English Version
English

گفتگو با دیده بان اردو؛ مسافر علی خدامی

گفتگو با دیده بان اردو؛ مسافر علی خدامی

در خدمت آقای علی خدامی هستیم یکی از دیده بانان اردوی آموزشی تفریحی کنگره 60

آقای خدامی لطفاً در مورد سیر اردوی کنگره 60 مقداری توضیح دهید:

قبل از هرچیز از بنیان کنگره 60 آقای مهندس دژآکام و آقای امین دژاکام برای برگزاری اردو های کنگره 60 تشکر می کنم و تبریک می گویم البته آقای امین دژاکام توضیحات کامل را داده اند، اولین اردوی کنگره 20 شهریور 1380 برگزار شد. تعداد ما 14 نفر بود، دو ماشین داشتیم، با امکانات اولیه برگزار شد و خیلی هم خوب بود.

الآن هم اردوی شانزدهم هستیم،  در این 15 سال 16 اردو برگزار شده است.

شما از اولین اردوها شرکت داشتید؟ لطفاً توضیح دهید؟

اردو خیلی خوب بود، آقای مهندس موافق بودند و دوست داشتند که این کار انجام شود. ما این موضوع را موقعی فهمیدیم که آقای مهندس در اردوی اول به ما کمک می کردند تا ما بار سفر را ببندیم.

در کلاردشت هم ما 4 ، 5 روز ماندیم ، برای شروع خیلی خوب بود، هرچند که برنامه و آموزشهای امروز را نداشتیم ، ولی اردویی که برگزار شد جزء اردوهای خیلی خوب بود.

در مورد ساختار اردو و کمک اردوبانان و اردوبانان توضیح می دهید؟

عنوان اردو ، اردوی آموزشی تفریحی در شرایط سخت ، من همیشه به بچه ها می گویم که به تیترها دقت کنید، مثلاً در وادی سیزدهم اولین چیزی که ما باید یاد بگیریم همین تیتروادی سیزدهم است و 10 صفحه برای همین یک خط توضیح می دهند.

وقتی می گوئیم اردوی آموزشی تفریحی در شرایط سخت ، می رویم که آموزش بگیریم، آموزش سازگاری، آموزش مردم داری، آموزش تعادل، آموزش اینکه به فکر خواسته های خودمان نباشیم و ...

مسئله بعدی اینکه خداوند یاد می دهد ، هدایت می کند و بعد امتحان می کند. کنگره 60 هم همینطور است. یعنی اگر در کنگره مردم داری را به من یاد داده اند، باید من آنجا این مردم داری ، گذشت، تعادل را نشان بدهم. اینها آموزشهائی هستند که ما می بینیم.

بعد می گوئیم تفریحی، یک مصرف کننده موادمخدر تصور می کند که تفریح و لذت بدون موادمخدر میسر نیست. اما در اردوی کنگره یاد می گیریم که لذت سالم ببریم، با یک تفکر سالم به تفریح می پردازد، بدور از هرگونه ماده مخدری بدون کوچکتر آسیبی به طبیعت تفریح به معنای واقعی صورت می گیرد.

اردوی کنگره 60 ، به نظر من یک هفته در بهشت بودن است. بهشت هم چیزی غیر از این نیست ، در بهشت هم سیستم ایکس باید خوب کار کند، تفکر و تفریح باید سالم باشد تا بهشت معنا پیدا کند.

و واقعاً هم کسانی که به اردو می آیند، حس می کنند که این 7 روز وارد دنیایی دیگر شدند.

آقای خدامی در اردو برای سیگار برنامه خاصی دارید ؟

ما می دانیم که سیگار آنتی ایکس است و در سفر اول سیگار کشیدن مانند پارازیت عمل می کند و سفر اولی هایی که سیگار نمی کشند بدون شک خیلی خیلی موفق تر هستند. قدر مسلم در اردوی امسال سیگار کشیدن در هر جائی مثل چادر، آشپزخانه، کنار رودخانه آزاد نخواهد بود و مکانی برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

شما بعنوان اردوبان و دیده بان تحقیقات کنگره 60 ، وقتی زمان اردو فرا می رسد، و می بینید که این همه مصرف کننده الآن کنار هم جمع شده اند و تفریح می کنند، چه حسی به شما دست می دهد؟

حس من این است که کنگره 60 یک موسسه و انجیوی خیلی قدرتمند است و آموزشهای کنگره 60 روی کاغذ نیست، بلکه آموزشهای کنگره را می توانید ببینید. در این اردو می بینیم که 300 نفر انسان که هرکدام از آن ها در زمان مصرف ، یک محله را به هم می ریختند، در کنار هم قرار می گیرند و بدون هیچگونه تنش و ناراحتی لذت می برند. این قضیه بدون آموزش امکان پذیر نیست. این نشان می دهد که آموزشهای کنگره 60 این توانائی را دارد که یک مصرف کننده را از نظر فکری ، جسمی و توان سازگاری کاملاً به جایی برساند که در یک اردوی در میان 300 نفر براحتی زندگی کند.

در مورد مراقبت از طبیعت ، آیا در این زمان اردو شما تدابیری برای زباله ها و طبیعت دارید؟

در یک پیام داریم که زمین آغوش مادر است، چون زمین درست مثل آغوش مادر ما را پرورش می دهد و ما باید یاد بگیریم که به زمین احترام بگذاریم. بچه ها در اردو درخت ها را نمی شکنند ، رودخانه را آلوده نمی کنند، حتی پارسال از شوینده های شیمیائی استفاده نکردیم،  نکته جالب این بود که هروقت ما به جائی می رفتیم، بعد از برگشت می دیدیم که آن مکان حتی از روز اول هم تمیزتر شده است. بعد از اردو اگر کسی به آن محل برود و ببیند ، باورش نمی شود که 300 نفر در این محل یک هفته زندگی کرده اند.

راجع به بازنشستگی اردوبانان لطفاً توضیح دهید؟

در سال 86 که اردوی چهارمحال اتفاق افتاد، در آنجا ما ساختار تقسیم کار را طرح ریزی کردیم، برای آن اردو 7 گروه تشکیل دادیم، که اسمش را لژیون قرار دادیم، برای هر لژیون یک مسئول گذاشتیم که به آن مرزبان یا سرپرست لژیون اتلاق می شد، بعدها کلمه اردوبان طراحی شد . تقسیم کار کردیم، لژیون ناهار، صبحانه، شام، محیط زیست، تدارکات و .... داشتیم و اردوی چهارمحال نقطه عطفی بود که این ساختار طراحی شد.

یعنی کمتر از یک ساعت همه بچه ها مشغول به کار شدند و هرکسی باید در یک گروه کار می کرد. الآن آن 7 گروه به 20 لژیون رسیده است. تعداد بیشتر شده و هرکسی که در اردو هست حتماً باید در یکی از این لژیون ها شرکت کند.

اردوبانان در انتخابات انتخاب می شوند و ابتدا 2 سال بعنوان کمک اردوبانان و بعد از آن بعنوان اردوبان به فعالیت خود ادامه می دهد.

راجع به رنگ کلاه ها یک توضیح می دهید؟

کلاه آبی دیده بان اردو ، کلاه قرمز اردوبان ، کلاه زرد کمک اردوبان

راجع به کلاسهای آموزشی لطفاً توضیح دهید

کلاسهای آموزشی از سال 91 به پیشنهاد آقای امین دژاکام شروع به کار کرد و ایشان خیلی تاکید داشتند.

کلاسهای خطاطی تشکیل شد، کلاسهای حرکات موزون، کمک های اولیه، خطاطی و نقاشی واین یکی از ابتکارات بسیار خوب آقای امین دژاکام می باشد.

در اردو کارگاههای آموزشی با دستورجلسات کنگره هم برگزار می شود؟

با دستورجلساتی که مربوط به اردو می شود، برگزارمی شود و با شرایط کوهستانی با حضور دبیر، نگهبان و استاد برگزار می گیرد.

لطفاً اگر حرفی دارید توضیح دهید:

اردوهای کنگره دائماً در حال تغییر است، اردوی امسال با برنامه هایی که در نظر گرفته شده است، راندمانش خیلی بالاتر است،  الآن لیست برنامه های غذائی ما دقیقاً برنامه هائی هستند که آقای مهندس برای ماه رمضان در نظر گرفته اند. مسئله بعدی فستیوال ما هست که خیلی با شکوه برگزار می گردد.

در شرایط سخت اردو، بعضی بچه ها فکر می کنند که چرا اینقدر سختگیری می کنند و جوری رفتار می کنند که انگار در حبس هستند، ولی اصلاً اینگونه نیست، ما  300 نفر هستیم و همه اینها بخاطر این است که ما بایستی در این یک هفته آرامش داشته باشیم و مشکلی برای کسی پیش نیاید اگر می گوئیم بیرون نرویم، بخاطر این است که جاده خطرناک است. اگر می گوئیم غذای بیرون نخورند، بخاطر این است که خدائی نکرده بر اثر خوردن غذای بیرون مسمومیت پیدا نکنند.

همه اینها بخاطر این است که همه ما راحت باشیم و خدائی نکرده مشکلی برای ما پیش نیاید. در اصل شرایط سختی وجود ندارد.  اگر شرایط سخت هم وجود دارد بخاطر این است که یک مقدار از خواسته های خودمان بگذریم و یاد بگیریم که با شرایط کنار بیائیم. کنار آمدن با شرایط یکی از بزرگترین آموزشهای کنگره 60 است.

تقسیم بندی چادرها از روی حروف الفبا ، لطفاً توضیح دهید

چند سال پیش دستورجلسه ای داشتیم با این عنوان که دوستانی یافتیم که یافت نمی شد. شما در جائی وارد می شوید و خیال می کنید که همه غریب هستند ، و در آنجا دوستی پیدا می کنید که اصلاً قبلاً نداشته اید. اردوی کنگره هم همینطور است.

در اردوهای کنگره اینکه اصفهانیها یک طرف باشند، شمالی ها یک طرف باشند و ... چیز جالبی نبود. اگر ما توانسته ایم در شعبه خودمان دوستان خوبی پیدا کنیم، حتماً در شعبات دیگر و شهرهای دیگر هم می توانیم.

ما 10 منطقه داریم که جدا از هم هستند، در یک منتطقه هیدجی هست، آبادانی هست، کرمانی هست، تهرانی هست و همه پخش شده اند. در خود منطقه جابجائی آزاد است و این باعث می شود که بچه های کنگره از  شعب مختلف، ارتباطشان با یکدیگر بیشتر بشود.

در آخر خیلی سپاسگزارم از بچه های سایت که به خوبی اخبار کنگره را منتشر می کنند و همچنین از آقای مهندس و آقای امین دژاکام که چنین ساختاری را طراحی کردند.

تهیه و تنظیم: سایت کنگره 60

منبع: کنگره60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .