نورو ترانسمیتر ها و میانجی های عصبی  و شیمیایی  مثل دینورفین – اندورفین- انکفالین- دوپامین -  سروتوئین ، استیل کولین و همچنین هورمون های درونریز مثل اپی نفرین ، ملاتونین ، آدرنالین و ... دچار اختلال شده و تولیدشان به ورود مواد مخدر بیرونی مثل تریاک – هروئین- شیره-کراک-شیشه- و غیره وابسته است و به عبارتی ، مخدرهای بیرونی ، جایگزین مخدرهای درونی شده است  .

جامع ترین و کامل ترین و شاخص ترین تعریف برای بیماری اعتیاد از نقطه نظر فیزیولوژی همین مسئله است یعنی جایگزینی .جایگزینی مواد مخدر بیرونی  یا مصنوعی به جای مخدر های طبیعی جسم
در قسمت روان ، ریشه تمام اختلالات ، در جسم و عدم تعادل جسمی و جهانبینی  می باشد و با به تعادل رسیدن جسم  و جهانبینی ، روان نیز در شرایط  مطلوب خواهد بود .

در قسمت جهان بینی و تفکرات نیز به موازات به تعادل رسیدن جسم و روان می توان با آموزش ، این قسمت را نیز به تعادل رساند به گونه ای که اثری از تفکرات منفی ناشی از مصرف موا مخدر و جهان بینی افیونی باقی نماند .

مهندس حسین دژاکام صورت مسئله اعتیاد را در قالب یک مثلث به نام مثلث درمان اعتیاد تنظیم نمودند

جسم –روان – جهانبینی     .Physiology _ Sickology _ Ideology
امروز ، نزدیک به 14 سال از آن زمان می گذرد و هزاران نفر از گوشه و کنار کشور که مصرف کننده انواع مواد مخدر بوده ند به کنگره 60 مراجعه نموده و با استفاده از متد DST  و با داروی اپیوم یا اپیوم تینکچر OT به درمان قطعی اعتیاد رسیدند .  آنها پس از درمان کامل و قطعی کوچکترین عارضه ای ندارند .لازم به ذکر است که این روش ، بهترین ، کاملترین ، کم عارضه ترین ، سالمترین و با راندمان ترین داروی درمان اعتیاد را اپیوم تینکچر Opiumtinctur یا OT  یا شربت تریاک می داند .

امروزه مهمترین مسئله در روش های مختلف درمان اعتیاد ، کریوینگ  یا ولع مصرف مواد مخدر و ریلپس یا بازگشت به مواد مخدر است در حالی که مصرف کنندگان مواد مخدر که با روش درمان DST کنگره 60 به درمان و رهایی رسیده اند ، کوچکترین وسوسه و به قولی کریونیگ ندارند و ریلپس یا بازگشتی نیز در کار نیست .

در حال حاضر این روش  که بر اساس مقاله صورت مسئله اعتیاد طراحی شده است ، مورد توجه بسیاری از محققان  و متخصصان حوزه اعتیاد و درمان در داخل و خارج از کشور قرار گرفته و در قالب  طرح های تحقیقاتی در بسیاری از مراکز تخصصی مطرح و حتی  آزمایش مدل جانوری آن نیز با موفقیتی باور نکردنی انجام شده است . این روش می رود تا به زودی در تمام دنیا به عنوان الگوی جهانی ، ارائه و پذیرفته شود .﴿جهت مشاهده اصل مقاله صورت مسئله اعتياد به نوشتارهاي كنگره در سايت مراجعه نماييد﴾

 با سپاس از بنیان کنگره 60 و مبتکر متد DST برای درمان قطعی اعتیاد و کاشف صورت مسئله اعتیاد و نگارنده علمی ترین مقاله ای که تاکنون در خصوص شناخت بیماری اعتیاد و راهکارهای اصولی آن به رشته تحریر درآمده است .


 با احترام ، مسافر علي خدامي

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .