English Version
English

گفتگو با اردوبان کنگره 60؛ مسافر حامد شمس

گفتگو با اردوبان کنگره 60؛ مسافر حامد شمس

شانزدهمین اردوی سراسری سالانه کنگره 60 برگزار خواهد شد که طی آن به مدت یک هفته 300 نفر از اعضای سفر دومی کنگره به منطقه خوش آب و هوای بلده خواهند رفت و برای دومین بار در زمینی به همین منظور که به همت آقای امین دژاکام، اردوبانان و ... برای کنگره 60 خریداری و تجهیز شده این اردو را برگزار خواهند کرد. برای آشنایی مسافران و همسفران کنگره با این رویداد مهم، بخش فارسی سایت کنگره 60 تصمیم دارد سری مطالب، گزارش ها و مصاحبه هایی را با دست اندرکاران این اردو ترتیب دهد که به امید خدا در طی هفته آتی و هفته های آینده بر روی وب‌سایت کار شود. مصاحبه با آقای امین دژاکام (دیده بان اردوی کنگره 60)، خاطرات اردوبانان، عکس های خاطره انگیز و ... 

حامد هستم یک مسافر

آنتی ایکس قرص‌های روان گردان نام راهنما آقای اشکذری روش درمان DST داروی درمان، مدت سفر 10 ماه 26 روز، رشته ورزشی واترپلو و شنا، مدت رهایی 8 سال و 8 ماه.

سیگار را در لژیون ویلیام وایت به درمان رساندم با روش DST و با آدامس نیکولایف مدت سفر 10 ماه و رهاییدوسال و 7 ماه.

 

می‌توانید توضیحی در مورد اردوی سالیانه بدهید، شرایط شرکت در آن و کلاً شرایط اردو را بیان کنید؟

کنگره 60 سالیانه دو اردو برگزار می‌کند که یکی اردوی درخت کاری است و دیگری اردوی تابستانه می‌باشد. البته مدت اردوی درخت کاری کوتاه است و برای اجرای درختکاری وادی 12 می‌باشد ولی اردوی رسمی تابستانه به مدت یک هفته می‌باشد که در دل طبیعت و دور از هیاهوی شهر و کلاً امکانات الکترونیکی مانند موبایل و غیره، کمپی برپا می‌شود.

 

شما تا این دوره در چند اردو شرکت کرده‌اید؟

این اردو، نهمین  اردوی است که در ان شرکت می‌کنم.


اردویان کیست و وظایف ایشان چیست؟

اردوبانان رها یافتگان و از سفر دومی‌ها هستند که تجربهٔ شرکت در این اردوها را دارند و جدیداً با برگزاری انتخابات و اخذ رأی انتخاب می‌شوند. آن‌ها موظف هستند قبل از شروع اردو مقدمات لازم را برای برگزاری اردو فراهم می‌نمایند. تا برگزاری جلسات هماهنگی شیوه برگزاری اردو و کلاً مسائل مختلف اردو را مورد بررسی قرار می‌دهند. هر کدام از اردوبانان وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرند و مسئولیت خاص خود را دارند. اجرای قوانین در زمان ثبت نام‌ها و برگزاری اردو بر عهده اردوبانان می‌باشد.

 


آقای شمس شما چند دوره اردوبان بوده‌اید؟

در این 9 دوره‌ای که بنده در اردوهای کنگره 60 شرکت داشته‌ام 7 دوره را اردویان بوده‌ام.


محل برگزاری اردوها کجاست؟

سال‌های پیش که شرکت کنندگان در اردو کمتر بودند در کوهستان‌های لرستان، کردستان، زنجان و شمال برگزار گردید. امروزه که افراد شرکت کننده به 300 نفر رسیده است جای مخصوصی را در نزدیکی بلده خریداری کرده‌ایم که اردو در آنجا برگزار می‌شود.


هزینه‌های اردو چگونه تأمین می‌شود؟

مبلغ 190000 تومان از هر شرکت کننده دریافت کردیم که این هزینه‌ها شامل 21 وعده غذایی برای هر نفر می‌شود، هزینهٔ حمل و نقل و هزینهٔ چادرها و غیره.


شرایط ثبت نام در اردو چیست؟

اولین شرط این است که سفر اول را تمام کرده باشند و این اردو مخصوص اعضاء سفر دومی است. ثبت نام به‌صورت اینترنتی می‌باشد.
 

می‌توانید در مورد چگونگی خرید زمین اردو توضیحاتی بدهید؟

خرید زمین را آقایان مجتبی دهقانی حمید فرشاد، امین دژاکام و چند نفر دیگر از اعضای  کنگره  به متراژ 7500 متر به صورت اوقاف خریداری کردند و هدف از این خرید کسب استقلال بیشتر برای کنگره 60 بود.
 

 



شرکت در این اردوها چه حسی در شما ایجاد می‌کند؟

بار اولی که من در این اردو شرکت کرده در سفر اول بودم و درآن زمان قوانین امروز هنوز وضع نشده بود. برای بار اولی که در اردو شرکت کردم باعث تغییرات حسی فراوانی در من شد؛ درآن زمان من فقط به این فکر می‌کردم که غذای کافی و جای خواب راحت و چادر خوب به من داده شود ولی بعد از گذشت زمان و شرکت در اردوهای بعدی تغییر در من ایجاد شد و دیگر آن حامد خودخواه و خودبین نیستم و اگر مسئول صبحانه اردو باشم تا تمامی اعضا صبحانه نخورند، آرام نمی‌گیرم و صبحانه نمی‌خورم و من این تغییرات را مدیون آموزش‌های کنگره 60 و اردوهای سالیانه هستم. از نظر من اردوهای کنگره 60 یک بستر و فضای آموزشی قوی و کارآمد می‌باشد.
 

 


منظور از این که به این اردو لقب آموزشی، تفریحی داده می‌شود چیست؟

در لابه‌لای بخش‌های مختلف اردو جلسات آموزشی برگزار می‌شود که از حس و حال اردو صحبت می‌کنیم ولی آموزش اصلی از زمان شروع ثبت نام آغاز می‌شود اعضا زمان‌بندی را تمرین می‌کنند و قرار گیری در شرایط خاص را تمرین می‌کنند. داشتن نظم و دیسیپلین را تمرین می‌کنند. مسئولیت خود و امورات خود ر آ بر عهده می‌گیرند. کلاً قرار گیری در فضای اردو، به دور از امکانات شهری آموزش‌هایی به همراه دارد که تجربه آن لازمهٔ هر انسان متعادلی است. آموزش‌های عملی و زیر پوستی که فقط در جمع صورت می‌گیرد.
 

 


آیا اردو قوانین خاصی دارد و این قوانین از کجا و توسط چه کسی وضع شده است؟

البته برای اینکه جمعیتی حدود 300 نفر بتوانند در کنار هم در کمال آرامش یک هفته زندگی کنند باید قوانینی باشد که این آرامش را تضمین نماید. و این قوانین توسط دیده بان های اردو و اردوبانان وضع 
 

 

 

در فضای آموزشی اردو کنگره 60 انجام خیلی از بازی‌ها مانند تخته نرد و غیره ممنوع است و این به خاطر این است که فرد باید همراه جمع باشد و بتواند بر ترس‌های خود غلبه نماید. ترس‌های پنهانی که شاید از طبیعت مثل رودخانه داشته است. بازی‌هایی در اردو انجام می‌گیرد که دارای تحرک باشد مانند الک دولک، زو و غیره. ما در کنگره 60 دیدبان اردو داریم، آقایان امین دژاکام و علی خدامی که قوانین اردو را وضع می‌کنند.

 

 


اردو سالیانه چند روز است و چه برنامه‌هایی را شامل می‌شود؟

مدت اردو یک هفته است و معمولاً بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. و نکته جالب این است که تمامی شرکت کنندگان دارای مسئولیتی هستند و تمامی آن‌ها نیز می‌توانند از تفریحات در اردو بهره‌مند شوند. مسئولیت‌های مختلف مانند مسئولین صبحانه و یا نهار و شام و مسئولین محیط زیست که کار جمع امری زباله‌ها را دارند و گروه تأمین آب و هیزم و گروه آمار شرکت کنندگان را داریم. گروه طراحی و برگزاری بازی‌های دسته جمعی را داریم. گروه عمران که مسئول درست کردن سد در رودخانه را دارند و غیره. فستیوال‌های هنری و آواز خوانی و حرکات شیرین را داریم. برگزاری شب شعر و کارگاه‌های آموزشی مختلف مانند آموزش کمک‌های اولیه و خطاطی و ...

 

 


 

نگاه کلی شما به اردو چگونه است و به نظر شما چکار کنیم که از این اردو نهایت استفاده را بکیم؟

از آنجای که ما مسافران کنگره 60 تاریکی های مختلفی را تجربه کردیم و بالا و پایین های مختلفی در زندگی داشته ایم مخصوصا بعد از درمان تجربه های زیادی را کسب نموده ایم، خیلی وقت های فکر می کردیم اگر جایگاهی را به دست بیاوریم یا ان چیزی را که دوست داریم بخریم  خیلی حالمان خوب می شود و همیشه منتظر بودیم یک اتفاق بیرونی حال ما را خوب کند  ولی در عمل وقتی که آنها را به دست می آوریم متوجه می شویم که چیز خاصی تغییر نکرد، من هم در این اردوهای که حضور داشتم این قضیه را کاملا تجربه کردم یعنی فهمیدم که آن چیزی که باید حال من را خوب کند از درون خود من باید باشد نه از بیرون به طور مثال در اردوی که شرکت می کنم مهم این است  که از درون چه حالی داشته باشم، یعنی اگر با این دید شرکت کنم دیگر منتظر این نیستم شخص خاصی یا شرایط خاصی از بیرون حال مرا خوب کند اینجوری به بهترین شکل یک هفته اردو را پشت سر می گزارم وبه من خوش می گذرد، دوستان خوبی هم پیدا می کنم و انگیزیه زیادی پیدا می کنم که سال بعد هم در اردو سراسری شرکت کنم.

 

آیا در این چند سال برگزاری اردوها مشکل خاصی هم پیش آمد کرده یا نه؟

خدا رو شکر تا امروز مشکل خاصی و یا مشکل بزرگی هنوز رخ نداده است و اگر مشکلات کوچکی بوده فقط به خاطر اختلاف سلیقه‌ها بوده و غیر از این‌ها موردی نبوده است.
 

 

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .