English Version
English

مصاحبه با همسفر شهروز آذرپور؛ سرپرست سایت کنگره 60

مصاحبه با همسفر شهروز آذرپور؛ سرپرست سایت کنگره 60

  • سلام لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

سلام، من شهروز آذرپور، پسر آقای کوروش آذرپور هستم.

  • با توجه به اینکه یکی از ستونهای اصلی برپائی سایت کنگره شما بودید، لطفاً توضیح دهید که چطور شد که این اتفاقات افتاد؟

سایت سال 82 راه اندازی شد، ابتدا یک چیز ساده بود و بر حسب امکانات آن زمان بود و هیچ کار خاصی روی آن انجام نمی شود و صرفاً یک معرفی بود.

سال 82 بود که پدر من در تیرماه وارد کنگره شد و بعد من هم چند ماه بعد هم وارد کنگره شدم. آن زمان آقای شاملو بودند و کارها را هم خودشان انجام می دادند، همان زمان در سال 83 و 84 بود که نسل دوم سایت کنگره روی کار آمد. که دارای یکسری امکانات بود، امکانات این وجود داشت که خودمان مطلب بگذاریم.

بعد از آن آقای مهندس روی بحث سایت تاکید کردند و بقول خودشان می گفتند که ما باید این بخش را مستقل کنیم و اهمیت بدهیم و با توجه به نیازمان خودمان کارهای آن را انجام دهیم.

از سال 84 ، من هم وارد سایت شدم و آن زمان هم هیچ شکلی از کار امروزی نبود. اوایل سایت یک صفحه بود و تعدادی عکس .

دومین سایت یک هدر آبی داشت که ما به ندرت از ماهی یک مطلب تا ماهی دو ، سه مطلب در آن قرار دادیم.

بازدید های آن موقع به این شدت نبود، یادم می آید که آقای مهندس یک روز آمدند و گفتند که امروز 15 بازدید داشتیم و آن وقت ما خیلی خوشحال می شدیم.

بعد شروع کردم به کار محتوائی کردن، مثلاً من جلسات چهارشنبه را می گرفتم و تایپ می کردم و بعد به آقای مهندس نشان می دادم و ایشان تائید می کردند و بعد روی سایت می گذاشتم.

بعد شروع کردم به مطالعه کردن و رفتن به کلاسهای مختلف تا از نظر علمی هم پیشرفت لازم را در این زمینه داشته باشم.

بعد گذشت و یکسری از افراد جدید به سایت کنگره وارد شدند.

آقای رحمت فیضی سال 85 وارد سیستم سایت شدند و شروع به کمک کردن کردند. بعد از ایشان هم آقای فرنقی بودند و بعد همینطور که پیش می رفت سال 85 بود که بواسطه یک شرکتی نسل سوم ازسایت ما روی کار آمد.

اگر اشتباه نکنم سال 85 یا 86 این اتفاق افتاد و کار ما جدی تر دنبال شد. ولی خوب آنزمان با توجه به محدودیت افرادی که حاضر بودند، در بحث محتوائی کمبودهائی داشتیم و در بحث فنی و امکاناتی هم بواسطه آن شرکت ما می توانستیم مطالب را قرار دهیم و یکسری کارها را خودمان انجام دهیم.

بعد از آن یکسری افراد وارد این قسمت شدند و به ما کمک کردند، آقای مسعود حیدری، آقای کامران شریفیان، حسین حاج رمضان، مسعود باغجری ... همه اضافه می شدند و کار ادامه پیدا می کرد. آقای حسن بابائی هم از پیشکسوتان سایت بودند.

  • جرقه وجود وبلاگ های گروهی و لژیون ها چطور بوجود آمد؟

آن موقع همه این جرقه ها را آقای مهندس زدند، و ما در اصل هیچ اطلاعی در این رابطه نداشتیم. مثلاً آقای مهندس می گفتند که می خواهم جائی درست شود که هرکسی بیاید و هر مطلبی که دوست دارد بنویسد، که بعد از آن ما کلی تحقیق کردیم و تالار گفتگو راه اندازی شد.

در بحث وبلاگ ها، آقای بابائی در این زمینه تحقیق می کردند و ایشان اولین وبلاگ را راه اندازی کردند و کم کم این شیوع پیدا کرد که هر کسی در بحث شعبه و لژیون خودش این مقوله را ادامه داد.

  • شما گفتید در سال 85 یک تحولی در سایت شروع شد، لطفاً توضیح دهید؟

در سال 85 بود که ما به واسطه شرکتی وارد نسل جدید سایت شدیم، و با حضور افراد جدید شکل کارفرق کرد و حجم کار فوق العاده اضافه شد، تا جائی که بعد از سه چهار سال به جائی رسید که آن سیستم هم دیگر پاسخگوی کارهای مانبود.

در سال 89 نسل فعلی سایت ما که از آن زمان هست، روی کار آمد و ما دانش فنی کار را به جائی رساندیم که دیگر تمام بخشهای سایت بطور کامل در دست خودمان است و ما به خودکفائی رسیدیم و نیاز به هیچگونه پشتیبانی نداریم.

  • تحصیلات شما در همین زمینه است؟

بله

  • آیا کنگره تاثیری داشته است در این رابطه؟

من در سال 84 که در هنرستان درس می خوانم، در رشته نرم افزار درس می خواندم و بعد وارد دانشگاه که شدم در همان رشته نرم افزار مشغول شدم، الآن هم در حال ادامه هستم تا انشاء الله به پایان برسد.

  • آیا با توجه به شبکه گسترده وبلاگ ها  و مشکلات اخیر در بلاگفا آقای نیاز است که هر لژیون و هر بخشی برای خودش مجزا وبلاگ داشته باشد؟ یا بایستی تمرکز داشته باشیم روی سایت اصلی کنگره 60؟ مثلاً اینکه من گاهی وقت ها فکر می کنم تنها فایده این وبلاگ ها سرگرم شدن و خدمت بچه های لژیون است، یا اینکه نقشی در سایت اصلی و فعالیت کنگره دارد؟

این بر می گردد به پیشرفت تکنولوژی . در مورد اینکه آیا نیاز است یا نیاز نیست، در گذشته امکانات نبود، ما مجبور بودیم روی سیستم بلاگفا برویم، و آن زمان هم تنها راه ما بود، حداقل کاری که این وبلاگ ها انجام داد این بود که دامنه کار افرادی که می توانند در این زمینه فعالیت کنند بیشتر کرد.

در گذشته امکانات نبود، ما مجبور بودیم روی یک سیستم مثل بلاگفا برویم و بچه ها بر اساس دانشی که دارند کار کنند و وبلاگ ایجاد کنند و آن زمان تنها راه همین بود. ولی الآن دیگر نمی توان گفت که این سیستم قبلی می تواند موفق باشد، الآن سیستم های متمرکز نیستند که یک سایت را یک نفر با چند نفر زیرمجموعه خودش بچرخاند. الآن شبکه های اجتماعی زیادی پیدا می شوند که میلیون ها نفر در آن کار می کنند و هر نفر هم گوشه ای از کار را گرفته است، در سیستم فعلی شاید تا چند وقت دیگر این سیستم شاید منسوخ شده باشد.

ما هم در حال انجام کاری هستیم که بتوانیم یک شبکه ای از افراد را داشته باشیم که هر کسی به طور مستقل بتواند کار کند، بدون اینکه روی آن شخص نظری اعمال شود ، مانند شبکه های اجتماعی.

  • از نظر فنی چه چیزی بایستی فراهم شود تا آن چیزی که مد نظر شما و چشم انداز سایت است ، بدست بیاید؟

چیزی که مدنظر ماست ، این است که بتوانیم شکل کاری خودمان را مانند شبکه های اجتماعی انجام دهیم، یعنی سیستمی باشد که همه افراد (چه افراد داخل کنگره و خارج از کنگره) بتوانند راحت صحبتهای خودشان را انجام بدهند و سیستم مدیریتی را هم خود بچه های کنگره انجام می دهند، که محدود به چند نفر نیست و هرکسی می تواند خودش این کار را انجام دهد. از نظر بحث فنی هم ، این کار نیازمند یکسری برنامه ریزی هاست. چه ازنظر تحلیلی و چه از نظر امکانات فنی و هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری و برنامه ای است که زمان بر است . در حال حاضر سیستمی هست که جوابگوی همه نیازهای ماست.

  • الآن در حاضر شما برنامه ریزی مشخصی دارید؟

بله ، امیدواریم در سال آینده یک فازی از آن را بتوانیم پیاده کنیم.

  • حرف پایائی؛

در ابتدا از آقای مهندس دژاکام تشر می کنم که همیشه چراغ راه این مسیر بوده اند، و در ادامه همیشه گفته ام که اگر سایت به جائی رسیده است که می توانیم به آن ببالیم و بگوئیم که این سایت متعلق به ماست، به همت و کمک همه بچه های نویسنده وبلاگ است. شاید بتوان گفت که 80 ، 90 درصد آن تلاش بچه های وبلاگ نویس است و بخش ناچیزی از آن بر گردن بچه های سایت بوده است.

همانطور که همه چیز در حال حرکت است، سایت هم بطور قطع این طور نخواهد ماند و من به نوبه خودم از همه بچه هائی که در این قسمت فعالیت می کنند تشکر و قدردانی می کنم.

  • ما هم از شما به نمایندگی خدمتگزاران وب سایت کنگره 60 تشکر و قدردانی می‌نمائیم، خدا قوت و هفته سایت مبارک.

 

 

تهیه و تنظیم: مسافر امین 

نگارنده: مسافر احمد شریفیان

منبع: کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .