English Version
English

ناس، گیاهی اعتیادآور

ناس، گیاهی اعتیادآور

روز پنج شنبه تولد یکی از رهایافتگان کنگره 60 در نمایندگی شهر قدس برگزار شد. یکی از مصارف ایشان در زمان اعتیاد، ماده ای به نام «ناس» بود. شنیدن این نام برایم تازگی داشت، به همین دلیل، بعد از مراجعت به منزل، شروع به جستجو در فضای مجازی نمودم و تحقیق کوچکی در رابطه بااین نوع ماده اعتیادآور انجام دادم و در کمال حیرت، متوجه شدم که عوارض این ماده، فراتر از آن چیزی است که تصور می کردم. 

ناس از برگ تنباکو که در سایه خشک شده و به‌همین خاطر سبز رنگ است، ساخته می‌شود. این برگ‌ها را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان، میان لب و دندان می‌گذارند. بعضی از مواد مخدر را نمی توان به صورت خالص مصرف کرد، به همین دلیل ناس را با آهک مخلوط می کنند. برخی از ناسی‌ها، ناس را با دستمال کاغذی در دهان می‌گذارند. این ماده بیشتر در افغانستان کشت و ساخته می‌شود و برخی مردم ایران، بیشتر مناطق افغانستان و پاکستان و قسمت هایی از هند، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان از این ماده استفاده می کنند. البته شایان ذکر است که در حال حاضر، ناس در بسته بندی های شیک و پرزرق و برق در اروپا و آمریکا هم استعمال می شود. 

 ناس نیکوتین بسیار بالایی دارد و علاوه بر آن مانند تمام مخدرهای صنعتی و گیاهی توهم زاست و در رفتار فرد مصرف کننده اختلال ایجاد می‌کند.

در ابتدای مصرف فرد دچار عوارضی نظیر سرگیجه، تهوع و سردرد می شود. اما اگر مصرف ناس ادامه پیدا کند، فرد تعادل رفتاری و حرکتی خود را از دست می دهد و علاوه بر این، حرکات غیرطبیعی چشم، تغییر در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی و روانی، بیماری های لثه و سرطان لثه، سرطان حنجره  و روده بزرگ و نارسایی کلیوی و بروز ناراحتی های اخلاقی، از دیگر عوارض مصرف طولانی مدت ناس است. اعتیاد به ناس در اوایل مصرف موجب نشاط و شادی می‌شود اما پس از مدتی اثر نشاط آور خود را از دست داده و فرد مجبور می‌شود که به مواد مخدرهای قوی‌تر مانند شیشه و هروئین روی آورد.

باید توجه داشت که جذب نیکوتین موجود در ناس 3 تا 4 برابر سیگار است و به همین ترتیب اعتیاد به آن سنگین است. 

از نکاتی که باید مورد توجه خانواده ها قرار گیرد این است که در خانم های باردار مصرف کننده تنباکوی بدون دود، تولد زیر وزن و نوزادان زودرس شایعتر است.

در هر حال،  استعمال هیچ نوع ماده مخدری را نباید با دید سهل انگارانه نگریست.  آگاهی نسبت به عوارض  و تخریب های مواد مخدر، می تواند نقش پیشگیرانه ای در کانون خانواده ها داشته باشد. 

 

منبع کنگره 60: نمایندگی شهر قدس

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .